El-problemer
Fra : Claus

Dato : 16-06-09 08:45

Jeg har en 2500W inverter til vandkoger og brødrister. Det fungerer fint.
Der er dog det problem, at den er placeret besværligt langt nede i
maskinrummet ved siden af batterierne for at holde afstanden til dem kort.
I cockpittet er en omskifter melem landstrøm og inverter. Det er vel ikke en
god ide at bare at lade inverteren stå tændt altid og så kun bruge
omskifteren mellem landstrøm og inverter?
Kunne man tænke sig at on/off knappen på inverteren blev "flyttet" til
cockpit eller eltavle?

Mvh
Claus

Fra : Aage Andersen

Dato : 16-06-09 10:50

"Claus"
> [...]
> omskifteren mellem landstrøm og inverter?
> Kunne man tænke sig at on/off knappen på inverteren blev "flyttet" til

Det er den bedste løsning at flytte knappen til cockpittet.

Inverterens tomgangsforbrug vil være 50-100 watt, der saa skal leveres
ekstra fra land. Forlader du baaden i længere tid uden landstrøm, bør du
slukke for inverteren men som en nødløsning synes jeg, det er acceptabelt
ikke at slukke for inverteren.
Du kunne eventuelt maale inverterens tomgangsforbrug.

Aage

Fra : Per Svendsen

Dato : 16-06-09 21:55

"Claus" <ck@ck.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> omskifteren mellem landstrøm og inverter?
> Kunne man tænke sig at on/off knappen på inverteren blev "flyttet" til

Har lige installeret en inverter ( den fra Harald Nyborg ) 1000W.
Jeg forlængede on/off ledningen ( 12 volt) til eltavle ( 5 mtr), ingen
problemer.
I tomgang bruger den ca 0.9 amp i 12 volt.
Den larmer ikke , blæseren kører kun når det er nødvendigt, og den bliver
ikke særlig varm.
Den må under ingen omstændigheder være tændt, når jeg lader fra land,
grundet nogle høje transienter !!! dvs den brænder af - ifølge
brugsanvisningen, Såjeg
tror jeg laver noget med et relæ, der slår fra når der er landstrøm.
Ellers er jeg tilfreds med den.
Den kan dog ikke trække en microovn, eller varmeovn (på laveste blus 1000W)
!
Men det er mest til pc, mp3 og telefoner og der er den fin.

mvh Per
Taras

Fra : Claus

Dato : 17-06-09 08:25

Altså har du skilt inverteren ad, påloddet og påloddet forlængerledninger
til on/off knappen?

Mvh
Claus

Fra : Per Svendsen

Dato : 17-06-09 20:20

> Altså har du skilt inverteren ad, påloddet og påloddet forlængerledninger
> til on/off knappen?
>
> Mvh
> Claus

6 små skruer, og 2 små lodninger og den er hjemme.
On/off ledningen sad i et lille stik, på printet, men jeg valgte at lave en
seriel forlængelse, så jeg stadig kunne vælge at tænde direkte på kassen,
hvis nu der skete noget med "forlængereledningen".

mvh Per
Taras

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-09 21:38

Ikke for at lege kloge-Åge eller ordkløver ...
Men mener du så ikke en parallel-forbindelse?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Per Svendsen

Dato : 18-06-09 19:10

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
> Ikke for at lege kloge-Åge eller ordkløver ...
> Men mener du så ikke en parallel-forbindelse?
>
> --
Hej Kloge-Åge og andre ligesindede
Ups - Selvfølgelig gjorde jeg det ! - Parallel

mvh Per
Taras

Fra : Claus

Dato : 18-06-09 10:22

Mange tak for hjælpen, jeg har lavet det samme nu, og det fungerer fint.
mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-09 14:44

Hej Per,

Jeg har tænkt lidt på din kommentar om inverteren og landstrøm.

Mener du generelt, at man ikke må/bør have sin inverter tændt, når man lader
sine batterier op med landstrøm? Eller er der noget unikt over din
installation/inverter? Jeg ved så lidt om elektricitet og elektronik, så jeg
ved ikke, hvad en transient er eller betyder ... Måske du kan hjælpe?

Jeg kan godt se, at det næppe er særligt praktisk at bruge inverteren til
220V, når man har adgang til landstrøm, men man kan jo glemme den - og hvad
så? Hvad er det man risikerer?

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : claus b.p.

Dato : 21-06-09 22:09

Hej Flemming.

Hvis du kan følge denne
Flemming Torp wrote:
> Hej Per,
>
> Jeg har tænkt lidt på din kommentar om inverteren og landstrøm.

måde at skrive på,
> [...]
> over din installation/inverter? Jeg ved så lidt om elektricitet og
> elektronik, så jeg ved ikke, hvad en transient er eller betyder ...
kan du måske også

>Jeg kan godt se, at det næppe er særligt praktisk at bruge inverteren
> til 220V, når man har adgang til landstrøm, men man kan jo glemme den
> - og hvad så? Hvad er det man risikerer?

finde ud af

at læse et svar, der ikke er toppostet:

Transienter er meget høje, kortvarige spændinger, som fx. opstår når man
nærmer to elektriske ledere med forskellige spændingspotentialer til
hinanden, eller fjerner dem fra hinanden, hvorved der opstår gnister. Dette
kan være når man sætter ledningerne fra et ladeapparat der i tomgang leverer
15 volt til et batteri der er afladet til 11 volt. Jo større
spændingsforskel, jo større risiko for gnister, og dermed transienter. Disse
spændingsspidser kan komme op på hundredevis af volt, og derfor slå
elektronik tilsluttet batteriet ihjel. Derfor anbefalingen om ikke at have
noget stå tændt, når man tilslutter eller frakobler ladeapparat. Men,
moderne elektroniske ladeapparater er forsynet med beskyttelseskredsløb til
at forhindre dette, og er ladeapparatet fast tilsluttet vil der heller ikke
være risiko for gnister, så mon ikke det er at være lidt overforsigtig, ikke
at turde tilslutte landstrøm med inverteren tændt?
Dog skal der selvfølgelig være en omskifter eller et relæ, så 230 volt delen
af inverteren og 230volt fra land aldrig sluttes sammen. For så vil der helt
sikkert være basis for afprøvning af pulverslukkeren!

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-09 22:55

Hej Claus,

Mange tak for god redegørelse for transienter. Jeg forstår det således
at såfremt man har en fast installation med moderne elektronik og lader
være med at blande 220V fra inverter og 220V fra land, så skulle der
ikke være stor risiko ... Men som sagt, der er jo ikke en god grund til
at have såvel landstrøm til båden OG have inverteren tændt.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

PS - I min mangeårige e-mail-korrepondance som efterhånden må andrage
mange, mange tusind mails har "toppostning" altid været reglen. Hvorfor
det i det Herrens år 2009 stadig skal være lige modsat i nyhedsgrupper
har jeg lidt svært ved at forstå, og vi har (med varierende intensitet
og frekvens) haft debatten også i denne gruppe, med det resultat (måske
min fortolkning?), at dem der foretrækker at topposte - de gør det - og
dem, der foretrækker det modsatte - ja, de gør det. Og gruppen fungerer
på trods heraf fint ...

Jeg kan til nød forstå problemet, hvis man kommenterer specifikke
sætninger i et laangt indlæg. Så kan det være en fordel at bringe sin
kommentar/sit spørgsmål lige efter det pågældende udsagn og skære det
irrelevante væk ... Men i den konkrete situation giver jeg en kommentar
og et spørgsmål med en indledning til en generel problemstilling til et
indlæg, så jeg kan - selv med min bedste vilje - ikke få øje på
problemet ...

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Flemming.
SNIP

SNIP min kommentar - samt en "lektion i netetikette" ... ...

Fra : claus b.p.

Dato : 22-06-09 00:22

Flemming Torp wrote:
> [...]
> skulle der ikke være stor risiko ... Men som sagt, der er jo ikke en
> god grund til at have såvel landstrøm til båden OG have inverteren
Deri har du ganske ret.

> "claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> SNIP min kommentar - samt en "lektion i netetikette" ... ...

Det er på ingen måde fordi jeg er specielt optaget af netikette, og jeg
topbesvarer selv tit emails. Men trådene i disse nyhedsgrupper er som regel
en føljeton med svar på svar på svar, og derfor bliver det ganske umuligt at
følge med, når den ene svarer over, og den anden svarer under. Hvor skal jeg
skrive, hvis jeg både vil kommentere det oprindelige indlæg, og det
toppostede svar? Det er altså bare for at være praktisk, - en holdning der
burde optage sejlere meget.

Mvh. Claus

Fra : Per Svendsen

Dato : 22-06-09 21:35

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke være risiko for gnister, så mon ikke det er at være lidt
> overforsigtig, ikke at turde tilslutte landstrøm med inverteren tændt?

Nu var det bare fordi det stod i brugsanvisningen til inverteren, at jeg
skulle lade være med, at lade ! samtidig med at inverteren kørte.
Men nu har jeg en god lader IoUiU ( eller sådant ?), så det er ikke sikkert
at problemet opstår.
Måske tænker deres advarsel mest på billige "bil-ladere"
Nu må vi se, det skal nok lykkes mig ( eller the crew ) at glemme at slukke
inden vi tilslutter landstrøm.

mvh Per
Taras

Fra : claus b.p.

Dato : 23-06-09 10:30

Per Svendsen wrote:
> [...]
> Måske tænker deres advarsel mest på billige "bil-ladere"
> Nu må vi se, det skal nok lykkes mig ( eller the crew ) at glemme at

Som sagt, så vil laderen, hvis den er fast tilsluttet batteriet, ikke være
årsag til problemer for inverteren. Men begynder du at trække 80 ampere med
inverteren, kan det godt være at laderen mister pusten og slår
automatsikringen, hvis den er tændt. Bare så du er opmærksom på det.
Billige gammeldags ladere er såmænd heller ikke specielt problematiske i
denne sammenhæng, hvis fast tilsluttet, for så er der jo ingen steder der
laver gnister, - det er de løse ledninger der kan være farlige.

Mvh. Claus