Rundkørsel for viderekommende
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 17:04

For efterhånden noget tid siden blev der bygget en ny rundkørsel her i byen
- den skulle være specielt bygget til at kunne klare de ekstra lange
lastbiler der skulle ind til den nye fragtcentral.

Rundkørslen ligner lidt et eksperiment - f.eks. er der lavet flere
forskellige vognbaneføringer ved ind/afkørselsvejene. Det kan godt være det
er mig der trænger til en opdatering på vigepligtsstriber, men jeg syns
altså det her er en forvirret afstribning:
http://www.panoramio.com/photo/23425142

Fra : Aksel

Dato : 14-06-09 17:14

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er mig der trænger til en opdatering på vigepligtsstriber, men jeg syns
> altså det her er en forvirret afstribning:

Den er slet ikke for viderekommende, prøv at se denne, der er flere af den
type i England

http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Swindon)
http://images.google.com/images?hl=da&client=opera&rls=en&hs=Ybs&q=swindon+roundabout&lr=&um=1&ie=UTF-8&ei=USA1SumCENnPjAfu_Y39CQ&sa=X&oi=image_result_group&resnum=5&ct=title

De fungerer fint, men man skal holde ørerne lige i munden, især når man er
vant til højrekørsel.

Læg mærke til at man i nogle af sporene kører højre om, og andre venstre om
centrum.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-09 17:22

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> er mig der trænger til en opdatering på vigepligtsstriber, men jeg syns
> altså det her er en forvirret afstribning:

Er det ikke bare at når man svinger ind skal man havne i højre/yderste
vejbane?

Der er jo hajtænder og sårn.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 17:34

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= <nospam0002@gmail.com> wrote in

> Er det ikke bare at når man svinger ind skal man havne i højre/yderste
> vejbane?

Det lyder som en fornuftig forklaring - guidelines simpelthen.

> Der er jo hajtænder og sårn.

Nemlig - men striberne er magen til dem der på andre veje angiver
vognbaneskift og det er det jeg syns er mærkeligt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-09 17:50

Henrik Stidsen skrev:
> =?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= <nospam0002@gmail.com> wrote in

> Det lyder som en fornuftig forklaring - guidelines simpelthen.

Tjoh.

> Nemlig - men striberne er magen til dem der på andre veje angiver
> vognbaneskift og det er det jeg syns er mærkeligt.

Nøh, det ligner mere de striber der er i kryds for at sikre at svingende
biler bliver hvor de generer mindst muligt.

Der er fx tilsvarende i Brabrand

http://www.krak.dk/query?mop=aq&mapstate=10%3B10.090235822411795%3B56.15304047583693%3Ba%3B10.089575314722484%3B56.153273075588324%3B10.090896330101106%3B56.15280787608553%3B784%3B521%3B-1%3B1&mapcomp=%3B%3B%3BBrabrand%3B%3B%3B8220%3B%3B%3B%3B%3B%3B10.117906720400567%3B56.156050808860286%3B0%3B0%3BBrabrand%3B%C3%85rhus%3Bmaps_place_dk.16336.21%3B0&what=map_adr&searchInMap=1&geo_area=brabrand&stq=0&pis=0

(http://kortlink.dk/6qcm)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 18:07

> Nøh, det ligner mere de striber der er i kryds for at sikre at svingende
> biler bliver hvor de generer mindst muligt.

Dem der går hen foran hajtænderne ja - men dem der følger venstre side af
tilkørselsvejens bane fuldstændig magen til dem der markerer
vognbanegrænsen rundt i rundkørslen...

> Der er fx tilsvarende i Brabrand

Er de ikke bredere?

Fra : Knud

Dato : 14-06-09 17:35

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message
> [...]
> er mig der trænger til en opdatering på vigepligtsstriber, men jeg syns
> altså det her er en forvirret afstribning:

Hvad er problemet?
Vær glad for at du ikke kører på Roskildevej / Hveens Boulevard i Tåstrup -
specielt da den blev åbnet!
Tilsvarende findes lidt komplicerede rundkørsler f.eks. for enden af Søborg
Hovedgade (Gladsaxe) eller på Kongevejen Helsingør.
I disse er der både flere spor, lyskurve inde i rundkørslen og diverse
vigepligter - her skal man holde tungen lige i munden!

Knud

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 17:49

"Knud" <knud.t@privat.dk> wrote in

> Hvad er problemet?

At striberne virker mere forvirrende end gavnlige idet de kan give tvivl om
hvordan tingene hænger sammen. Hele rundkørslen virker nærmest som et
eksperiment.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 14-06-09 11:22

On 14 Jun., 18:03, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> [...]
> er mig der trænger til en opdatering på vigepligtsstriber, men jeg syns

Hmmm. Hvis du synes den bette rundkørsel er forvirrende, så lad være
med at tage bilen til København og omegn. For der kan du fare vild i
en rundkørsel...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 18:51

Jesper Pedersen <tiper@vip.cybercity.dk> wrote in news:76417bb5-c483-4af3-
b894-cc67a7290dca@c9g2000yqm.googlegroups.com:

> Hmmm. Hvis du synes den bette rundkørsel er forvirrende, så lad være
> med at tage bilen til København og omegn. For der kan du fare vild i
> en rundkørsel...

Pointen var at afstribningen er mærkelig - at finde rundt i den er ikke
noget problem - har jeg formuleret mig dårligt siden kun 1 person har
fanget det? ^o)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-06-09 19:14

> Pointen var at afstribningen er mærkelig - at finde rundt i den er
> ikke noget problem - har jeg formuleret mig dårligt siden kun 1
> person har fanget det? ^o)

Måske får du ikke trykt dig ordentligt ud. Måske skal vi alle lære at
læse hvad hinanden mener og ikke hvad vi skriver

Men jeg er iøvrigt enig. For mig at se siger afstribningen at man skal
vige (hajtænder) når man kører ind i rundkørslen, samtidig med at man
skal vige (vognbaneskift) når man er inde i rundkørslen.

Der er åbenbart mange eksempler på den slags tvetydigheder. Nu savner jeg
sgu at man kunne tvinge Øvrigheden til at trutte ren røv ved at spørge
Lars E. i Trafikradioen

--
Kent

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 19:29

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote in

> Men jeg er iøvrigt enig. For mig at se siger afstribningen at man skal
> vige (hajtænder) når man kører ind i rundkørslen, samtidig med at man
> skal vige (vognbaneskift) når man er inde i rundkørslen.

Præcis - det virker ikke særlig gennemtænkt.

> Der er åbenbart mange eksempler på den slags tvetydigheder.

Ja desværre :/

Fra : Armand

Dato : 14-06-09 19:08

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> er mig der trænger til en opdatering på vigepligtsstriber, men jeg syns
> altså det her er en forvirret afstribning:

Jup!
Er den kurvede "venstre-afstribning" tilfældet for alle tilkørslerne?
Jeg mener: Den indikerer jo at man skal holde sig i højre
rundkørsels-spor ved tilkørsel og hvis dét er tilfældet for alle
tilkørsler så er der jo ingen grund til at have venstresporet hele vejen
rundt :-|

--
Armand.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 19:32

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> [...]
> rundkørsels-spor ved tilkørsel og hvis dét er tilfældet for alle
> tilkørsler så er der jo ingen grund til at have venstresporet hele vejen

Det er tilfældet for 2 af tilkørslerne. Den tredje har ingen markeringer og
den fjerde er afblændet (udkørsel forbudt og vejen er kun ~10m lang). Der
ligger flere billeder af rundkørslen sammen med det jeg linkede til, det er
en meget mærkelig rundkørsel egentlig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-09 20:58

Henrik Stidsen skrev:

> den fjerde er afblændet (udkørsel forbudt og vejen er kun ~10m lang). Der

Sådan nogen lavede de også her i Århus da de lavede den nye motorvej mod
Silkeborg. Byen er lige krøbet et par kilometer længere mod vest siden,
(det gik sgu stærkt) så de er blevet åbnet :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 21:09

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= <nospam0002@gmail.com> wrote
in news:4a355639$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Sådan nogen lavede de også her i Århus da de lavede den nye motorvej
> mod Silkeborg. Byen er lige krøbet et par kilometer længere mod vest
> siden, (det gik sgu stærkt) så de er blevet åbnet :)

Tror også de har en eller anden plan med det - er også en anden af vejene
der ligner noget man har fortrudt eller udskudt til senere. Jeg tror man
har planer om at lave industri i området og så får man brug for den vej
også.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-09 21:35

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ligner noget man har fortrudt eller udskudt til senere. Jeg tror man
> har planer om at lave industri i området og så får man brug for den vej

Ja. Det hører vist med at den vej man kommer fra er 2 sporet. Vejen til
højre er ind til fragtcentralen men mon ikke der kommer mere derinde. Vejen
lige over er i 1 spor og går ud til motorvejen. Vejen til venstre er blind
og skal sandsynligvis også være til industri. Vejen tilbage er selvfølgeligt
også 2 spor. Lige efter vejen til fragcentralen bliver midterstriben fuldt
optrukket så man i venstre bane ikke kan komme mod motorvejen( uden at køre
over en fuldt optrukket linie). Så mon ikke striberne er til at dirigere
bilerne i højre bane så de kommer mod motorvejen?
Vejen til motorvejen er lavet så den kan laves til en to sporet vej. Hvis
det sker kommer der nok andre streger på vejen.

Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-09 22:09

"Mona og Kim" <no_mail.dot> wrote in

> Vejen til motorvejen er lavet så den kan laves til en to sporet vej.
> Hvis det sker kommer der nok andre streger på vejen.

Ja det der med at lave om på striberne er de ret glade for, tror jeg har
mødt de første 5-6 konfigurationer af den rundkørsel EFTER de havde bygget
den færdig...

Men du har nok ret i at det er for at guide folk de rette steder hen - men
hvorfor så ikke tegne det på skiltene også...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-09 22:32

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> mødt de første 5-6 konfigurationer af den rundkørsel EFTER de havde bygget

Pas nu på - i morgen er den lavet om så I skal køre venstre om! Det
højner agtpågivenheden og sænker derfor antallet af ulykker

> Men du har nok ret i at det er for at guide folk de rette steder hen - men
> hvorfor så ikke tegne det på skiltene også...

Det har de vel bare ikke nået endnu...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-06-09 16:48

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= <nospam0002@gmail.com> wrote
in news:4a356c53$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det har de vel bare ikke nået endnu...

Skiltene er svjh først opsat EFTER striberne er lavet om sidste gang - før
det var der bare "ny rundkørsel" skiltene. Desuden er den lukkede vej
tegnet med på skiltet med "udkørsel forbudt".

Men du har nok ret, de laver det sikkert snart om igen og så er det for
dyrt at lave om på skiltene hele tiden :)