|
| Stor VAG og 1.8T Fra : Fly Christensen |
Dato : 12-06-09 23:35 |
|
Davs!
Jeg undrer mig tit over, at folk vælger 1.8T motoren til deres store
VAG-biler.
Er den motor virkelige så kultiveret, at den er behagelig at køre
(hurtigt) med i en stor vogn?
Der begynder ikke at gå japser i den? De laver jo nogle motorer, som
skal have rigtig mange omdrejninger før, at de leverer.
Fly
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-06-09 07:20 |
|
Fly Christensen skriver:
>
> Jeg undrer mig tit over, at folk vælger 1.8T motoren til deres store
> VAG-biler.
Den gamle 1,8T
Hvorfor?
Har du prøvet en bil med den motor?
> Er den motor virkelige så kultiveret, at den er behagelig at køre
> (hurtigt) med i en stor vogn?
Ja
> Der begynder ikke at gå japser i den? De laver jo nogle motorer, som
> skal have rigtig mange omdrejninger før, at de leverer.
Jeg kan kun sige: Prøv den.
Havde en A6 stc i knaåt en uges tid oppe ved Kiruna i nordsverige. Den
mtor er altså dejlig, til sammenligning startede vi ud i en Volvo med en
2,3 liters benziner, men den var død som en sild. Svigermors Omega med
2,5/6cyl og faktisk lidt flere heste virker også død i forhold til, da
1,8T har et godt bundtræk.
Den nye 1,8TSI er lidt anderledes, men den har også kun en del flere
heste og vil gerne leve af omdrejninger. Har kørt en A3 i 2 dage med den
motor.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Menabra (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Menabra |
Dato : 13-06-09 08:30 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Den nye 1,8TSI er lidt anderledes, men den har også kun en del flere
> heste og vil gerne leve af omdrejninger. Har kørt en A3 i 2 dage med
> den motor.
> > Klaus
Hej
Sludder og vrøvl
mvh
Menabra, som har en og som lige er kommet hjem efter en ferie på 10000km.
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-06-09 08:34 |
| | |
Menabra (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Menabra |
Dato : 13-06-09 09:08 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Menabra skriver:
>>
>> Sludder og vrøvl
>
> Hvilken del af det?
> >
> Klaus
Hej
Denne del : vil gerne leve af omdrejninger
Og derfor : Maks. moment 250 Nm v. 1500 o/min. mvh
Menabra
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-06-09 09:10 |
|
Menabra skriver:
>
> Denne del : vil gerne leve af omdrejninger
> Og derfor : Maks. moment 250 Nm v. 1500 o/min. mvh
Har du selv en?
Har du prøvet en af de gamle 1,8T?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Menabra (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Menabra |
Dato : 13-06-09 09:18 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Menabra skriver:
>>
>> Denne del : vil gerne leve af omdrejninger
>> Og derfor : Maks. moment 250 Nm v. 1500 o/min. mvh
>
> Har du selv en?
Se ovenfor.
> Har du prøvet en af de gamle 1,8T?
Nej
>
>
> Klaus
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-06-09 09:26 |
| | |
Kent Glerup (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 14-06-09 20:25 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Menabra skriver:
>>> Har du prøvet en af de gamle 1,8T?
>> Nej
>
> Okay, så du kender ikke forskellen....
>
>
> Klaus
Min erfaring med de to maskiner er altså også at de trækker omtrent lige
godt i bunden. Den nye kan så bare noget i de høje omdrejninger som den
gamle ikke kunne :)
/Kent Glerup
| |
Armand (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-06-09 10:10 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
>
> Havde en A6 stc i knaåt en uges tid oppe ved Kiruna i nordsverige. Den
> mtor er altså dejlig, til sammenligning startede vi ud i en Volvo med en
> 2,3 liters benziner, men den var død som en sild. Svigermors Omega med
> 2,5/6cyl og faktisk lidt flere heste virker også død i forhold til, da
> 1,8T har et godt bundtræk.
>
> Den nye 1,8TSI er lidt anderledes, men den har også kun en del flere
> heste og vil gerne leve af omdrejninger. Har kørt en A3 i 2 dage med den
> motor.
>
TSI'erne har både kompressor og turbo og skulle som sådan stå inde for
endnu bedre bundtræk :-/
--
Armand.
(teknikfreak, der må ind forbi VAG og få et foredrag samt en prøvetur
ved lejlighed)
| |
Klaus G. (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 13-06-09 10:32 |
|
> TSI'erne har både kompressor og turbo og skulle som sådan stå inde for
> endnu bedre bundtræk :-/
TSI betyder ikke nødvendigvis at de også har kompressor. Desværre har VAG
ikke lavet en motorbetegnelse der er til at forstå, så der er ofte MEGET
tvivl om, hvorvidt en given bil er med turbo OG kompressor.
F.eks. VW Golf 1.4TSI med 122 og 160hk. De hedder det samme, sidstnævnte har
bare kompressor også.
Samme med navne fra Audi til resten af koncernen. DSG hedder ved Audi
S-Tronic. TSI hedder ved Audi TFSI. Det er sq lige til at gøre tovlige
mennesker i hovedet med! ;)
Men jeg synes det er en super nice concept, at smide turbo og ikke mindst
kompressor på små motore. Det må gerne blive mere udbredt hvis du spørger
mig :) Og det skulle ikke undre mig, at jeg nu bliver råbt af at det var
Opel, Toyota, Fiat eller hvem faen ved jeg, der kom først med idéen, men nu
er det jo lige VAG der har gjort mest ud af pt, derfor jeg nævner dem ;)
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Armand (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-06-09 11:24 |
|
Klaus G. skrev:
>> TSI'erne har både kompressor og turbo og skulle som sådan stå inde for
>> endnu bedre bundtræk :-/
> TSI betyder ikke nødvendigvis at de også har kompressor. Desværre har VAG
> ikke lavet en motorbetegnelse der er til at forstå, så der er ofte MEGET
> tvivl om, hvorvidt en given bil er med turbo OG kompressor.
>
> F.eks. VW Golf 1.4TSI med 122 og 160hk. De hedder det samme, sidstnævnte har
> bare kompressor også.
>
Jeg har endnu ikke sat mig mere ind i sagen end at have set den
kortfattede reklame på Folkewogn's hjemmeside.
Men er du sikker i din sag og ikke blot udleder at den højereydende
motor må være den med "tillægs"-kompressor?
Sådan set lidt fra oven er bundtræk et problem ved turbo på
bensinmotorer og det er vel dét at kompressoren skal kompensere for :-/
De 38 mer-hk's på Golf (m.fl.) forekommer indlysende i toppen hvor det
burde være turbo'en alene der leverer varen :-/
> Men jeg synes det er en super nice concept, at smide turbo og ikke mindst
> kompressor på små motore. Det må gerne blive mere udbredt hvis du spørger
> mig :)
>
Hørt!
Kommer sikkert ligeså hurtigt som CR og turbo på små-diesel'er :-/
> Og det skulle ikke undre mig, at jeg nu bliver råbt af at det var
> Opel, Toyota, Fiat eller hvem faen ved jeg, der kom først med idéen, men nu
> er det jo lige VAG der har gjort mest ud af pt, derfor jeg nævner dem ;)
>
Faktisk var det MIG der her på gruppen nævnte at turboteknikken sikkert
hurtigt blev hvermandseje i bensin-biler efter turbo-diesel's hastigt
stigende popularitet
Nu vi har fat i det og jeg endnu ikke har været forbi den lokale
Folkewogns-forhandler: Er der nogen der ved om det stadig er VAG's
fortræskede G-lader der bruges som kompressor-backup i TSI'erne??
--
Armand.
| |
Kent Oldhøj (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 13-06-09 15:31 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in
news:4a337e2b$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Nu vi har fat i det og jeg endnu ikke har været forbi den lokale
> Folkewogns-forhandler: Er der nogen der ved om det stadig er VAG's
> fortræskede G-lader der bruges som kompressor-backup i TSI'erne??
Narj.
--
| |
Klaus G. (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 13-06-09 16:42 |
|
> Men er du sikker i din sag og ikke blot udleder at den højereydende
> motor må være den med "tillægs"-kompressor?
> Sådan set lidt fra oven er bundtræk et problem ved turbo på
> bensinmotorer og det er vel dét at kompressoren skal kompensere for
> :-/ De 38 mer-hk's på Golf (m.fl.) forekommer indlysende i toppen
> hvor det burde være turbo'en alene der leverer varen :-/
Den tanke har også strejfet mig. Derfor googlede jeg lige for en
sikkerhedsskyld INDEN jeg postede mit første svar :)
Bla. Topgear har testet begge maskiner og de skriver den med 122hk er uden
kompressor:
160hk:
http://www.topgear.com/au/volkswagen/golf/road-test/1.4-tsi-160-gt-dsg
"You need to look out for the TSI badge, which gets you a turbo and a
supercharger on a direct-injection 1.4"
122hk:
http://www.topgear.com/uk/volkswagen/golf-6/road-test/1.4-tsi-122
"Don't be fooled by the TSI badge of the latter, as there isn't a trick
turbo and supercharged arrangement. It's just a turbo here."
Men det er altså også for dumt de ikke giver den med kompressor og turbo et
andet navn da! Der er også en 1.4TSI 140hk som OGSÅ har både Turbo og
kompressor. De burde kalde den med kompressor for TSSI, hvor det ekstra S
betyder SuperCharger. Eller hvad der nu lige passer ind. Så er folk sq da
ikke i tvivl længere. Jeg har endda prøvet at en forhandler ikke engang
viste hvad motor der lå i den bil han viste mig... Det endte med at vi gik
ud på værkstedet og spurgte en mekaniker, "jow, der er turbo og kompressor
på den bil der", sælger stod lidt og sagde så "nå, der kan man bare se". Det
er fame ikke godt når en kunde ved mere om varen, end sælger gør! :)
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Henrik B. (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-06-09 15:46 |
|
>Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>news:4a337e2b$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Sådan set lidt fra oven er bundtræk et problem ved turbo på bensinmotorer
> og det er vel dét at kompressoren skal kompensere for :-/
Bundtræk er intet problem med turbo på benzinmotorer....
> Faktisk var det MIG der her på gruppen nævnte at turboteknikken sikkert
> hurtigt blev hvermandseje i bensin-biler efter turbo-diesel's hastigt
> stigende popularitet
Når man kører Saab, har turboteknikken været hvermandseje i 30 år nu! Det er
blot alle de andre, som først fatter det nu....
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Armand (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-06-09 19:03 |
|
Henrik B. skrev:
>> Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4a337e2b$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Sådan set lidt fra oven er bundtræk et problem ved turbo på
>> bensinmotorer og det er vel dét at kompressoren skal kompensere for :-/
>
> Bundtræk er intet problem med turbo på benzinmotorer....
>
På små økonomiske bensinmotorer ér del vel!?
>> Faktisk var det MIG der her på gruppen nævnte at turboteknikken
>> sikkert hurtigt blev hvermandseje i bensin-biler efter turbo-diesel's
>> hastigt stigende popularitet
>
> Når man kører Saab, har turboteknikken været hvermandseje i 30 år nu!
> Det er blot alle de andre, som først fatter det nu....
>
Jup!
Og dér er så endnu et forspring/teknisk identitet, som SAAB er ved at
miste
--
Armand.
| |
Henrik B. (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-06-09 20:17 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4a353b33$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Bundtræk er intet problem med turbo på benzinmotorer....
>>
> På små økonomiske bensinmotorer ér del vel!?
Nope. Det er udelukkende et spørgsmål om at tilpasse turbo'en størrelse til
motorens...
>> Når man kører Saab, har turboteknikken været hvermandseje i 30 år nu! Det
>> er blot alle de andre, som først fatter det nu....
>>
> Jup!
> Og dér er så endnu et forspring/teknisk identitet, som SAAB er ved at
> miste
De seneste udmeldinger fra Norge går på, at den nye ejer igen vil lave Saab
til et niche-produkt, fyldt med innovative løsninger...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-06-09 16:57 |
| | |
Frank Leegaard (15-06-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 15-06-09 17:41 |
|
Henrik B. wrote:
>> Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4a337e2b$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Sådan set lidt fra oven er bundtræk et problem ved turbo på
>> bensinmotorer og det er vel dét at kompressoren skal kompensere for
>> :-/
>
> Bundtræk er intet problem med turbo på benzinmotorer....
>
>> Faktisk var det MIG der her på gruppen nævnte at turboteknikken
>> sikkert hurtigt blev hvermandseje i bensin-biler efter
>> turbo-diesel's hastigt stigende popularitet
>
> Når man kører Saab, har turboteknikken været hvermandseje i 30 år nu!
> Det er blot alle de andre, som først fatter det nu....
Ahr .. En Saab 900 turbo fra 80erne gav et kort spark og så var det slut.
Den flade fornemmelse har ingen trykladede benzinere dog nutildags.
Sådan en 160 hks 1.4 leverer ydelsen superflot og jævnt i sammenhæng med en
7 trins DSG.
--
/Frank
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-06-09 16:57 |
| | |
Henrik B. (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-06-09 10:29 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4a367987$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ahr .. En Saab 900 turbo fra 80erne gav et kort spark og så var det slut.
Fra 2.800 rpm til 6.500 rpm er i mine øjne ikke et kort spark! Prøvede du
den kun i første gear?? )
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-06-09 15:10 |
|
"Klaus G." skriver:
>
> Men jeg synes det er en super nice concept, at smide turbo og ikke mindst
> kompressor på små motore. Det må gerne blive mere udbredt hvis du spørger
> mig :) Og det skulle ikke undre mig, at jeg nu bliver råbt af at det var
> Opel, Toyota, Fiat eller hvem faen ved jeg, der kom først med idéen, men nu
> er det jo lige VAG der har gjort mest ud af pt, derfor jeg nævner dem ;)
Uno Turbo ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henrik B. (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-06-09 15:42 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4a3371e5$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Men jeg synes det er en super nice concept, at smide turbo og ikke mindst
> kompressor på små motore. Det må gerne blive mere udbredt hvis du spørger
> mig :)
Det er for dyrt - både fra start og i vedligehold med begge typer
trykladning. Dertiol er det unødvendigt med moderne turboteknologi...!
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Menabra (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Menabra |
Dato : 13-06-09 15:30 |
|
Armand wrote:
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>>
>>
>> Havde en A6 stc i knaåt en uges tid oppe ved Kiruna i nordsverige.
>> Den mtor er altså dejlig, til sammenligning startede vi ud i en
>> Volvo med en 2,3 liters benziner, men den var død som en sild.
>> Svigermors Omega med 2,5/6cyl og faktisk lidt flere heste virker
>> også død i forhold til, da 1,8T har et godt bundtræk.
>>
>> Den nye 1,8TSI er lidt anderledes, men den har også kun en del flere
>> heste og vil gerne leve af omdrejninger. Har kørt en A3 i 2 dage med
>> den motor.
>>
> TSI'erne har både kompressor og turbo og skulle som sådan stå inde for
> endnu bedre bundtræk :-/
Hej
Sakset fra skoda.dk :
1.8 TSI motoren, som er en turboladet benzinmotor med direkte indsprøjtning,
forener fordelene fra direkte benzinindsprøjtning og turboladning. Med denne
teknologi opnår man optimale præstationer og bedre dynamik samtidig med et
reduceret brændstofforbrug.
Med sin ydelse på 160 hk og det store maksimale drejningsmoment på 250 Nm
leverer denne motor et kraftfuldt grundlag for sportslig køreglæde, hvilket
afspejles i motorens præstationer, som kan få Octavia fra 0-100 km/t på kun
8,1 sek. og op på en tophastighed på hele 223 km/t.
1.8 TSI motoren er således et kraftværk, der dækker de fleste behov for
dynamisk kørsel.
Nye 6-hulsindsprøjtningsdyser samt et forhøjet indsprøjtningstryk på 150
bar, sikrer en homogen og effektiv forbrænding. Motoren har et
brændstofforbrug på 13,5 km
Motortype Rækkemotor
Cylindre 4
Ventiler pr. cylinder 4
Motorstørrelse 1798 cm3
Max drejningsmoment 250 Nm ved 1500-4200 omdr/min
Brændstof Benzin Oktan 95/(91)
EU norm EU4
mvh
Menabra
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-06-09 16:06 |
| | |
Henrik B. (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-06-09 15:42 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4a336cb8$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> TSI'erne har både kompressor og turbo og skulle som sådan stå inde for
> endnu bedre bundtræk :-/
Kun 1,4 TSI.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Fly Christensen (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 14-06-09 15:56 |
|
On Sat, 13 Jun 2009 08:19:59 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>Fly Christensen skriver:
>>
>> Jeg undrer mig tit over, at folk vælger 1.8T motoren til deres store
>> VAG-biler.
>
>
>Den gamle 1,8T
>Hvorfor?
Nysgerrig.
>Har du prøvet en bil med den motor?
Nej. Så var der jo ingen grund til at spørge.
Fly
| |
Klaus D. Mikkelsen (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 14-06-09 15:58 |
|
Fly Christensen skriver:
>
> Nysgerrig.
Okay
> Nej. Så var der jo ingen grund til at spørge.
Det kunne jo være at du havde prøvet og fundet den for lille i en stor
bil.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henrik B. (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-06-09 16:38 |
|
"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
news:qll535dg3l9vkunevfbop2rb11haqng0jn@4ax.com...
> Er den motor virkelige så kultiveret, at den er behagelig at køre
> (hurtigt) med i en stor vogn?
Det er "T'et" og ikke de 1,8 som betyder noget i dén sammenhæng.
> Der begynder ikke at gå japser i den? De laver jo nogle motorer, som
> skal have rigtig mange omdrejninger før, at de leverer.
Kan ikke sammenlignes med en japser. En japser er en åndenødsmotor, hvor en
motor med turbo jo får "foræret" kubikker via turbo'en.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
|
|