PC og GPS om læ
Fra : HKN

Dato : 10-06-09 14:44

Ja, jeg bliver ved

Er der nogen i gruppen som har erfaring med PC og GPS om læ? Her
tænker jeg på en separat GPS (f.eks en USB eller BT GPS) som kobles
til den bærbare, og altså ikke hvor man tager GPS signalet fra en
anden (maritim) GPS.

Mit spørgsmål går på om det er muligt at fange GPS signalet uden at
antennen er ført op på ruffet? Det ville spare mig for en del kabling
hvis det er muligt

Mange hilsner
Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-06-09 21:51

Holux GPS'erne tager fint signalet gennem glasiber dæk. Hvis man vil være
helt sikker kan man klistre den på indersiden af ruden....

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-09 21:56

Jeg har en lille 'USB-GPS-mus', som jeg har brugt som reserve og når jeg
ikke var ombord. Den er ikke af nyere dato - ikke SIRF III (eller hvad det
nu hedder ...), men kan fange signalet - men ikke altid overbevisende ...
Jeg har så prøvet med en tre meter USB forlængelse, så GPS'en kan ligge over
nedgangslugen mens jeg sidder ved kortbordet - og så kører det bare som om
jeg brugte den fastmonterede GPS. Om du kan benytte noget med batteri og
trådløs overførsel ved jeg ikke ... Har ikke prøvet det i praksis ...

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 10-06-09 15:32

On 10 Jun., 22:44, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål går på om det er muligt at fange GPS signalet uden at
> antennen er ført op på ruffet? Det ville spare mig for en del kabling

Min Garmin ETrex Venture (håndholdt GPS) kan sagtens fange signal nede
i kahytten, og den har ikke SIRF modtager.

Jeg tror ikke det vil være et problem i en glasfiber båd. I bilen kan
den normalt fange signal selvom den ikke ligger i forruden, men mister
det sommetider, men her er der jo også metal-tag.

Fra : Henrik K

Dato : 11-06-09 00:34

Det lyder som om det er en mulig løsning Jeg vil egentlig helst
bare have en USB-GPS stick for at undgå for meget rod, og skulle det
knibe med signalet, så kan jeg jo bare sætte et forlængerkabel på og
føre den op på ruden eller helt op i fri luft.

Tak for hurtig feedback

Mange hilsner
Henrik