USB hub til 12 volt ??
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 07-06-09 08:23

Nu er jeg ved at drukne i USB ledninger på navigationsbordet. En til
internettet, en til navigatoren, en til min eksterne harddisk og
forhåbentligt også snart en til min mikro-printer, som jeg er ved at montere
i et skab.

Tænkte jeg ville montere en USB hub i eltavlen og samle roddet derinde og så
kun have en ledning ud til PC'en.

Men så skal jeg bruge en der kører på 12 volt og USB hub'er har alle en
220volt "klods" til strømforsyningen, men det fremgår aldrig hvor mange volt
de bruger på sekundærsiden af transformeren.

Er der nogen af Jer der har fundet en til 12 volt ? Eller gider checke hvad
der står på jeres transformer ??

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 11:49

Hej Bjarke,

På min lille AC-DC transformer til USB-hub'en står input 230V og output:
6V og 2100mA.

Enig i, at der efterhånden er mange USB-enheder ombord ...: Mus, C-Map
kortlæser, AIS, GPS, touch screen, trådløse modems, eksterne drev ...
printeren er jeg dog ikke nået til endnu (!) ... Hvilken model har du
besluttet dig til?

Er det et *stort* spild (for naturligvis er der et vist spild) at lade
disse "ting" - f.eks. opladere til mobil og PC'er, ekstra skærm, TV,
osv., forsyne via inverterens 220V og derfra videre til de forskellige
enheders "små" forskellige transformere? ... Det er jo ofte nemmere at
kunne bruge de forskellige enheders eksisterende små 220V-transformere
end at skulle finde nye med 12V input ...

Jeg tænker også på, at spændingen i båden kan svinge afhængig af om man
er "langt nede" - altså rent batterimæssigt ..., starter motoren,
osv. Kan de forskellige enheder tåle (har de godt af) disse
spændingsforandringer omkring de 12V - eller er det uden betydning?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : claus b.p.

Dato : 07-06-09 22:42

Flemming Torp wrote:
//>
> [...]
> motoren, osv. Kan de forskellige enheder tåle (har de godt af) disse
> spændingsforandringer omkring de 12V - eller er det uden betydning?

Hej Flemming, - måtte klippe Bjarkes oprindelige indlæg væk, da du
topposter!!!
Der er meget stor variation på spændingerne i dit 12 volt anlæg, den
nominelle spænding er 13,2 volt, men den varierer meget, kan i nogle
tilfælde komme over 15 volt, og det er ikke alt udstyr der kan tåle det. Et
støjfilter vil også være en god ting.
Der er et effekttab på 10-20 procent i en 230volt inverter (og et
tomgangsforbrug på 10-20 watt), og et tab i en strømforsyning på 10-20
procent, så alt i alt kan den hub der bruger 10 watt komme til at forbruge
25-40 watt. Men jo flere enheder der kobles på, jo mindre betyder
tomgangsforbruget, og hvis man har den alligevel, og motoren kører, så er
det jo godt nok. Problemet er ligesom; hvad er alternativet? Hvis man selv
kan bikse noget sammen med støjfilter, zenerdiode eller regulator, eller man
kan købe det man skal bruge, så er det mere effektivt. Der er jo ikke meget
ved at skulle skifte udstyr hver 3. måned fordi det brænder af. Check i alle
fald specifikationerne på det du kobler på 12 volt anlægget, nogen gange
betyder 12volt: 12volt.

Mvh. Claus

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-06-09 19:00

Som en af de andre forslå må jeg nok finde end der kører på mindre end 12
volt og så lodde en lille regulator sammen. Så har jeg også styr på
strømforbruget ....

Fra : Heikki

Dato : 08-06-09 07:19

wrote:

> [...]
> 220volt "klods" til strømforsyningen, men det fremgår aldrig hvor mange
> volt de bruger på sekundærsiden af transformeren.

The USB hubs I have seen, have all had a power connector and an adapter from
230V. But such has almost never been necessary, the USB standard allows some
amount of current to go together with the signal, and that is more than
enough to run the hub itself.

The only problem may be if you use USB also to charge batteries in other
devices (phones, cameras, music players), or connect other equipment that
uses a lot of power - most do not.

So, try first without any extra power to the hub!

> Er der nogen af Jer der har fundet en til 12 volt ? Eller gider checke
> hvad der står på jeres transformer ??

As has been pointed out, the "12V" on a boat can vary a lot, and be quite
noisy too. But if you know which end of a soldering iron to hold, it is not
a big deal to build a small regulator to what ever voltage you need. It is
basically a single chip (called something line 7805 for 5 volts) and a
capacitor if you want to be nice.

-H