Apropos crash test
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 06-06-09 09:10

Hej.

For et stykke tid siden debatterede vi i dette forum crashtesten af en
Dehler 31 på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E

Jeg kan i forlængelse heraf sige, at en bekendt af mig sidste sommer sejlede
på en sten i Lillebælt med 6 knobs fart, i sin Dehler 37. Umiddelbart efter
tog han den på land, men der var kun skrammer at se, så den kom tilbage i
vandet.

I efteråret kom den på land for vinteren, og nu var der krakeleringer hele
vejen rundt langs kølen, hvor den slutter til skroget. Båden kom på værft,
og den samlede regning for reparation lød på 70.000 kr.

Dette viser bare, at det er meget usundt for en båd at løbe på en sten med 6
knobs fart, Dehler eller ej, og at crashtesten på videoen egentlig bare er
en gang salgsgas, da den slutter der, hvor det begynder at blive
interessant: ved besigtigelsen af de reelle skader, som båden har pådraget
sig ved kollisionen.
Desuden tror jeg, at langt de fleste både ville kunne klare sådan en
kollision umiddelbart. Det, der normalt tager livet af en båd ved
grundstødning, er de gentagne, voldsomme påvirkninger, køl og skrog udsættes
for, hvis båden ikke med det samme kan bringes flot, men står og hugger i
grunden i måske flere timer.

Til forsvar for min uheldige kammerat skal sluttelig siges, at stenen var
uafmærket, den stod ikke i kortet, og den lå udenfor 4 m-kurven. Heraf kan
man så lære...?

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Henrik K

Dato : 06-06-09 04:08

> I efteråret kom den på land for vinteren, og nu var der krakeleringer hele
> vejen rundt langs kølen, hvor den slutter til skroget. Båden kom på værft,
> og den samlede regning for reparation lød på 70.000 kr.

Jeg synes ikke at størrelsen på den samlede regning på nogen måde
afspejler hvor alvorlig skaden er.

En ganske lille skade efter grundstødning (uden krakeleringer) kan let
løbe op i kr. 20K på et værft.

Mvh
Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 06-06-09 15:07

Enig. En skade der koster et par week-ender at udbedre, koster mindst 100k
når forsikringsselskabet og et værft kommer ind over.....

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 06-06-09 11:17

Hej Mads,

Jeg har set den pågældende "crashtest" og er dybt imponeret over at båden
efter den "destruktive test" (mishandling) stadig kunne sejle.
Jeg havde forventet, at båden havde taget vand ind, og / eller at masten var
knækket og / eller at kølen havde løsnet sig / var faldet af.

Jeg er bestemt ikke enig med dig i dit synspunkt ("Desuden tror jeg, at
langt de fleste både ville kunne klare sådan en
kollision umiddelbart.")

Spørgsmålet er selvfølgelig hvad du ligger i ordet "klare" og
"umiddelbart" - Jeg tror det er de færreste både, der kan sejle videre efter
en sådan "crashtest".

Det er muligt, at "crashtesten" er ment som en slags salgsgas fra Dehlers
side - det har jeg ingen anelse om - men hvad tror du reaktionen ville være
hvis Bavaria, med samme gode resultat, gennemførte en lignende crashtest
med deres både?

Og lige til sidst - Der er ingen store sejlbåde (med finnekøl), der med 6
knobs fart slipper uskadet fra at løbe direkte på en stor sten!

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 12:22

"Preben Kohl Lauritzen" <kohl@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> Og lige til sidst - Der er ingen store sejlbåde (med finnekøl), der
> med 6 knobs fart slipper uskadet fra at løbe direkte på en stor sten!

Det må jeg (desværre) give dig ret i ...

For nogle år siden ramte jeg (på foran for tværs i frisk vind med 7-8
knobs fart for fulde sejl) en stor sten nord for Stevns lidt uden for 4
m kurven. Desværre fik jeg ikke noteret den nøjagtige position ...
Kollisonen var overordentlig voldsom og ubehagelig, men heldigvis ingen
alvorlige personskader.
Indefra var der få krakeleringer at se og kun få dråber vand trængte ind
.... så vi sejlede båden hjem.
Udefra så det heller ikke slemt ud... bortset fra et ordentligt "sår" på
det nederste af kølen ... Men da båden kom på værft og blev tjekket
grundigt, kunne man konstatere alvorlige glasfiber-delamineringer
omkring stålrammen i hele bunden af båden ...
Det blev en omfattende og kompliceret reparation og et langvarigt og
dyrt værftsophold (over 100K DKK) ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør