|
| Fik en trailer foræret... Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 10-06-09 20:11 |
|
Eller rettere jeg fik Chassiset af naboens gamle Variant trailer for at
fjerne det. Hvor heldig kan man mon være???
Det er en aldre type med klap både foran og bag på ladet - på pladen med
stelnummeret står "VA400 244". Den er stor nok til at er kan ligge en
standard spånplade på 122 X 244 cm i ladet.
Nogle hundrede kroner til plade til et nyt lad er til at overkomme, men
betingelsen er at den skal omregistreres og det er så vidt jeg ved
ensbetydende med syn.
Der er forholdevis nye dæk og hjullejer på den - godt et par år - og
lygterne er jeg ikke så bange for da jeg "har strøm i fingrene".
Chassiset og rammen til ladet med sidefjælene står pænt galvaniseret
uden rust som var det næsten nyt.
Min eneste bekymring er om broen til hjulene med torsions-affjedringen
(tror jeg det hedder) også skal fornys, for så er det næppe ulejligheden
værd.
Da jeg endnu ikke har set papirerne på den er jeg selvfølgelig
interesseret i om andre kender modellen - ca alder - samt om evt
manglende affjedring kan blive et problem.
Hvad koster iøvrigt et syn af en trailer? (Nåh men det kan jeg vist selv
slå op..)
/Lars
| |
claus b.p. (11-06-2009)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 11-06-09 10:26 |
|
Lars Peter Larsen wrote:
> Eller rettere jeg fik Chassiset af naboens gamle Variant trailer for
> at fjerne det. Hvor heldig kan man mon være???
>
> Det er en aldre type med klap både foran og bag på ladet - på pladen
> med stelnummeret står "VA400 244". Den er stor nok til at er kan
> ligge en standard spånplade på 122 X 244 cm i ladet.
>
> Nogle hundrede kroner til plade til et nyt lad er til at overkomme,
> men betingelsen er at den skal omregistreres og det er så vidt jeg ved
> ensbetydende med syn.
> Der er forholdevis nye dæk og hjullejer på den - godt et par år - og
> lygterne er jeg ikke så bange for da jeg "har strøm i fingrene".
>
> Chassiset og rammen til ladet med sidefjælene står pænt galvaniseret
> uden rust som var det næsten nyt.
> Min eneste bekymring er om broen til hjulene med torsions-affjedringen
> (tror jeg det hedder) også skal fornys, for så er det næppe
> ulejligheden værd.
>
> Da jeg endnu ikke har set papirerne på den er jeg selvfølgelig
> interesseret i om andre kender modellen - ca alder - samt om evt
> manglende affjedring kan blive et problem.
>
> Hvad koster iøvrigt et syn af en trailer? (Nåh men det kan jeg vist
> selv slå op..)
>
Husk at du også skal betale for et ejerskifte.
Jeg ved ikke hvordan man kontrollerer torsionsaffjedringen, men hvis den er
original, og der ikke er rust, så er der vel ingen problemer.
Mange trailere op til 750 kg er uden særlig affjedring eller dæmpning.
Check lige totalvægten, og om din bil må trække den, specielt hvis traileren
er uden bremser.
/Claus
| |
Leo_Jensen (11-06-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 11-06-09 03:48 |
|
On 11 Jun., 11:25, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> Lars Peter Larsen wrote:
> > Eller rettere jeg fik Chassiset af naboens gamle Variant trailer for
> > at fjerne det. Hvor heldig kan man mon være???
>
> > Det er en aldre type med klap både foran og bag på ladet - på pladen
> > med stelnummeret står "VA400 244". Den er stor nok til at er kan
> > ligge en standard spånplade på 122 X 244 cm i ladet.
>
> > Nogle hundrede kroner til plade til et nyt lad er til at overkomme,
> > men betingelsen er at den skal omregistreres og det er så vidt jeg ved
> > ensbetydende med syn.
> > Der er forholdevis nye dæk og hjullejer på den - godt et par år - og
> > lygterne er jeg ikke så bange for da jeg "har strøm i fingrene".
>
> > Chassiset og rammen til ladet med sidefjælene står pænt galvaniseret
> > uden rust som var det næsten nyt.
> > Min eneste bekymring er om broen til hjulene med torsions-affjedringen
> > (tror jeg det hedder) også skal fornys, for så er det næppe
> > ulejligheden værd.
>
> > Da jeg endnu ikke har set papirerne på den er jeg selvfølgelig
> > interesseret i om andre kender modellen - ca alder - samt om evt
> > manglende affjedring kan blive et problem.
>
> > Hvad koster iøvrigt et syn af en trailer? (Nåh men det kan jeg vist
> > selv slå op..)
>
> Husk at du også skal betale for et ejerskifte.
> Jeg ved ikke hvordan man kontrollerer torsionsaffjedringen, men hvis den er
> original, og der ikke er rust, så er der vel ingen problemer.
> Mange trailere op til 750 kg er uden særlig affjedring eller dæmpning..
> Check lige totalvægten, og om din bil må trække den, specielt hvis traileren
> er uden bremser.
> /Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Alle trailere er affjedrede. Stort set alle har torsionsaffjedring,
som består af et tværgående yderrør monteret på chassiset, hvor der i
hver ende er presset et tilsvarende mindre profil i sammen med 3 eller
4 gummisnore. Ved belastning vrides det indvendige profil, så det
trykker gummiet sammen, og så har man en fjedervirkning.
Synshallens test går ofte på bare at se om affjedringen bevæger sig
ved den belastning, de lige har ved hånden, dvs deres kropsvægt. Det
er fint nok til små trailere, men på en 2½ ton trailer duer det ikke.
Normalt står svingarmene vandret ved fuld last og 20-30° nedad
ubelastet. Hvis de står vandret uden belastning og ikke fjedrer er
akslen færdig...
Hvis traileren er på 750 kg eller mindre må du altid køre med den
uanset bilens evner, men du skal selvfølgelig ikke læsse den over det
din bil må trække.
MVH Leo. Gammel traileringenør...
| |
Lars Peter Larsen (11-06-2009)
| Kommentar Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 11-06-09 17:11 |
|
Leo_Jensen wrote:
> On 11 Jun., 11:25, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
>
>>Lars Peter Larsen wrote:
>>
>>>Eller rettere jeg fik Chassiset af naboens gamle Variant trailer for
>>>at fjerne det. Hvor heldig kan man mon være???
>>
Det burde have været formuleret: Hvor heldig har jeg mon været...
> Alle trailere er affjedrede. Stort set alle har torsionsaffjedring,
> som består af et tværgående yderrør monteret på chassiset, hvor der i
> hver ende er presset et tilsvarende mindre profil i sammen med 3 eller
> 4 gummisnore. Ved belastning vrides det indvendige profil, så det
> trykker gummiet sammen, og så har man en fjedervirkning.
Interessant information. Jeg var forbi min lokale mekaniker der kunne
fortælle lidt om hvor besværligt det kan være at få reservedele endsige
at få affjedringen renoveret. Jeg kan være heldig at akslen er en
systemkomponent der bruges på andre trailere og måske er i produktion
endnu hvis den skal skiftes. Det beløb der blev nævnt kan der købes en
ny trailer for.
> Normalt står svingarmene vandret ved fuld last og 20-30° nedad
> ubelastet. Hvis de står vandret uden belastning og ikke fjedrer er
> akslen færdig...
Jeg har været oppe at hoppe på akslen med mine +100 kg og jeg er bange
for at den har set bedre dage. Det er gummiet der stivner og krakelerer
fordi det forbrænder uendelig langsomt i luftens ilt. Gad vide om det
kan genopblødes med silikone?
Jeg har iøvrigt en ide om at den er på 400 - 500 kg totalvægt ved at se
på chassisets konstuktion og det må min kones bil gerne køre med ubremset.
Klistermærkaten ved siden af stelnummeret fortæller at den er en Variant
og er fremstillet eller solgt i Løsning mens telefonnummeret stadig var
05-området og dermed er den mere en 18 - 20 år gammel.
> MVH Leo. Gammel traileringenør...
Det lyder også som du ved hvad du snakker om.
/Lars
| |
Anders Majland (11-06-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-06-09 17:46 |
|
> Det burde have været formuleret: Hvor heldig har jeg mon været...
....
> Jeg har været oppe at hoppe på akslen med mine +100 kg og jeg er bange for
> at den har set bedre dage. Det
....
> Klistermærkaten ved siden af stelnummeret fortæller at den er en Variant
> og er fremstillet eller solgt i Løsning mens telefonnummeret stadig var
> 05-området og dermed er den mere en 18 - 20 år gammel.
Lyder som om den ikke er værd at ejerskifte... Men derfor kan den jo godt
fortsætte som "havetrailer" til plænetraktor. Til gods der ikke skal videre
....
--
/A - Jyde uden egen trailer og kun træk på den ene bil. Men har lånt en
svigerindes trailer på 4-5 år
| |
Lars Peter Larsen (11-06-2009)
| Kommentar Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 11-06-09 18:53 |
|
Anders Majland wrote:
>> Det burde have været formuleret: Hvor heldig har jeg mon været...
> Lyder som om den ikke er værd at ejerskifte...
Men det er jo det naboen forlanger og dermed gør det besværligt, for det
er ikke at sætte ny bund og sider i den der er problemet.
Hvis den kan ejerskiftes uden syn er der ikke noget at betænke sig på.
Efter min nabos udsagn blev den synet og ejerskiftet for et par år siden
lige så mørt som træværket på den var. Jeg ved ikke om jeg skal tro på
det men jeg er skeptisk til jeg har set papirerne. Den har stadig
nummerplade på.
/Lars
| |
Klaus D. Mikkelsen (11-06-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 11-06-09 22:07 |
| | |
Lars Peter Larsen (12-06-2009)
| Kommentar Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 12-06-09 21:31 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kan man ikke bare "langtidslåne" den?
Det vil være nummer eet men det har naboen sagt nej til.
Han vil ikke rodes med ind i noget hvis der sker noget med den.
Jeg har checket at et syn koster 425,- (Applus) samt at det koster
yderligere 400,- at omregistrere den. Til sammenligning koster det 590,-
at nyregistrere en trailer incl nummerplade.
Skidt med at jeg så skal spendere yderligere 300,- til 400,- for
træplade til lad og sider, men skal jeg også ofte x antal kkr for en ny
aksel med affjedring oveni bliver svaret nej. Så er jeg bedre tjent med
at købe en ny eller finde en lettere brugt i Gul&Gratis.
Den er 1,5 m bred og ca 4 meter lang. Ladet er ca 1,5 * 2,5 meter med 20
cm sidefjæl og med klap både foran og bagtil, så glem alt om at bruge
den som anhænger til havetaktoren.
Den står i øjeblikket som et nøgent chassis og en løs ramme til ladet
med alt træværket fjernet og er desværre ret beset at betragte som
gammelt jern.
/Lars
| |
Hans Paulin \(6310\) (13-06-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 13-06-09 08:15 |
| | |
Lars Peter Larsen (14-06-2009)
| Kommentar Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 14-06-09 09:20 |
|
Hans Paulin (6310) wrote:
> Lars Peter Larsen skrev:
>
>>Så er jeg bedre tjent med at købe en ny
>
> Jeg købte sådan én:
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3003&n=60100
>
> til 4000 kr. og forsynede den med lidt knas (høje sider, presenning,
> støttehjul, "bagben" osv); dét har jeg ikke fortrudt.
Vi skal have en trailer når tiden er inde. Tilbudet fra naboen var bare
belejligt fordi det var en let trailer med et rigtigt stort lad. (under
500kg totalvægt)
Jeg har såmænd kigget på tilbud fra både "Harald", Bauhaus, Silvan og
mange andre foruden det nærmeste trailercenter - og de er allesammen
temmelig ens når jeg begynder at regne på det samlet. Det ender nok med
at vi køber en Brenderup 1205-S når tiden er inde.
Så kan der vist ikke koges mere suppe på den pind.
/Lars
| |
claus b.p. (11-06-2009)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 11-06-09 22:25 |
|
Lars Peter Larsen wrote:
> Anders Majland wrote:
>>> Det burde have været formuleret: Hvor heldig har jeg mon været...
>
>
>> Lyder som om den ikke er værd at ejerskifte...
>
> Men det er jo det naboen forlanger og dermed gør det besværligt, for
> det er ikke at sætte ny bund og sider i den der er problemet.
>
> Hvis den kan ejerskiftes uden syn er der ikke noget at betænke sig på.
> Efter min nabos udsagn blev den synet og ejerskiftet for et par år
> siden lige så mørt som træværket på den var. Jeg ved ikke om jeg
> skal tro på det men jeg er skeptisk til jeg har set papirerne. Den
> har stadig nummerplade på.
>
Det er jo også lige meget med at afmelde den, hvis den er på max 500kg, for
så koster den ikke vægtafgift.
Men du _skal_ have en vægtmærkat med T og L angivelser på.
Og når du regner på prisen på at renovere, syne og omregistrere den +20
årige sag, så sammenlign lige med at en ny koster 4000kr + nummerplade hos
HN.
/Claus
| |
Anders Majland (12-06-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 12-06-09 10:04 |
|
>> Lyder som om den ikke er værd at ejerskifte...
>
> Men det er jo det naboen forlanger og dermed gør det besværligt, for det
> er ikke at sætte ny bund og sider i den der er problemet.
Citerer lige mig selv:"Men derfor kan den jo godt fortsætte som
"havetrailer" til plænetraktor."
Altså der er ikke nogen grund til at skrotte den, men blot aflevere pladen
og holde den væk fra offenlig vej.
Men du kan da også bare tage chancen og kører den til syn som den er ...
/A
| |
claus b.p. (11-06-2009)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 11-06-09 22:21 |
|
Leo_Jensen wrote:
> On 11 Jun., 11:25, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
>> Lars Peter Larsen wrote:
>>> Eller rettere jeg fik Chassiset af naboens gamle Variant trailer for
>>> at fjerne det. Hvor heldig kan man mon være???
>>
>>> Det er en aldre type med klap både foran og bag på ladet - på pladen
>>> med stelnummeret står "VA400 244". Den er stor nok til at er kan
>>> ligge en standard spånplade på 122 X 244 cm i ladet.
>>
>>> Nogle hundrede kroner til plade til et nyt lad er til at overkomme,
>>> men betingelsen er at den skal omregistreres og det er så vidt jeg
>>> ved ensbetydende med syn.
>>> Der er forholdevis nye dæk og hjullejer på den - godt et par år - og
>>> lygterne er jeg ikke så bange for da jeg "har strøm i fingrene".
>>
>>> Chassiset og rammen til ladet med sidefjælene står pænt galvaniseret
>>> uden rust som var det næsten nyt.
>>> Min eneste bekymring er om broen til hjulene med
>>> torsions-affjedringen (tror jeg det hedder) også skal fornys, for
>>> så er det næppe ulejligheden værd.
>>
>>> Da jeg endnu ikke har set papirerne på den er jeg selvfølgelig
>>> interesseret i om andre kender modellen - ca alder - samt om evt
>>> manglende affjedring kan blive et problem.
>>
>>> Hvad koster iøvrigt et syn af en trailer? (Nåh men det kan jeg vist
>>> selv slå op..)
>>
>> Husk at du også skal betale for et ejerskifte.
>> Jeg ved ikke hvordan man kontrollerer torsionsaffjedringen, men hvis
>> den er original, og der ikke er rust, så er der vel ingen problemer.
>> Mange trailere op til 750 kg er uden særlig affjedring eller
>> dæmpning. Check lige totalvægten, og om din bil må trække den,
>> specielt hvis traileren er uden bremser.
>> /Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>> - Vis tekst i anførselstegn -
>
> Alle trailere er affjedrede. Stort set alle har torsionsaffjedring,
> som består af et tværgående yderrør monteret på chassiset, hvor der i
> hver ende er presset et tilsvarende mindre profil i sammen med 3 eller
> 4 gummisnore. Ved belastning vrides det indvendige profil, så det
> trykker gummiet sammen, og så har man en fjedervirkning.
> Synshallens test går ofte på bare at se om affjedringen bevæger sig
> ved den belastning, de lige har ved hånden, dvs deres kropsvægt. Det
> er fint nok til små trailere, men på en 2½ ton trailer duer det ikke.
> Normalt står svingarmene vandret ved fuld last og 20-30° nedad
> ubelastet. Hvis de står vandret uden belastning og ikke fjedrer er
> akslen færdig...
Har nu også set et par stykker hvor stålakslen (eller jernstangen) som
hjulene var monteret på, var eneste affjedring. Men sjældent en ordentlig
anordning med støddæmpere.
>
> Hvis traileren er på 750 kg eller mindre må du altid køre med den
> uanset bilens evner, men du skal selvfølgelig ikke læsse den over det
> din bil må trække.
Det er selvfølgelig også rigtigt, sådan kan man godt klare det. Men temmelig
mange biler må ikke trække 750kg anhænger uden bremser.
>
Mvh. Claus
| |
Leo_Jensen (12-06-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 12-06-09 01:25 |
|
> Har nu også set et par stykker hvor stålakslen (eller jernstangen) som
> hjulene var monteret på, var eneste affjedring. Men sjældent en ordentlig
> anordning med støddæmpere.
Stålakslen er affjedret. De to langsgående svingarme er ikke svejst på
tværrøret. Jeg er faktisk overbevist om at der også i Danmark er krav
om at en aksel skal være affjedret og dæmpet, det var der i hvert fald
i Tyskland da jeg konstruerede trailere. Kig her:
http://www4.al-ko.de/geschaeftsfelder/anhaenger-komponenten/produkte/nutzanhaenger/fahrsicherheit/al-ko-sechskant-gummifederung.html
Der er ikke støddæmpere, men friktionen mellem gummisnore og svingarm/
yderrør dæmper åbenbart tilstrækkeligt.
Leo
| |
|
|