Venlig i trafikken = tilsvining af andre !~
Fra : Per

Dato : 10-06-09 19:46

Hej NG !

Jeg er ofte meget overbærende og venlig i trafikken.

Dvs. Jeg giver stort set altid lov til at folk kan komme ind foran mig ved
sammenflet og lign.

Jeg holder tilbage på større veje (Nørrebrogade, AmagerBrogade), når der er
kø, så folk kan komme ud fra sideveje og svinge, gerne mange biler ad
gangen osv.

Det er de selvfølgelig glade for, men mine andre medtrafikanter har ofte kun
hovedrysten til overs dytten med hornet, eller jeg får fingeren og i den
dur.

Hvad sker der lige for dem der ? Oplever i det samme ?

Jeg synes netop trafikken glider meget bedre, hvis man hjælper hinanden i
stedet for at holde på sin ret.

Det er efterhånden ligefør det er fedt når nogen hidser sig op over ens
venlighed

Mvh. Per

Fra : Mogens

Dato : 10-06-09 19:52

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Oplever I det samme ?

I Sverige oplever jeg det aldrig - i DK altid !

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-06-09 21:39

> I Sverige oplever jeg det aldrig - i DK altid !

Ditto med Tyskland, tror det er fordi man i Danmark endnu ikke har opdaget,
at det ikke kommer til at gå hurtigere hvis man hidser sig op

Stef

Fra : apollo14

Dato : 10-06-09 20:00

Per skrev:
--klip--
Jeg gør det også, og hvis det er i firmabilen, dytter de ikke, det tør
de simpelthen ikke, ikke en gang HiJad manden tør, og jeg ser bestemt
ikke farlig ud, men det gør en Mercedes Sprinter i den extra lange, og
extra høje model, med anhængertrækket trukket ud små 40 cm. fra
bagkofangeren. Er det derimod i privatbilen, så bliver der dyttet, samt
folk prøver at kører uden om mig, men må tit give op, fordi jeg
simpelthen ikke lukker folk ind, hvis de overskrider de dobbelt
spærrelinjer.

Men der er bare nogle folk som ikke tænker på andre end sig selv, vi er
blevet et EGOcentrisk samfund herhjemme, men jeg tror det vender igen
meget snart, ellers ender det sq nok galt herhjemme, folk er jo ved at
stresse op, fordi de kommer en bil bagud, eller ikke lige kan komme til
venstre af Nørrebrogade, ved søerne. Eller bare fordi folk lige sparer
10 sek. gid folk ville køle lidt ned, og tænke på sine medmenesker.

Fra : Kåre

Dato : 10-06-09 20:11

> [...]
> stedet for at holde på sin ret.
>
> Det er efterhånden ligefør det er fedt når nogen hidser sig op over ens

Jeg kører såmænd nok meget lig dig. Jeg har dog aldrig prøve at blive
tilsvinet.
Jeg vil så også sige, at lige nøjagtig i den situation hvor man lukker folk
ind fra en sidevej som ikke kan komme ud pga kø, der praktiserer jeg
sammenfletningsreglen. Dvs. jeg lukker een bil ud, og så kører jeg frem. Så
må ham bagved igen lukke en ud og så fremdeles. Jeg kan også godt føle det
lidt rigelgt træls når man har brugt uendlig tid på at komme lidt frem, og
så kommer man til at holde fuldstændig stille igen, fordi der er en der
lukker folk ud indtil der ikke er flere.
Når der er pres på må man deles om det...
Men det er der jo lige så mange meninger om som der er biler...

Kåre

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-06-09 20:27

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Jeg holder tilbage på større veje (Nørrebrogade, AmagerBrogade), når
> der er kø, så folk kan komme ud fra sideveje og svinge, gerne mange

Jeg har de samme tendenser Men vi skal passe på ikke at overdrive så
der bare skabes problemer andetsteds. Hvis man eksempelvis lukker 10
biler ud på Amagerbrogade fra en sidevej, ja så er der bare andre bag en
der må holde stille.

Optimalt var hvis alle viste en smule hensyn og f.eks. flettede
sidevejstrafikken ind på hovedstrøg som Amagerbrogade.

Så jeg nøjes med en enkelt bil eller 2 (vurderer altid situationen), og
håber andre vil følge mit eksempel.

> Det er de selvfølgelig glade for, men mine andre medtrafikanter har
> ofte kun hovedrysten til overs dytten med hornet, eller jeg får
> fingeren og i den dur.

Jeg noterer mig altid andres utilfredshed. Hvis ikke man vurderer den,
ender man med at blive bedrevidende i trafikken og det er ikke sundt.

Hvis utilfredsheden vurderes uberettiget, ja så vinker og smiler jeg
ivrigt til den utilfredse. For mig er der ikke noget mere frustrerende
end at blive misforstået

Fra : Klaus G.

Dato : 10-06-09 20:34

> Hvad sker der lige for dem der ? Oplever i det samme ?
Jeg vil mene at det kommer an på hvor venlige folk er :)

Jeg kan godt selv blive sur, hvis nogen holder tilbage og lader aaaalle
biler fra en sidevej komme ud. Men det er fint hvis der lige kommer et par
stykker med. Eller folk der stopper op de mest underlige steder for at give
plads... Forstil jer at i køre ud af en by, ind mod byen er der en laaang kø
ned til lyskrydset. På ens højre side er der så en sidevej, hvor der holder
en 5-6biler som alle skal til venstre så de kan komme ind mod byen. Dem i
køen har gjort plads til en enkelt bil eller to. Fandme om bilen foran mig
ikke bremser op, for at lade bilen fra højre køre ud og ende i køen i
modsatte spor. Det er sq da for dumt og det kvitterede jeg med en ordentlig
omgang dytten.

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-06-09 21:37

Det er sq da for dumt og det kvitterede jeg med en ordentlig
> omgang dytten.

Kom du hurtigere frem? Blev du et gladere menneske? Opnåede du det du
forventede med det?

Stef

Fra : Klaus G.

Dato : 10-06-09 23:18

> Kom du hurtigere frem? Blev du et gladere menneske? Opnåede du det du
> forventede med det?
Jeg opnåede, håber jeg, at personen fandt ud af, at man altså ikke bare
stopper på en hovedvej, for at lade trafik krydse vejen, for at holde i kø i
modsatte vejbane. Så ja, jeg vil komme hurtigere frem hvis samme scenarie
skulle opstille sig igen.

Og puha jeg blev en gladere menneske, helt rar føelse at afreagere på
hornet! :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-06-09 22:16

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> Eller folk der stopper op de mest underlige steder for at give
> plads...

Jeg oplevede en dag en der stoppede op på vej ud af en rundkørsel for at
give plads til at to cyklister - der holdt for hajtænder - kunne krydse
vejen. En smuk tanke hvis ikke det var fordi hans stoppen op betød at der
endte med at være kø 2-3 biler ud i rundkørslen. Havde billisten ikke
stoppet ville cyklisterne kunne have nået at passere vejen før de biler der
kom til at holde i kø - ude i rundkørslen - var nået frem til dem. Mao,
billistens venlighed var den direkte årsag til en unødvendig kø. Det er
hvad jeg kalder misforstået venlighed og det bør undgås. Jeg nøjes nu med
at skælde ud inde i min egen bil og ikke udenfor med horn og lygter.

Fra : Herman Persson

Dato : 11-06-09 04:16

Vigepligt m.v.

§ 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.

Stk. 7. Kørende, som nærmer sig eller kører ind i vejkryds, skal køre
således, at der ikke opstår unødig ulempe for færdslen på den krydsende vej,
såfremt vedkommende tvinges til at standse i krydset. I kryds, hvor færdslen
reguleres ved signalanlæg, må den kørende, selv om signalet viser grønt lys,
ikke køre ind i krydset, hvis den pågældende på grund af færdselsforholdene
på stedet må indse, at krydset ikke vil kunne forlades, inden signalet har
skiftet til grønt lys for krydsende færdsel.

Som jeg forstår ovenstående, må jeg ikke køre ind i krydset uden at være -
nogenlunde - sikker på at kunne forlade det igen.

En gade med en 'sidegade' er et T-kryds, og jeg skal derfor vente, til jeg
kan komme helt forbi sidegaden.

Tager jeg fejl?

Hilsen Herman.

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-06-09 09:58

Herman Persson wrote:
> [...]
> nogenlunde - sikker på at kunne forlade det igen.
>
> En gade med en 'sidegade' er et T-kryds, og jeg skal derfor vente, til jeg

Ja. "I kryds, hvor færdslen
reguleres ved signalanlæg"

--
vh
Torben

Fra : Herman Persson

Dato : 12-06-09 20:44

> Ja. "I kryds, hvor færdslen
> reguleres ved signalanlæg"

Er du sikker? Som jeg læser det, er § 26 på en måde to-delt.

Del 1.

§ 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.

Og det er jo problematikken i denne tråd.

Del 2.

Som ikke lige så relevant.

Hilsen Herman.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-06-09 00:38

Herman Persson skrev:
> [...]
> nogenlunde - sikker på at kunne forlade det igen.
> En gade med en 'sidegade' er et T-kryds, og jeg skal derfor vente, til jeg

Tildeles ja.

Er der lysregulering i det T-kryds er det korrekt som du skriver. Men er
der ikke det, og sidevejen har vigepligt, SKAL du ikke holde tilbage
hvis du ikke kan komme ud af krydset, men du MÅ godt. (Hvis du altså
regner med at overleve reaktionerne fra de medtrafikanter der mener at
din venlighed er malplaceret.)

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Herman Persson

Dato : 14-06-09 17:38

> [...]
> der ikke det, og sidevejen har vigepligt, SKAL du ikke holde tilbage hvis
> du ikke kan komme ud af krydset, men du MÅ godt.

Vi bliver nok ikke enige, for jeg påstår ikke, at man har vigepligt.
Blot at man ikke må køre ud i krydset, hvis man ikke er rimelig sikker på at
ikke at komme til at holde i krydset.

Du læser følgende anderledes:

Stk. 7. Kørende, som nærmer sig eller kører ind i vejkryds, skal køre
> således, at der ikke opstår unødig ulempe for færdslen på den krydsende
> vej, såfremt vedkommende tvinges til at standse i krydset.

Eksempel fra Lynge i Nordsjælland:
Jeg kommer fra nord ad Hillerødvej og skal passere Uggeløse Bygade.
Der er tæt mod- og medgående trafik.
Hvis jeg kører ud i krydset og blokerer for modgående, der skal svinge til
venstre ad Uggeløse Bygade, blokerer både 'mit' kryds og krydset Hillerødvej
/ Slangerupvej.

http://www.krak.dk/query?what=map&mop=yp&advert_code=581069&hits_on_map=1&search_word=Carl%20Petersen%20&%20S%F8n%20A/S

Hilsen Herman.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-06-09 22:40

Herman Persson skrev:
> [...]
> venstre ad Uggeløse Bygade, blokerer både 'mit' kryds og krydset Hillerødvej

Du kan ikke påberåbe dig "unødig ulempe" blot fordi du får lov at
overholde din ubetingede vigepligt.

Dem du har vigepligt overfor skal ikke give dig plads, men de må godt.

Fra : Topper

Dato : 11-06-09 13:49

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> stedet for at holde på sin ret.
>
> Det er efterhånden ligefør det er fedt når nogen hidser sig op over ens

Det er vel ikke fordi du er en af dem der stopper og lukker en
ud selvom du derved får 10-15 bagvedkørende til at stoppe op, og
det endda selvom der efter jer er et naturligt hul i traffikken han kunne
være kommet ud i.

Så generer det nemlig ikke kun de bagvedkørende, men også ham du
ville hjælpe, det tager nemlig mindre tid at kører forbi i fart.

Men hvis der er tale om at flette nogen ind fra en sidevej når der køres i
skridtgang er det noget andet. Der er der sund fornuft i det.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-09 17:00

> Det er efterhånden ligefør det er fedt når nogen hidser sig op over ens
> venlighed

Der er også nogle, som ligefrem gør
en sport ud af at være så venlig, at
de lader folk komme ud fra en sidevej
så alle andre kan holde i en kø som blir'
længere og længere.
Har man overblikket og situationssans,
så plejer det at gå uden man oplever disse
fingerpeg mv...

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 13-06-09 07:57

> [...]
> den dur.
>
> Hvad sker der lige for dem der ? Oplever i det samme ?

Jeg gør det samme som dig, men har ikke umiddelbart oplevet tilsvininger.
Det kommer måske også an på HVOR flink man er. At standse trafikken på en
hovedvej for at lukke en hel kø ud fra en sidevej, er måske at stramme
skruen lidt. Det eneste man så gør er jo at flytte køen ud på hovedvejen i
stedet. Omvendt kan jeg godt se at de sidder fast på sidevejen.

mvh.
Kim Frederiksen