Gel batteri?
Fra : KASO

Dato : 06-06-09 12:23

Forbrugsbatteriet i vores MB Viano Marco Polo har kendt bedre dage. Der er
tale om et gel-batteri. Er der nogen, der har gode erfaringer med købssteder
og fabrikater?

På forhånd tak!

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-09 17:25

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> Forbrugsbatteriet i vores MB Viano Marco Polo har kendt bedre dage. Der er
> tale om et gel-batteri. Er der nogen, der har gode erfaringer med
> købssteder og fabrikater?

Hos Mercedes... )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 07-06-09 21:34

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Hos Mercedes... )

Jow-jow - men nu fremstiller Mercedes jo ikke selv batterierne - det er
formentlig et Bosch/Varta, den er udstyret med - og de sælges mange steder -
ligesom de konkurrerende mærker. Det kunne jo tænkes, at der var andre, der
var bedre og/eller billigere end Bosch/Varta....

Fra : T. Hartung

Dato : 09-06-09 22:05

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Forbrugsbatteriet i vores MB Viano Marco Polo har kendt bedre dage. Der er
> tale om et gel-batteri. Er der nogen, der har gode erfaringer med
> købssteder og fabrikater?

Forbrugsbatteri - mener du da til belysning, solcelleanlæg m.v. eller er det
som et startbatteri?

GEL-batteri er rigtig gode i både, solcelleanlæg og campingvogne da de er
særlig velegnede til dybdeafladninger - men det er der ikke behov for ved et
alm. startbatteri (alm. bly-batteri).

Et GEL-batteri er temmelig kostbart - et billigere alternativ er et
AGM-batteri - men begge stiller store krav til ladespænding (14,7 V) for
ikke at blive ødelagt.

Brug Google for yderligere oplysninger på de forskellig batterityper - også
på prisindhentning.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : KASO

Dato : 10-06-09 21:39

"T. Hartung" <T.Hartung@NOmail.dk> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>>

> Forbrugsbatteri - mener du da til belysning, solcelleanlæg m.v. eller er
> det som et startbatteri?

Belysning, køleskab (kompressor), div. 12V dimser, inverter til 230V,
oliefyr (Eberspächer motor/kabinevarmer). Solcellerne har jeg kigget på -
men jeg synes stadig, at de er for dyre. I hverdagen kan jeg sætte bilen til
et stik i carporten for at lade batterierne helt op, hvis de ikke bliver
fyldt op under kørslen.

Der er et separat startbatteri - som intet fejler.

> GEL-batteri er rigtig gode i både, solcelleanlæg og campingvogne da de er
> særlig velegnede til dybdeafladninger - men det er der ikke behov for ved
> et alm. startbatteri (alm. bly-batteri).

MB Viano Marco Polo er en "let" autocamper - (om)bygget af Westfalia. Den
har derfor en let campingudrustning (vask m. koldt vand, 2 gasblus,
køl/frys, 4 sovepladser (inkl. hævetag)) - men er ikke større end en alm.
Viano og kan derfor komme lidt flere steder (inkl. vores carport).

> Et GEL-batteri er temmelig kostbart - et billigere alternativ er et
> AGM-batteri - men begge stiller store krav til ladespænding (14,7 V) for
> ikke at blive ødelagt.

Jeg har nu forsøgt mig med indkøbet af et AGM....

Bilen er født med GEL-batteri og lader dette under kørsel og via medfødt
lader, som strømfødes fra udvendigt 230V stik på bilen. Jeg må derfor
antage, at laderen er konstrueret specifikt til GEL-batterier, når der i
instruktionsbogen forlanges denne type. Forhåbentlig virker det også med
AGM, der så vidt jeg kan læse mig frem til deler lader med GEL.

> Brug Google for yderligere oplysninger på de forskellig batterityper -
> også på prisindhentning.

Jeg har forsøgt - men synes ikke, at det gav det helt store.

Tak for dit svar!