Partikelfilter til VW koster kassen.
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 05-06-09 11:41

Fy for den lede, det var "manne pæng"

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=544215

Det er godt nok norsk, men det giver vist mening for de fleste.

Klaus D. Mikkelsen kommer sikkert snart med et indlæg, hvor han
bedyrer at han kan få skiftet filteret for 14.50 kr. et eller andet
sted i Jylland.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-06-09 12:09

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Klaus D. Mikkelsen kommer sikkert snart med et indlæg, hvor han
> bedyrer at han kan få skiftet filteret for 14.50 kr. et eller andet
> sted i Jylland.

Med moms og fri lånebil.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-09 12:12

Ib Jakobsen skriver:

> Med moms og fri lånebil.

1. Min slæde har ikke partikelfilter, men katalysator.

2. Næste slæde får vidst ikke brug for partikelfilter, turbo og evt
kompressor søger i samråd med brændstoffet for ikke at svine som en
gammel færge.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 05-06-09 12:19

On Fri, 05 Jun 2009 13:12:08 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>
>2. Næste slæde får vidst ikke brug for partikelfilter, turbo og evt
>kompressor søger i samråd med brændstoffet for ikke at svine som en

Det er jo temmeligt begrænset hvad man kan bruge det til, når man står
med en regning på over 25.000 kr. for et filterskift.

Jeg husker endnu sagen om Audi-ejeren der havde fået ødelagt bagruden
i sin cabriolet. Det ville de have i nærheden af 50.000 kr. for!! Man
kunne nemlig kun udbedre skaden ved at skifte hele kalechen!

Det er s'gu ikke gratis at være VAG fan.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus G.

Dato : 05-06-09 12:27

> Det er s'gu ikke gratis at være VAG fan.
Nej, og vores hørelse går det også udover, når folk hele tiden skriger at
det er dyrt ;)

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-09 12:36

"Klaus G." skriver:

> Nej, og vores hørelse går det også udover, når folk hele tiden skriger at
> det er dyrt ;)

ROFL...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 05-06-09 13:10

On Fri, 5 Jun 2009 13:26:38 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>Nej, og vores hørelse går det også udover, når folk hele tiden skriger at
>det er dyrt ;)

>--

Der går ikke røg af en brand...............

Når man slår ned i et kobbel ulve, hyler den der bliver ramt osv. osv.

Og så er vi et par stykker der hyler, fordi vi elsker at mobbe de
hårdt ramte.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-09 12:29

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Det er jo temmeligt begrænset hvad man kan bruge det til, når man står
> med en regning på over 25.000 kr. for et filterskift.

Korrekt.

Stakkels fyr, har ikke brændt sin bil af en gang i mellem og står nu med
et stoppet filter.

> Jeg husker endnu sagen om Audi-ejeren der havde fået ødelagt bagruden
> i sin cabriolet. Det ville de have i nærheden af 50.000 kr. for!! Man
> kunne nemlig kun udbedre skaden ved at skifte hele kalechen!

Var det ikke også en "hystadefætter" vi havde gang i der?

Var han gået andre steder hen end SMC kunne det nok godt have været
ordnet.

> Det er s'gu ikke gratis at være VAG fan.

Ikke, hvis man bruger SMC værksteder.....

Ind til videre har jeg kørt over 90.000 km for under 10.000 kr i
serviceomkostninger. Hvordan er prissætningen for samme km, når man er
"Hyundai fan"?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 05-06-09 13:07

On Fri, 05 Jun 2009 13:29:09 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>folmer@rasmussen.dk skriver:

>Korrekt.
>

>Stakkels fyr, har ikke brændt sin bil af en gang i mellem og står nu med

Står det i instruktionsbogen at man skal køre dirt-track for at slippe
for de store udgifter?

>--

>Var det ikke også en "hystadefætter" vi havde gang i der?

>--

Jeg forstår ikke dit brug af ordet også i denne sammenhæng. ,-)

>--

>Var han gået andre steder hen end SMC kunne det nok godt have været
>ordnet.

>--

Jamen det gjorde manden jo! Han var bl.a. hos en kaleschesmed med
speciale i bådkalescher, og Audi's konstruktion gjorde, at ikke heller
han kunne hjælpe.

>--

>Ikke, hvis man bruger SMC værksteder.....

>--

Det véd du jo godt at de fleste gør, p.gr.a. garanti osv. At det er
ubegavet er en helt anden sag.

> [...]

>Ind til videre har jeg kørt over 90.000 km for under 10.000 kr i
>serviceomkostninger. Hvordan er prissætningen for samme km, når man er

Jamen det går faktisk forrygende. Nu har jeg ganske vist kun kørt
65.000 km., og med noget så gammeldags som 15.000 km. intervaller på
service, er jeg nået så langt som 7.300 kr

Det synes jeg s'gu ikke der er nogen grund til at skamme sig over i
betragtning af at det er en vogn i Audi A6 størrelse. Og desuden er
det københavnerpriser, aut. værksted, moms og hele svineriet vi taqler
om.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-09 14:04

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Står det i instruktionsbogen at man skal køre dirt-track for at slippe
> for de store udgifter?

Har du ikke selv læst artiklen?

> Det véd du jo godt at de fleste gør, p.gr.a. garanti osv. At det er
> ubegavet er en helt anden sag.

Folk vil ikek høre efter.

> Jamen det går faktisk forrygende. Nu har jeg ganske vist kun kørt
> 65.000 km., og med noget så gammeldags som 15.000 km. intervaller på
> service, er jeg nået så langt som 7.300 kr

Altså 4 eftersyn af knapt 2000 kr/stk?

> [...]
> betragtning af at det er en vogn i Audi A6 størrelse. Og desuden er
> det københavnerpriser, aut. værksted, moms og hele svineriet vi taqler

Tja, jeg har selv konsulteret "autoriseret mærkeværksted" (VW) for at få
min slæde serviceret.

Fra : Mogens

Dato : 05-06-09 13:07

> Korrekt.

Så er det jo godt, at man kører på serviceaftale

> Ind til videre har jeg kørt over 90.000 km for under 10.000 kr i
> serviceomkostninger.

Ja ja det er fint - jeg har også en VAG, og det koster i princippet 4.500 kr
hver gang. Jeg har været afsted 3 gange på de 50.000 km, bilen har kørt
(serviceaftale)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 05-06-09 13:20

On Fri, 05 Jun 2009 12:07:26 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

>Så er det jo godt, at man kører på serviceaftale

>--

Det er nok vejen frem.

> [...]

>hver gang. Jeg har været afsted 3 gange på de 50.000 km, bilen har kørt

De 4.500 kr. er det prisen på serviceaftalen, eller er det det
fakturerede beløb?

Hvis det er det sidstnævnte, hvad koster så serviceaftalen?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 05-06-09 14:24

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Det er nok vejen frem.

Nok afhængig af eens km-forbrug...

> De 4.500 kr. er det prisen på serviceaftalen, eller er det det
> fakturerede beløb?

Når man er på serviceaftale, får man en fakturakopi, så man kan følge med i,
hvad de udfører af arbejde og forbruger af materialer. Den skal du
eksempelvis navnede, hvis du vil reklamere over noget. Faktura'en sender VAG
til leasingselskabet, hvorfor du kan se selskabets rabatordning mv. Ja de
får rask væk 20% rabat

> Hvis det er det sidstnævnte, hvad koster så serviceaftalen?

Nej du får ikke min serviceaftale at vide - det er en forretningsmæssig
hemmelighed.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-09 16:24

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er det sidstnævnte, hvad koster så serviceaftalen?

Det lyder flot med etiketten "serviceaftale".
Som om man har lavet en fræk aftale med værkstedet
som går ud på, man næsten kan få lavet service gratis.

Men bilværksteder er dyre, så hvad er der reelt
sparet ved disse, må det være, særaftaler sammenlignet
med et alm. service-besøg ?

Nok mere forvirring end besparelser.

Fra : Mogens

Dato : 05-06-09 16:39

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Det lyder flot med etiketten "serviceaftale".

Jep

> Som om man har lavet en fræk aftale med værkstedet
> som går ud på, man næsten kan få lavet service gratis.

Nope...

> Men bilværksteder er dyre, så hvad er der reelt
> sparet ved disse, må det være, særaftaler sammenlignet
> med et alm. service-besøg ?
> Nok mere forvirring end besparelser.

Nope - det betyder, at du altid og gennem hele perioden nøjagtigt kender
dine omkostninger for bilens drift således, at dit budgettet ikke bølger op
ned alt efter, hvad bilen måtte fejle. That's it !

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-09 16:55

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Nope - det betyder, at du altid og gennem hele perioden nøjagtigt kender
> dine omkostninger for bilens drift således, at dit budgettet ikke bølger
> op ned alt efter, hvad bilen måtte fejle. That's it !

Og hvornår starter denne typiske periode og hvor gammel
er bilen når denne slutter ?
Og går der en vital sliddel i stykker, så skal man
velsagtens selv betale for denne alligevel.
Og aftalen er nok kun iforb. med køb af ny
bil, hvor den ikke burde fejle det store selv
efter 5-7 år...

Fra : Mogens

Dato : 05-06-09 17:00

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Og hvornår starter denne typiske periode og hvor gammel
> er bilen når denne slutter ?

De fleste leasingkontrakter med serviceaftale kører 2, 3 eller 4 år.
Der er altid tale om spritnye biler - fra start.

> Og går der en vital sliddel i stykker, så skal man
> velsagtens selv betale for denne alligevel.

Nøh, alt undtaget dæk er normalt indeholdt i aftalen.

> Og aftalen er nok kun iforb. med køb af ny
> bil, hvor den ikke burde fejle det store selv
> efter 5-7 år...

Sådan er livet ikke for en moderne bil, der kører 150 - 200.000 km på 3 år.
De koster "gerne" nogle service-kroner de sidste leveår

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 07:57

>">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> De fleste leasingkontrakter med serviceaftale kører 2, 3 eller 4 år.
> Der er altid tale om spritnye biler - fra start.

OK. jeg havde overset der var tale om leasingaftaler.
Troede blot det handlede om en 'serviceaftale' på
et almindeligt værksted for en almindelig kunde, for
i disse tilfælde, skal værkstedet vel nok sørge for
at tjene kassen uanset hvad.,o)

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-09 18:14

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
> et almindeligt værksted for en almindelig kunde, for
> i disse tilfælde, skal værkstedet vel nok sørge for

Øh nej.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 10:32

Mogens skrev:
> [...]
> dine omkostninger for bilens drift således, at dit budgettet ikke bølger
> op ned alt efter, hvad bilen måtte fejle. That's it !

Men hvis det viser sig at være et typisk problem med tilstoppede
partikelfiltre til dén pris vil service-aftalerne hurtigt stige
tilsvarende i pris :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-06-09 16:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> folmer@rasmussen.dk skriver:
>
> Korrekt.
>

> Stakkels fyr, har ikke brændt sin bil af en gang i mellem og står nu med
> et stoppet filter.

Hvis man som nordmand brænder bilen af ind i mellem, står man hurtigt
uden kørekort.
Af to under, hvilket er det bedste?

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 05-06-09 16:31

> Hvis man som nordmand brænder bilen af ind i mellem, står man hurtigt uden kørekort.
> Af to under, hvilket er det bedste?
>
> --
> Armand.

Man kan da nøjes med at bruge de to første gear - rensnings-virkningen er vel den samme...
/Leif, der heldigvis kører Primera.
152kkm på 2 sæt bremsedele, 6 olieskift / filter, et brugt (og billigt) spjældhus fra en hugger
et par bærekugler og et forhjulsleje. Det er vist ok på 8 år.

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 10:30

Leif skrev:

> 152kkm på 2 sæt bremsedele, 6 olieskift / filter, et brugt (og billigt)
> spjældhus fra en hugger
> et par bærekugler og et forhjulsleje. Det er vist ok på 8 år.

Godnok kun på den halve alder og distance, genkender jeg kun olie/filter
-skiftene!

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 06-06-09 12:49

> Godnok kun på den halve alder og distance, genkender jeg kun olie/filter -skiftene!
>
> --
> Armand.

Der er også ok, resten kom først her på det sidste. (Ned)slidte skiver (oplyst til syn)
Så er der jo ingen vej udenom. Bærekugler pga. larm. Spjældhus pga. udsættere
omkring 4200 rpm. Sikkert en defekt sensor - der sidder bl.a. spjældpotmeter.
Udskiftede som et forsøg for at undgå dyre mekanikertimer - OBCD viste ikke noget.
Forhjulsleje pga. at mekkeren brugte varme for at få dele adskilt iflg. andres erfaring.

/Leif

Fra : oz3bto

Dato : 08-06-09 13:03

> [...]
> "Hyundai fan"?
>

> klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

80.000km og har "kun" kostet 1700kr i rep (orginal ABS føler)
Ok det er så også en nissan med ialt 200.000km på klokken

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-09 14:28

oz3bto skriver:

> 80.000km og har "kun" kostet 1700kr i rep (orginal ABS føler)
> Ok det er så også en nissan med ialt 200.000km på klokken

Hvad så med service?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-06-09 14:33

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> oz3bto skriver:
>
> Hvad så med service?

Der er så skiftet støddæmpere, fjedre, bøsninger osv. til service

--
Mvh, Kim Voss Schrader (der er rimelig træt af folks biler der "aldrig
går istykker")

Fra : oz3bto

Dato : 08-06-09 18:28

> oz3bto skriver:

> Hvad så med service?
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

klare jeg selv

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-09 21:31

oz3bto skriver:

> klare jeg selv

Okay, så du syntes det er rimeligt at sammenligne priser på autoriseret
service, med gør det selv værkstedet?

Fra : Brian

Dato : 09-06-09 20:11

> Okay, så du syntes det er rimeligt at sammenligne priser på autoriseret
> service, med gør det selv værkstedet?

Helt i skoven IMO - det ville svare til at sammenligne priser fra f.eks en
forhandler på Lars Tyndskid's marker, med en forhandler i
hovedstadsområdet... hvis du forstår sådan en lille en

/Brian