Xenon lys
Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 04-06-09 21:11

Hej..

Jeg overvejer at "opgradere" til Xenon lys.. er det en god ide?..

Når jeg kigger på nettet er der flere løsninger.. en hvor man bare skifter
lamperne, og en anden hvor der skal monteres en "box" samt udskift af
lamper.. Er der nogen som har erfaring med dette ? =)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-06-09 22:06

Christian Mikkelsen skrev:
> Hej..
>
> Jeg overvejer at "opgradere" til Xenon lys.. er det en god ide?..

Nej :-/

> Når jeg kigger på nettet er der flere løsninger.. en hvor man bare skifter
> lamperne, og en anden hvor der skal monteres en "box" samt udskift af
> lamper.. Er der nogen som har erfaring med dette ? =)

U-lov-lig-hed-er
Tillige har disse "nemme løsninger" ord for at være noget pangel...
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 04-06-09 22:14

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Nej :-/

> U-lov-lig-hed-er
> Tillige har disse "nemme løsninger" ord for at være noget pangel...
> --
> Dun@nt
> 1KSFau Hvidguld
> DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
> http://dunant65.blogspot.com/

Ok.. tænkte nok det var for nemt bare at skifte lamper.. Sådan ca. "hvor"
ulovligt er det ? =) .. Er det noget politiet rent faktisk standser en for..
og er det lige så ulovligt i udlandet.. hvis nu jeg skal ned gennem Europa?

Fra : Anders Majland

Dato : 04-06-09 22:31

> [...]
> ulovligt er det ? =) .. Er det noget politiet rent faktisk standser en
> for.. og er det lige så ulovligt i udlandet.. hvis nu jeg skal ned gennem

Først lige lidt med termer.... Det du kalder en lampe vil jeg hellere kalde
en pære ... På glasset af en lygte skal der står et e godkendelses nummer og
hvilken pære lampen der skal i for at lygten udsender lovligt lys i henhold
lovgivningen.

Så når man sætter en forkert pære i - F.eks en xenon istedet for en alm H4
er det ulovligt og koster som standard en bøde på 500kr men måske også en
tur til syn ...

Til nogle få nyere mc'er kan man få xenon lygter. Altså lygter der er e
mærket og godkendte til xenon pærer. Sådanne lygter vil ikke være noget
problem i det meste af verden. MEN i danmark er det ikke tilladt at skifte
en h4 lygte til en xenon lygte. De BMW'er der kører med xenon som standard
gør det på dispensation ... eller noget. De er typegodkendte med det i EU
regi og så må dansk lovgivning vige. Men det giver ikke lov til at sætte en
xenon lygte på en ældre mc

Og ja jeg har hørt om folk der er blevet stoppet af politiet for det ...

Men hvis du alligevel vælger at sætte et billigt xenon kit så gør dine
medtrafikanter den tjeneste kun at gøre det på fjernlyset. Så kan du stadig
undgå at blænde 'os' blot ved at blænde ned på nærlys ....

/A

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 05-06-09 00:00

> [...]
> medtrafikanter den tjeneste kun at gøre det på fjernlyset. Så kan du
> stadig undgå at blænde 'os' blot ved at blænde ned på nærlys ....

Takker for input.. og tror jeg dropper det.. Tænkte bare det ville være rart
med lidt mere lys.. både for at kunne se og blive set.. men gider ikke
balladen =)

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 05-06-09 20:02

Christian Mikkelsen skrev:

> Takker for input.. og tror jeg dropper det.. Tænkte bare det ville være rart
> med lidt mere lys.. både for at kunne se og blive set.. men gider ikke
> balladen =)

Afhængig hvordan din MC er indrettet, kan du sagtens have glæde af et
xenon/HID-kit, altså et sæt med både pære og ballast.
Se f.eks. her
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=79290&highlight=HID

Det mest almindelige er at man kun monterer det som enten fjernlys eller
nærlys (hvis muligt)
Personligt hader jeg at møde en tosse som har eftermonteret det (uden
automatisk justering) på nærlyset, men på fjernlyset generer man IMHO
ikke nogen med det

M.v.h.
Thore Jensen Bergenstoff

Fra : Simon

Dato : 07-06-09 11:20

Christian Mikkelsen wrote:
> Tænkte bare det ville være rart med lidt mere lys.. både for at kunne se og blive set

Det kan du også få lovligt og ikke-generende - vælg de moderne
høj-effektive udgaver af de almindelige pærer: 50-80% mere lys...
Phillips Vision-plus og Extreme Power får altid gode tests.

Billigst i hhv. DK og UK:
http://landberg.dk/group.asp?group=55
http://www.autobulbsdirect.co.uk/upgrade-xenon-headlight-bulbs-c-252.html
http://www.powerbulbs.com/

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 07-06-09 11:42

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> høj-effektive udgaver af de almindelige pærer: 50-80% mere lys...
> Phillips Vision-plus og Extreme Power får altid gode tests.

Ja det var måske en god løsning =)

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 07-06-09 12:19

> [...]
> høj-effektive udgaver af de almindelige pærer: 50-80% mere lys...
> Phillips Vision-plus og Extreme Power får altid gode tests.

Hmm.. Det er åbenbart ikke lige til at finde H9 pærer hos Philips.. Er der
andre som kan anbefales ? =)

Fra : Simon

Dato : 07-06-09 13:19

> Hmm.. Det er åbenbart ikke lige til at finde H9 pærer hos Philips.. Er der

- Det' da åbenbart også lidt af en sjældenhed du har der...! :) (Hvilken mc?)

Osram har et godt ry.
http://cgi.ebay.co.uk/Osram-Branded-H9-12v-65w-Headlight-Halogen-Bulb_W0QQitemZ230344804433
- men der er vist ikke tale om en opgraderings-type.. Udgangspkt. er
åbenbart også højt?:

"H9 bulbs
These new single-filament 65w bulbs are rapidly gaining popularity amongst
automakers for use primarily in high-beam headlamps, often in conjunction
with H11 bulbs for the low beams. H9 is an extremely high output design
(2100 lumens) with an extremely white light color.
H9 bulbs are not physically interchangeable with any 9000-series bulb. As
with H8 and H11, these are currently tough to find in the aftermarket."
http://www.danielsternlighting.com/products/products.html

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 07-06-09 16:22

> [...]
> H9 bulbs are not physically interchangeable with any 9000-series bulb. As
> with H8 and H11, these are currently tough to find in the aftermarket."

Nej det er mig der er helt blank!..

Det er en Ducati ST2 fra 2003, og jeg har ikke haft den så længe at jeg har
haft den splittet så meget ad, at jeg har kunne checke pæren.. Den der med
H9 har jeg fra en side hvor jeg læste om udskiftnig af parabol osv., men H9
er EFTER udskiftning.. Det er åbenbart ike kun mig som synes der er lige
lidt nok lys på ST'erne..

http://www.webbikeworld.com/r2/ducati-designs/headlight.htm

Men der står ikke noget om type af pære i instruktionsbogen.. kun at det er
en 12V 55W både som high beam og low beam.. Har støvet lidt rundt på nettet
og det ser ud som om det er H4 pærer som er monteret, men jeg er ikke 100%
sikker.. Bliver jo nok nødt til at slitte den ad for at være sikker =)

Fra : Søren Larsen

Dato : 07-06-09 16:32

> [...]
> nettet og det ser ud som om det er H4 pærer som er monteret, men jeg er
> ikke 100% sikker.. Bliver jo nok nødt til at slitte den ad for at være

http://webpages.charter.net/strysnie/ducati/headlight.html

"The bulbs are a standard 55W H1 for the high beam and a 55W H3 for the low
beam."

/Søren

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 07-06-09 16:53

"Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> http://webpages.charter.net/strysnie/ducati/headlight.html
>
> "The bulbs are a standard 55W H1 for the high beam and a 55W H3 for the
> low beam."
>
> /Søren

Ah, cool =)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-06-09 21:09

> Phillips Vision-plus og Extreme Power får altid gode tests.
>
> Billigst i hhv. DK og UK:
> http://www.powerbulbs.com/

Tak for tippet. Jeg har købt et sæt, da jeg skal køre 1000km natten over
i min gamle Corolla i juli. Det ville være rart med MAX lys. Jeg lover
at skrive en anmeldelse. Er det en succes får CBR'en og XR'en også en
opgradering.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Hekto

Dato : 07-06-09 04:56

On 7 Jun., 12:41, "Christian Mikkelsen" <cbm@@mail.dk> wrote:

> Ja det var måske en god løsning =)

Det er lovligt såfremt lygten er godkendt til Xenon - som Majland er
inde på. Der er til MC ikke krav om niveauregulering eller lygtevasker.

Fra : Casper

Dato : 07-06-09 09:34

On Jun 7, 5:22 pm, "Christian Mikkelsen" <cbm@@mail.dk> wrote:
> [...]
> og det ser ud som om det er H4 pærer som er monteret, men jeg er ikke 100%
> sikker.. Bliver jo nok nødt til at slitte den ad for at være sikker =)

Ha et kig her: http://hid50.com

Casper