Utaknemmelig Mazda 626
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-06-09 08:24

Hej

Yes, dagen kom hvor den gamle Mazda 626 (GE / 1993) skulle tilbage til
ejeren. Men nu kommer der fed hvid røg ud af udstødningen Præcis
samme dag hvor den er færdig og klar til at blive afleveret - tak for dét.

Jeg skiftede olie igår, og kom til at fylde en anelse for meget på (5mm
på pinden), men den hvide røg er vel kølervæske?

Jeg synes iøvrigt røgen lugter af brændt olie ligeledes, men det kan
udstødningen vel gøre normalt ved koldstart ligeledes. Jeg burde jo nok
tappe lidt olie af den, så den står på max-niveau.

Nogen der har en god idé inden jeg hiver toppen af den?

--
Mvh, Kim Voss Schrader (

Fra : Martin Bak

Dato : 04-06-09 08:39

> [...]
> tappe lidt olie af den, så den står på max-niveau.
>

> Nogen der har en god idé inden jeg hiver toppen af den?

Det må vel kunne lade sig gøre at konstatere om toppakningen er intakt uden
at hive toppen af... Komp-test? Eller tricket med at lugte til kølervæsken?

Det lyder underligt at en smule for meget olie skulle kunne smadre
toppakningen, men intet er vel umuligt med gamle biler...

Min egen 2.0i fra '92 har været varm adskillige gange uden at toppakningen
har taget skade af det. Blandt andet har jeg en gang haft en frossen køler
og kørt ca. 10 km. før selve køleren flækkede. En reperation med tyggegummi
på stedet i snedriverne, og så endnu 10 km. køretur. de 20 km hjem blev kørt
med jævnlige påfyldninger af vand undervejs.

Jeg har derfor den opfattelse, at toppakningen, på ihvertfald min maskine,
er usædvanligt sejlivet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-06-09 08:58

Hej!

Martin Bak wrote:
> Det må vel kunne lade sig gøre at konstatere om toppakningen er intakt uden
> at hive toppen af... Komp-test? Eller tricket med at lugte til kølervæsken?

Ja, det vil jeg afprøve. Skal bare have fat i en kompressionstester som
kan være der.

Har ikke fået lugtet til kølervæsken. Jeg hoppede prompte over i min
528i'er og trillede til arbejde (dét er noget der virker, hehe:)).

> Det lyder underligt at en smule for meget olie skulle kunne smadre
> toppakningen, men intet er vel umuligt med gamle biler...

Synes heller ikke det virker realistisk. Det var mere for at give et
helhedsindtryk af hvad der er "sket".

> [...]
> med jævnlige påfyldninger af vand undervejs.
>
> Jeg har derfor den opfattelse, at toppakningen, på ihvertfald min maskine,

Hehe, lyder sådan. Jeg må få trykprøvet den foreløbigt. Men den hvide
røg må da være varm glykol(?).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-09 10:56

Hej!

Hmmm, nu har jeg kigget lidt på sagen, dvs. skruet tændrørene ud. Der er
en sort væske i to af cylindrene - tror det er kølervæske. Og sikkert
også noget olie (det kunne man ihvertfald lugte da jeg startede den).

Vil en kompressionstest fortælle mig noget jeg ikke allerede ved, og
burde næste skridt i alle tilfælde være at pille toppen af motoren?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 05-06-09 11:08

> [...]
>
> Vil en kompressionstest fortælle mig noget jeg ikke allerede ved, og burde
> næste skridt i alle tilfælde være at pille toppen af motoren?

Det kan ikke helt udelukkes at røgen stammer fra olie, der på grund af
ovefyldningen på uheldig vis er havnet i forbrændingskammeret. Jeg ville
under alle omstændigheder sørge for at udelukke denne mulighed inden den
større operation. Så altså aftappe motorolie så den er lige under max, og
herefter lade maskine gå og håbe på at røgen forsvinder.

Jeg kan stadig ikke acceptere tanken om, at toppakningen sådan bare uden
videre er gået uden nogen fornuftig grund.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-09 11:20

Hej!

Martin Bak wrote:
> [...]
> større operation. Så altså aftappe motorolie så den er lige under max, og
> herefter lade maskine gå og håbe på at røgen forsvinder.

Ja det er jo lige dét.

> Jeg kan stadig ikke acceptere tanken om, at toppakningen sådan bare uden
> videre er gået uden nogen fornuftig grund.

Enig. Men omvendt kan jeg heller ikke se hvorledes olien skulle komme
derind uden en fejl. Men jeg vil tappe noget af, og så udlede noget røg
i nabolaget

Update følger - triller i HN og køber et par bukke eller hvad jeg kan finde.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-09 08:34

Hej!

Den længe ventede update på Mazdarati-affæren

Jeg har fået tappet olie af, så den er lige under max-punktet på pinden.
Den røg selvfølgelig en del i starten, men efter en lille køretur holdt
det helt op igen, og bilen virkede normal. En koldstart efter 3 timer
gav heller ikke ny røg.
Men efter en nat kommer der igen røg (dog ikke nær så meget som den
gjorde tidligere), så der er åbenbart et eller andet galt. Bilen kan
også have kørt _meget_ lang tid på den olie jeg skiftede, så den kan jo
have været godt tyk af partikler.
Bilen bruger ikke vand.

Er der nogen der tror fejlen kunne være ventil-stammepakninger? Jeg har
jo hørt det ord "olietyve" brugt nogle gange herinde efterhånden, og nu
er tiden jo måske kommet til mig ;)

Håber nogen gider give deres besyv med, for jeg kunne jo trille til
Mazda / Mekonomen idag og bestille/hente dele...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 06-06-09 09:25

> [...]
> Den røg selvfølgelig en del i starten, men efter en lille køretur holdt
> det helt op igen, og bilen virkede normal. En koldstart efter 3 timer gav

Herligt

> [...]
> hørt det ord "olietyve" brugt nogle gange herinde efterhånden, og nu er

Jeg tror egentlig ikke at der er nogen fejl, udover hvad man kan forvente af
slidtage på en bil der har kørt 330.000 km. med tvivlsom service. Mit gæt
er, at røgudviklingen meget hurtigt vil forsvinde med normalt brug af bilen,
dvs. når den har været gennemvarm en del gange. Uden at vide det præcist, så
forestiller jeg mig at oliens vej til forbrændingskammeret har med
krumtapudluftningen at gøre, og så kan der måske stadig være lidt der skal
brændes helt af inden bilen igen er helt olie-røgfri. Men at skifte hætterne
kan jo ikke skade, det er bare, set med mine øjne, lidt tvivlsomt om det
afhjælper problemet med røgen. Det tror jeg kun tiden, og en del kørte
kilometer kan gøre.
Bilen vil dog nok gerne have renset eller skiftet tændrør på nuværende
tidspunkt

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-09 09:43

Hej!

Martin Bak wrote:
> [...]
> kan jo ikke skade, det er bare, set med mine øjne, lidt tvivlsomt om det
> afhjælper problemet med røgen. Det tror jeg kun tiden, og en del kørte

Tja, jeg ved bare, at den ikke gjorde det før jeg var god ved den (læs:
skiftede olie til 15W40). Jeg tror ikke oliens vej til
forbrændingskammeret er via krumtapudluftningen, da luftfilterkassen er
helt tør. Der er to cylindre som bliver våde af olie når den har stået
stille, så det må vel nødvendigvis komme ind enten via hul i
toppakningen eller øverst ved ventilerne?

Det kan da være fejlen forsvinder efter nogen tid, men jeg tvivler
desværre :(

Er det en stor operation at skifte hætterne? Kan man komme til uden at
skulle have knastakslerne af?

> Bilen vil dog nok gerne have renset eller skiftet tændrør på nuværende
> tidspunkt

Har haft dem ude og renset dem. De så ud som nye

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 06-06-09 10:04

> Er det en stor operation at skifte hætterne? Kan man komme til uden at
> skulle have knastakslerne af?

Der er mange udmærkede forklaringer på nettet, bl.a. her:
http://www.ehow.com/how_2110646_replace-valve-seals-engine.html

Hvis du skal søge efter andre sider, så er kodeordet "valve seal".

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-09 12:14

Hej!

Martin Bak wrote:
> Der er mange udmærkede forklaringer på nettet, bl.a. her:
> http://www.ehow.com/how_2110646_replace-valve-seals-engine.html

Ok, tak. Denne er dog til en stødstangsmotor, og min er DOHC ;)

> Hvis du skal søge efter andre sider, så er kodeordet "valve seal".

Will do. Der er dog en Haynes på vej i posten fra Anders Majland, så det
går nok.

Bare jeg kan skifte dem uden at fjerne knastakslerne er jeg såmend glad.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 06-06-09 13:39

> Bare jeg kan skifte dem uden at fjerne knastakslerne er jeg såmend glad.

Det tror jeg ikke kan lade sig gøre. Knasterne påvirker jo ventilerne
direkte, så man kan vist ikke komme til ventilerne uden at fjerne akslerne.
Man skal også bruge et eller andet til at holde ventilerne oppe med under
operationen. Der findes noget trykluftnoget beregnet til det, men måske
nogen her kender andre metoder.

Der er forøvrigt en længere føljeton her,
http://mazdaforum.com/forum/archive/index.php/t-3645.html
om en der havde sine problemer med at få knastakslerne rigtigt på sin
626'er. Der gik flere ting galt for ham. Først havde han fået byttet rundt
på "lejebøjlerne" eller hvad sådan nogen nu hedder. Det kan man ikke. de
skal sidde som originalt. Så havde han efter at have rettet den fejl fået
vendt nogle af dem en halv omgang. Det kan man heller ikke. Resultatet i
begge tilfælde var, at pågældende aksel gik for trægt. Da han endelig havde
fået alt til at sidde rigtigt ville bilen ikke starte efterfølgende. Det
viste sig at han havde fået drejet den ene knastaksel 90 grader, så selvom
mærkerne passede var det alligevel samlet forkert. Hans bil var en '97 er.
Så omhyggelighed under demontering og opmærksomhed om stumpernes oprindelige
placering kan nok tilrådes

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 06-06-09 14:17

"Martin Bak" skrev

> Man skal også bruge et eller andet til at holde ventilerne oppe med under
> operationen. Der findes noget trykluftnoget beregnet til det, men måske
> nogen her kender andre metoder.

Tykt snor, man drejer motoren så stemplet er i bund, putter en kraftig snor
gennem tændrørshullet, og beholder selvfølgelig en god bid hængene ud af
hullet, drejer motoren til stemplet støder på, så kan ventilerne ikke falde
ned, skulle en af ventilerne alligevel falde en smule, må man køre stemlet
en anelse ned og mingelere lidt med snoren.

Fordelen ved snor er at den dels kan sidde natten over uden problemer, og
dels ikke som trykluft vil forsøge at dreje motoren selv.
Ved begge metoder skal man selvfølgelig sikre sig at motoren drejes tilbage
til den stilling den havde da knastakslerne blev afmonteret.

Det er ikke nogen helt nem opgave, men Kim var tidligere villig til at tage
toppen af uden videre, så er dette dog en tand nemmere.

Jeg ville nok foretrække at kende olieforbruget set over 1000 km., inden jeg
valgte at skille noget ad

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-09 14:35

Hej!

alexbo wrote:
> Det er ikke nogen helt nem opgave, men Kim var tidligere villig til at tage
> toppen af uden videre, så er dette dog en tand nemmere.

Heh, tjo.

Kommer der iøvrigt olie ind fordi "noget" ifbm. disse hætter hænger? Jeg
har ikke selv set det før, så jeg har ikke noget reference-grundlag.

> Jeg ville nok foretrække at kende olieforbruget set over 1000 km., inden jeg
> valgte at skille noget ad

Tjo, en mulighed.

Har du et bud på, hvorfor problemerne opstod netop da jeg havde skiftet
olie?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : alexbo

Dato : 06-06-09 15:01

"Kim Voss Schrader" skrev

> Kommer der iøvrigt olie ind fordi "noget" ifbm. disse hætter hænger? Jeg
> har ikke selv set det før, så jeg har ikke noget reference-grundlag.

Hætterne er pakdåser der tætner mellem ventilstammer og styr.
De forhindrer at olie siver ned af ventilstammerne, fra ventildækselrumet
til indsugning og udstødning.

> Har du et bud på, hvorfor problemerne opstod netop da jeg havde skiftet
> olie?

Hvis du havde brugt syntetisk kunne det være det, men jeg kan læse at du
endte med billig HN olie.
Jeg tror ikke at motorens olieforbrug er større nu end før du begyndte, men
først havde du hældt for meget på det brændte af, og nu er du opmærksom på
at den ryger ved start, det havde du måske ikke set hvis ikke du kigger
efter.
Måske er der mere olie på nu end da du begyndte, den var måske under min.
p.g.a. olieforbrug.

Gamle Mazda'er bruger olie, jeg ville fylde olie på så det står nøjagtig på
max, køre 1000 km. og fylde op igen.

Hvis du synes at den ryger så meget at du må gøre noget, så er olierøg lige
ved start tegn på disse olietyve, olierøg når man i pæn fart slipper gassen
et par sekunder og så giver fuld gas er tegn på utætte stempler.
Oliepust op af oliepåfyldningen ved varm motor, såkaldt underkompression er
også tegn på utætte stempler, den kan ligefrem skyde dækslet af, eller
oliepinden op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 06-06-09 15:37

> Oliepust op af oliepåfyldningen ved varm motor, såkaldt underkompression
> er også tegn på utætte stempler, den kan ligefrem skyde dækslet af, eller
> oliepinden op.

Hvis først man er derude, så kan det vel mærkes på performance?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 06-06-09 16:11

"Martin Bak" skrev

> Hvis først man er derude, så kan det vel mærkes på performance?

Jah, hvis man kender sådan en Mazda godt, ellers er det svært at mærke om en
bil måske mangler 10-15%.

Kim har en BMW 528 så Mazda'en er vel en sløv æske selv når den er i orden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-06-09 10:45

Hej!

alexbo wrote:
> "Martin Bak" skrev

> Jah, hvis man kender sådan en Mazda godt, ellers er det svært at mærke om en
> bil måske mangler 10-15%.

Tja, den føles da ikke helt død. Men korrekt, jeg har ikke noget at
holde det op imod.

> Kim har en BMW 528 så Mazda'en er vel en sløv æske selv når den er i orden.

Tja ;)

Nuvel, har lavet en kompressionstest v. kold motor (ved varm kommer
senere idag). Jeg måler 14bar på alle fire cylindre. Er det ok?

Et lille link til den røg jeg åbenbart har overset tidligere, da jeg var
uopmærksom på problemet, hehe:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/Agent007_Mazda.mp4

Jeg tror ikke den var sådan inden olieskiftet ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 07-06-09 11:01

> [...]
>
> Nuvel, har lavet en kompressionstest v. kold motor (ved varm kommer senere
> idag). Jeg måler 14bar på alle fire cylindre. Er det ok?

Det er ret godt.

> Et lille link til den røg jeg åbenbart har overset tidligere, da jeg var
> uopmærksom på problemet, hehe:
>
> http://www.mumbojumbo.dk/Images/Agent007_Mazda.mp4

Den spiller ikke hos mig, desværre.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 07-06-09 11:24

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Den spiller ikke hos mig, desværre.

Det gjorde den så alligevel, jeg skulle bare vælge wmp. Der er da godt gang
i røgsignalerne

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-06-09 15:50

Hej!

Martin Bak wrote:
> Det gjorde den så alligevel, jeg skulle bare vælge wmp. Der er da godt gang
> i røgsignalerne

Hehe, ja der kommer nok snart brandfolk når jeg starter om morgenen.

Anyway, kompressionen er også omkring 14bar/200psi når den er varm. Så
jeg tror da umiddelbart fejlen er ventilstamme-pakningerne der er blevet
gamle og er gået læk.

Jeg har imellemtiden fået det råd, at tilsætte noget renseadditiv til
motoren, så der ihvertfald er hul igennem oliekanalerne (så olien kan
flyde tilbage i sumpen når man ikke har motoren igang). Samtidigt skulle
der findes noget som skulle kunne gøre pakningerne bløde for en tid igen.

Hvis det fejler må jeg jo skille skidtet ad og skifte pakningerne.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 07-06-09 16:02

> [...]
> der findes noget som skulle kunne gøre pakningerne bløde for en tid igen.

Det lyder såre fornuftigt. Tjeckede du egentlig oliestanden inden du tømte
den gamle olie af? Kompressionen er ganske flot og tilsyneladende ens på
alle ben. Det siger lidt om, hvor livskraftige de maskiner egentlig er. Hvis
det vi nu er nået frem til holder, så har bilen kørt gennem længere tid på
nærmest tjæretyk olie stort set uden smøreevne, tilmed for lidt af det, og
med tilsnaskede oliekanaler, og alligevel har det ikke gjort indhug i
maskinens livsvilje. Mine egne erfaringer siger jo også, at den nærmest kan
tåle at køre uden vand, ihvertfald for en kortere periode. Ret stærkt gået
egentlig.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-06-09 18:21

Hej!

Martin Bak wrote:
> Det lyder såre fornuftigt. Tjeckede du egentlig oliestanden inden du tømte
> den gamle olie af?

Ok. Nej, desværre ikke. Havde ikke regnet med komplikationer, så jeg var
glad bare der kom ny olie på.

> [...]
> tåle at køre uden vand, ihvertfald for en kortere periode. Ret stærkt gået

Ja, det er åbenbart en ret stærk motor. Med et sæt nye
ventilstammepakninger kunne den jo klare 330kkm til :)

Jeg vil se at finde noget additiv og trille lidt rundt med det i olien
før jeg skifter olie på ny. Skal nok melde tilbage.

--
Mvh, Kim Voss Schrader