/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
HONDA CB 900 89.
Fra : Henrik


Dato : 03-06-09 09:45

Nogen der kender den omtalte maskine og har nogle erfaringer?

Hilsen Henrik aka Spørge Jørgen


 
 
Thomas (03-06-2009)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 03-06-09 11:33

Henrik skrev:
> Nogen der kender den omtalte maskine og har nogle erfaringer?
>
> Hilsen Henrik aka Spørge Jørgen

Du kommer nok til at oplyse nummerplade og/eller stelnummer, hvis du vil
have oplysninger om den omtalte maskine. Ellers kan du kun få noget
generelt om modellen.

Venlig hilsen
/Ths.

Henrik (03-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 03-06-09 11:43


"Thomas" <thomas@invalid.dk> wrote in message
news:4a265176$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Henrik skrev:
>> Nogen der kender den omtalte maskine og har nogle erfaringer?
>>
>> Hilsen Henrik aka Spørge Jørgen
>
> Du kommer nok til at oplyse nummerplade og/eller stelnummer, hvis du vil
> have oplysninger om den omtalte maskine. Ellers kan du kun få noget
> generelt om modellen.

Min fejl.

Det var også generelle oplysninger jeg var ude efter :) men jeg kan ikke
finde noget på nettet om CB900 fra 89!!

Så hvis du ved noget om modellen så tager jeg imod historier råd og
vejledning, med kyshånd.

VH Henrik

>
> Venlig hilsen
> /Ths.


Torben Scheel (03-06-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 03-06-09 12:20

Henrik wrote:
> Nogen der kender den omtalte maskine og har nogle erfaringer?
>
> Hilsen Henrik aka Spørge Jørgen

Det er vist en bol d'or - søg på "Honda bol d'or" eller "honda boldor".
Måske her : http://boldor.dk/

--
vh
Torben

KentBM (03-06-2009)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 03-06-09 16:34

Henrik skrev:
> Nogen der kender den omtalte maskine og har nogle erfaringer?
>
Hvis du har en Honda CB 900 fra 1989, så må det være en hengemt model.
Så vidt jeg husker var produktionen af CB-modellerne afløst af VF/VFR og
CBR modeller. Alle med vandkøling. CB 900 kom vel først tilbage for
nogle år siden i en 900ccm udgave af 600 Hornet.

Men det er selvfølgelig meget muligt, at jeg husker forkert. Men CB 900
burde stamme fra først eller midten af '80erne.

--

Kent

KentBM (03-06-2009)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 03-06-09 16:51

KentBM skrev:
> Så vidt jeg husker var produktionen af CB-modellerne afløst af VF/VFR og
> CBR modeller. Alle med vandkøling. CB 900 kom vel først tilbage for
Og så havde jeg selvfølgelig glemt alt om CBX modellerne 650/750 (men
ikke 900), som var mere moderne end CB, men stadigvæk luftkølede. Ikke
at forveksle med CBX 1000, som "bare" var en CB-model.

--

Kent

Armand (03-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-09 18:43

KentBM skrev:
> Henrik skrev:
>> Nogen der kender den omtalte maskine og har nogle erfaringer?
>>
> Hvis du har en Honda CB 900 fra 1989, så må det være en hengemt model.
> Så vidt jeg husker var produktionen af CB-modellerne afløst af VF/VFR og
> CBR modeller. Alle med vandkøling. CB 900 kom vel først tilbage for
> nogle år siden i en 900ccm udgave af 600 Hornet.
>
> Men det er selvfølgelig meget muligt, at jeg husker forkert. Men CB 900
> burde stamme fra først eller midten af '80erne.
>
Jup!
Bol d'Or'ene udløb (allerede) i '83 og Hornet kom først ca. 20 år efter!

Der er noget rod med dén model og det ligger ikke i fejl-betegnelse
eftersom CBR900 først kom i '92-93 :-|

--
Armand.

Den længste (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Den længste


Dato : 04-06-09 14:40


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4a26b5d4$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Der er noget rod med dén model og det ligger ikke i fejl-betegnelse
> eftersom CBR900 først kom i '92-93 :-|


Hmm Jeg havde en 84´er og jeg tror faktisk stadig jeg har mc revyen, hvor
den oxo står som boldor. Så den udgik ihvertfald ikke i ´83. jeg tror det
var sidst i firserne

Brian Laursen


Ukendt (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-09 15:58

On Thu, 4 Jun 2009 15:40:07 +0200, Den længste wrote:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a26b5d4$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der er noget rod med dén model og det ligger ikke i fejl-betegnelse
>> eftersom CBR900 først kom i '92-93 :-|
>
>
> Hmm Jeg havde en 84´er og jeg tror faktisk stadig jeg har mc revyen, hvor
> den oxo står som boldor. Så den udgik ihvertfald ikke i ´83. jeg tror det
> var sidst i firserne

Eller blot overgemte gamle cykler, som ved første registrering får tildelt
en for ny årgang på registreringsattesten. :-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Armand (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-09 16:41

Den længste skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a26b5d4$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der er noget rod med dén model og det ligger ikke i fejl-betegnelse
>> eftersom CBR900 først kom i '92-93 :-|
>
>
> Hmm Jeg havde en 84´er og jeg tror faktisk stadig jeg har mc revyen,
> hvor den oxo står som boldor. Så den udgik ihvertfald ikke i ´83. jeg
> tror det var sidst i firserne
>
Den sidste 900'er Bol d'Or var D-modellen der fremkom i '83.
Informerer man sig i alskens reservedels-lister står modellen sat som:
1979-'84!

Det danske marked er atypisk omkring overgemte modeller så det kan
sagtens have forekommet at de sidste herhjemme blev solgt 2-3 år
derefter, men hele fem år lyder snarere som en anden grund :-/

--
Armand

Farmand (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Farmand


Dato : 04-06-09 17:01


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4a27ead2$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den længste skrev:
>>
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4a26b5d4$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Der er noget rod med dén model og det ligger ikke i fejl-betegnelse
>>> eftersom CBR900 først kom i '92-93 :-|
>>
>>
>> Hmm Jeg havde en 84´er og jeg tror faktisk stadig jeg har mc revyen, hvor
>> den oxo står som boldor. Så den udgik ihvertfald ikke i ´83. jeg tror det
>> var sidst i firserne
>>
> Den sidste 900'er Bol d'Or var D-modellen der fremkom i '83.
> Informerer man sig i alskens reservedels-lister står modellen sat som:
> 1979-'84!
>
> Det danske marked er atypisk omkring overgemte modeller så det kan sagtens
> have forekommet at de sidste herhjemme blev solgt 2-3 år derefter, men
> hele fem år lyder snarere som en anden grund :-/
>
> --
> Armand

Den sidste CB900 bol'dor kom i 85, så at du ikke kan finde noget på en CB
900 fra 89 forstår jeg godt, for den findes ikke :)



Henrik Palshøj (04-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Palshøj


Dato : 04-06-09 17:11

On 2009-06-04 18:00:57 +0200, "Farmand" <michael@sedennet.dk> said:

>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den sidste CB900 bol'dor kom i 85, så at du ikke kan finde noget på en CB
> 900 fra 89 forstår jeg godt, for den findes ikke :)

Det var også hvad jeg havde gættet mig til, lyder lidt som en and!!!! ;)


N/A (07-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-06-09 21:58



N/A (07-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-06-09 21:58



N/A (06-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-06-09 11:55



Richard (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-06-09 04:43

On 4 Jun., 17:40, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Den sidste 900'er Bol d'Or var D-modellen der fremkom i '83.
> Informerer man sig i alskens reservedels-lister står modellen sat som:
> 1979-'84!

Enig, CB900F/F2-fichen slutter med '83/C, ligesom Honda's europæiske
Publications-database på www.honda-eu.it heller ikke kender manualer
til senere årgange end '83.

> Det danske marked er atypisk omkring overgemte modeller så det kan
> sagtens have forekommet at de sidste herhjemme blev solgt 2-3 år
> derefter, men hele fem år lyder snarere som en anden grund :-/

Ja, mon ikke den er hentet hjem fra udlandet og registreret herhjemme
i '89? - i så fald kunne datoen være 31.12.1989, idet brugtimporterede
køretøjer gennem mange år som udgangspunkt fik sat den sidste dag i
importåret som første registreringsdato.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Armand (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-06-09 11:55

Richard skrev:
> On 4 Jun., 17:40, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>
>
>> Det danske marked er atypisk omkring overgemte modeller så det kan
>> sagtens have forekommet at de sidste herhjemme blev solgt 2-3 år
>> derefter, men hele fem år lyder snarere som en anden grund :-/
>
> Ja, mon ikke den er hentet hjem fra udlandet og registreret herhjemme
> i '89? - i så fald kunne datoen være 31.12.1989, idet brugtimporterede
> køretøjer gennem mange år som udgangspunkt fik sat den sidste dag i
> importåret som første registreringsdato.
>
Dén procedure kender jeg ikke noget til, men den kan jo fint forklare sagen.
Er dét tilfældet, så ér der jo noget suspekt, eftersom at den allerede
har været brugt pågældende dato :-|
Sikreste tegn på årgang er at se hvilken model det drejer sig om jvf.
stelnummeret: årg.'80 er en A-model og derefter stiger det alfabetisk
for hvert år til D-modellen i '83!

--
Armand.

N/A (06-06-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-06-09 11:55



Richard (06-06-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-06-09 15:49

On 6 Jun., 12:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> > Ja, mon ikke den er hentet hjem fra udlandet og registreret herhjemme
> > i '89? - i så fald kunne datoen være 31.12.1989, idet brugtimporterede
> > køretøjer gennem mange år som udgangspunkt fik sat den sidste dag i
> > importåret som første registreringsdato.
>
> Dén procedure kender jeg ikke noget til, men den kan jo fint forklare sagen.
> Er dét tilfældet, så ér der jo noget suspekt, eftersom at den allerede
> har været brugt pågældende dato :-|

Ja, men med de danske myndighders gøren og laden på motorområdet kan
du vel ikke undre dig - den praksis var nævnt i en artikel om
brugtimport i TouringNyt for vel en 8-10 år siden, noget med en BMW K1
(!) hentet i D svjh.

> Sikreste tegn på årgang er at se hvilken model det drejer sig om jvf.
> stelnummeret: årg.'80 er en A-model og derefter stiger det alfabetisk
> for hvert år til D-modellen i '83!

Netop, lad os få stelnummeret på tavlen - og du har ret, '83 er D,
ikke C, som jeg skrev i farten.

Men det er da vist kun US- og evt. CAN-modellerne af CB900F, der har
årgangskode med bogstav, ikke?. Iflg. den europæiske fiche havde
CB900F/F2 den her gængse med typebetegnelse og indikation af modelår
på andet ciffer i selve stelnummeret. Typebetegnelsen skiftede i '82
fra SC01 til SC09, og stelnummeret blev ændret tilsvarende og
årgangsindikatoren 'nulstillet' til:
CB900F(C '82): SC09-20.....
CB900F2(C '82): SC09-40.....
- så et '89-stel skulle derefter hedde SC09-27..... eller SC09-47.....

Motornummeret fortsatte iflg samme fiche med SC01E- i alle årene
begyndende med 0 i '79: SC01E-20..... Så hvad de ville have gjort i
det 11' modelår '89, ved jeg egentlig ikke Men der skal nu nok
have været fortilfælde blandt de mindre, asiatiske modeller...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Armand (07-06-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-06-09 21:58

Richard skrev:
> On 6 Jun., 12:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>>
>
>> Sikreste tegn på årgang er at se hvilken model det drejer sig om jvf.
>> stelnummeret: årg.'80 er en A-model og derefter stiger det alfabetisk
>> for hvert år til D-modellen i '83!
>
> Netop, lad os få stelnummeret på tavlen - og du har ret, '83 er D,
> ikke C, som jeg skrev i farten.
>
> Men det er da vist kun US- og evt. CAN-modellerne af CB900F, der har
> årgangskode med bogstav, ikke?. Iflg. den europæiske fiche havde
> CB900F/F2 den her gængse med typebetegnelse og indikation af modelår
> på andet ciffer i selve stelnummeret. Typebetegnelsen skiftede i '82
> fra SC01 til SC09, og stelnummeret blev ændret tilsvarende og
> årgangsindikatoren 'nulstillet' til:
> CB900F(C '82): SC09-20.....
> CB900F2(C '82): SC09-40.....
> - så et '89-stel skulle derefter hedde SC09-27..... eller SC09-47.....
>
OK!
Jeg har altså fejlagtigt gået ud fra at årgangs-designationen fremgik på
enkleste vis ud fra stelnummeret

For feinschmeckerne er så tilbage at pinpointe model-forskellene oveni:
Især forgaflens teleskop-diameter skifter gennem årene:
Oprindelig var den Ø35mm, men øgedes til Ø37mm på B-modellen og siden
til Ø39mm på C-modellen!

F.o.m. A-modellen er Comstar-fælgene blevet forstærket, hvilket Honda
demonstrerede ved at "vende vrangen ud" på egerne så materialetykkelsen
tydeligt er at se!

F.o.m. B-modellen er forgaflen luftunderstøttet og forbremsecaliberen
dobbelt-stemplet (á i tandem)!

F.o.m. C-modellen er der anti-dive på forgaflen; Forhjulet svandt til
18" og lavprofildæk er standard!

Og så alligevel: Alt kan være upgraded på sådan en halvgammel sag

--
Armand.
(Siden november Bol d'Or specialist på opfordring af
<http://www.motorcyclespecs.co.za/>)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste