Kørelys kun foran
Fra : Mathias

Dato : 03-06-09 11:29

Hej alle

Jeg har set på den nye Skoda Octavia, at kørelyset kun tænder de forreste
tågelygter - altså ingen lys i baglygterne. Er dette noget nyt, at det ikke
er påkrævet at have baglygterne tændt om dagen?

Færdselsloven synes jeg ikke er helt tydelig:
"Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på
motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun,
såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan
anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys."

Mvh Mathias

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 03-06-09 04:33

On 3 Jun., 12:28, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com> wrote:

> Jeg har set på den nye Skoda Octavia, at kørelyset kun tænder de forreste
> tågelygter - altså ingen lys i baglygterne. Er dette noget nyt, at det ikke
> er påkrævet at have baglygterne tændt om dagen?

Det kom engang sidste år.

Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-06-09 05:28

Skidt i kraftigt regnvejr.

--
Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 03-06-09 05:40

On 3 Jun., 13:27, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Skidt i kraftigt regnvejr.

På samme vis som dem der kører med tåbelygter som kørelys.

Begyder det at "dugge kraftigt" skal man vride i lyskontakten.

Klaus

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 03-06-09 06:02

On 3 Jun., 13:40, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> På samme vis som dem der kører med tåbelygter som kørelys.
>
> Begyder det at "dugge kraftigt" skal man vride i lyskontakten.
>
> Klaus

Latterligt at give lov til det. Folk glemmer da at tænde for baglyset.
Gælder det også hvis det er nærlyset der bruges som kørelys ? Så er
det da helt galt...

Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-09 14:16

<leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Latterligt at give lov til det. Folk glemmer da at tænde for baglyset.
> Gælder det også hvis det er nærlyset der bruges som kørelys ? Så er
> det da helt galt...

Enig! Og det er rent faktisk tilladt med kun kørelys foran - mener bl.a.
Golf'en har det på den måde...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-09 18:05

"Henrik B." skriver:

> Enig! Og det er rent faktisk tilladt med kun kørelys foran - mener bl.a.
> Golf'en har det på den måde...

Det kan man da forhåbentligt konfigurere sig ud af!

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 03-06-09 18:19

> "Henrik B." skriver:

> Det kan man da forhåbentligt konfigurere sig ud af!

Der burde være skumringsautomatik på enhver potte, så nærlyset tændte
automatisk.

Man kan ikke stole på nutidens bilisters evner ud i bl.a. lys..:)

mvh/Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-09 19:37

> Der burde være skumringsautomatik på enhver potte, så nærlyset tændte
> automatisk.

Ideen er ikke dum - må hellere kommer på listen over stort set ligegyldigt
ekstraudstyr der alligevel er rart at have ...

På smart'en er der kørelys i nærlyslygterne. De er ligesom på så mange andre
biler elektrisk justerbare i højden. Fra citroen'en der også bruger nærlyset
til kørelys har jeg vane at jeg først tænder "rigtigt" for lyset når jeg får
brug for fjernlyset.

Så en aften for et par uger siden var jeg hjemadgående i smarten. Der syntes
jeg godt nok at lyset stod meget lavt of forsøgte at justere det lidt op -
men de reagerede ikke på betjeningen. Jeg skruede nogle gange helt frem og
tilbage og fik bandet over at det allerede var gået i stykker på en ny bil
..... Indtil jeg kom til at tænke på at tænde lyset - vupti lygterne kørte op
på plads ....

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : Lund

Dato : 03-06-09 21:14

doh, tyskerne og amerikanerne bruger lys-sensor på deres biler, det har de
gjort i rigtig mange år.

Når vi fik dem hjem, kunne man bare sætte noget over sensoren, så tænder
lyset jo hver gang.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-09 21:30

Lund skriver:

> doh, tyskerne og amerikanerne bruger lys-sensor på deres biler, det har de
> gjort i rigtig mange år.

"Franskerne" har det samme.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-09 22:35

> Lund skriver:

> "Franskerne" har det samme.

Besværligt, bøvl m.v.

De svenske potter har i mage årtier efterhånden, haft lyskontakten ind over
tændingen, så man altid har lys på, når man drejer nøglen...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-09 04:59

"Henrik B." skriver:

> Besværligt, bøvl m.v.

Tjah og dog. I lande, hvor man ikke bruger kørelys er det da smart nok.

> De svenske potter har i mage årtier efterhånden, haft lyskontakten ind over
> tændingen, så man altid har lys på, når man drejer nøglen...

Også dem der kører rundt i sydspanien?

Fra : Henrik B.

Dato : 04-06-09 06:16

> Også dem der kører rundt i sydspanien?

Jep - hvis man monterer en sikring i sikringsboksen...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 03-06-09 22:13

Anders Majland skrev:

> [...]
> helt frem og tilbage og fik bandet over at det allerede var gået i
> stykker på en ny bil .... Indtil jeg kom til at tænke på at tænde lyset

Hvilket minder mig om min københavnske bekendte der var til messe i
Herning i den Polo han havde ejet igennem fire år - Da han skulle videre
havde februar-nattemørket forlængst sat ind og da han kom ud af
byområdet fik han ret hurtigt behov for fjernlyset - - - som IKKE
virkede: Kun overhalingslyset virkede!
Og sådan kom han afsted i mørket en halv times tid, inden at hans
passager undrede sig over at der ikke var lys i instrumenterne, hvorved
de tilsammen fik bearbejdet sig frem til problemets løsen: Tænd nærlyset
Konklusionen er at gennem de fire års ejerskab havde han endnu ikke
været uden for stor-københavns oplyste vejnet, og derved haft brug for
fjernlyset

--
Armand.

Fra : Claus Frørup

Dato : 03-06-09 21:25

Isang tao pinangalanan, BJ nagsulat:

klip

>Man kan ikke stole på nutidens bilisters evner ud i bl.a. lys..:)

Amen!
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.