Motor i LM 23
Fra : Ukendt

Dato : 01-06-09 17:28

Så døde motoren i vores LM 23. Det er en 10, muligvis 14 hk Marstal benziner
fra 1976. Jeg har ikke fået den skilt ad endnu, men er næsten sikker på der
er tæringer i blokken, så der skal ikke ofres mange kroner på den.
Hvordan slipper jeg lettest/billigst om ved at lægge om til dieseldrift? Jeg
kan lave det meste selv, så der skal ikke tænkes i arbejdsløn, kun stumper.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 01-06-09 19:23

Brugte volvo'er er billige i Sverige og MD6 og 7 er gode motorer ....

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Rose

Dato : 02-06-09 07:50

Hej.
En spritny Beta er til at købe for penge, og så har du aldrig problemer
mere.
Claus

Fra : HH

Dato : 02-06-09 04:48

Jeg er enig. Køb fx. en 2cyl Nanni eller tilsvarende, så har du ikke
motorproblemer i forudseelig fremtid og du vil dagligt glædes over den
rolige gang, det lave støjniveau, den bedre brandsikkerhed, den lavere
vægt, den bedre elgenerator og den gode driftsøkonomi. Og hvis du har
en af de gamle tohåndtags-motor/gearstyringer vil du glædes over
letheden i en etgrebsbetjening. Hvis du ikke har for mange
tommelfingre, så er det "piece of cake" at montere sådan en.
Har hjulpet med at sætte sådan en i en ældre træbåd, hvor
benzinmotoren Albin AD21 havde fået det blå hav ind i den ene
cylinder. Tanken kan du genbruge - resten skal nok være nyt. Jeg
sejler selv med en VP MD7B (18HK til en 31fods båd) der nu er 25år,
men med ferskvandskøling holder den nok evigt (=min tid ud). Dejlig
motor, men skulle jeg selv skifte ville det blive til en 3-cyl Nanni.
Hans-Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 02-06-09 17:35

Husk nu at læse hvad Ole spurgte om: "Hvordan slipper jeg lettest/billigst
om ved at lægge om til dieseldrift? Jeg kan lave det meste selv, så der skal
ikke tænkes i arbejdsløn, kun stumper.".

En beta eller nanni løber op i 50.000 og det er sandsynligvis mere end han
har givet for båden.

En brugt motor i Sverige fås for under 10.000. Jeg købte selv en VP2001 for
5.000 kr for et par år siden. Og køber man den de rigtige steder, har de kun
kørt i ferskvand.

Og vi ved jo ikke om en nanni eller beta kan holde 25 år, før de bliver så
gamle.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-09 19:54

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> Husk nu at læse hvad Ole spurgte om: "Hvordan slipper jeg lettest/billigst
> om ved at lægge om til dieseldrift? Jeg kan lave det meste selv, så der
> skal ikke tænkes i arbejdsløn, kun stumper.".

Det ender højst sandsynligt med jeg køber en Yanmar 2GM20F med
ferskvandskøling. Jeg skal se den i morgen, og den skulle efter sigende være
hysterisk velholdt, så der burde ikke være problemer med den.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-06-09 22:57

Yanmar er gode motorer .......

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 06:10

> Yanmar er gode motorer .......

Det er også, hvad jeg har hørt alle steder jeg har spurgt. Jeg har under
hele forløbet ledt efter en Yanmar, og på et tidspunkt været lige ved at
"snuppe" en gammel 2QM20, men er nu glad for jeg ventede til den her dukkede
op. Det er en dejlig lille kompakt sag.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 17:48

"Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i meddelelsen
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen

> op. Det er en dejlig lille kompakt sag.

Så ligger den i hullet. Det ser ikke ud til der bliver de store problemer
med tilslutningen, og der er bedre plads omkring den, end der var med den
gamle Marstaller.

Hilsen Ole Axelsen. (5771)