betinget frakendelse
Fra : -JH-

Dato : 02-06-09 17:57

Hej

(ved godt at det er MC gruppe, køre selv, men det kunne jo være at der er
nogen der ved noget om det!)

Jeg har været uheldig og køre ind i en bil.
Jeg skulle svinge til venstre og havde ikke set den mod kørne bil, på grund
af sol / uopmærksom!
Det var i en græsklipper / traktor, på arbejde.

Der sket mest materiale skade, og meget lidt person skade.

Som jeg har forstået det, står jeg til en betinget frakendelse af
kørekortet.

Jeg har kørt diverse maskiner og biler / lastbiler, i 21 år.
Og det er første gang jeg har været uheldig. Jeg syntes det er en hård
straf. Når jeg ikke har lavet noget før.
Jeg lever af at køre og det gør rigtig ondt..!

Skal jeg godkende det når jeg får dommen?
Eller kan jeg med fordel gå i retten?

Jeg ved godt at det er mig der har lavet en fejl. Men det er første gang..

Skal jeg til køreprøve i traktor eller bil?

Hilsen John

Fra : Per

Dato : 02-06-09 18:09

-JH- wrote:
> [...]
> straf. Når jeg ikke har lavet noget før.
> Jeg lever af at køre og det gør rigtig ondt..!
>
> Skal jeg godkende det når jeg får dommen?

Du får kun en dom i retten - du kan vælge at betale bøden = erkender dig
skyldig.

> Eller kan jeg med fordel gå i retten?

Det er ofte præcedens for hvad man bliver frakendt førerretten for i
færdselsuheldssager - så du får formentlig ikke noget ud af at gå i retten.

Mener du at det er helt urimeligt, at du skal frakendes betinget - så skal
du selvfølgelig prøve sagen ved domstolene - det koster dig ikke noget at
prøve sagen i retten.

> Jeg ved godt at det er mig der har lavet en fejl. Men det er første
> gang..
> Skal jeg til køreprøve i traktor eller bil?

Du skal som udgangspunkt til orienterende køreprøve i personbil.

Hvis du dumper mister du retten til at føre køretøj i alle de kategorier du
måtte have (lasbil, bus mv.)

Der står en masse her:
http://www.bilskolen.dk/generhverv.htm

mvh. Per

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-06-09 19:27

> Og det er første gang jeg har været uheldig. Jeg syntes det er en hård
> straf. Når jeg ikke har lavet noget før.
> Jeg lever af at køre og det gør rigtig ondt..!

tænk omvendt, ikke den store skade udover materiel.
Det er betinget, så du skal bare til en prøve så er det overstået.
Og du må køre videre hele tiden, så du kan passe dit job.
Værre hvis nogen var kommet alvorligt til skade, så tag det som lærepenge og
kom videre

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

PS: jeg har selv generhvervet for fart, og lærte af det.

Fra : MicJen

Dato : 02-06-09 19:39

Nogen der ved hvor længe et klip "varer"? 2 år/3 år?`Andet?

Fra : -JH-

Dato : 02-06-09 19:40

Ja, jeg er også rigtig glad for at der ikke sket modparten noget,
jeg fik en lille flænge i panden.
Men jeg ærgrer mig bare, og forstår ikke at jeg ikke havde set ham!
Men jeg tror at jeg var væk i nogen sekunder (tanker/uopmærksom/ ved det
ikke jeg havde bare ikke set ham.)
Men ja, der er ikke sket nogen noget. Rigtig Godt.
John

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-09 21:36

> Men jeg tror at jeg var væk i nogen sekunder (tanker/uopmærksom/ ved det
> ikke jeg havde bare ikke set ham.)

Jeg forstår ikke at du kan bagatalisere din fejl på den måde.
Vigepligtsforseelserne som din er en af dem der slår flest motorcyklister
ihjel (antager at du selv er en af os siden du poster her) og havde det
været en motorcyklist du havde overset var udfaldet sikkert blevet noget
helt andet end småskrammer ...

(Og vigepligtsforseelser er også skyld i mange skader/dødsfald for bilister
mf.)

En vigepligtsforseelse der giver anledning til et uheld giver normalt en
betinget frakendelse - og det synes jeg ikke er for hård en straf ... Du
vil helt sikkert have godt af et par kørelektioner* hvor du bliver herset
igennem at føre køretøjet og være opmærksom på trafikken omkring dig...

* Det vil de fleste af os sikkert.

/A

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-06-09 21:58

Anders Majland skrev:

> [...]
> Du vil helt sikkert have godt af et par kørelektioner* hvor du bliver
> herset igennem at føre køretøjet og være opmærksom på trafikken omkring

Jeg skal ikke være uenig med dig som sådan - overordnet. Der er dog et
men - Det er et menneske der sidder bag rattet/styret, og fejl er
uundgåelige.
Jeg fornemmer ikke umiddelbart i det skrevne en bagatelisering, blot en
undren over at man ikke så det man burde have set.

Jeg talte med fruen om noget lignende forleden aften vi kørte hjem i lav
sol. Vi kom til en bakketop, hvor det var aldeles umuligt at se noget
som helst. Jeg fremførte køretøjet med stor forsigtighed og lav fart,
idet jeg nøgternt konstaterede, at for tyve år siden (da man var ung
smuk og sirlig - ja nu er man blot gammel grim og lir'lig) ville jeg nok
have fortsat med uændret hastighed, i sikker forvisning om at der
umuligt kunne gemme sig noget i det skarpe lys...

Jeg har så været heldig at have ret, men har alligevel tilegnet mig
nogle vaner der gør mig noget mere forsigtig en da jeg var ung, men en
dag er det måske mig der løber tør for held og overser noget jeg burde
have overset! - og det gælder i grunden os alle - det skal vi nok komme
i hu, inden vi farer frem mod de der er løbet tør for held.

Jeg taler altså her om ganske almindelige fredsommelige borgere, der i
almindelighed bærer sig rimeligt fornuftigt ad (altså ikke den o/oo hvis
intelekt ikke rækker til at foretage en rimelig nøgtern risikovurdering
af egen adfærd)

Lad mig til sidst understrege at jeg ikke mener man skal tage let på
fejlkilderne, eller notorisk skal være overbærende, men på den anden
side er der ved at udvikle sig en kultur hvor det rene skære hendelige
uheld, skaber lynchstemning og ønske om bål og brand - det finder jeg
usmageligt.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-09 09:41

> Jeg fornemmer ikke umiddelbart i det skrevne en bagatelisering, blot en
> undren over at man ikke så det man burde have set.

JH:
"Men jeg tror at jeg var væk i nogen sekunder (tanker/uopmærksom/ ved det
ikke jeg havde bare ikke set ham)"

og

"Og det er første gang jeg har været uheldig"

Jeg hæfter mig ved at han er "voksen nok" til at erkende at han har været
uopmærksom, men alligevel konkluderer han det som at være uheldig ...

Det synes jeg er at bagatilisere en vigepligtsforseelse

> [...]
> vaner der gør mig noget mere forsigtig en da jeg var ung, men en dag er
> det måske mig der løber tør for held og overser noget jeg burde have

Jeg synes det er uheldigt at blande held ind i om man er opmærksom eller ej.

Enig i at vi aller laver fejl i trafikken og at det nemt kan være et
spørgsmål om held om vi slipper fra det uden skrammer.

> [...]
> intelekt ikke rækker til at foretage en rimelig nøgtern risikovurdering af

Det bliver nok ikke nemt at lovgive specifikt mod disse elementer ... Men en
førstegangforseelse giver jo også "kun" en betinget frakendelse. Det er
først i gentagelses tilfælde at der falder en ubetinget frakendelse ... Det
gør jo så at almindeligt fredsommelige borgere kan bevare kørekortet selvom
de med et par år imellem forårsager færdsulykker ...

/A

Fra : oz3bto

Dato : 02-06-09 20:07

"-JH-" <dido10dk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved godt at det er mig der har lavet en fejl. Men det er første gang..
>
> Skal jeg til køreprøve i traktor eller bil?

Hvis et er traktor du har kørt så burde det være sådan en du skal til en ny
køreprøve i