Software eller hjemmesider for sejlere?
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 29-05-09 13:33

Jeg har fået erhvervet mig en fix lille netbook - en af de nye
modeller til næsten ingen penge - og har tænkt mig at have den med på
båden til sommer.

I den forbindelse fik jeg den idé at vi måske kunne have en tråd hvor
vi kan udveksle idéer til programmer eller hjemmesider der er
relevante for sejlere på tur.

På min computer har jeg indtil nu installeret :
- Garmin Bluechart
Søkort over hele Danmark, det samme som på min GPS, men det er lettere
at sidde og planlægge ruter osv. på computeren med mus og større
skærm. Programmet virker i øvrigt under Linux med Wine-Emulatoren hvis
der er andre der også benytter det styresystem.

Af brugbare hjemmesider til sejlerferien har jeg fundet :
- www.danskehavnelods.dk
Smart side med informationer om alle havne, hvilke faciliteter de har,
hvordan de anløbes, vanddybter osv. Alle broer i de danske farvande er
også med, med højde og åbningstider for de der har den funktion.

- www.dmi.dk
Til at tjekke vejrudsigten.

- www.marinetraffic.com/ais/
AIS på nettet. Hvis man har mobilt bredbånd (hvilket jeg dog ikke lige
har), så kan man i princippet få en gratis AIS modtager ved bare at
have denne side kørende zoomet ind på det område man befinder sig i.

Er der andre der har software eller hjemmesider de vil anbefale?

Mvh Jesper

Fra : susanne

Dato : 05-06-09 00:58

i.

> Er der andre der har software eller hjemmesider de vil anbefale?

hvorfor nøjes med en havnelods: sejlerens.com
eller hvis turen gør til Sverige: http://www.maringuiden.se/gasthamnar/

ellers et fint link du havde med AIS

mvh
susanne

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 05-06-09 04:29

On 5 Jun., 08:58, susanne <susannew...@gmail.com> wrote:
> i.

> hvorfor nøjes med en havnelods: sejlerens.com
> [...]

Mange tak for tips'ne - det ser ud til at være nogle brugbare sider