Træk ind eller kør!
Fra : Knud

Dato : 28-05-09 16:57

Hvorfor skal man nøsten hver eneste dag døje med bilister som ikke tåler at
man kører på den ledige asfalt?

Kører dagligt på en vej som er sporet 1:2 og 2:1 i hver retning - de fleste
kører i een lang 'jernstang' og det er de velkomne til - det giver i teorien
andre som ikke er bange for fri asfalt muligheden for at køre frem i bane 2.
I teorien fordi der næsten hver dag er en wannabee, som trækker ud i bane 2
og fører sig frem med 20-25 km/t selv om der er fri bane 2-3 kilometer frem.
Bliv dog inde i højre side, hvis I ikke tør køre - eller tryk på pedalen og
kom frem med den til enhver tid gældende maximale eller forsvarlige
hastighed.
Knud

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-05-09 17:38

On Thu, 28 May 2009 17:57:29 +0200, "Knud" <knud.t@privat.dk> wrote:

> [...]
>Bliv dog inde i højre side, hvis I ikke tør køre - eller tryk på pedalen og
>kom frem med den til enhver tid gældende maximale eller forsvarlige

Here we go again - sidst fyldte diskussionen for og imod "snyd" i
køerne vist 500+ indlæg.

Fra : Mogens

Dato : 28-05-09 18:06

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Jantelov?

Forget it

> Here we go again - sidst fyldte diskussionen for og imod "snyd" i
> køerne vist 500+ indlæg.

Den tid er ovre - de 4 dage jég var sydpå, gav blot 250 indlæg - IALT !!

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 05:40

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message
> On Thu, 28 May 2009 17:57:29 +0200, "Knud" <knud.t@privat.dk> wrote:
>
> Here we go again - sidst fyldte diskussionen for og imod "snyd" i
> køerne vist 500+ indlæg.

Hvori består 'snydet'?
Vi taler om gabende tom vejstrækning, som nogen just ønsker at benytte
optimalt.
Dem som IKKE ønsker at benytte strækningen kan jo bare blive inde til højre
og følge rækken i den hastighed rækken fremføres. Dem som ønsker at benytte
strækningen kan jo bare køre frem med en fornuftig og forsvarlig hastighed
frem for at genere andre.

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-09 06:13

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message

> Hvori består 'snydet'?
> Vi taler om gabende tom vejstrækning, som nogen just ønsker at benytte
> optimalt.

Hvorfor tror du Ivan skriver snyd i anførselstegn? )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-05-09 19:01

On Fri, 29 May 2009 06:40:19 +0200, "Knud" <knud.t@privat.dk> wrote:

> [...]
>strækningen kan jo bare køre frem med en fornuftig og forsvarlig hastighed

Jeg tog overhovedet ikke stilling - i kilometerlange tråde (i langt
mere end to spor )) har der tidligere været to hovedsynspunkter:

a) når alle kører i en lang række hjælper det nok ikke trafikken ret
meget (faktisk tværtimod) at møve ud for at skulle møve ind igen, da
flowet forstyrres ret voldsomt af fletningen - især da yderbanen ofte
skal flette to for en.

b) Som du, der mener den tomme asfalt skal benyttes.

Jeg har ikke megen sympati for de, der trækker ud og chikanerer og den
scene du beskriver lyder som om, den skulle have været taget på video,
så havde der nok været et par stykker mindre i køen næste dag.

Vi kan lige så godt blive enige om at være uenige - i tæt trafik hvor
man ved at der er stang flere kilometer frem gør det ikke noget
konstruktivt for trafikken at benytte den "frie" asfalt, da fletning
altid bliver noget rod her i landet. Der er altid nogle, der skal
prøve lykken derude og det mærkes lynhurtigt i køen bagud, når disse
lykkeriddere når frem og skal passes ind.
Erfaringsmæssigt kører en række med 40 væsentligt hurtigere igennem
end to rækker, der skal flette med 20 fordi der altid er klodsmajorer,
der ikke kan finde ud af deres plads.

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 19:24

> [...]
> Erfaringsmæssigt kører en række med 40 væsentligt hurtigere igennem
> end to rækker, der skal flette med 20 fordi der altid er klodsmajorer,

Det sidste er således ikke min erfaring - er der fri asfalt kan jeg stille
og roligt køre forbi indtil næste fletning, hvor der i 99 ud af 100 tilfælde
altid er edt pænt stort hul - enten fordi nogle biler er kørt fra til højre
(sidevej) eller fordi en eller anden sidder og halvsover i den langsomme kø
og dermed skaber store huller i køen.
Sjovt nok er det altid den bagerste del af en jernstang som er tæt pakket -
næsten aldrig den forreste del.

Alle kommer derfor hurtigere frem ved at benytte hele vejen (2 eller flere
baner) end ved at køre i 1 kilomerlang jernstang - som ovenikøbet har den
effekt at den spærrer for af- og tilkørsler.

Knud

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-05-09 19:59

On Fri, 29 May 2009 20:23:43 +0200, "Knud" <knud.t@privat.dk> wrote:

<...>

> [...]
>og dermed skaber store huller i køen.
>Sjovt nok er det altid den bagerste del af en jernstang som er tæt pakket -

Det er kun, hvis der er frakørsler, som der åbenbart er hvor du
færdes. De sovende findes alle steder og i alle spor

>Alle kommer derfor hurtigere frem ved at benytte hele vejen (2 eller flere
>baner) end ved at køre i 1 kilomerlang jernstang - som ovenikøbet har den
>effekt at den spærrer for af- og tilkørsler.

Hvis trafikken er stanghamrende tæt som jeg formoder omkring Hillerød
tvivler jeg, men lad os bare være enige om at vi ikke bliver enige.

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 20:05

> [...]
>>

> Hvis trafikken er stanghamrende tæt som jeg formoder omkring Hillerød
> tvivler jeg, men lad os bare være enige om at vi ikke bliver enige.

Fænomenet med tomme baner og en lang jernstang kan betragtes på strækningen
fra ALLERØD S afkørslen og nordpå.
Og jeg har aldrig problemer med at komme frem i venstre bane medmindre der
er en eller anden lampeskærm som allerede ved Allerød S kører ud foran mig
og holder banen tom med 20 km/t - pudsigt nok er det meget ofte
håndværkervarevogne som laver det pjat. Har de ikke andet at lave end genere
trafikanter, som vil bruge de anlagte vejbaner optimalt?

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 11:28

Knud skrev:
> [...]
> ofte håndværkervarevogne som laver det pjat. Har de ikke andet at lave
> end genere trafikanter, som vil bruge de anlagte vejbaner optimalt?

Optimalt for hvem?
Optimalt for dig, eller optimalt for den samlede trafik?

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 14:40

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Optimalt for hvem?
> Optimalt for dig, eller optimalt for den samlede trafik?

Optimalt for alle - og dermed også for mig!

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 15:19

Knud skrev:
> Optimalt for alle - og dermed også for mig!

Så må du forudsætte nogle ting som, stort set, ikke findes ude i den
virkelige trafik.

F.eks. plads nok foran andre biler. Eller at "plads nok" indebærer at
der er (nogle få) flere cm end din bil er lang.

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 18:20

> [...]
>
> F.eks. plads nok foran andre biler. Eller at "plads nok" indebærer at der
> er (nogle få) flere cm end din bil er lang.

I ca. 1 af 50 tilfælde er der behov for at holde stille et øjeblik for at
flette ind pga. tæthed i trafikken - ellers er det min erfaring at
jernstangen er mest kompakt i starten men løsner meget op frem mod
sammenfletningen. Jeg har ikke nogen problemer med at finde et hul af
tilstrækkelig omfang til at jeg kan komme ind uden at genere nogen.

Knud

Fra : Nicolai Lang

Dato : 28-05-09 17:45

> [...]

>andre som ikke er bange for fri asfalt muligheden for at køre frem i bane 2.

Oplevede det netop i dag på vej hjem, på en af strækningerne. Der lå 3
* spader med deres venstre hjulpar lidt inde i venstre bane. Men
heldigvis har jeg en rolig hånd, så kørte forbi dem uden at røre
miderlinierne (så bred er en 307airVan altså heller ikke).

Men så da der vel er 400 meter til indfletningsvarslet (der er 200
meter før selve indfletningen) så trækker en 15-20 år gammel Fiat Uno
ud og blokerer så jeg må bremse (jeg kørte med 60 km/t mod de 20 i
højre bane). Der bliver klaphatten så liggende, mens en anden spade
lige bag mig i højre bane tror han kunne lukke mig ude. Men han var
heldigvis lidt bange for lakken på sin nye hvide Audi[1]. Så da der er
2-3 meter ledig blinker jeg og trække langsomt ind - helt uden
dramatik. Den røde ligger stadig i yderbanen og bliver i øvrigt
liggende der indtil sidste chance for indfletning. Hvor ham foran mig
lukker ham ind (vi lå side om side en kort overgang).

Nå, kort efter er hastigheden igen oppe på 80-90 og "køen" er opløst
igen. Men den røde han følger med op i hastighed og vi er vel oppe på
100-105 ved den næste indfletning. I sidste øjeblik kommer en grøn
familliebil, overhaler os og presser sig ind foran den røde. Hvorefter
han lige hvor kørebanen bliver til et spor bremser ned til 20 km. i
timen. Så jeg var åbenbart ikke den eneste der var blevet pissed over
den røde blikdåse. Men da jeg ikke gider lege med dem i dag, så dytter
jeg nu (det var først her jeg brugte horn) - og så tager fanden ved
pensionisten i den røde - han overhaler nu udover det skraverede
område, og kører med 100-110 med den grønne lige efter sig - indtil
det igen bliver 2 spor (det er det sidste stykke på den vej), hvor den
grønne stikker af. Jeg lå efter den røde de næste 8 km landevej,
indtil jeg skulle dreje ind til Græsted - så jeg havde rig lejlighed
til at følge hvordan han kørte meget tæt på alle de forankørende, som
om han aldrig har lært om bremseafstand.

Men okay da han tog kørekort var hastighederne vel også ret små, og
bremse/reaktionsafstand derfor ikke mange meter?

På den strækning jeg kører med nævnte egenskaber (det er
Hillerødmotorvejens forlængelse) så kører jeg forbi hvis jeg kan komme
til det, selvom det iriterer mig med dem der skal lege politi. Faktisk
så meget at jeg er begyndt at køre ad Helsingørmotorvejen istedet.
Mine nerver holder ikke til de klaphatte og deres farlige aggressive
situationer.

Men lige i denne uge er min arbejdsplads forlagt til det sydlige
København (mod normalt det nordlige), så i teorien er 16'eren lidt
mere optimal end 19'eren.

[1] Lærte engang principperne i NLV kørsel: Nyeste lak viger LOL

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : SEJ

Dato : 28-05-09 19:20

Der er vel en årsag til nogen har travlt ved kø, fødsel igang, hente børn
oa. har diarre o.lign så lad dog de stakler komme uden om, skægt nok er det
dog altid mænd på gule plader der kræver deres ret ifølge loven, det er lidt
ligesom når en ny kasse åbnes i netto, -laveste fællesnævner

Kører også dagligt på strækningen

med venlig hilsen Sven

Fra : Martin [TMM]

Dato : 28-05-09 19:36

Hej
Nicolai Lang wrote:
> [1] Lærte engang principperne i NLV kørsel: Nyeste lak viger LOL

Reglen kendte jeg ikke, men kender dog de reelle muligheder.
Har for noget tid siden kørt rundt i en lettere bulet skoda felicia, med
spraymaling over bulestederne. Folk var flinke til at vige for mig, hvis
det kom til noget. :)

Muligheden udspiller sig, for de der kender krydset Viengevej-Grenåvej i
Århus, når man holder i venstresvingsbanen på viengevej, og vil svinge
ud på grenåvej i retning ud af byen. Der er tit en klaphat der tager
turen lige over krydset, foretage u-vending over spærreflade og derefter
dreje til højre (selvom der er knaldrødt, jeg har jo grøn pil). Det er
sjovt som folk holder tilbage når der kommer en bulet spraymalet 10+ år
gammel bil der fortsætter i det spor der bliver til indersporet ud af
den 4-sporede grenåvej.
Det har resulteret i flere knytnæver og fingre med hang til stivhed i
udstrakt tilstand. Mod mig, forstås.
Eneste rigtige reaktion på dette er en let hovedrysten. Gerne så det er
synligt.

Mvh
Martin

Fra : oz3bto

Dato : 28-05-09 20:51

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstrakt tilstand. Mod mig, forstås.
> Eneste rigtige reaktion på dette er en let hovedrysten. Gerne så det er

Man behøver ikke en 10 år gammel multifarvet og bulet bil fr at gøre det
nummer
En halvstor 4WDer med tilhørende kængurugitter i fronten med de obligatriske
4 styk rally3000 projektøre kan gøre samme trick .. Dog undgår man de
uddstrækte fingre og knytnæver (Ok jeg får af og til skyld for at ligne en
rocker type måske det betyder noget også)

I Kolding har folk lidt et samme problem fra storcenteret og ud mod esbjerg
motorvejen. Når man så kommer bagfra og en i "køen" opdager det så skal de
også tit ud og lukke af .. Og ved sleve fletningen vil ingen give plads
til at flette .. JA man nærmest skraber kofanger med den foran for ikke at
lukke nogen ind... Har fået en bule i døren på den konto da en gut opdagede
at jeg var ved at flette ind foran ham..

Fra : JK

Dato : 28-05-09 21:44

Tja der kan jo skrives side op og side ned men det hele strander jo i at
alle er deres egen helte i trafikken og er de bedste til at køre osv.

Men hvis alle nu kørte som loven foregiver både med regler for fletning
hastighed osv. ville trafikken glide noget bedre.

Tænker også på alle de kvajpander der tror man kommer hurtigere frem i en
motorvejs køre ved at flette over i den ene banden tilbage i den anden og ud
igen.

Det ville glide noget lettere hvis blot folk bare gad at holde sig til den
ene bane, og faktisk er det jo heller ikke lovligt at zig zagge mellem
bilerne da det så ikke længe er kø kørsel men overhaling indenom.

Hilsen

Johnny

Fra : oz3bto

Dato : 28-05-09 22:58

"JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a1ef794$0$32154$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> ene bane, og faktisk er det jo heller ikke lovligt at zig zagge mellem
> bilerne da det så ikke længe er kø kørsel men overhaling indenom.

Hvis alle fulgte færdselsloven så var det ikke muligt at zig zagge sig
gennem trafikken for så trækker man ind efter en overhaling

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-09 06:15

"JK" <jkp6670haderspamsaasletbaredetfraspamoghertil@hotmail.com> skrev i
meddelelsen news:4a1ef794$0$32154$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> ene bane, og faktisk er det jo heller ikke lovligt at zig zagge mellem
> bilerne da det så ikke længe er kø kørsel men overhaling indenom.

Du skal lige læse op på færdselsloven igen. Det du beskriver er ikke
overhalin indenom, men derimod en "forbikørsel"...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 28-05-09 22:34

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev

> Kører dagligt på en vej som er sporet 1:2 og 2:1 i hver retning - de
> fleste kører i een lang 'jernstang'

Det er også den bedste måde at køre på når trafikken er tæt.
Nr.2 bane er til overhaling i mindre tæt trafik.
Det er en sikrere udgave af den gamle tresporede vej hvor midterbanen var
til overhaling i begge retninger samtidig.
Der blev man så ikke ret længe i midterbanen, det var ikke til at vide
hvornår en modgående trak ud lige foran næsen.

Jeg synes så det er en dårlig ide at lege politi over for dem der ikke kan
finde ud af det, de lærer ikke noget ved det.

Jeg synes at TV skulle have et fast trafikprogram, hvor man ser på de
forskellige trafiksituationer og gennemgår regler og muligheder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 05:19

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Knud" <knud.t@privat.dk> skrev

> Det er også den bedste måde at køre på når trafikken er tæt.
> Nr.2 bane er til overhaling i mindre tæt trafik.

Det er noget sludder - hvorfor skulle det være bedre med 5 km lang jernstang
i een række end 2,5 km jernstang i 2 rækker?

Knud

Fra : alexbo

Dato : 29-05-09 09:16

"Knud" skrev

> Det er noget sludder - hvorfor skulle det være bedre med 5 km lang
> jernstang i een række end 2,5 km jernstang i 2 rækker?

Du har allerede bedømt det som sludder, det fortæller mig at du ikke ønsker
min forklaring, du ved bedre selv.
Det er det jeg mente med at det ikke nytter at lege betjent, det er der ikke
nogen der lærer noget af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 16:54

> [...]
> ønsker min forklaring, du ved bedre selv.
> Det er det jeg mente med at det ikke nytter at lege betjent, det er der

Har du en god forklaring hører jeg den gerne - men du starter jo med en
ubegrundet påstand som jeg påstår er sludder.

knud

Fra : alexbo

Dato : 29-05-09 17:37

"Knud" skrev

> Har du en god forklaring hører jeg den gerne - men du starter jo med en
> ubegrundet påstand som jeg påstår er sludder.

Næh, jeg begrunder den med at på en tresporet vej er midterbanen en
overhalingsbane for begge retninger.
Den er ikke en almindelig kørebane der skifter retning hele tiden.

Jeg skriver ikke et ord om at en stang er bedre end to, så dels læser du
ikke min begrundelse og dels pådutter du mig en påstand som du så kalder
sludder.
Dit eget indlæg indeholdt til gengæld ingen begrundelser, bare "træk ind
eller kør".

Hvad angår antal af stænger, kan man overveje hvordan en flok mennesker
nemmest kommer igennem en smal dør.
ved at klumpe sig samme og mase sig ud,
ved at stå på to rækker og gå ud skiftevis,
eller ved at stå på een lang række og gå ud i takt.
Det betyder ikke at man skal stå på een række hele tiden, men i rigtig god
tid inden døren skal man være på plads, man skal nærmest gå ud som et
tusindben, og nøjagtig det samme gælder biler,

Ved en vejforsnævring gælder det om at køre så hurtigt og så tæt som muligt,
det er svært hvis to tætte rækker skal mase sig samme til een række, der
skal bremses ned for at skabe plads, hastigheden går ned og en masse uro
opstår.
Hvis vi forudsætter at een stang kan køre med 40 km/t og 20meters afstand,
kan du så forklare hvordan to stænger med samme hastighed og afstand kan
komme igennem en forsnævring, og beholde fart og afstand.

Det var ganske vist ikke det du skrev om, du skrev om en 1:2- 2:1 en ganske
særlig vejtype,
men du kan åbenbart slet ikke se at den adskiller sig fra andre vejtyper, så
jeg vil da gerne læse din forklaring på hvorfor to stænger er bedre end een.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 19:32

> "Knud" skrev

> Næh, jeg begrunder den med at på en tresporet vej er midterbanen en
> overhalingsbane for begge retninger.
> Den er ikke en almindelig kørebane der skifter retning hele tiden.

Den skriver da at den bedste måde er at køre i en lang jernstang!

> [...]
> tid inden døren skal man være på plads, man skal nærmest gå ud som et
> tusindben, og nøjagtig det samme gælder biler,

Vi taler jo ikke om en smal dør men om en lang strækning med 2 baner - de 2
baner kan man jo ligeså godt anvende - de er jo begge betalt via skatten!
Når den smalle dør kommer er det naturligt at flette foran den, dvs.
skiftevis gå igennem - præcis som i trafikken. Med den metode får man bedst
udnyttet al luft, som måtte være opstået i den ene kø.
Det er lidt som en lynlås - den virker også ad helvede til, hvis man tager
højre og venstre siden i forlængelse af hinanden fremfor at føre dem op
samlet!

> [...]
> så jeg vil da gerne læse din forklaring på hvorfor to stænger er bedre end

Den forklaring står ovenfor - og i et andet indlæg.

Der er forså vidt ikke noget særligt ved en 2:1 --> 1:2 vej.
Det er som enhver anden strækning som indskrænkes eller udvides - eneste
forskel er, at dem som er lokalkendte ved at der 3 km fremme vil ske det
modsatte - for ikke lokalkendte kan det jo lige så vel være en 'evig'
løsning - og så bliver det jo helt grotesk ikke at benytte den ledige (og
betalte) asfalt.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 29-05-09 20:06

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev

> Den skriver da at den bedste måde er at køre i en lang jernstang!

Jeg skriver.
[...]

Og det er lige præcis systemet i en 2:1-1:2 sporet vej.

Men jeg tror ikke du har forstået hvad jeg skriver.
Jeg forstår så ikke rigtigt den store betydning af at asfalten er betalt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 21:05

> [...]
>
> Men jeg tror ikke du har forstået hvad jeg skriver.
> Jeg forstår så ikke rigtigt den store betydning af at asfalten er betalt.

Og jeg tror ikke du forståer ret meget.
I 'gamle dage' var det en 1 sporet vej med en fælles overhalingsbane -
hvilket jeg er enig i ikke var helt smart og langt fra sikkert.
I dag er det jo bare en ganske almindelig vejstrækning, hvor der er enten 1
eller 2 vejbaner i samme kørselsretning - og derfor er der jo heller ikke
særlige regler forbundet med at køre på dem.
Derfor udnyt den asfalt der er til stede optimnalt - alternativt lad være an
anlægge veje overhovedet med mere en 1 bane i hver retning.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 29-05-09 21:28

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev

> I dag er det jo bare en ganske almindelig vejstrækning, hvor der er enten
> 1 eller 2 vejbaner i samme kørselsretning - og derfor er der jo heller
> ikke særlige regler forbundet med at køre på dem.

Trafikudvalget, L 39 - bilag 18
En tre-sporet motortrafikvej eller en såkaldt "2+1"-vej er en motortrafikvej
med overhalingsbane, hvor kørebanen er afmærket skiftevis med to og et spor
i hver retning. Ved større trafikmængder giver en sådan vej mere sikre
overhalinger end en to-sporet vej.

Slut herfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 21:46

> [...]
> spor
> i hver retning. Ved større trafikmængder giver en sådan vej mere sikre

Du (eller trafikudvalget) skriver jo netop at det er mest sikkert at
overhale 'jernstangen' så hvorfor synes nogen bilister at det er deres job
at blokere for dette?

Knud

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-05-09 22:43

On Fri, 29 May 2009 22:45:52 +0200, "Knud" <knud.t@privat.dk> wrote:

>"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

>Du (eller trafikudvalget) skriver jo netop at det er mest sikkert at
>overhale 'jernstangen'
Nej det skriver de ikke, de skriver " Ved større trafikmængder giver
en sådan vej mere sikre overhalinger end en to-sporet vej".
Man skal jo også se på hvad alternativet var, nemlig, en 3 sporet vej
med midtersporet som fælles overhalingsbane for begge køreretninger.
Og i den kontekst giver det god mening med sikkerheden, men
sikkerheden ødelægges lidt af at den skal finde sammenfletninger sted
hver gang der skiftes 2:1-1:2.

>så hvorfor synes nogen bilister at det er deres job
>at blokere for dette?
Hvorfor skal du overhale når der stort set ingen gevist er ved det
kunne man med samme ret spørge ?
Nå ja, du har ret til det, din menneskeret. Så må alt andet fornuftigt
vige bare du kan komme frem.

/Hans

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 07:18

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> kunne man med samme ret spørge ?
> Nå ja, du har ret til det, din menneskeret. Så må alt andet fornuftigt

Der er jo netop en gevinst ved at overhale - jeg kommer frem med 80-90 km/t
medens jernstangen kører frem med 20 km/t.
Alle har muligheden for aktivt at vælge den strategi og gør 50% det vil
fordelen naturligvis reduceres og det må jeg acceptere - men så længe højst
10% agerer rationelt er der en fordel (medmindre en tåbe (håndværker) ser
det som sin opgave at begrænse hastigheden for alle).

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 11:04

Knud skrev:
> Har du en god forklaring hører jeg den gerne - men du starter jo med en
> ubegrundet påstand som jeg påstår er sludder.

Hvad ubegrundet er der i at påstå at den der benytter 2. spor til
overhaling, i tæt trafik, op mod en indsnævring sinker andre trafikanter?

At DU overhaler, trækker ind og kommer hurtigere igennem er jo ikke
ensbetydende med at alle andre også kommer hurtig igennem. Typisk kommer
de langsommere igennem fordi du tog pladsen fra dem.

De 10-100 biler der skal sætte farten ned fordi du gør som du gør
opdager du jo ikke.

Så næste gang du kommer til at køre i en kø, op mod hvor du ved der er
en sammenfletning, bør du tænke på at du kører langsom fordi andre har
gjort hvad du skriver du vil gøre.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 10:53

Knud skrev:
> Det er noget sludder - hvorfor skulle det være bedre med 5 km lang
> jernstang i een række end 2,5 km jernstang i 2 rækker?

Fordi de to rækker af 2,5 km (med 20 km/t) skal bruge længere tid til at
få flettet sammen, og komme ind i indsnævringen, end den ene række på 5
km ( med 50 km/t) bruger på at komme ind i indsnævringen.

Er trafikken først så tæt at den kører i rækker er der ikke fordele ved
at bruge 2. spor hvor vejen er "1--2--1".

Jo, for egoisterne der mener at deres fremkommelighed er så vigtig at
den godt må ske på bekostning af andres. Hvad de glemmer er at det er
dem, og deres handling, der gør at trafikken går i stå. Men det er de jo
ikke opmærksomme på da det sker bag dem.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 28-05-09 23:08

> Hvorfor skal man nøsten hver eneste dag døje med bilister som ikke tåler
> at man kører på den ledige asfalt?

Der var en idag der benyttede den ledige asfalt i 2. vognbane på motorstien
op mod et vejarbejde, alle andre lå i 1 vognbane.... indtil han kom i klemme
mellem 2 lastbiler. Han havde åbenbart ment lastbilen han kørte på siden af
skulle holde tilbage. For faaan der var en firmavogn der så træls ud

Stef

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 05:18

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message

> [...]
> kom i klemme mellem 2 lastbiler. Han havde åbenbart ment lastbilen han
> kørte på siden af skulle holde tilbage. For faaan der var en firmavogn der

Den pågøldende lastbil - som har kørt lidt bagved ham - skal give plads.
Det er såmænd helt normal fletteteknik at den som er forrest trækker ind i
det hul som den bagerste skaber.

Knud

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-05-09 07:47

Knud skrev:

> "Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message

> Den pågøldende lastbil - som har kørt lidt bagved ham - skal give plads.

Hvorfor det?

> Det er såmænd helt normal fletteteknik at den som er forrest trækker ind
> i det hul som den bagerste skaber.

Fletteteknik? Så vidt jeg kan se taler vi om vognbaneskift.

Jesper

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 16:56

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Hvorfor det?

Fordi 2 baner bliver til en ved en flettezone - så fletter man skiftevis ind
i den rækkefølge man når stedet.

> Fletteteknik? Så vidt jeg kan se taler vi om vognbaneskift.

Der tales om at 2 baner bliver til 1 i en flettezone - så flet da bare.
Vognbaneskift kræver at der er 2 baner at skifte mellem.

Knud

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-05-09 20:10

Knud skrev:

> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Fordi 2 baner bliver til en ved en flettezone

Ikke hvis der er vognbaneskift.

> - så fletter man skiftevis
> ind i den rækkefølge man når stedet.

Ja hvis det er tilfældet, men kender du det sted hvor det med lastbilen
blev beskrevet?

> Der tales om at 2 baner bliver til 1 i en flettezone

Hvem taler om det?

>- så flet da bare.
> Vognbaneskift kræver at der er 2 baner at skifte mellem.

Næhh, det kræver at der er stiplede linjer hele vejen op til hvor den
ene vognbane ophører.

Jesper

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 21:09

> [...]
>
> Hvem taler om det?

> Næhh, det kræver at der er stiplede linjer hele vejen op til hvor den ene

Man kan jo også forestille sig vognbaneskift på strækninger, hvor der
fortsat er 2 baner - ja det er faktisk den mest almindelige situation med
vognbaneskift.
I de allerfleste tilfælde, hvor antallet af vejbaner reduceres er der
faktisk flettezone (jeg kender kun 2 steder, hvor det ikke er tilfældet - og
ingen af dem er på omtalte vej mellem Allerød og Hillerød)

Knud

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 29-05-09 22:36

> I de allerfleste tilfælde, hvor antallet af vejbaner reduceres er der
> faktisk flettezone (jeg kender kun 2 steder, hvor det ikke er tilfældet -
> og ingen af dem er på omtalte vej mellem Allerød og Hillerød)

Vej arbejde på motorvejen, stod i første indlæg

Stef

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-05-09 12:51

Knud skrev:

> Man kan jo også forestille sig vognbaneskift på strækninger, hvor der
> fortsat er 2 baner - ja det er faktisk den mest almindelige situation
> med vognbaneskift.

Ja.

> I de allerfleste tilfælde, hvor antallet af vejbaner reduceres er der
> faktisk flettezone (jeg kender kun 2 steder, hvor det ikke er tilfældet
> - og ingen af dem er på omtalte vej mellem Allerød og Hillerød)

Hvem taler om en vej mellem Allerød og Hillerød?

Jesper

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 14:42

> Ja.

> Hvem taler om en vej mellem Allerød og Hillerød?

Hillerødmotorvejens forlængelse (nordpå) har faktisk været nævnt i flere
sammenhænge i denne tråd. Forlængelsen starter kort efter Allerød S
afkørslen!

Knud

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-05-09 22:47

Knud skrev:

> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Hillerødmotorvejens forlængelse (nordpå) har faktisk været nævnt i flere
> sammenhænge i denne tråd.

Hvor ser du i Stefan Jacobsens indlæg at han taler om Hillerød motorvejen?

Jesper

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 23:11

> Hvor ser du i Stefan Jacobsens indlæg at han taler om Hillerød motorvejen?

Kender ikke nogen Stefan - men fortæller blot en kendsgerning!

Knud

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 29-05-09 10:54

> Den pågøldende lastbil - som har kørt lidt bagved ham - skal give plads.
> Det er såmænd helt normal fletteteknik at den som er forrest trækker ind i
> det hul som den bagerste skaber.

Ja og hvis lastbilen ligger forrest, men manden liiiiige skulle forbi
Desuden er det som der står skrevet et vognbane skift, så uanset hvad skal
man vente på om der er plads!

Stef

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-09 19:59

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen

> Ja og hvis lastbilen ligger forrest, men manden liiiiige skulle forbi
> Desuden er det som der står skrevet et vognbane skift, så uanset hvad skal
> man vente på om der er plads!

Om der er tale om vognbaneskift afhænger af vejens striber...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 07:19

> [...]
>>
> Ja og hvis lastbilen ligger forrest, men manden liiiiige skulle forbi
> Desuden er det som der står skrevet et vognbane skift, så uanset hvad skal

Første indlæg hvor tråden starter kommer fra min hånd og der står intet
konkret om lokation!

Knud

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 30-05-09 11:52

> Første indlæg hvor tråden starter kommer fra min hånd og der står intet
> konkret om lokation!

Og hvis du ikke var så stædig så viste du jeg mente mit første indlæg hvor
der står motorvej.

Stef

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-05-09 12:56

Knud skrev:

> "Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message

> Første indlæg hvor tråden starter kommer fra min hånd og der står intet
> konkret om lokation!

Hvorfor begynder du så pludselig at ævle bævle om strækningen fra
Allerød til Hillerød?

Jesper

Fra : Armand

Dato : 30-05-09 08:36

Knud skrev:

> [...]
>>

> Den pågøldende lastbil - som har kørt lidt bagved ham - skal give plads.
> Det er såmænd helt normal fletteteknik at den som er forrest trækker ind

Som også i tråden(e) omkring sammenfletning ved tilkørselsramper gælder
det vel at den der indenfor flettezonen accelerer, eller blot ikke
holder sig bagved en "indflettende" forbryder sig mod loven :-/
Jeg læser det som at vedkommende netop har snydt sig frem ved at blive i
yderbanen lige til det sidste og ifald at der vitterligt ér fletteregel
i pågældende situation så har han jo på det sidste stykke vej inden
afspærringen af kørebanen forbrudt sig ved at passerer indtil flere
køretøjer som han skulle have flettet med :-|
Hvor lang kan sådan en flettezone så være? Tjaeh, jeg vil mene at så
længe at der er trafik foran én, så er det en to-sporet motorvej mens
man bør flette-ind hvis der ikke længere er trafik foran én!

Men alt dette kun ifald at der ér fletteregel i situationen!
Er dette ikke tilfældet, drejer det sig vel om overhaling hvor trafiken
i højre spor skal lade en overhalende kome ind "på plads".

I begge tilfælde spidser situationen til fordi trafikanterne i typisk
dansk stil er ganske besidderiske og mener at eje det stykke asfalt der
i nuet befinder sig under deres bil :-|
Folk der impliceres i den mindste bule skulle sendes på et selvbetalt
et-uges trafik-kursus á 13 timers kørsel i døgnet på motorvejen rundt om
Milano :-|

--
Armand.
(der efter at have været syd for Alperne i bededagene er spændt på

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 08:59

Armand skrev:

> Folk der impliceres i den mindste bule skulle sendes på et selvbetalt
> et-uges trafik-kursus á 13 timers kørsel i døgnet på motorvejen rundt om
> Milano :-|

Lyder lærerigt :) Hvor mange timer tager det iøvrigt at komme rundt om
Milano?

Fra : Armand

Dato : 30-05-09 09:45

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Lyder lærerigt :) Hvor mange timer tager det iøvrigt at komme rundt om
> Milano?

Det varierer i høj grad på samme plan som turen fra Køge eller Roskilde
til KBH-C!

Jeg var afsted på motorcykel og det er tydeligt at biltrafikken ligefrem
forventer at tohjulede køretøjer tager den mellem rækkerne ved den
mindste tendens til kø - Herhjemme er der også bilister der forventer
det samme, men til forskel så giver milaneseren plads, hvor der
herhjemme tit bliver spærret - sågar v.h.a. en åbnet dør hvis bilen
holder stille så den ikke kan drejes ind til hinder
Den eneste gang jeg oplevede noget foruroligende var da en sort Audi
fremme til højre fra min kørsel imellem rækkerne begyndte at bakke!?? -
Men det viste sig blot at være for at lukke en fastlåst scooter fra
"rendestens-sporet" ind i "midtersporet"

En situation jeg specielt noterede mig var en sammenfletning hvor tre
spor fra en udfalds-motorvej flettede sammen med tre spor fra det der i
grunden er ring-motorvejen - Kort efter sammenfletningen befandt der sig
en udkørsel og man skulle mene at det ville være svært nok at nå ud af
dén når man fra indersporet på ringvejen i realiteten befandt sig i
sammenfletningens 4. spor; men dét afholdt ikke mange fra at blive i
yderbanen lige til det sidste
At krydse fem spor i en selvsagt tilstoppet (hvordan ender det efter at
sydmotorvejens to spor flettes sammen med Vestmotorvejens ditto ved
Køge?!) sammenfletning lader sig fint gøre fordi folk giver den plads
der er nødvendig for at andre kan komme frem

At folk giver plads skyldes efter min opfattelse:
- Dels at de ved at de selv får plads til de manøvrer de måske bliver
nødt til at foretage efterfølgende!
- Dels en erkendelse af at kort efter at man har givet plads er der en
ny der på samme måde giver vedkommende plads, hvorefter at der hersker
status quo!

Man ser godtnok flere buler i bilerne end herhjemme, men trafikken taget
i betragtning er det småting, og i modsætning til vores højt værdsatte
klenodier, der er forsikret derefter har milaneserne nok ikke samme
indstilling til en bule eller to i en fem år gammel Punto, så de buler
man ser kan være op til flere år gamle, hvor de sjælden får lov at blive
mere end et par måneder herhjemme!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 10:42

Knud skrev:
> Den pågøldende lastbil - som har kørt lidt bagved ham - skal give plads.
> Det er såmænd helt normal fletteteknik at den som er forrest trækker ind
> i det hul som den bagerste skaber.

Vi fremmer lige forståelsen;
"Han havde åbenbart ment lastbilen han *kørte på siden* af skulle holde
tilbage."

Det lyder som at han er på siden af lastbilen, og ikke foran den. Og
hvem er det så lige der skal holde tilbage for hvem i en fletsituation?

(Der kan sagtens være 2, og sommetider 3, håndværkerbiler på siden af en
lastbil.)

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 14:45

> [...]
> er det så lige der skal holde tilbage for hvem i en fletsituation?
>
> (Der kan sagtens være 2, og sommetider 3, håndværkerbiler på siden af en

Det er ganske enkelt - det køretøj som har næsen længst fremme ved en
fletning får førstekørselret - dvs. hvis der er 3 biler på siden af dig -
skal du muligvis vige for den forreste (afhængig) af hvor du er, men de 2
andre må vige for dig!

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 15:55

Knud skrev:
> [...]
> fletning får førstekørselret - dvs. hvis der er 3 biler på siden af dig
> - skal du muligvis vige for den forreste (afhængig) af hvor du er, men

Nu har jeg tidligere skrevet at det tilsyneladende er ganske normalt at
forvente at lastbilerne giver plads til andre blot de har deres forende
forbi min bagende. I den situation er der altså stadig 16 m op til min
forene.

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 18:21

> [...]
> forvente at lastbilerne giver plads til andre blot de har deres forende
> forbi min bagende. I den situation er der altså stadig 16 m op til min

Det er muligt nogen forfægter det synspunkt, men som du kan se er det
absolut ikke det jeg skriver!

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 10:38

Stefan Jacobsen skrev:
> [...]
> mellem 2 lastbiler. Han havde åbenbart ment lastbilen han kørte på siden af
> skulle holde tilbage. For faaan der var en firmavogn der så træls ud

Det er tilsyneladende en meget brugt indstilling at blot man har sin
forkofanger foran bagkofangeren på en lastbil skal lastbilen give plads
så man kan flette ind foran.

Men sådan er verden jo ikke indrettet. Og her er der åbenbart en der
måtte lære det korporligt.

Fra : H&M

Dato : 29-05-09 21:50

> Hvorfor skal man nøsten hver eneste dag døje med bilister som ikke tåler
> at man kører på den ledige asfalt?

Hvor har du ret....SUK!

Om vi få kan gøre noget ved det, tror det næppe.
Jeg ser det samme alle steder i Danmark når traffikken er tæt, det
forsvinder når man kommer til udlandet.

Enkelt personer er kloge skarpe o.s.v. men folk i flok er dumme, uvidende
o.s.v. SUK ! ( et citat, kan dog ikke huske hvor det kommer fra. )
Gætter på jantelov koblet med uvidenhed i trafikken, dårlig kombo.

Jeg har givet op, forsøger at holde mig ude af alle konflikter i trafikken,
og kommer frem så hurtigt det nu må/kan gå.
Mit råd, opgiv dem, sørg for at du får en behagelig tur, og glem fjolserne,
de er ikke det værd.
Hvis du holder hovedet koldt, er du iøvrigt i stand til at klare en evt.
nødsituation bedre når en af fjolserne virkelig skal brilliere med at kvaje
sig, og så kommer du frem i et meget bedre humør, grin af dem, og glem dem.
Det virker, tro mig.

God tur til dig Knud.
Og nej, ovenstående kan ikke diskuteres. Er sgu lidt træt af fjolserne. ( 2
timer på motorvej hver dag...)

Fra : ShutEye

Dato : 30-05-09 11:23

> Det virker, tro mig.

Yep :) Fint råd!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 04:04

Knud skrev:
> [...]
> Bliv dog inde i højre side, hvis I ikke tør køre - eller tryk på pedalen
> og kom frem med den til enhver tid gældende maximale eller forsvarlige

Hvis der er problemer med at komme fra 2 til 1 er det sandsynligvis
fordi nogen har brugt pladsen efter 1til 2 til at komme foran, og bremse
de andre ned.

Sådan et 2. spor har ingen værdi hvis trafikken kører med nogenlunde den
tilladte hastighed. Kun hvis gamle "Fru Jensen" kommer tullerende med de
40 km/t hun max tør køre.

Er der først tæt trafik øger det kun den *samlede* trafiks problemer at
nogen bruger 2. spor hvor de ved at det bliver til 1 spor længere fremme.

Men det er der ret mange der ikke fatter.

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 07:21

> [...]
> nogen bruger 2. spor hvor de ved at det bliver til 1 spor længere fremme.
>
> Men det er der ret mange der ikke fatter.

Og det er komplet ufatteligt at du fortsætter med den påstand som notorisk
er ukorrekt.

Knud

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 30-05-09 11:53

> Og det er komplet ufatteligt at du fortsætter med den påstand som notorisk
> er ukorrekt.

og dokumentationen for det er hvor???

Stef

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 13:58

Knud skrev:

> Og det er komplet ufatteligt at du fortsætter med den påstand som
> notorisk er ukorrekt.

Og du mangler endnu at forklare hvoror den er det.

Du har med al ønskelig tydelighed belyst at DU kommer hurtigere frem ved
at overhale mellem en 1>2 og 2>1 udvidelse/indsnævring. Men du har
tilsyneladende ikke opdaget hvad din "virksomhed" gør overfor den øvrige
trafik.

Og så længe din gevinst koster andre ulemper, ved at de skal sætte
farten ned, er det kun en egostisk gevinst. Og ikke noget der gavner den
samlede trafik.

Hvis vi nu holder os til den strækning der er blevet draget ind i tråden
som eksempel, hovedvej 16 mellem Allerød og Hillerød, er der, i retning
Hillerød, tre stræk hvor der er to spor. De er alle omkring 1,3-1,4 km
lange.

Er trafikken tæt og der er meget af den kan situationen være at de
forlader motorvejen i en række med (f.eks.) 70 km/t.

De kommer så frem til det første stykke med to spor, stadig med 70 km/t.

Men her er der så en "Brian" i flokken der mener at hans hastighed er
vigtigere end alle andres, hvorfor han "går i" 2. spor og giver den
noget "kæp".

Kører folk som de plejer vil afstanden være mellem 1/2 og 2/3 af hvad
den bør være. Hvilket giver at der ikke, på forhånd, er plads til
"Brian" når fletzonen, 1,3 km, senere nåes.

Og så skal den "Brian" udser til at skulle være bagved til at skaffe den
nødvendige plads for at indfletning kan ske. Dette kan jo kun ske ved at
vedkommende bremser.

Resultatet er at der for de næste 10-20 biler vil ske en nedbremsning
til mellem 30 og 50 km/t.

Og er hastigheden først kommet derned er den utrolig svær at få op igen.

Ikke mindst fordi der jo er mere end en enkelt "Brian" i trafikken.
Faktisk stiger antallet når den samlede hastighed går ned.

Kunne "Brian" derimod indse at der, i situationen, ikke kan blive til
fordele for nogen uden at det betyder ulemper for andre, og blev i 1.
spor, ville trafikken kunne bevæge sig med 70 km/t på de 1,3 km 2-sporet
vej, med 70 km/t ind i indfletningen til det næste stykke 1-sporet vej.
Og så fremdeles de næste to gange der er to spor.

Men det er naturligvis svært når man kan nå at komme foran 3 x 5-10
biler på de 8 km der er fra hvor første stræk med 2 spor begynder til
hvor sidste stræk med 2 spor slutter.

Desværre er der ingen steder hvor du kan stille dig ud på en bro så du
kan betragte problematikken fra en anden vinkel.

Eneste bro, jeg kan se på Google, hvor det måske kunne lade sig gøre at
se udviklingen er den bro hvor Harløsevej krydser over hovedvejen. Det
er ca midt på den 0,6 km lange strækning med to spor der er i retning
mod Kbhstrup.

Så det eneste spørgsmål der står tilbage at få svar på er om du er en
"Brian". Udfra hvad du skriver er du. Men passer det også?

Lad mig dog lige slå fast at det kun er i din verden at det er ukorrekt
det jeg skriver. For alle dem du sinker passer det godt nok.

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 14:47

Alle bilister har muligheden for at vælge venstre spor - dxet naturlige
ville være at hver anden gjorde.
Jeg ser ingen grund til at jeg skal lide fordi en stor del af trafikanterne
ikke kan finde ud af det simple princip.

Knud

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-05-09 15:03

> [...]
> Jeg ser ingen grund til at jeg skal lide fordi en stor del af
> trafikanterne ikke kan finde ud af det simple princip.

Ja - endnu en egoistisk spade !

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 15:09

"Thomas Hansen" <sb2202@gmailfjern.com> wrote in message

> Ja - endnu en egoistisk spade !

Jeg ser ikke noget egoistisk i at opføre mig rationelt og endnu med en
'ration' som andre aktivt selv har fravalgt.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 17:05

Knud skrev:
> [...]
> Jeg ser ingen grund til at jeg skal lide fordi en stor del af
> trafikanterne ikke kan finde ud af det simple princip.

Men du kom ikke med nogen forklaring.

Fra : Knud

Dato : 30-05-09 18:23

> Men du kom ikke med nogen forklaring.

Forklaring på hvad?
Alle har deres frie valg, når de kører ind på en 2-sporet vej - men tag dog
det valg i stedet for at placere sig midt mellem.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-09 19:44

Knud skrev:
> Forklaring på hvad?

Hvordan den samlede trafik har fordele af at du trækker i 2. spor, og
skal tilbage i første spor, længere fremme, indenfor de næste 1,3 km.

> Alle har deres frie valg, når de kører ind på en 2-sporet vej - men tag
> dog det valg i stedet for at placere sig midt mellem.

Hvorfor det er bedre for den samlede trafik at lade dig komme foran, og
hurtig frem mod at andre skal sætte farten ned.

Nu har dem der trækker ud i 2. spor, uden at køre frem, jo bare truffet
samme valg som dig. De tager blot højde for at de skal kunne gøre deres
overhaling færdig uden at være til gene for andre, inden de kører frem i
forhold til trafikken i 1. spor.

De har så, til forskel fra visse andre, ingen planer om at køre frem og
genere andre bilister ved at gøre krav på plads der først skal skabes.

Så når du hænger i 2. spor bag andre får du blot lov at prøve følgerne
af at andre følger dit råd og gør som du.

Fra : TMus

Dato : 20-06-09 16:47

"Knud" <knud.t@privat.dk> wrote in

> Hvorfor skal man nøsten hver eneste dag døje med bilister som ikke
> tåler at man kører på den ledige asfalt?

< cut forklaring >

Køkultur er ordet. Ganske alm. god køkultur.

-TMus

Fra : Knud

Dato : 20-06-09 20:31

"TMus" <TMus@TMus.TMus> wrote in message
> "Knud" <knud.t@privat.dk> wrote in

> < cut forklaring >
>
> Køkultur er ordet. Ganske alm. god køkultur.

Når der nu er 2 baner 'kasser' er det vel naturligt at trække op i 2 køer!

Knud

Fra : TMus

Dato : 20-06-09 22:53

> "TMus" <TMus@TMus.TMus> wrote in message

> Når der nu er 2 baner 'kasser' er det vel naturligt at trække op i 2
> køer!

For visse selviske individer som mener de skal vinde på bekostning af
alle andre er det måske naturligt.
Alle dine bagvedkørende som mister hastighed finder det nok knapt så
naturligt.
De som et par minutter bagude, pga. mangedoblet reaktionstid efter dit
stunt, ender i fuld stop, finder det nok heller ikke naturligt at de
holder i kø når nu folk bare kan følge hastigheden i 1 spor så alle trods
alt kommer fremad hele tiden.
Men hvad.. Du kommer jo lidt frem sådan, så snyd du bare foran i din
anonyme stålindkapsling af en bil. Indtil du altså bliver stoppet af
f.eks en håndværkervogn. Det er kun samvittigheden som stopper dig..

-TMus

Fra : Knud

Dato : 21-06-09 09:25

> [...]
> anonyme stålindkapsling af en bil. Indtil du altså bliver stoppet af
> f.eks en håndværkervogn. Det er kun samvittigheden som stopper dig..

Hvori består det selviske i at stille sig i den kø som er kortest? I
supermarkedet stiller vi os da heller ikke i een lang kø, når 10 kasser er
åbne. Vi går hen foran den kasse, hvor ventetiden ser ud til at være
kortest.

Der var jo ingen grund til at ofre asfalt på 2-sporede veje, hvis man ikke
måtte bruge begge spor.
Det er jo netop når der er kø behovet for spor 2 er til stede. Er der ringe
trafik skal vi jo alligevel trække ind til højre, når pladsen er der.

Igen - hvori består snyderiet ved at køre i 2. spor?
Jeg har taget et aktivt valg ved at tage den 'tomme' bane - du har jo
friheden til at tage det samme valg fremfor at genere dem som vælger
anderledes end dig.
Den optimale udnyttelse ville jo være at man fletter ud - hver anden bil i
hvert spor giver den optimale udnyttelse af den ledige asfalt. Derimod er
påstanden om snyderi bare udtryk for misundelse over at andre tænker mere
logisk end du.

Knud

Fra : Thomas Hansen

Dato : 21-06-09 12:11

> Den optimale udnyttelse ville jo være at man fletter ud - hver anden bil i
> hvert spor giver den optimale udnyttelse af den ledige asfalt.

Kræver jo at der er plads i spor1 til at flette ind igen og det er der ikke
uden at trafikken går i stå længere bagud ...

Men det fatter enkelte mennesker ikke og kommer nok heller ikke til det -
skønt der er nogen som har modet til at trække ud !

Thomas

Fra : Knud

Dato : 21-06-09 13:36

> [...]
>
> Men det fatter enkelte mennesker ikke og kommer nok heller ikke til det -
> skønt der er nogen som har modet til at trække ud !

For det første aner du jo intet om hvorvidt der er plads ved næste
sammenfletning - du ved end ikke hvornår den kommer (med mindre du har kørt
samme strækning tidligere). Skal vi også holde i kø på en række fra Køge til
Kbh fordi vejen der bliver smallere - eller skal vi starte køen i Ålborg?

For det er det jo blot din påstand at køen går i stå - det er ikke min
erfaring. Og endelig er som sagt den korrekte model at køre hver anden bil i
hver sin kø - og så flette i flettezonen.

En lynlås ville jo heller ikke virke, hvis man satte de rækker takker i
forlængelse af hinanden - det er netop det at lynlæsens dele fremføres
parallelt som giver en effektiv løsning.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-06-09 15:24

Knud skrev:
> [...]
> kørt samme strækning tidligere). Skal vi også holde i kø på en række fra
> Køge til Kbh fordi vejen der bliver smallere - eller skal vi starte køen

På sådan en "1-2-1" strækning er der forskellige forhold afhængig af
hvor meget trafik der er.

Hvis der ikke er mere trafik end du kan køre med den på stedet gældende
hastighed kan det godt være at din model kan fungere uden at det gå ud
over nogen.

Men er hastigheden blot lidt under det tilladte når du kommer fra "1-2-"
vil der være stor sandsynlighed at det er fordi der er andre, før dig,
der har brugt din model. Og at der er opstået problemer ved "-2-1".

I øvrigt er der jo også lige reglen om at du ikke må påbegynde en
overhaling hvis du ikke er sikker på at kunne gøre den færdig.

Så køres der med nedsat hastighed skal du noget væk fra de tider med tæt
trafik før du kan tillade dig at regne med at der kan være plads til at
du kan færdiggøre din overhaling lovligt.

> For det er det jo blot din påstand at køen går i stå - det er ikke min
> erfaring. Og endelig er som sagt den korrekte model at køre hver anden
> bil i hver sin kø - og så flette i flettezonen.

Kan du ikke lige forklare hvor din erfaring om at det ikke betyder at
andre skal nedsætte hastigheden, når du overhaler, kommer fra? Har du en
"dubblet" kørende længere tilbag der kan fortælle det?

> En lynlås ville jo heller ikke virke, hvis man satte de rækker takker i
> forlængelse af hinanden - det er netop det at lynlæsens dele fremføres
> parallelt som giver en effektiv løsning.

At der er en "1-2-1" strækning indfører jo ikke automatisk påbud om at
der skal overhales, og fletreglen skal udnyttes. Man har lov at bruge de
små grå til at tænke på andre end sig selv.

Kører du ind ("1-2---") med mere end 10 km/t under det tilladte kan du
med god ret regne med at der helt frem til hvor du kører ud ("---2-1")
er een lang "stang" af biler med noget under den afstand mellem sig som
passer til den brugte hastighed.

Men du kommer jo et antal biler længere frem, og er tilsyneladende
ligeglad med at dem der er bag dig, og dem du overhaler, skal give plads
til at du kan komme tilbage i 1. spor.

Fra : TMus

Dato : 21-06-09 19:34

> [...]
> supermarkedet stiller vi os da heller ikke i een lang kø, når 10
> kasser er åbne. Vi går hen foran den kasse, hvor ventetiden ser ud til

I supermarkedet er der 10 kasser og derfor 10 køer.
På vejen er der EN udgang/vej når de 2 baner bliver til 1, og derfor er der
EN kø.

Når der er så få biler på vejen at der er fin plads til, UDEN ULEMPE for
andre, at overhale og flette ind, så svarer det netop til at du i Føtex
ikke ligefrem gider stå i en kø fordi der kun er dig og gamle Fru Hansen i
den ende af butikken, og du istedet læser et blad, og fletter ind når det
er tid.

Omvendt, når der er mange mennesker i Føtex, så stiller man sig pænt i køen
og accepterer at man er i kø. Præcis som på vejen. Der er mange biler, og
tempoet er lavt af samme grund. Alle liner op i en kø til den ene
udgang/vej som findes for enden, og accepterer at man er i kø.
Hvis du her tror, at du som den eneste på hele vejen kan se at det faktisk
er fysisk muligt at snyde foran, og derfor gør det, så svarer det præcis
til at du laver samme nummer med 2 køer til 1 kasse i Føtex, og tror den
oprindelige kø finder det super snildt at flette ind med dig "fordi du
lige, som den eneste i hele butikken, har opdaget at der er plads til
mindst en til parallel kø foran kassen".

> Der var jo ingen grund til at ofre asfalt på 2-sporede veje, hvis man
> ikke måtte bruge begge spor.

Når trafikken er knap så tung, så kan du overhale i spor nummer 2, og
ellers holde til højre når du har fuldført din overhaling, uden at være til
ulempe for andre vel at mærke. Mange steder er der også brug for at der er
et ekstra spor til udrykning o.s.v.

> [...]
> der.
> Igen - hvori består snyderiet ved at køre i 2. spor?

Det er så forklaret ovenfor.

> Jeg har taget et aktivt valg ved at tage den 'tomme' bane - du har jo
> friheden til at tage det samme valg fremfor at genere dem som vælger
> anderledes end dig.

Ja, vi har alle "friheden" til at begå alverdens dumheder på andres
bekostning. Nogle af os gør det af uvidenhed, og de fleste af os forstår så
at vi har dummet os når vi får det at vide,- når folk i Føtex brokker sig
og taler om køkultur, eller når håndværkervognen sender vink med vognstang
ved at trække ud. Andre er bare udenfor pædagogisk rækkevidde. Så kan man
jo næsten kun mene at det er super fedt at der findes håndværkervogne på de
danske veje.

> Den optimale udnyttelse ville jo være at man fletter ud - hver anden
> bil i hvert spor giver den optimale udnyttelse af den ledige asfalt.

Nej. Det vil være fjollet. Når et sted hurtigst muligt skal tømmes for
folk, så går det hurtigst når folk accepterer en kø, og bevæger sig med
køen mod og gennem udgangen i det tempo det kan lade sig gøre. Så er det
ligemeget om det er et fly, en bygning eller en vej du skal tømme. Der er
_ingen_ fordel i at lave flere parallelle køer som så skal til at tænke på
sammenfletning før de kan komme ud. _Ingen_.

> Derimod er påstanden om snyderi bare udtryk for misundelse over at
> andre tænker mere logisk end du.

Hele verden er dum, og du har set lyset. Klart.. Ultra nice selverkendelse.

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-09 19:52

TMus skriver:

> I supermarkedet er der 10 kasser og derfor 10 køer.
> På vejen er der EN udgang/vej når de 2 baner bliver til 1, og derfor er der
> EN kø.

Hvor mange udgange er der i Føtex?

Dine 10 kasser svarer til 10 vejbaner, hvor man holder i kø parallelt
for at komme ud af den samme vejbane (dør).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : TMus

Dato : 21-06-09 19:59

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> TMus skriver:

> Hvor mange udgange er der i Føtex?
>
> Dine 10 kasser svarer til 10 vejbaner, hvor man holder i kø parallelt
> for at komme ud af den samme vejbane (dør).

Du står i kø for at betale for dine varer og komme ud gennem kassen. Det at
komme ud af butikken plejer der at være god plads til. Det er samme vej som
de lukker betalende kunder ind ad. Den som regel rigelig stor.

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-09 20:13

TMus skriver:

> Du står i kø for at betale for dine varer og komme ud gennem kassen. Det at
> komme ud af butikken plejer der at være god plads til. Det er samme vej som
> de lukker betalende kunder ind ad. Den som regel rigelig stor.

Vil der 10 mennesker med kundevogne ud af døren på samme tid, skal det
nok gå galt. Derfor fletter de ind fra de 10 kasser og ud gennem døren.

Ja undskyld, men di "Føtexanalogi" var simpelthen så ringe at jeg slog
ned på den. Gider ellers ikke disse debatter og springer dem som regel
over.

Fra : TMus

Dato : 21-06-09 20:30

> TMus skriver:

> Vil der 10 mennesker med kundevogne ud af døren på samme tid, skal det
> nok gå galt.

Fra de 10 kasser kommer de dumpende en ad gangen hist og her, og finder
nemt ud gennem udgangen.

> Derfor fletter de ind fra de 10 kasser og ud gennem
> døren.

Ja, de stiller sig i kø igen hvis det er nødvendigt. Også her vil det
være upassende at snyde sig foran, og også her vil en "håndværker" stille
sig på tværs hvis du forsøger.

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-09 21:49

TMus skriver:

> Fra de 10 kasser kommer de dumpende en ad gangen hist og her, og finder
> nemt ud gennem udgangen.

Fra de 2 rækker fletter de ind til den ene kørebane.

> Ja, de stiller sig i kø igen hvis det er nødvendigt. Også her vil det
> være upassende at snyde sig foran, og også her vil en "håndværker" stille
> sig på tværs hvis du forsøger.

Næppe.

Vi tager lige situationen igen. Du kommer op mod kasserne i den lokale
Føtex. Der er 2 kasser åbne, men alle skal i følge dig kun stå i kø ved
den ene kasse. Forsøger nogen at gå over til den ledige kasse, stiller
der sig en "håndværker" i vejen.

Fra : TMus

Dato : 21-06-09 22:05

> [...]
> ved den ene kasse. Forsøger nogen at gå over til den ledige kasse,
> stiller der sig en "håndværker" i vejen.

Hvor har jeg skrevet det?

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-09 22:19

TMus skriver:

> Hvor har jeg skrevet det?

Andet indlæg du lavede...

Fra : TMus

Dato : 21-06-09 22:36

> TMus skriver:

> Andet indlæg du lavede...

Det har jeg ikke skrevet i hverken mit andet indlæg, eller i andre. Du må
præcisere hvis du forventer hjælp til at forstå noget.

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-09 22:50

TMus skriver:

> Det har jeg ikke skrevet i hverken mit andet indlæg, eller i andre. Du må
> præcisere hvis du forventer hjælp til at forstå noget.

Jeg forstår udemærket det du skriver. Du vil stå i kø ved kasse 1 sammen
med alle de andre og er der nogen der forsøger at gå over til kasse 2 er
det ikke god køkultur.

For tænk nu om der blev en færdig med at pakke varer ned ved både kasse
1 og 2 på samme tid, så blev den ene jo nødt til at vente lidt med at
komme ud af døren, for ikke at ramle ind i vognen fra personen ved den
anden kasse .

Erstat selv kasse med vejbaner der kan holdes i kø ved og udgangsdøren
som den vejbane der flettes ind til.

Fra : TMus

Dato : 21-06-09 23:01

> TMus skriver:

> Jeg forstår udemærket det du skriver. Du vil stå i kø ved kasse 1
> sammen med alle de andre og er der nogen der forsøger at gå over til
> kasse 2 er det ikke god køkultur.

Nej du misforstår. Er det med vilje?
Jeg skrev følgende, og det var i mit 3. indlæg: "I supermarkedet er der
10 kasser og derfor 10 køer.
På vejen er der EN udgang/vej når de 2 baner bliver til 1, og derfor er
der EN kø"

Er den virkelig så svær?

> Som der var en der skrev tidligere i denne debat:
> Du må præcisere hvis du forventer hjælp til at forstå noget.

Jamen jeg kan jo ikke hjælpe dig før du peger lidt på hvad det er du
tager fejl af.

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-09 23:09

TMus skriver:

> Nej du misforstår. Er det med vilje?

Nej, det er dig der misforstår hele problematikken. Jeg forsøger blot at
vise dig, hvad det er du misforstår, når du holder på at alle skal holde
i 1 lang kø.

> [...]
> 10 kasser og derfor 10 køer.
> På vejen er der EN udgang/vej når de 2 baner bliver til 1, og derfor er

På vejen er der 2 "kasser" og 1 "udgang/vej". I butikken er der 10
"kasser" og 1 "udgang/vej".

Er den virkelig så svær?

Fra : TMus

Dato : 22-06-09 05:48

> TMus skriver:

> Nej, det er dig der misforstår hele problematikken. Jeg forsøger blot
> at vise dig, hvad det er du misforstår, når du holder på at alle skal
> holde i 1 lang kø.

Det som er den store flaskehals i de butikker jeg kommer i, er
kasselinien. Det som er den store flaskehals på vejen er den eventuelle
sammenfletning. Det er problematikken. Knud bragte butikken på banen,
og han fik en forklaring i de billeder han efterlyste,- at han ved kø på
vejen faktisk snyder sig udenom alle andre når han ikke holder køen,-
ligesom han ville gøre det hvis han lavede 20 køer til 10 kasser i
føtex. Det vil ikke gå hurtigere for andre end ham.

> På vejen er der 2 "kasser" og 1 "udgang/vej". I butikken er der 10
> "kasser" og 1 "udgang/vej".

Hvis du mener at i har flaskehalsen ved udgangen, fremfor ved
kasselinien i Tilst, ja så har du dit køproblem ved udgangen. Du vil nok
næppe synes at det er sjovt hvis Knud kommer og opretter ekstra køer
foran udgangen "fordi han lige kan se der er plads til en kø til med ham
som forreste" selvom det er ved udgangen.

> Er den virkelig så svær?

Åbenbart!

-TMus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-06-09 23:50

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> Føtex. Der er 2 kasser åbne, men alle skal i følge dig kun stå i kø ved
> den ene kasse. Forsøger nogen at gå over til den ledige kasse, stiller

Du sammenligner en udgang med to køer, og to kasser med en to-sporet vej
der bliver til en en-sporet vej.

Kan du selv få øje på hvor lidt den sammenligning holder vand?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-09 05:01

Finn Guldmann skriver:

> Du sammenligner en udgang med to køer, og to kasser med en to-sporet vej
> der bliver til en en-sporet vej.

Nej, jeg sammenligner en 2 sporet vej, med 2 kassekøer og en udgangsdør
med en 1 sporet vej.

Tag Bilka i Tilt (Århus). Her er der en roterende dør i hver af de 2
indgange. I hvert "hul" i den roterende dør må der kun være 1 kundevogn.
Det vil sige at for at alt skal gå retfærdigt til, må der kun være åbent
for 2 kasser 8en til hver dør).

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-06-09 04:29

On 22 Jun., 06:47, TMus <T...@TMus.TMus> wrote:

> Det som er den store flaskehals i de butikker jeg kommer i, er
> kasselinien.

Fordi den er tidskrævende.

> [...]
> ligesom han ville gøre det hvis han lavede 20 køer til 10 kasser i
> føtex. Det vil ikke gå hurtigere for andre end ham.

Men når nu alle holder i 2 rækker, så er vi ude i at køen bliver
kortere og der flettes sammen ved indsnævringen.

> [...]
> foran udgangen "fordi han lige kan se der er plads til en kø til med ham
> som forreste" selvom det er ved udgangen.

Han vil jo blot åben en kasse mere - ikke andet.

Klaus

Fra : TMus

Dato : 22-06-09 11:40

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote in

> Fordi den er tidskrævende.

Du er lidt sjov. Før var din flaskehals ved udgangen.

> Men når nu alle holder i 2 rækker, så er vi ude i at køen bliver
> kortere og der flettes sammen ved indsnævringen.

En sammenfletning som kun, alt i alt, gør køen fuld af flere biler, idet
x antal sammenfletninger tager længere tid end hvis alle kørte igennem
forsnævringen i en lang række med fast hastighed og afstand.

> nok
>
> Han vil jo blot åben en kasse mere - ikke andet.

Åbne en kasse ved udgangen.. Tankevækkende logik..

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-09 15:37

TMus skriver:

> Du er lidt sjov. Før var din flaskehals ved udgangen.

Det er den stadigvæk, her er der kun 1 spor.

> En sammenfletning som kun, alt i alt, gør køen fuld af flere biler,

Nej, der kommer altså ikke flere biler igennem.

> idet
> x antal sammenfletninger tager længere tid end hvis alle kørte igennem
> forsnævringen i en lang række med fast hastighed og afstand.

Sludder og vrøvl.

Fordi du ikek kan finde ud af at køre bil og flette er det altså ikke
ensbetydende at andre ikek kan.

Og selvbestaltede politibetjente der spærrer 2 vognbaner burde miste
pappet.

Fra : TMus

Dato : 22-06-09 17:22

> Det er den stadigvæk, her er der kun 1 spor.

Aldrig har jeg hørt om, set eller oplevet at det tager længere tid at
komme gennem udgangen i butikken, end det gør at komme gennem en
gennemsnitskø ved kassen. Men ligegyldigt om du handler et specielt sted
hvor det er tilfældet, så vil du være en båtnakke uden lige, hvis du tror
det er smart at lave en ekstra kø ved siden af den som er ved din
flaskehals. Om det er din imaginære kø ved udgangen, eller en af de 10
køer som er før de 10 kasser, er sådan set ligegyldigt. Du ender med at
blive en båtnakke som ikke har fattet køkultur.

> Nej, der kommer altså ikke flere biler igennem.

Der kommer det samme antal biler igennem, blot hurtigere når man ikke
skal fnidre med fletteri.

> Sludder og vrøvl.
>
> Fordi du ikek kan finde ud af at køre bil og flette er det altså ikke
> ensbetydende at andre ikek kan.

Uanset mine evner til at føre bil og flette, vil du aldrig kunne få 1000-
vis af biler til at flette med 70 km/timen uden at der opstår
forsinkelser, som forplanter sig og bliver mangedoblet i køen som en
bølgeeffekt bagude.
Med andre ord, så var køen højst sansynligt slet ikke i bevægelse hvis
ikke det var fordi de fleste andre kan se at det er en enstrenget kø som
skal til for at opretholde flow'et.

> Og selvbestaltede politibetjente der spærrer 2 vognbaner burde miste
> pappet.

De kan så følges til aflevering af pappet sammen med de fantaster som
leger med ulovlige overhalinger for at snyde foran.

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-09 17:42

TMus skriver:

> Aldrig har jeg hørt om, set eller oplevet at det tager længere tid at
> komme gennem udgangen i butikken, end det gør at komme gennem en
> gennemsnitskø ved kassen.

Kassenkøerne er stadigvæk de 2 vejbaner.

Hvis der må være 2 kassekøer må der vel også være 2 vejbanekøer?

> Der kommer det samme antal biler igennem, blot hurtigere når man ikke
> skal fnidre med fletteri.

Og det ved du ud fra?

For ca ½ år siden var emnet oppe sidst, der var en afhandlig der viste
at køret man i 2 rækker kom alle biler hurtigst igennem.

> De kan så følges til aflevering af pappet sammen med de fantaster som
> leger med ulovlige overhalinger for at snyde foran.

"Ulovlige overhalninger". Gider du at finde den lovtekst, hvori det
står?

Fra : TMus

Dato : 22-06-09 19:05

> Kassenkøerne er stadigvæk de 2 vejbaner.
>
> Hvis der må være 2 kassekøer må der vel også være 2 vejbanekøer?

Der må være en kø pr. kasse. Det er normalt når der er optræk til kø.
Andet strider mod alm. køkultur, og overtræder du det, så pisser du på
dine medmennesker.
Der må være en kø pr. pr. flettested i det fra start omtalte tilfælde.
Det er normalt når der er kø sådan et sted. Andet strider mod alm.
køkultur, og overtræder du det, så pisser du på dine medmennesker, som så
indimellem vælger at pisse tilbage med deres håndværkervogn.
Du mene at du er åh-så-aldrig-så-god til at flette med høj fart, men du
lægger nok ikke mærke til hvor meget du generer dine bagvedliggende
medtrafikanter, og dem bagved dem igen.

> Og det ved du ud fra?
>
> For ca ½ år siden var emnet oppe sidst, der var en afhandlig der viste
> at køret man i 2 rækker kom alle biler hurtigst igennem.

Sjovt, jeg har set en, afhandling om du vil, som viser at noget så
simpelt som at tømme et fly for passagerer foregår hurtigst når alle
liner op i en kø og lader køen bestemme farten, fremfor at ase og mase
for at komme op og kæmpe om at blive den næste der kommer ud på
bekostning af alle de andre.

> "Ulovlige overhalninger". Gider du at finde den lovtekst, hvori det
> står?

FL. Kap. 2 §3. "Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise
agtpågivenhed,
så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe
for andre,"

Jeg ser ikke hensynet til andre end dig selv i din situation.

-TMus

Fra : Knud

Dato : 22-06-09 20:31

> Der må være en kø pr. kasse. Det er normalt når der er optræk til kø.

Hvorfor må der så ikke være en kø pr. vejbane?

> Andet strider mod alm. køkultur, og overtræder du det, så pisser du på
> dine medmennesker.

enig

> Der må være en kø pr. pr. flettested i det fra start omtalte tilfælde.

Så ville der jjo ikke være brug for et flettested (flettezone hedder det
vist). Ordet siger jo alt - der skal mindst 2 rækker (køer) til før det er
relevant at flette.

> Det er normalt når der er kø sådan et sted. Andet strider mod alm.
> køkultur, og overtræder du det, så pisser du på dine medmennesker, som så
> indimellem vælger at pisse tilbage med deres håndværkervogn.

Det er da ikke normalt at spærre for adgangen til et stykke vej, som
formentlig er anlagt med henblik på at blive brugt - ellers har
Vejdirektoratet spildt deres penge!

> [...]
> for andre,"
>
> Jeg ser ikke hensynet til andre end dig selv i din situation.

Når man kører i hver sin opmærkede bane kan man ikke tale om overhaling -
altså bortfalder overhalingsargumentet.
Hvad angår at tage hensyn etc. er det langt mere hensynsfuldt at gøre køerne
så korte som muligt og koncentrere fletningen til 1 række i flettezonen -
det zonen er etableret for!

Knud

Fra : TMus

Dato : 22-06-09 21:57

> Hvorfor må der så ikke være en kø pr. vejbane?

Din ekstra vejbane er rigtig snild at benytte hvis du vil udenom nogle
køretøjer som ikke må eller vil køre max tilladt hastighed,og der vel at
mærke er fin plads til både at komme ud og ind igen. Når der er kø, så
kan den kun bruges til, for din egen lille vinding, og på bekostning af
resten af feltet, at snyde foran. Alle de andre har accepteret at der kun
er EN bane for enden, og når hastigheden er lav pga. ekstra mange biler
på vejen, så retter man ind i så god tid som muligt, og lader køen flyde
med max mulig hastighed igennem hullet. Alle retter, så at sige, sigtet
ind på den ene bane for enden i rigtig god tid, sådan at der ikke er alt
muligt flettefnidder med små opbremsninger til at sænke medtrafikanterne
bagude.
Fletning er rigtig snildt i mange tilfælde, men når du først har køen, så
skal der _fælles_ max hastighed til for at opløse den hurtigst muligt.
Bemærk "fælles". At du kommer forbi x antal biler ændrer kun rækkefølgen
i køen, og du tvinger flow'et en smule i knæ når du skal ind igen.

> enig

> Så ville der jjo ikke være brug for et flettested (flettezone hedder
> det vist). Ordet siger jo alt - der skal mindst 2 rækker (køer) til
> før det er relevant at flette.

Som beskrevet ovenfor, så mister flettestedet sin force når du er i kø-
kørsel. Flettezonen er derimod rigtig rar for dig hvis du får lidt
problemer med at komme ind i rette tid efter din overhaling, hvor du
eller har god plads og fart på vejen. Her bliver du hjulpet ind på rette
vej, fremfor at skulle stoppe og vente på mulighed for vognbaneskift.

> Det er da ikke normalt at spærre for adgangen til et stykke vej, som
> formentlig er anlagt med henblik på at blive brugt - ellers har
> Vejdirektoratet spildt deres penge!

Pengene er ikke spildt. Det fungerer skide godt med det ekstra spor når
der er plads og fart på vejen.

> [...]
> køerne så korte som muligt og koncentrere fletningen til 1 række i
> flettezonen - det zonen er etableret for!

Det mest hensynsfulde du kan gøre overfor dine medtrafikanter, er, i
samarbejde med disse, at se at få køen opløst sådan at alle har en chance
for at komme videre med max hastighed. Det gør du ved at få flest muligt
igennem "nåleøjet", med højest mulig samlet hastighed,- altså uden at
resten af feltet bagude skal bremse. Det opnår du ikke ved at lave
flettefnidder.

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-09 21:49

TMus skriver:

> [...]
> liner op i en kø og lader køen bestemme farten, fremfor at ase og mase
> for at komme op og kæmpe om at blive den næste der kommer ud på

Det er jo netop der du tager fejl. Når man kører i 2 rækker kø, er der
ingen der aser og maser.

> FL. Kap. 2 §3. "Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise
> agtpågivenhed,
> så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe
> for andre,"

Hensysnfuldt er jo netop, når man gør køen så kort som muligt og har 2
rækker parallelt.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2455#K4

§ 18. Stk. 4.
"Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning,
formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse deres
kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre
hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner."

> Jeg ser ikke hensynet til andre end dig selv i din situation.

Og alle dem bagved.

I din verden behøves der kun at være 1 spor i hele Danmark.

Fra : TMus

Dato : 22-06-09 22:22

> Det er jo netop der du tager fejl. Når man kører i 2 rækker kø, er der
> ingen der aser og maser.

Asen og masen er der altid i en vis grad når 2 køer skal blive til 1. Det
medfører en masse bremsen som har en dum tendens til at forplante sig til
dine bagvedkørende medtrafikanter. Ofte ender det i stilstand. Du opnår
at _du_ får en anden plads i køen med lav hastighed uden at det gavner
det samlede flow. Dét på bekostning af alle andre, som nemt ender op i
midlertidig stilstand. Hvis din drøm går i opfyldelse og begge rækker
bliver fyldt, så får du bare 2 rækker med samme problem. Bremsen som
forplanter sig i 2 rækker, og deraf 2 køer som vil ende i periodevis
stilstand.

> Hensysnfuldt er jo netop, når man gør køen så kort som muligt og har 2
> rækker parallelt.

Med åbent sind: Nej.....

> [...]
> kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre
> hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner."

Flettereglen, ja. Den som er så fin når der er god plads og fin fart på
trafikken.
Ofte refereret til med tillægget at "når trafikken er løs, så flet ind
sent. Når trafikken er tæt, så flet ind i god tid."

> Og alle dem bagved.
>
> I din verden behøves der kun at være 1 spor i hele Danmark.

Du har det ikke helt godt med spor, baner, køer og logik når det bliver
blandet lidt...
Du mangler stadig at fortælle lidt om logikken. Det ligner tomme
påstande.

-TMus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-09 22:30

TMus skriver:

> Asen og masen er der altid i en vis grad når 2 køer skal blive til 1.

Je, specielt når folk ikke vil overholde flettereglen, fodi de som dig
ser dem der overholder loven som værende "masere".

> [...]
> bliver fyldt, så får du bare 2 rækker med samme problem. Bremsen som
> forplanter sig i 2 rækker, og deraf 2 køer som vil ende i periodevis

Skal vi blive enige om at trafikken på den senere enkeltsporede
strækning er lige tæt og hurtig om du har en eller 2 vognbaner der
fletter sammen?

Skal vi så også blive eninge om at dermed vil alle komme lige hurtigt
gennem køer og evt indfletning uanset hvordan man gør?

Skal vi så også blive enige om at køen bliver kortere hvis man bruge de
vognbaner der er til rådighed?

> Ofte refereret til med tillægget at "når trafikken er løs, så flet ind
> sent. Når trafikken er tæt, så flet ind i god tid."

Læs:
http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/Godtrafikkultur/Paspaahinanden/Kend+reglerne.htm

> Du har det ikke helt godt med spor, baner, køer og logik når det bliver
> blandet lidt...

Sagtens

> Du mangler stadig at fortælle lidt om logikken. Det ligner tomme
> påstande.

Ork nej.

Det er dig der mangler evner til at køre bil.

Fra : TMus

Dato : 22-06-09 23:08

> Je, specielt når folk ikke vil overholde flettereglen, fodi de som dig
> ser dem der overholder loven som værende "masere".

Jaså. "Det er de andre der er dumme. JEG tager aldrig fejl, og jeg kører
bedre end de andre. Ja helt sikkert bedst,- især når jeg tager fejl.."
Flot!

> Skal vi blive enige om at trafikken på den senere enkeltsporede
> strækning er lige tæt og hurtig om du har en eller 2 vognbaner der
> fletter sammen?

Slet ikke. Når du har så mange som skal ind på en række, så _vil_ nogle
komme ind lidt tidligt eller sent, og derfor vil nogle bremse lidt, og
andre vil accelerere lidt. Det laver uro i rækken efter flettestedet, og
kan betyde at trafikken, pga. ophobning af mange x reaktionstid, går helt
i stå lige efter sammenfletningen, og derfor også bagude. Alle de andre
har tabt.

> Skal vi så også blive eninge om at dermed vil alle komme lige hurtigt
> gennem køer og evt indfletning uanset hvordan man gør?

Det kan vi så af ovenstående grund ikke helt blive enige om. Nej.

> Skal vi så også blive enige om at køen bliver kortere hvis man bruge
> de vognbaner der er til rådighed?

Ja, bevares. Køen vil blive lidt kortere til at starte med. Altså kan de
som "kommer op til køen bagfra" køre lidt længere før de holder i kø.
Nåleøjet for enden - altså det ene spor lige efter flettezonen - kan bare
stadig max tage x antal biler ved en given hastighed, og det max kan du
kun holde ved at opretholde konstant flow, uden, selv bitte små,
opbremsninger ved flettezonen. Du er muligvis en superbilist med
reaktionstid som en computer, men du er desværre nok alene. Alle andre
har reaktionstider, og trafikken får derfor tendens til at flytte sig i
bølger. Disse bølger ender for tit i bølger af stilstand, og kommer altså
fra biler med _mennesker_ i, som til at starte med får bremset lidt for
hårdt eller blødt, f.eks fordi der skal flettes. Igen taber alle andre
end dig.

> Læs:
> http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/Godtrafikkultur/Paspaahinanden
> /Kend+reglerne.htm

Jeg kender flettereglen. På siden bag dit fine link finder du at
flettereglen kræver plads for at fungere. Plads som, ved lav hastighed og
kø, ikke rigtig er til stede uden at begge køer bremser og giver den
plads. Bremsninger som... Ja.. Har du ikke forstået det endnu, så kør for
guds skyld videre med hovedet under armen.. Christ!

> Sagtens

Yet to be proven.

> Ork nej.
>
> Det er dig der mangler evner til at køre bil.

Stadig. Tomme påstande..

-TMus

Fra : Knud

Dato : 23-06-09 05:20

> Stadig. Tomme påstande..

Det eer selvfølgelig svært at udtale sig om hvordan du kører, men
færdselsreglerne og logikken bag dem har du i hvert fald ikke fattet noget
af - du bør melde dig til en ny teoriprøve!

Knud

Fra : TMus

Dato : 23-06-09 05:29

> [...]
> færdselsreglerne og logikken bag dem har du i hvert fald ikke fattet
> noget af - du bør melde dig til en ny teoriprøve!

Prøv at slå hjernen til inden du skriver en anden gang, og vær så lidt
bedre til at erkende at du er et fjols når du får det at vide, istedet
for at blive ved at spille dummere end snot.

-TMus

Fra : Knud

Dato : 23-06-09 06:20

> Prøv at slå hjernen til inden du skriver en anden gang, og vær så lidt
> bedre til at erkende at du er et fjols når du får det at vide, istedet
> for at blive ved at spille dummere end snot.

Nu overgår du til 'saglige' formuleringer - et psykologisk tegn på at du er
på vej i defensiven.
Men vi får dig nok aldrig til at erkende dine egne manglende evner
offentligt.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-09 05:40

TMus skriver:

> [...]
> kan betyde at trafikken, pga. ophobning af mange x reaktionstid, går helt
> i stå lige efter sammenfletningen, og derfor også bagude. Alle de andre

Du har lidt svært ved at fatte det stor billede kan jeg forstå.

Som en skrev tidligere:
Jaså. "Det er de andre der er dumme. JEG tager aldrig fejl, og jeg kører
bedre end de andre. Ja helt sikkert bedst,- især når jeg tager fejl.."
Flot!

> Stadig. Tomme påstande..

Næh, eksempel:
Jeg kommer ofte af hovedlandevejen (Ringvejen/Schüttelsvej)gennem
Horsens. Specielt omkring klokken 15:30 til 16 er der megen kø nordpå.
Lige foran Bygholm park hotel, blive vejen 1 sporet.

Det hænder at der er folk som dig der tror at det er bedst med 1 kø i
højre vognbane og spærrer for venstre. Det resulterer i at køen bliver
så lang at den når ned til krydset mellem hattingvej og schüttelsvej.
Det meget geniale er at når det sker kan folk ikke komme ud fra
hattingvej og nordpå, så de må blive holdende for grønt lys. frem for at
komme fremad. Dem der kommer sydfra og skal il højre af bygholm parkvej
kan heller ikke komme frem, fordi dem der skal ligeud kun må holde 1
bane (i følge din knapt så glimrende teori).

Hvem er det så lige der viser hensyn her?
Dem der bruge begge kørebaner og laver plads bagude, eller dem der vil
spærre så der kun bruges 1 kørebane og køen bliver længere?

Trafikken norud af byen går hverken hurtigere eller langsommere ved at
køre i 1 vognbane, for flowet er bestemt af hastigheden i den 1 sporede
strækning og den er den samme uanset om man kommer fra 1 eller 2 rækker.

Fra : Knud

Dato : 22-06-09 16:09

> En sammenfletning som kun, alt i alt, gør køen fuld af flere biler, idet
> x antal sammenfletninger tager længere tid end hvis alle kørte igennem
> forsnævringen i en lang række med fast hastighed og afstand.

Du skal vist have dine skolepenge tilbage - specielt det som er anvendt på
matematikundervisningen!

Knud

Fra : TMus

Dato : 22-06-09 19:41

> Du skal vist have dine skolepenge tilbage - specielt det som er
> anvendt på matematikundervisningen!

Hvis man kunne få skolepenge retur, ville du ha en masse penge at tælle, og
så havde vi slet ikke tid til denne diskution. At du, i dansktimen, ikke
har lært at forstå hvad du læser, gør ikke andres matematiktimer til spild
af tid.

-TMus