Inverter
Fra : Claus

Dato : 26-05-09 07:35

Hej gruppe
Min inverter er placeret lige ved siden af batterierne nede i et svært
tilgængeligt sted under dørken. I cockpittet sidder en omskifter mellem
landstrøm og inverter.
Nu er spørgsmålet om jeg bare kan lade inverteren "nede under dørken" stå
tændt konstant. Eller hvordan jeg kan lave en afbryder til den i cockpittet,
ved eltavlen eller andet?
Mange hilsner
Claus Helsingør

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-05-09 15:13

Hej
Sæt en afbryder på ledningen fra batteribanken til inverteren. Eller hvis
inverteren har en on/off-knap, så pil den ud og forlæng ledningerne, så
kontakten kan føres ud af rummet.
Hilsen Steffen

Fra : claus b.p.

Dato : 26-05-09 19:10

Steffen Skov wrote:
> Hej
> Sæt en afbryder på ledningen fra batteribanken til inverteren. Eller
> hvis inverteren har en on/off-knap, så pil den ud og forlæng
> ledningerne, så kontakten kan føres ud af rummet.
Absolut kun det sidste!
Afmonter den lille afbryder, og monter et stik, hvortil kan forbindes en
forlængerledning op til en afbryder hvor du synes det er bekvemt. Der går
ikke meget strøm i den, så det kan være en ret tynd ledning. Lader man
inverteren køre i tomgang når man ikke bruger den, har den nemt et
egenforbrug på 1/2-2 ampere, afhængig af type.

Mvh. Claus

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 26-05-09 11:29

Ja og vær opmærksom på at afbryderen skal kunne bære 208 Amp.
På inverteren sidder der en lille instrumentafbryder der normalt ikke
kan bære mere end 10 amp.
Afhængig af hvordan diagrammet over inverteren viser hvor afbryderen
sidder i kredsløbene så er det måske tilrådeligt at undersøge hvor
stor tomgangsstrømmen fra batteri til inverter er.
Det kan jo ikke betale sig at have et tomgangsforbrug af betydning fo
så vil batteriet hele tiden blive afladet og det er jo ikke
nødvendigt.
Prøv at læse i brugsforvirringen hvad der her anbefales m.h.t. om 12
volts ledningerne anbefales at være tilsluttet hele tiden eller at det
kun anbefales at inverteren er tilsluttet bateriet når der er behov
herfor.

Mvh/Harding