Kørselsteknik med automatgear
Fra : Jakob Griffel

Dato : 26-05-09 15:23

Hej med jer - der kører med automatgear

Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte til
"N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
ligegemeget?

Hvad gør i?

--
Hilsen Jakob

Fra : Sørensen

Dato : 26-05-09 16:34

"Jakob > skrev >
> Hvad gør i?
>
> --

Hvis jeg holder længe f.eks. og venter på et tog, så sætter jeg
den i N, men jeg tror ikke det er det store prob. tjek din temp.
måler.

vh.
Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 17:27

Jakob Griffel wrote:
> [...]
> tidspunkt skifte til "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for
> at slappe af med bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele

Jeg gør det efter 30 sekunder hvis der er udsigt til at det tager længere
tid.
Jeg mener endda at der står noget i brugsforvirringen omkring dette. Tjekker
lige ved lejlighed.
Men jeg har sådan set samme holdning til det som dig. Jeg ved ikke om
gearolien bliver for varm, men min bil har gearolie-køler, det er vist ikke
alle biler med aut.gear der bruger det.

Fra : HB

Dato : 26-05-09 21:28

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det

Da jeg kørte med automatkasse i både Mercedes og Bmw skiftede jeg til N
automatisk når jeg holdt i kø - Tog eller bro oppe osv. Det er vel som man
synes og om man bliver træt i højre fod af at holde bremsen.
Om der er automat gearkasser der ikke har godt af for lang tids holden i kø
ved jeg ikke.

--
/HB

Fra : .J.S...

Dato : 26-05-09 22:28

"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in message

> [...]
> synes og om man bliver træt i højre fod af at holde bremsen.
> Om der er automat gearkasser der ikke har godt af for lang tids holden i

Whaså hvis det går op eller nedå bakke ?

Fra : Klaus G.

Dato : 26-05-09 23:15

> Whaså hvis det går op eller nedå bakke ?
Da jeg prøvede en BMW 528i(E39 mener jeg den hed) med aut gear, så blev jeg
overrasket over hvor meget man egentligt skulle træde på bremsen når man
holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på en
lille bakke sys jeg.

Ellers er der jo håndbremsen :)

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-05-09 23:51

Hej!´|

Klaus G. wrote:
> [...]
> overrasket over hvor meget man egentligt skulle træde på bremsen når man
> holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på en

Ja, der skal trykkes til i sådan en. Men bør den mon skifte til neutral
når man holder på vandret vej og holder stille for rødt lys?

BTW: Har lige fået min 528'er synet uden anmærkninger, og toldsynet,
idag, så jeg er glad. Og 990,- fattigere :-|

Men den kører jo bare super m. steptronic :)

> Ellers er der jo håndbremsen :)

Ikke praktisk brugbar i den situation imho :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (nu snart med bimmer på danske plader)

Fra : .J.S...

Dato : 26-05-09 23:53

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> man holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på

Jeps, eller P, for i N ruller den vel frit.

Måske dem bagved får dårlige nerver når man skifter hen over bak fra P..

Fra : oz3bto

Dato : 27-05-09 00:02

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> Jeps, eller P, for i N ruller den vel frit.
>
> Måske dem bagved får dårlige nerver når man skifter hen over bak fra P..

'

Og holder man på en kraftig stigning kan man risikere at gearkassen låser
så den ike er skide nem at få i D igen

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 00:44

..J.S... wrote:
> Måske dem bagved får dårlige nerver når man skifter hen over bak fra
> P..

Arh, det er vist kun i gamle biler med aut.gear at det sker. I de nyere
biler jeg har prøvet (inkl min egen) er der lidt tidsforsinkelse på
baklyset, så det netop ikke sker.

Fra : HB

Dato : 27-05-09 20:40

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> man holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på

Den 535d jeg havde var der ingen problemer i. Den var selvf også nyere (E60)
med 7 trins automatgear.
MB E320 var det samme. Et let tryk på bremsen og bilen blev der - man kunne
nærmest lege med bremsen på den måde at liiige når man gav slip på bremsen
rullede bilen først.

> Ellers er der jo håndbremsen :)

Jo jo men ganske unødvendig i 99% af tilfældene.

--
/HB

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 27-05-09 00:58

On 26 Maj, 22:28, "HB" <HB@@nomail.dk> wrote:

> [...]
> synes og om man bliver træt i højre fod af at holde bremsen.
> Om der er automat gearkasser der ikke har godt af for lang tids holden i kø

Jeg gør ingenting. Et let tråd på bremsen, så holder den stille.
Manualen har heller ingen forbehold.
Hvis jeres tyskere trækker så hårdt som I siger når I holder i D kunne
man forestille sig at de står for højt i tomgang ?

MVH Leo - XJ6 1992

Fra : Martin Bak

Dato : 26-05-09 23:45

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det

Jeg gør ingenting. Altså udover at bremse. Det er ren radiobil. Klart, at
hvis det er en kø ved et færgeleje eller sådan noget, der kan tage rigtig
lang tid, så må man jo gøre noget, men ellers ikke.
Har du nogensinde set en taxi-mand sætte gearvælgeren i N ved rødt? Næppe.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : oz3bto

Dato : 27-05-09 00:04

> [...]
> lang tid, så må man jo gøre noget, men ellers ikke.
> Har du nogensinde set en taxi-mand sætte gearvælgeren i N ved rødt? Næppe.

Nu er det altså heller ikke alle taxachaufføere der behander bilerne som de
bør .. Nærmere de færreste der gør det (Har set en taxa dø på 20.000km pga
hård kørsel)

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-05-09 00:35

On Wed, 27 May 2009 00:45:17 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>lang tid, så må man jo gøre noget, men ellers ikke.
>Har du nogensinde set en taxi-mand sætte gearvælgeren i N ved rødt? Næppe.

Da jeg kørte taxi i Storkøbenhavn smed jeg den helt automatisk over i
"P" når jeg holdt lidt udover et lille øjeblik. Min nuværende lille
Nissan Micra har et lidt specielt automatgear; et CVT-gear. Det er
vist en videreudvikling af DAF'ens milliongear. Det har den fordel at
det ikke trækker når man holder i tomgang. Så nu lader jeg den normalt
blive stående i "D". Hvis der er en stigning eller et fald, kan det
hænde at jeg så trækker håndbremsen for også lige at få motioneret
den. Den bruger jeg jo ikke når jeg parkerer idet gearet låses i "P".

En anden fordel ved CVT-gearet er at der ikke er en konverter og
vognen derfor kører længere på literen end man normalt gør med
automatgear. Min lille potte kører 16 km/ltr. med automatgear.

En tredie ting er at jeg faktisk bremser oftere med venstre fod end
med højre. Jeg har jo ingen koblingspedal. Det skal man dog lige være
forsigtig med hvis man er vant til det, idet man jo træder meget
hårdere med koblingsfoden!

Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-09 05:06

Jens Olsen skriver:

> En anden fordel ved CVT-gearet er at der ikke er en konverter og
> vognen derfor kører længere på literen end man normalt gør med
> automatgear. Min lille potte kører 16 km/ltr. med automatgear.

Det var ikke meget.

En Golf med 1,4/122 HK og automatgear (DSG) står til 16,7 km/l....

Kalaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-05-09 12:24

On Wed, 27 May 2009 06:06:03 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jens Olsen skriver:

>Det var ikke meget.
>
>En Golf med 1,4/122 HK og automatgear (DSG) står til 16,7 km/l....
>

>Kalaus

Min forrige bil: Golf-II 1,8 aut. 1990 fik jeg aldrig over 11,5 km/ltr
ligemeget hvor pænt jeg kørte.

Den havde for øvrigt den irriterende funktion, at man skulle både
træde på bremsen og på gearudløseren for at flytte fra D til N. I
Taxi-mercedeserne og min Micra kan man blot skubbe vælgeren over.

Jens

Fra : Peter C

Dato : 27-05-09 12:46

> Den havde for øvrigt den irriterende funktion, at man skulle både
> træde på bremsen og på gearudløseren for at flytte fra D til N. I

Lyder mere som en fejl end en feature synes jeg.
I begge mine Volvoer og Firebirden kan man til hver en tid skifte frit
mellem N og D ... og D og N.
Sidstnævnte er jo reelt eneste mulighed for at "koble ud" hvis man skulle få
brug for det ifm. f.eks. glat føre.

MVH Peter C:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-09 16:37

Jens Olsen skriver:

> Min forrige bil: Golf-II 1,8 aut. 1990 fik jeg aldrig over 11,5 km/ltr
> ligemeget hvor pænt jeg kørte.

Det var også en plørehjul...

> Den havde for øvrigt den irriterende funktion, at man skulle både
> træde på bremsen og på gearudløseren for at flytte fra D til N.

Træde på gearudløseren?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-05-09 18:00

On Wed, 27 May 2009 17:37:09 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jens Olsen skriver:

>Det var også en plørehjul...

>Træde på gearudløseren?
>

>Klaus

Hov - nej den betjente jeg nu med hånden!

Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-09 18:05

Jens Olsen skriver:

> Hov - nej den betjente jeg nu med hånden!

Det kunne jo være at du havde "fodgearvælger"

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-05-09 14:46

> Jens Olsen skriver:

> Det var ikke meget.
>
> En Golf med 1,4/122 HK og automatgear (DSG) står til 16,7 km/l....

Og så tager vi den lige igen ....
DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
elektronisk styret gearskifte !
At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke gearkassen
til en Aut.Gearkasse
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : .J.S...

Dato : 27-05-09 16:20

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> elektronisk styret gearskifte !
> At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke gearkassen

huh, det betyder blot en gearkasse som skifter automatisk.
Om det så er pløreturbine, milliongear eller dobbeltkoblingshalløj er da
underordnet .

mvh/JS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-09 16:38

Brian Sørup skriver:

> Og så tager vi den lige igen ....

Det kan vi godt.

> DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
> elektronisk styret gearskifte !

Altså en automatisk gearkase?

> At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke gearkassen
> til en Aut.Gearkasse

Altså er en automatgearkasse kun med plørehjul?
Og den må ikke være elektronisk styret?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-05-09 17:53

> Brian Sørup skriver:

> Det kan vi godt.

Okay

> Altså en automatisk gearkasse?

Ja....

> Altså er en automatgearkasse kun med plørehjul?

I mine øjne, ja.

> Og den må ikke være elektronisk styret?

Det må den da...

Hvis du spørger folk hvordan en aut.gearkasse er opbygget vil langt over 90%
sige det er med pløreturbine, derudover er den mekaniske opbygning af det
traditionelle aut.gear, slet ikke i nærheden en manuel gearkasse, det er en
DSG-kasse derimod.

Jeg kan forsøge at drage en parallel til motorverdenen :

Påstand : De nye dieselmotorer er overlegne ift. benzin-motorer.

Det er sikkert rigtigt, men der er også turbo på dem allesammen - pil den af
og du har den mest bovlamme møgæske
du kan forestille dig.
Er det så brændstoffet eller trykladningen der gør oliebrænderne overlegne ?
Begge er 4-takt motorer, Diesel har endda højere energi-indhold end benzin,
men uden trykladning sker der nada.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-09 18:00

Brian Sørup skriver:

> Ja....

Okay, så er det også korkorten en automatgearkasse.

> I mine øjne, ja.

Okay, vi kigger lige længere ned i dine argumenter......

> [...]
> traditionelle aut.gear, slet ikke i nærheden en manuel gearkasse, det er en

Jeps - men er det så fordi folk ikke ved bedre?

> Det er sikkert rigtigt, men der er også turbo på dem allesammen - pil den af
> og du har den mest bovlamme møgæske
> du kan forestille dig.

Enig.

> Er det så brændstoffet eller trykladningen der gør oliebrænderne overlegne ?

Trykladningen - det ved du også godt.

> Begge er 4-takt motorer, Diesel har endda højere energi-indhold end benzin,
> men uden trykladning sker der nada.

Altså ved du godt, hvad der er forskellen, du er ikke "gammeldags og
forstokket" - altså lige undtagen, når det kommer til automatgearkasser

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 27-05-09 17:58

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Begge er 4-takt motorer, Diesel har endda højere energi-indhold end
> benzin, men uden trykladning sker der nada.

Det er da en fuldstændig malplaceret sammenligning. Du har en gearkasse der
virker automatisk. Altså en automatgearkasse. End of story.
At automatgearkasser så kan være konstrueret på forskellig vis er en anden
ting.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-05-09 18:21

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> der virker automatisk. Altså en automatgearkasse. End of story.
> At automatgearkasser så kan være konstrueret på forskellig vis er en anden

Det er jo lige præcis der jeg vil hen, bare fordi der er flere metoder til
at løse en opgave, er det ikke ensbetydende med alle metoderne er ens, bare
fordi slutresultatet er det samme......

Fra : Martin Bak

Dato : 27-05-09 18:33

> [...]
> at løse en opgave, er det ikke ensbetydende med alle metoderne er ens,
> bare fordi slutresultatet er det samme......

Citat:
[...]

Og der er det at vi er uenige. Eftersom den er automatisk _er_ det en
automatgearkasse. IMO

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-05-09 18:56

> Og der er det at vi er uenige. Eftersom den er automatisk _er_ det en
> automatgearkasse. IMO

Jeg mener at der er forskel på automatgear og automatisk gearskift.....

Skal vi ikke bare blive enige om at være uenige

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 28-05-09 00:11

On 28 Maj, 06:06, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Bortset fra at dens "automatgear" ikke er automatgear i den forstand hvor
> forbruget stiger.

Er et CVT gear da det?

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 27-05-09 00:01

> [...]
> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det

Når bremsen trykkes ned så går nyere biler i frigear

Så længe det kun er et par min man holder så betyder det intet men længee
tid så er det tilrådeligt at sætte den i N

Fra : Peter C

Dato : 27-05-09 10:33

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer - der kører med automatgear

> Hvad gør i?

Rødt lys - Bliver i D
Vente på tog - Hvis jeg er lokalkendt og ved at det kommer til at tage et
par minutter kunne jeg nok godt finde på at sætte i N og trække håndbremsen
.... mere fordi jeg ikke "gider" sidde og holde den på bremsen
Kø - Hvis den holder HELT stille ... og der ingen tegn er på at den kommer i
gled, ville jeg nok gøre som ovenfor, hvis den skiftevis kryber lidt fremad
og holder stille, bliver jeg i D og husker at nyde automatgearet endnu mere

Ovenstående gælder for alle mine 3 biler (Volvo S70, Volvo V40 og Pontiac
Firebird) dog er jeg nok lidt hurtigere til at sætte i N med Firebirden, da
den "trækker" mere i gearet når den holder stille end Volvoerne gør ... og
har væsentlig nemmere ved at blive (for) varm.

MVH Peter C:
Automatgear rules !

Fra : MVJ

Dato : 27-05-09 18:48

"> MVH Peter C:
> Automatgear rules !
----------------------
Jeps ! - endelig én der har samme mening som mig - alle jeg kender siger
aut. er kedeligt - men de har aldrig selv prøvet det, så der er ikke meget
erfaring bag udtalelsen. Men i min Grand Vitara holder jeg normalt bare på
bremsen, ved rødt lys f.eks. - kan jeg fornemme et længere stop i
trafikken - ja så ryger den i N - det er jo kun et meget kort tryp opad på
gearvælgeren, ved dog ikke hvad man bør gøre !
Mogens

Fra : BJ

Dato : 29-05-09 00:56

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> da den "trækker" mere i gearet når den holder stille end Volvoerne gør ...
> og har væsentlig nemmere ved at blive (for) varm.

Jeg gør det samme og har gjort det nu i 8 år i en S80.

mvh/Bjørn J.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-05-09 12:07

> [...]
> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det

Jeg holder som regel i D, men min trækker heller ikke særligt meget fremad
ved tomgang.
Det er kun hvis det f.eks. er en kø, der holder helt stille i længere tid,
at jeg rykker op i P, men så stopper jeg som regel også motoren.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : SEJ

Dato : 28-05-09 19:21

aldrig i N siden 1984 med samme gearkasse

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-05-09 19:15

> Trykladningen - det ved du også godt.

Selvfølgelig ved han det - det var slet ikke et spørgsmål du behøvede
svare på, men blot for at sammenligne med noget.

Det er fint nok en VW med automatgear kører en del længere på literen end
alle andre med automatgear, men sammenligningen er ikke fair og det er
såmend vist bare det Brian han forsøger at banke på plads.

Og med rette. Det er ikke VW der går længst på literen, det er
transmissionen hvis du forstår. En Honda med samme transmission istedet
for alm. automatgear går sikkert ligeså langt.

Ergo er det en unfair sammenligning med udfald til VW's favør.

Det ved du også godt ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-09 19:22

"Martin [6000]" skriver:

> Det er fint nok en VW med automatgear kører en del længere på literen end
> alle andre med automatgear, men sammenligningen er ikke fair og det er
> såmend vist bare det Brian han forsøger at banke på plads.

Er du sikker?

> Og med rette. Det er ikke VW der går længst på literen, det er
> transmissionen hvis du forstår. En Honda med samme transmission istedet
> for alm. automatgear går sikkert ligeså langt.

Måske, måske ikke....

> Ergo er det en unfair sammenligning med udfald til VW's favør.

Mit indlæg harvde intet specifikt med VW at gøre, men derimod at en
lille bil som en Micra stolt blev præsenterest som kunne gå 16 km/l med
"milliongear". Det er da ikke imponerende når en bil 2 klasser større
kan gå længere med både manuel (16,1 km/l) og automatisk gear (16,7
km/l).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-05-09 05:06

> Er du sikker?

Rimelig..

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-05-09 10:53

> Er et CVT gear da det?

Jeg ved meget begrænset om CVT-teknologien, men et forsigtigt gæt: Ikke i
nær samme grad.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-05-09 13:35

"Martin [6000]" skriver:

> Jeg ved meget begrænset om CVT-teknologien, men et forsigtigt gæt: Ikke i
> nær samme grad.

CVT bør faktisk være mere økonomisk.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe