Hårdere fjedre på Mitsubishi colt ?
Fra : Per Jensen

Dato : 26-05-09 10:26

Hej.

Jeg har en Mitsubishi Colt CZ3 fra 2008. Bilen var født med nogle 16"
alusutter, som jeg dog har sat nogle vinterdæk på, og dem bruger jeg så
om vinteren.

Jeg har købt 4 stk. 18" fælge med dæk og skruet på bilen, og de passer
også fint og flot, men affjedringen bagi bilen er så latterlig blød, at
kører jeg med mere end 1 person bagi, så skal jeg bare kigge forkert på
et vejbump, så skraber dækket imod plastinderskærmen. (og nej, jeg kører
stille og roligt)

Er det muligt at købe "sænkningsfjedre" til denne her bil, og så bevidst
vælge nogen der er lidt længere end forkrevet, og så ende op med en bil
der kan klare lidt mere vægt bagtil ?

Så vidt jeg forstår sænkningsfjedre, så er de jo i sagens natur kortere
end originale, men de må samtidig være en smule hårdere, for at undgå at
de går i bund hele tiden ?

Jeg kan ikke rigtig komme på andre løsninger end dette desværre. Jeg kan
ikke rigtig flytte på noget i skærmkassen, så de ikke går på.

// Per.

Fra : Decolour

Dato : 26-05-09 04:58

On 26 Maj, 11:26, Per Jensen <n...@removethepigzapro.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke rigtig komme på andre løsninger end dette desværre. Jeg kan
> ikke rigtig flytte på noget i skærmkassen, så de ikke går på.

det kan jo også være din indpresning på dine fine 18" fælge der ikke
er korrekt.

og så vil det ikke hjælpe noget med at få den sænket.

enten det eller også har du købt nogle dæk/fælge der er for bredde til
bilen.

- Kim Lehmann Poulsen

Fra : Sode

Dato : 26-05-09 13:18

Du skal kende længden på din nuværende fjedre belastet og ubelastet (den
skal ud)+
du skal kende ratingen på dem
derefter finder du en fjeder der er lavet 200 pund højere i rating i samme
belastede
længde som dine nuværende..
fjederens rating er: den vægt der skal til for at presse fjederen 1 tomme
(2,54 cm) sammen.

VH/Sode

ps. du skal nok ha' proff folk indover. Evt. bruno Hansen motorsport.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-09 15:01

Per Jensen skriver:

> [...]
> kører jeg med mere end 1 person bagi, så skal jeg bare kigge forkert på
> et vejbump, så skraber dækket imod plastinderskærmen. (og nej, jeg kører

Det er da træls at have købt for brede fælge (alternaativt fælge med
forkert indpresning).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Jensen

Dato : 26-05-09 15:25

Jeg har kigget lidt på det nu.

Og, ja, det er surt med sutter der ikke passer, men var ikke lige
opmærksom på problemet. De er ifølge de oplysninger jeg har fået, ikke
for brede, det er dækket der er for bredt!

Det er simpelthen kanten af dækket der skraber på.

Jeg har nu været ude og svine mig lidt til og kigge nærmere. der er et
sted i plastinderskærmen hvor den helt tydeligt rammer på, og samme sted
på dækket er de små "dimser" der stikker ud, når det er nyt, lidt
flossede, så det er helt klart her den rammer på. Så vidt jeg kan se, er
der masser af tomrum bagved plastinderskærmen, så jeg vil forsøge at
lave en lille justering med en varmeblæser og overtale plastinderskærmen
til at ændre facon en smule hvor problemet opstår.

Hvis det så stadig driller, må jeg have fat i en fjederpusher der kan
levere de rigtige fjedre. Desværre har servicemanualen ingen data om
hådheden på dem der sidder nu, men det kan måske måles i en hydraulisk
presse ?

En haynes-bog ville muligvis have alle disse tal, men eksisterer til mit
kendskab ikke. Min servicemanual har dem ikke.

Tak for buddene folkens, jeg håber der dukker en god løsning op før
eller siden, indtil da må jeg bare nøjes med at køre med folk foran

// Per.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-09 17:50

Per Jensen skriver:

> Og, ja, det er surt med sutter der ikke passer, men var ikke lige
> opmærksom på problemet. De er ifølge de oplysninger jeg har fået, ikke
> for brede, det er dækket der er for bredt!

Eller indpresningen af fælgen.

Fra : alexbo

Dato : 26-05-09 16:57

"Per Jensen" skrev

> Er det muligt at købe "sænkningsfjedre" til denne her bil, og så bevidst
> vælge nogen der er lidt længere end forkrevet, og så ende op med en bil
> der kan klare lidt mere vægt bagtil ?

Du skal kunne pille fjedrene af uden at hjulene støder på, så det er ikke
dine fjedre der er problemet, men et forkert hjul.
Det må ikke være hjulet der forhindrer bilen i at komme længere ned, det
skal være et bumpstop.
Derfor kan det godt tænkes at det kan reddes med andre fjedre, gummiklodser
i de nuværende, eller et andet bumpstop.

http://www.carxperten.dk/shop/gummiklodser-til-fjedre-933p.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Jensen

Dato : 26-05-09 18:02

alexbo wrote:

> [...]
> Derfor kan det godt tænkes at det kan reddes med andre fjedre, gummiklodser
> i de nuværende, eller et andet bumpstop.

Dé ser godt nok ulovlige ud

Hvad er et bumpstop ? dér hvor at støddæmperen ikke bevæger sig længere ?

Og ja, det er nok indpresningen der er forkert, men lortet er købt, og
skaden sket. Det vigtigste er, at de ikke stikker for langt ud, og
rammer på metal, de rammer kun en dum plastskærm der kan modiffes.

// Per.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-09 18:09

Per Jensen skriver:

> Og ja, det er nok indpresningen der er forkert, men lortet er købt, og
> skaden sket.

Vær opmærksom på at forkert indpresning ændrer dine køreegenskaber og
kan skabe ubalance i styretøjet.

Fra : alexbo

Dato : 26-05-09 18:36

"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev

> Hvad er et bumpstop ? dér hvor at støddæmperen ikke bevæger sig længere ?

Ja, det kan være en gummiklods på støddæmperen eller i forbindelse med
affjedringen i øvrigt.
Det er et punkt som affjedringen ikke kan passere, og selv om bilen står på
alle fire stop, skal der være plads til hjulene.

http://image.4wdandsportutility.com/f/9085562/0801_4wd_04_z+1997_jeep_cherokee+daystar_evs_foam_shock_bumpstop.jpg

http://www.4x4wire.com/toyota/minutemods/ifs/bumpstop.jpg

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-05-09 18:39

"Per Jensen" <> skrev i meddelelsen ...

> Dé ser godt nok ulovlige ud

Det mener jeg også de er. Har prøvet engang for 25år siden. Det resulterede
i knækkede fjedre.

Henning
Hvorfor være besværlig, når man med
en lille smule omhu kan være skrup umulig

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-05-09 21:27

Henning Præstegaard wrote:

> Det mener jeg også de er. Har prøvet engang for 25år siden. Det
> resulterede i knækkede fjedre.

+ elendige køreegenskaber.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-05-09 21:25

alexbo wrote:
> [...]
> Derfor kan det godt tænkes at det kan reddes med andre fjedre,
> gummiklodser i de nuværende, eller et andet bumpstop.

Sådanne gummeklodser er vel at regne for panikløsninger.

Så er det jo for alvor en elendig kørende øse, man får konstrueret-

--
/Frank

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 26-05-09 11:30

On 26 Maj, 19:02, Per Jensen <n...@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
> skaden sket. Det vigtigste er, at de ikke stikker for langt ud, og
> rammer på metal, de rammer kun en dum plastskærm der kan modiffes.

Når du nu skal til at bukke skærme og inderskærme, så husk at der skal
være mere end bare 1mm luft.
Din affjedring, karossen, fælge og dæk vil alt sammen give sig under
belastning, og det er mere end du tror.
TÜV forlangte 15mm luft sideværts på trailere, så vidt jeg lige husker
fra min tid som trailerkonstruktør hos Brenderup. Ikke sjovt, men ret
realistisk. Du gider ikke slide hul i et dæk i en lang 150 km/t-
kurve....

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-05-09 18:44

> Eller indpresningen af fælgen.

Ja en ændring på få mm. ville formentlig løse problemet totalt.

Havde dog et problem på konens 106'er hvor den også skrabte på, men det
var (som spørger også fortæller her) dækket som var for bredt. Hendes
fælg havde en 100% korrekt ET og der var ikke mere plads hverken foran
eller bagved, men dækket var bare for bredt.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-05-09 21:21

Per Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke rigtig komme på andre løsninger end dette desværre. Jeg
> kan ikke rigtig flytte på noget i skærmkassen, så de ikke går på.

Det burde da være almen logik at du nok får større problemer hvis du sænker
bilen.

--
/Frank

Fra : Per Jensen

Dato : 26-05-09 22:30

Frank Leegaard wrote:

> Det burde da være almen logik at du nok får større problemer hvis du sænker
> bilen.

Prøv nu lige engang at se hvad jeg skriver.

jeg vil FOR ALT I VERDEN aldrig, aldrig, ALDRIG have sænket den. det er
HELT unødvendigt.

Jeg vil have gjort affjedringen hårdere.

// Per.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-05-09 23:17

Per Jensen wrote:

> Prøv nu lige engang at se hvad jeg skriver.
>
> jeg vil FOR ALT I VERDEN aldrig, aldrig, ALDRIG have sænket den. det
> er HELT unødvendigt.
>
> Jeg vil have gjort affjedringen hårdere.

Normalt findes den hårdere affjedring så som sænkningssæt.

Visse bilmærker har dog "campingvognsfjedre" men at sætte andre fjedre bagpå
uden anden grund end "forkert" hjulmontering, lyder kun af at man ender med
elendige køreegenskaber.

--
/Frank

Fra : Per Jensen

Dato : 26-05-09 23:57

Frank Leegaard wrote:

> Visse bilmærker har dog "campingvognsfjedre" men at sætte andre fjedre bagpå
> uden anden grund end "forkert" hjulmontering, lyder kun af at man ender med
> elendige køreegenskaber.

Godt så.

Faktum er, at dækket er en smule for bredt, og rammer plastinderskærmen.

Løsningen er at varme lidt på plastikken og relokalisere den.

EOD herfra.

// Per.

Fra : John Sahl

Dato : 28-05-09 06:47

Per Jensen wrote:
> Faktum er, at dækket er en smule for bredt, og rammer
> plastinderskærmen.
> Løsningen er at varme lidt på plastikken og relokalisere den.

Skulle dette ikke være nok, så kan det altså lade sig gøre at tage nogen mm
af indpresningen på fælgene, men det kræver så at dit problem ligger yderst
og dermed skal have fælgene længere ind under bilen, du skal bare have fat i
den rigtige mand til opgaven.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Søren

Dato : 29-05-09 18:50

"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg kan ikke rigtig komme på andre løsninger end dette desværre. Jeg kan
> ikke rigtig flytte på noget i skærmkassen, så de ikke går på.

Ja det er muligt at gøre affjedringen bagi mere hård med noget Mad power
springs, de er TÜV godkendt og fåes
igennem FTZ.
http://www.mad-tooling.com/catalogus/index.php?lang=