Kan passagerairbag slåes fra på Toyota Ave~
Fra : Decolour

Dato : 26-05-09 01:51

Hej

har sådan en bil

grunden til spørgsmålet er at det kunne være en god ting hvis man
kunne slå passagerairbaggen fra når kæresten selv skal afsted i bilen,
og så har behov for at have en bagudvendt barnestol monteret på
passagersædet.

i tilsvarende psa biler kan man med sin bilnøgle deaktivere airbaggen
ved passageren.

kan man lave noget tilsvarende på sådan en toyota?

Toyota siger at det kan man umiddelbart ikke, men det tror jeg ikke
helt på.

så frem med de gode råd.

- Kim Lehmann Poulsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-09 15:00

Decolour skriver:

> [...]
> kunne slå passagerairbaggen fra når kæresten selv skal afsted i bilen,
> og så har behov for at have en bagudvendt barnestol monteret på

Er der ikke plads på bagsædet?

> i tilsvarende psa biler kan man med sin bilnøgle deaktivere airbaggen
> ved passageren.

De er forberedt til det fra fabrikken - som "mine" VW.

> kan man lave noget tilsvarende på sådan en toyota?

Uden at gribe ind i elsystemet?

> Toyota siger at det kan man umiddelbart ikke, men det tror jeg ikke
> helt på.

Alt kan lade sig gøre. Problemet er at sikkerhedssystemet ikke er bygget
til at airbaggen mangler, men derimod til at "tjekken den" hver gang man
starter bilen. Mangler der en airbag, vil den melde fejl og deaktivere
airbaggen (måske dem begge). Derfor er det muligt i nogle biler at
montere en modstand i stedet for airbaggen, så kan styringen "snydes"
til at tro at der er en airbag. Eksempelvis på VW Sharan. Dog går det
ikke lige godt hver gang.

> så frem med de gode råd.

Barnestolen på bagsædet.

http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Artikler/2009/05/2009/05/25140341.htm

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Decolour

Dato : 26-05-09 22:41

On 26 Maj, 15:59, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
>  Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

hej

og tak for svaret.

jo der er plads på bagsædet, men hvis man er selv afsted med barnet,
vil det vil være rart hvis barnet kunne side på passagersædet ved
siden af en?

og kan helle ikke helt gennemskue hvad problemet er ved at barnet
sidder i for, såfremt airbaggen er deaktiveret.

og synes også det der står på fdm's hjemmeside er at de fraråder de
pga det ikke er ordentligt skiltet i mange biler,

men det er da ikke ligefrem nogen saglig grund.

så mangler stadig noget dokumentation for det.

- Kim Lehmann Poulsen

Fra : Klaus G.

Dato : 27-05-09 15:24

> jo der er plads på bagsædet, men hvis man er selv afsted med barnet,
> vil det vil være rart hvis barnet kunne side på passagersædet ved
> siden af en?
Nixenbixen! For dig og barnets skyld, smid ungen på bagsædet, så du ikke
lige pludselig skal finde alt muligt til ungen og så går det galt på
vejbanen i stedet for. Det er set mange gange efterhånden.

> og kan helle ikke helt gennemskue hvad problemet er ved at barnet
> sidder i for, såfremt airbaggen er deaktiveret.
Elektronik min fine ven... Hvorfor tror du at Falck Folk bolter en stor
metal anordning henover rattet på en bil, som de skal til at klippe i
stykker? Airbag'en BURDE ikke gå af, meeen det kan den godt finde på
alligevel. Se bare hvor ofte alt muligt andet elektronik fejler i en bil...
Turde du så sætte dit barns liv på spil, fordi du er for doven til at stoppe
bilen og gå udenom og se hvad det er ungen vil?

--
Klaus G. som har autostolen til at sidde på bagsædet, selv om airbagen foran
kan slåes fra...

Fra : Allan F

Dato : 28-05-09 19:23

"Decolour" <klp@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

>så frem med de gode råd.
>
>- Kim Lehmann Poulsen

Lad barnet sidde på bagsædet - så er du også fri for at konen skal pyldre om
ungen mens hun kører.

Allan F