Invertere 12v ->220v
Fra : Per Svendsen

Dato : 13-05-09 21:23

Hej Gruppe

Står for at skulle anskaffe en inverter 12 -> 220 volt.
Men selvfølgelig er ren sinus bedre end modificeret sinus, men det er prisen
også.
Skal jeg vælge en af de billige ( 1000kr ) for 1000-1500W modificeret,
eller er det bedre med en 500W ren sinus.
Skal bruge den til opladning, bærbar, måske til støvsuger, bagemaskine og
til microovnen ?
Jeg har 320AH til forbrug.

A. Hvad bruger i?
B. Støjer den meget i blæseren ?
C. Bliver den meget varm ?
D. og hvad er jeres erfaringer. ?

mvh Per

Fra : claus.b.p.

Dato : 13-05-09 22:18

"Per Svendsen" <Pers@fejrn-post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller er det bedre med en 500W ren sinus.
> Skal bruge den til opladning, bærbar, måske til støvsuger, bagemaskine og

Jeg vil anbefale en kraftig type, hvis den skal bruges til støvsuger,
microovn, kaffemaskine mm. Kig på dine apparater, og check watt forbruget.
Måske kan du klare dig med 1000 watt...
Jeg har benyttet Harald Nyborgs 600 wat model et stykke tid til laptop,
PS/2, TV apparater mm. i bilen, og har en 1000 watt model til båden.
Foreløbig har det virket perfekt.
Det kan ikke garanteres at en firkantspænding eller modificeret sinus vil
virke overalt, apparaternes støjfiltre er jo designet til en rimelig
sinusformet spændingsforsyning, men i mange (elektronik-)apparater bliver
spændingen alligevel ensrettet til jævnspænding i strømforsyningen. Er der
et apparat der volder kvaler, forsynet med firkant, kan man evt. købe en
lille sinuskonverter til det. Eller lade være med at bruge det. Lysdæmpere
kunne være et problem, forestiller jeg mig.
Men, som sagt, pas på med det totale forbrug, bare at finde en kaffemaskine
eller en støvsuger med et forbrug på mindre end 1000 watt er noget af en
opgave.

Mvh. Claus

Fra : blueocean

Dato : 14-05-09 02:59

On 13 Maj, 23:18, "claus.b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> opgave.
>
> Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -

Hej

Jeg bruger en Victron Model 12/1600 kombineret lader og inverter, med
den kan man have landstrøm på hvor eks. der kun er 6 Amp. tilrådighed,
så forsyner inverteren dig med resten, er der nok landstrøm bruger
inverteren ikke noget fra batterierne.
En anden af mærket Sterling er også suveræn, men den kender jeg ikke
prisen på.
Victron har ikke nogen blæser eller andet der støjer, er glad for min.
Bruger TV, Microovn, + det løse.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-05-09 14:58

blueocean wrote:
> [...]
> den kan man have landstrøm på hvor eks. der kun er 6 Amp. tilrådighed,
> så forsyner inverteren dig med resten, er der nok landstrøm bruger

Jeg bliver nødt til at spørge: Hvordan ved inverteren hvad den er
forsikret med og hvad evt. andre apparater på samme fase og gruppe bruger?

- Lars

Fra : claus b.p.

Dato : 18-05-09 23:40

Lars Kristensen wrote:

> Jeg bliver nødt til at spørge: Hvordan ved inverteren hvad den er
> forsikret med og hvad evt. andre apparater på samme fase og gruppe
> bruger?
Jeg kan følge at den kan måle forbruget, men hvordan den konstaterer hvor
meget landstrøm der er til rådighed, det vil jeg også gerne vide.

Mvh. Claus
---

Man får sjældent hvad man betaler for!

Fra : HEME

Dato : 19-05-09 16:25

Hej
På Victron hjemmeside er der brochurer som forklarer lidt af magien:

http://www.victronenergy.com/inverters-chargers/easyplus-12v-24v-48v-1600va/

Jeg kender ikke produktet, men af ovst. fremgår det at man på et stykke
tilbehør
"Phoenix Multi Control" kan stille "Shore current limiter" altså hvor stor
en strøm der må trækkes fra landinstallationen.
Iøvrigt opdeles bådens installation i 2 dele, en del som må bruge af bådens
batteri, og en del fx. vandvarmeren, som kun må benytte landstrøm.

mvh
Henning

Fra : blueocean

Dato : 20-05-09 04:40

On 19 Maj, 17:24, "HEME" <n...@mail.com> wrote:
> [...]
> Iøvrigt opdeles bådens installation i 2 dele, en del som må bruge af bådens
> batteri, og en del fx. vandvarmeren, som kun må benytte landstrøm.

hej NG

Som beskrevet har man en Phoenix Multi Control" kan stille "Shore
current limiter , den stiller man så til eks. 6 amp. som måske er det
der er tilrådoghed fra elstanderen, jeg ved ikke helt hvordan det
virker rent teknisk, men kan sige at det virker, vi har testet det
mange steder og i vores hjemhavn er der kun 3 amp. tilrådighed på
gæste stikket. Nå vi bruger det kan vi trække resten fra båden. via
Inverteren. Der stiller jeg å denne kontroller til 3 amp. resten klare
invereteren.

Gert

Fra : claus b.p.

Dato : 20-05-09 22:18

blueocean wrote:

> [...]
> gæste stikket. Nå vi bruger det kan vi trække resten fra båden. via
> Inverteren. Der stiller jeg å denne kontroller til 3 amp. resten klare

Jeg synes det lyder rigtig smart. Dog er der den hage ved det at man jo har
forbrug fra sine batterier, og ingen overskudsstrøm til laderen, så det er
jo en begrænset tid, man kan lade det køre med max forbrug. Men genialt,
hvis man lige skal varme en kedel vand, eller lave en kande kaffe. For ikke
at snakke om støvsugeren, som vi havde taget med hjemmefra for at gøre
forårsrent. Den viste sig at forbruge 1600-1800 watt, hvilket forårsagede at
automatsikringen på landstrømmen gik hver anden gang man tændte den.
Men jeg har som nævnt tidligere en billig 1000 watt inverter fra HN, og
indkøbt elkedel og kaffemaskine med max. 850 watt forbrug, så en ting kan
være tændt af gangen, sammen med et TV og en computer. Og dette skal kun
dække i tilfælde af ingen landstrøm. Jeg overvejer dog et automatisk relæ,
fremfor at skulle dreje på omskifteren mellem land- og inverterstrøm.
På Gili Islands (Indonesien) hvor jeg var sidste sommer, blev jeg iøvrigt
lidt imponeret over effektiviteten af en vandvarmer på 350 watt.
Strømforsyningen på denne ø var særdeles sporadisk, så derfor den lave
effekt. Så kunne de (næsten) køre værelsernes aircon og vandvarmere på en
benzingenerator når der ingen forsyning var. For at forblive lidt OT, så var
sejlturen til øen lidt af en oplevelse. En 12 meter alubåd med gummiponton
hele vejen rundt, og forsynet med 3 stk. 300 hk påhængsmotorer. Og så gik
ellers det ret ud i Stillehavets bølger med 30-40 knob. (Der var dog ingen
elektriske stikkontakter ombord...)

Mvh. Claus