"Pæn" ankerkæde?
Fra : sailor99

Dato : 12-05-09 09:58

Ohøj!

Findes der sådan noget som en "pæn" ankerkæde, når den er galvaniseret og
har været i brug nogle år?

Eller sagt på en anden måde, hvad gør man/kan man gøre for at holde den
"pæn"? Jeg skyller jævnligt min grundigt med ferskvand, men den bliver
alligevel hvid blandet med lidt rustrødt hist og her.

Mvh,
Georg

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 12-05-09 03:38

Hej Georg,

Skift til en rustfri, så har du ikke de problemer mere.
En rustfri er glat i overfladen og samler ikke al det mudder med op
som den galvaniserede gør.
De rustfrie kæder købes i Tyskland til omkring halv pris i forhold til
DK.
Kæden kommer med fragtmanden direkte til den anførte adresse.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 12-05-09 05:25

On 12 Maj, 11:38, hard...@larsen.tdcadsl.dk wrote:
> [...]
> DK.
> Kæden kommer med fragtmanden direkte til den anførte adresse.

Ok ... fin ide´men havd med et link til tysk bådshop ????

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-09 15:21

Vær varsom med valg af rustfri kæde.
Der er endog stor forskel på de forskellige fabrikanters vilie til at
overholde de specifikationer de ellers bryster sig af.
udover materialesammensætningen, er det især svejsningen af ledene, det er
galt med.
Det tyske Yacht offentliggjorde for nylig en test hvor de gængse kæder på
det tyske marked, samme som på det danske, blev laboratorieprøvet.
Ikke særlig opløftende læsning.-((
Tommelfingerreglen lyder:
Køb så dyrt, som du har råd til.
De "billigere" kæder svigter både hvad svejsning, deformation og brudstyrke
angår.

MVH
Egon

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 12-05-09 09:20

Skal du købe ny ankerkæde i rustfri kan du få en rigtigt god pris og
levering fra: Michael Otto
Nyvang 10
6400 Sønderborg
74432727
41405080
kompasnaal@tiscali.dk

Her købte jeg min kæde.

Mvh/Harding

Fra : Seth

Dato : 15-05-09 13:42

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> wrote in

> [...]
> den "pæn"? Jeg skyller jævnligt min grundigt med ferskvand, men den
> bliver alligevel hvid blandet med lidt rustrødt hist og her.

Hvad med blyholdigt ankertov?

Fra : Peter L

Dato : 15-05-09 14:51

"sailor99" skrev: Ohøj!

> [...]
> "pæn"? Jeg skyller jævnligt min grundigt med ferskvand, men den bliver
> alligevel hvid blandet med lidt rustrødt hist og her.

Jeg er medlem af en forening der har et lidt større skib (38 brt - ca. 60
ton deplacement). Vi hænger en gang imellem ankerkæden bag på en bils
påhængskrog og trækker den hen over brostenene. Det fjerner rustskallerne.
Hilsen Peter