/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvor skal vi efterhånden sejle?
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 07-05-09 12:21
 
 
Torben Bach (07-05-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 07-05-09 19:39

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:44359764-8eda-49aa-aae3-ecb880cd61af@o30g2000vbc.googlegroups.com...
> http://www.baadinfo.dk/om/nyheder.php?id=324
>
> Mvh/Harding

Finanskrise, recession, depression, så hvorfor dog ikke også noget
pessimisme i forhold til den slags.

Der bliver nok oprettet en forening med en gruppe på Facebook, hvor man så
passende kunne agitere for, at de forskellige "middelgrunde" i danske
farvande uddybes, for dér er der ikke mange, der kan sejle (Og så skrev
jeg slet ikke noget om skydebaner med skudfelter ud over vand )

Vi lever ikke evigt - nogle ting er beregnet for andre generationer, og om
100 år er alting glemt, selvom polerne så er smeltet, og der er blevet langt
mere plads på havet - fik I den?

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------



Bjarke@Escape (07-05-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 07-05-09 20:20

Ja, i et velmenende forsøg på at forbedre naturen på land, øderlægger man
den til søs. Det må vi nok lære at leve med. Det er sikkert (hvis man tager
sine "sejlerbriller" af ...) et OK bytte.

Ellers synes jeg det ser spændende ud. Med den tiltagende mægde
vindmølleparker, så slår det mig til at der må være mere energi at hente
nede i vandet i strøm, bølger og tidenvand. Tænk på de 2 meter tidevand ved
syd-øst england. Hvis man satte en port for sundet ind mod london med et par
generatorer ville man kunne udnytte de millioner af kbm vand der skal ind og
ud 2 gange om dagen.

--

Bjarke
Position: Båstad
Travelblog: www.grevestrand.dk



<harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:44359764-8eda-49aa-aae3-ecb880cd61af@o30g2000vbc.googlegroups.com...
> http://www.baadinfo.dk/om/nyheder.php?id=324
>
> Mvh/Harding




harding@larsen.tdcad~ (07-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 07-05-09 14:06

Der nævnes strømmen i vores tre indre vandveje mellem Østersøen og
Kattegat.
Alene i Kastrup er forskellen mellem laveste lavvande og højeste
højvande 2,4 meter. Tænk alle de kubikmeter vand der pumpes frem og
tilbage det kan blive til mange kilowatt hen over året, Problemet er
at farvandet med den største strøm også er sejlrenden ud for Amager.
Selvfølgelig vi vandmængden omkring den engelske kanal langt overstige
det der kommer gennem vores indre vandveje.

Mvh/Harding

On 7 Maj, 21:19, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Ja, i et velmenende forsøg på at forbedre naturen på land, øderlægger man
> den til søs.  Det må vi nok lære at leve med. Det er sikkert (hvis man tager
> sine "sejlerbriller" af ...) et OK bytte.
>
> Ellers synes jeg det ser spændende ud. Med den tiltagende mægde
> vindmølleparker, så slår det mig til at der må være mere energi at hente
> nede i vandet i strøm, bølger og tidenvand. Tænk på de 2 meter tidevand ved
> syd-øst england. Hvis man satte en port for sundet ind mod london med et par
> generatorer ville man kunne udnytte de millioner af kbm vand der skal ind og
> ud 2 gange om dagen.
>
> --
>
> Bjarke
> Position: Båstad
> Travelblog:www.grevestrand.dk
>
> <hard...@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
>
> news:44359764-8eda-49aa-aae3-ecb880cd61af@o30g2000vbc.googlegroups.com...
>
>
>
> >http://www.baadinfo.dk/om/nyheder.php?id=324
>
> > Mvh/Harding- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Peter L (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Peter L


Dato : 08-05-09 06:53

Sidst jeg så forslaget om vandmøllegeneratorer, gjaldt det vandvindmøller i
Golfstrømmen i nordatlanten mellem Færøerne og Norge.
Kommer de andre steder, bør fritidssejleren ikke være bekymrede, for der
tages hensyn til dem i planlægningen.
Havvindgeneratorer er synlige og enhver fritidssejler kan omsejle dem.

Hilsen Peter


harding@larsen.tdcad~ (08-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 08-05-09 03:12

Hej Peter,

Så er der lige nogle opdateringer:

http://ing.dk/soeg/?base=all&keywords=b%F8lgekraft

Ud over placering og synlighed så er det muligt at "udlægge" virtuelle
bøjer og fareområder ved hjælp af AIS systemet uden at der behøves at
være bøjer med sendere på positionerne. Placeringerne laves rent
elektronisk og vil i skibenes display fremtræde som udlagte
forhindringer.

Et af linkene henviser til en japaner der skal sejle over oceanerne i
en katamaran der drives frem af bølgekraft. Måske er det fremtidens
fremdriftsmiddel for os sejlere suppleret med vinden.

Mvh/Harding

On 8 Maj, 07:52, "Peter L" <p...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Sidst jeg så forslaget om vandmøllegeneratorer, gjaldt det vandvindmøller i
> Golfstrømmen i nordatlanten mellem Færøerne og Norge.
> Kommer de andre steder, bør fritidssejleren ikke være bekymrede, for der
> tages hensyn til dem i planlægningen.
> Havvindgeneratorer er synlige og enhver fritidssejler kan omsejle dem.
>
> Hilsen Peter


Lars Thorborg (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Lars Thorborg


Dato : 08-05-09 12:40

Hej alle
[DYBT IRONISK:] Jeg synes vi skal glæde os over udsigten til global
opvarmning. En vandstandsstigning på en meter til halvanden vil øge pladsen
at sejle på betragteligt i de indre Danske farvande. Faktisk har der været
ideer fremme om at bygge en dæmning på tværs af Roskilde Fjord for at
beskytte Roskilde mod oversvømmelse. Håber den bliver bygget syd for
Jyllinge

Hilsen Lars Thorborg
ISIS-Bianca 28-Frederikssund

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:44359764-8eda-49aa-aae3-ecb880cd61af@o30g2000vbc.googlegroups.com...
> http://www.baadinfo.dk/om/nyheder.php?id=324
>
> Mvh/Harding



harding@larsen.tdcad~ (08-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 08-05-09 06:29

Her kan du se hvor meget land der forsvinder for hver meters stigning
af vandet:

http://www.dr.dk/Tema/vandetstiger/index.htm

Der skal nok laves nogle dæmninger fra havnene og ind til fastlandet.

Har du en robåd vil du få mere vand at sejle på men alt i alt giver
det ikke meget.

Til gengæld vil jordens enertimoment stige og med en stigning på 10 cm
vil jordens omdrejningstid forøges med 200 msek. Dagene bliver
længere.
Friktionen ved tidevandet vil også stige.

Mvh/Harding

On 8 Maj, 13:39, "Lars Thorborg" <lars.thorb...@mail.dk> wrote:
> Hej alle
> [DYBT IRONISK:] Jeg synes vi skal glæde os over udsigten til global
> opvarmning. En vandstandsstigning på en meter til halvanden vil øge pladsen
> at sejle på betragteligt i de indre Danske farvande. Faktisk har der været
> ideer fremme om at bygge en dæmning på tværs af Roskilde Fjord for at
> beskytte Roskilde mod oversvømmelse. Håber den bliver bygget syd for
> Jyllinge
>
> Hilsen Lars Thorborg
> ISIS-Bianca 28-Frederikssund
>
> <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:44359764-8eda-49aa-aae3-ecb880cd61af@o30g2000vbc.googlegroups.com...
>
>
>
> >http://www.baadinfo.dk/om/nyheder.php?id=324
>
> > Mvh/Harding- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Bjarke@Escape (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 08-05-09 20:31

Kun fordele..... mere vand, varmere vejr, mit hus flytter tættere på
stranden og stiger i værdi (når de river dem ned foran, der er oversvømmet)
og tak for den sidste Harding. Dagene bliver længere .... Det mangler jeg
virkelig.....

Jeg smutter lige ud og fyrer en spraydåse af ....

--
Bjarke


<harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:d11fa386-b325-46be-b696-ee2e6df74cae@e24g2000vbe.googlegroups.com...
Her kan du se hvor meget land der forsvinder for hver meters stigning
af vandet:

http://www.dr.dk/Tema/vandetstiger/index.htm

Der skal nok laves nogle dæmninger fra havnene og ind til fastlandet.

Har du en robåd vil du få mere vand at sejle på men alt i alt giver
det ikke meget.

Til gengæld vil jordens enertimoment stige og med en stigning på 10 cm
vil jordens omdrejningstid forøges med 200 msek. Dagene bliver
længere.
Friktionen ved tidevandet vil også stige.

Mvh/Harding

On 8 Maj, 13:39, "Lars Thorborg" <lars.thorb...@mail.dk> wrote:
> Hej alle
> [DYBT IRONISK:] Jeg synes vi skal glæde os over udsigten til global
> opvarmning. En vandstandsstigning på en meter til halvanden vil øge
> pladsen
> at sejle på betragteligt i de indre Danske farvande. Faktisk har der været
> ideer fremme om at bygge en dæmning på tværs af Roskilde Fjord for at
> beskytte Roskilde mod oversvømmelse. Håber den bliver bygget syd for
> Jyllinge
>
> Hilsen Lars Thorborg
> ISIS-Bianca 28-Frederikssund
>
> <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelsenews:44359764-8eda-49aa-aae3-ecb880cd61af@o30g2000vbc.googlegroups.com...
>
>
>
> >http://www.baadinfo.dk/om/nyheder.php?id=324
>
> > Mvh/Harding- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -



Kent Friis (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 08-05-09 22:55

Den Fri, 8 May 2009 21:31:24 +0200 skrev Bjarke@Escape:
> Kun fordele..... mere vand, varmere vejr, mit hus flytter tættere på
> stranden og stiger i værdi (når de river dem ned foran, der er oversvømmet)
> og tak for den sidste Harding. Dagene bliver længere .... Det mangler jeg
> virkelig.....
>
> Jeg smutter lige ud og fyrer en spraydåse af ....

Det var ozon-laget... Det var i sidste årti.

Global Warming drejer sig om CO2, resultatet af forbrænding af kul
eller kul-holdige ting (fx benzin).

Så ud og tænde op i grill'en, og bare tag bilen ned til købmanden efter
noget at grille

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Bjarke@Escape (10-05-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 10-05-09 00:14

No problem. jeg futter ned til købmanden i min V6'er ..... Hvis jeg er lidt
frisk kan jeg få den ned på 6 km/literen ....

--

Bjarke
Position: Hundige
Travelblog: www.grevestrand.dk

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
news:4a04aa43$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Fri, 8 May 2009 21:31:24 +0200 skrev Bjarke@Escape:
>> Kun fordele..... mere vand, varmere vejr, mit hus flytter tættere på
>> stranden og stiger i værdi (når de river dem ned foran, der er
>> oversvømmet)
>> og tak for den sidste Harding. Dagene bliver længere .... Det mangler jeg
>> virkelig.....
>>
>> Jeg smutter lige ud og fyrer en spraydåse af ....
>
> Det var ozon-laget... Det var i sidste årti.
>
> Global Warming drejer sig om CO2, resultatet af forbrænding af kul
> eller kul-holdige ting (fx benzin).
>
> Så ud og tænde op i grill'en, og bare tag bilen ned til købmanden efter
> noget at grille
>
> Mvh
> Kent
> --
> "The Brothers are History"



Jan Rasmussen (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 08-05-09 15:17

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:44359764-8eda-49aa-aae3-ecb880cd61af@o30g2000vbc.googlegroups.com...
> http://www.baadinfo.dk/om/nyheder.php?id=324
>
> Mvh/Harding


Tja... bekymringer og filosofo kan man jo altid finde

Mig bekendt er det de færeste der har krydset de 7 have... eller blot et af
dem i lystbåd... så jo... der er masser af plads at sejle på
og masser af nye oplevelser forude... trods vindmøller, stigende vandstand
og hvad har vi....

Mvh
JR



Skipper (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Skipper


Dato : 08-05-09 16:48

Jan Rasmussen skrev:
> <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:44359764-8eda-49aa-aae3-ecb880cd61af@o30g2000vbc.googlegroups.com...
>> http://www.baadinfo.dk/om/nyheder.php?id=324
>>
>> Mvh/Harding
>
>
> Tja... bekymringer og filosofo kan man jo altid finde
>
> Mig bekendt er det de færeste der har krydset de 7 have... eller blot et af
> dem i lystbåd... så jo... der er masser af plads at sejle på
> og masser af nye oplevelser forude... trods vindmøller, stigende vandstand
> og hvad har vi....
>
> Mvh
> JR
>
>
Man kunne måske også tænke på det positivt - for lige pludselig kan alle
der har investeret i alskens digitalt navigationsudstyr, der næsten kan
tage en til månen og tilbage igen, få mulighed for at bruge det til at
navigere udenom alle de nye forhindringer.

Carsten Jensen (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 08-05-09 16:32

Den Fri, 08 May 2009 05:28:57 -0700 skrev harding:
> Til gengæld vil jordens enertimoment stige ...

Hvorfor det? Det kan godt være at jeg ikke helt har forstået det med
smeltende is, men hvis vandstanden skal stige må det vel skyldes at vand
(f.eks. fra smeltet is) som ligger over havoverfladen løber ned i havet
så overfladen stiger? Hvis det er tilfældet må intertimomentet da falde,
for så er "armen" for det smeltede vand da blevet mindre? Og så bliver
inertimomentet lavere.

Mvh

Carsten

harding@larsen.tdcad~ (08-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 08-05-09 10:08

Årsagen til ændringen i jordens inertimoment sker ved at vandet kommer
fra isen ved polerne, hvor massen ikke indvirker synderligt på jordens
inertimoment og fordeles til at ligge som en jævnt fordelt masse over
jordkloden, hvor den får en ikke ringe effekt på inertimomentet.

Mvh/Harding

On 8 Maj, 17:31, Carsten Jensen <jen...@duer.ikke.dk> wrote:
> Den Fri, 08 May 2009 05:28:57 -0700 skrev harding:
>
> > Til gengæld vil jordens enertimoment stige ...
>
> Hvorfor det? Det kan godt være at jeg ikke helt har forstået det med
> smeltende is, men hvis vandstanden skal stige må det vel skyldes at vand
> (f.eks. fra smeltet is) som ligger over havoverfladen løber ned i havet
> så overfladen stiger? Hvis det er tilfældet må intertimomentet da falde,
> for så er "armen" for det smeltede vand da blevet mindre? Og så bliver
> inertimomentet lavere.
>
> Mvh
>
> Carsten


Carsten Jensen (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 08-05-09 17:18

Den Fri, 08 May 2009 09:08:04 -0700 skrev harding:
> Årsagen til ændringen i jordens inertimoment sker ved at vandet kommer
> fra isen ved polerne, hvor massen ikke indvirker synderligt på jordens
> inertimoment og fordeles til at ligge som en jævnt fordelt masse over
> jordkloden, hvor den får en ikke ringe effekt på inertimomentet.

Ah - ja jeg tænkte at det måske var noget i den retning. Det må så betyde
at den is der smelter fra bjergtinderne ikke udgør noget særligt bidrag,
for den ligger jo højt over omdrejningsaksen.

Men Tak for opklaringen.

Mvh

Carsten

Carsten Jensen (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 08-05-09 17:18

Den Fri, 08 May 2009 18:08:29 +0200 skrev Steffen Skov:
> (jeg er ikke specialist , så måske tager jeg fejl).

:) Ditto.

Mvh

Carsten


harding@larsen.tdcad~ (09-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 09-05-09 02:46

Var det ikke også i den periode hvor Auken ville have holdingtanke i
lystbådene.

Ja hver dekade har sine dommedagsprofeter.

Mvh/Harding

On 8 Maj, 23:55, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> Den Fri, 8 May 2009 21:31:24 +0200 skrev Bjarke@Escape:
>
> > Jeg smutter lige ud og fyrer en spraydåse af ....
>
> Det var ozon-laget... Det var i sidste årti.
>
> >
> Mvh
> Kent



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste