Påhængsmotor: Tohatsu eller Mariner?
Fra : sailor99

Dato : 07-05-09 13:12

Jeg vil skifte min lille Honda 2,3 til en 4 HK og har fået gode byttetilbud
med såvel Tohatsu (2-takter) som Mariner (4-takter).

Hvad skal man vælge?? Tohatsuen er godt nok to-takter, men kun på 1%, og så
vidt jeg husker, er den en rigtig slider. Om Marineren har jeg hørt, at den
skulle tæres lidt for hurtigt, men jeg kunne godt bruge råd fra en/nogle,
der virkelig ved noget om det.

Som sædvanligt på forhånd tak for al hjælp!

Georg

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-05-09 13:13

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en/nogle, der virkelig ved noget om det.
>
> Som sædvanligt på forhånd tak for al hjælp!

Når man først har haft 4 takter kunne jeg slet ikke forestille mig at gå
tilbage til 2 takt. dels grundet støj og lugten.

Men hvad er grunden til at du vil skifte din Honda ud?

Jeg har selv haft en 5 Hk Honda hvilken jeg var meget begejstret og glad
for. og lige nu har jeg en 2,3 Hk Honda til gummibåden, og nej... den kan
man slet ikke sammenligne med 5 Hk udgaven. men jeg synes den er ok til
opgaven på en gummibåd.

Når vi taler disse små moterer gør jeg det at jeg kun har den i vandet mens
der sejles gummibåd. herefter hænges den op på rælingen og skylles igennem
med feskvand når vi kommer i havn. selv når den sidder på gummibåden vippes
den ud af vandet når den ikke bruges.
Så tæringsproblemer er ikke så store, og jeg tror som også en Mariner er et
ganske godt valg til prisen. når blot det er en 4 takter.

Mvh
JR

Fra : sailor99

Dato : 08-05-09 21:21

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så tæringsproblemer er ikke så store, og jeg tror som også en Mariner er
> et ganske godt valg til prisen. når blot det er en 4 takter.

Valget faldt på Marineren, fordi den er en 4-takter. Hondaen er en fin lille
maskine, men med 2½ -3 personer og en gravhund i gummibåden går det lidt for
trægt. Og skal håndtaget i bund, larmer den alt for meget pga. luftkølingen.
Men jeg savnede den da allerede, da den skulle på plads i hobbyrummet -
vægtmæssigt er der en verden til forskel, men jeg må spise lidt mere
rugbrød.

Mv.
Georg