/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
AIS fra småfærger i Isefjord
Fra : Ole Pagh


Dato : 02-05-09 19:21

Som sejler i Roskilde Fjord og Isefjorden undrer jeg mig over at
Hundested - Rørvig færgerne ikke er forsynet med AIS.

Orø færgen fra Holbæk har AIS og det har selvfølgelig også de coastere
der bl.a. anløber Frederiksværk og Hundested.

Jeg troede at alle skibe over (er det 300 BRT?) samt ALLE skibe der
medfører passagerer skulle have installeret AIS allerede for flere år
siden.

Saga Fjord der sejler rundture med spisende passagerer i Roskilde
Fjord's sydlige del, er heller ikke set med AIS endnu.

Er der nogen der har forklaringen på den manglende AIS på disse
fartøjer?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



 
 
Ukendt (03-05-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-09 09:46


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.14c57d95be563427.97625@xjyllingesydx.xdk...
> Som sejler i Roskilde Fjord og Isefjorden undrer jeg mig over at
> Hundested - Rørvig færgerne ikke er forsynet med AIS.
>
> Orø færgen fra Holbæk har AIS og det har selvfølgelig også de coastere der
> bl.a. anløber Frederiksværk og Hundested.
>
> Jeg troede at alle skibe over (er det 300 BRT?) samt ALLE skibe der
> medfører passagerer skulle have installeret AIS allerede for flere år
> siden.
>
> Saga Fjord der sejler rundture med spisende passagerer i Roskilde Fjord's
> sydlige del, er heller ikke set med AIS endnu.
>
> Er der nogen der har forklaringen på den manglende AIS på disse fartøjer?
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>

Hmmm jeg har været udsat for det samme, men det var modtagelsen det var galt
med, prøv om du kan finde dem her :
http://www.webvejr.dk/ais.htm

Mvh Jens_a Marex SC24 Nivå



Ole Pagh (03-05-2009)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 03-05-09 11:10

jens_a 3060 NSJ formulerede søndag:
>
> Hmmm jeg har været udsat for det samme, men det var modtagelsen det var galt
> med, prøv om du kan finde dem her :
> http://www.webvejr.dk/ais.htm
>
Nej, det er ikke modtagelsen der fejler. De ses heller ikke på dit
link.

Jeg har (hjemme) både en dedikeret AIS modtager, en VHF modtager med de
pgl. frekvenser hvor det demodulerede signal tages direkte ud til et PC
program, "ShipPlotter" og 'shared' AIS via "ShipPlotter".

Ingen af stederne ses H-R færgerne.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Ukendt (03-05-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-09 14:54


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.1ad97d952780ccac.97625@xjyllingesydx.xdk...
> jens_a 3060 NSJ formulerede søndag:
>>
>> Hmmm jeg har været udsat for det samme, men det var modtagelsen det var
>> galt med, prøv om du kan finde dem her :
>> http://www.webvejr.dk/ais.htm
>>
> Nej, det er ikke modtagelsen der fejler. De ses heller ikke på dit link.
>
> Jeg har (hjemme) både en dedikeret AIS modtager, en VHF modtager med de
> pgl. frekvenser hvor det demodulerede signal tages direkte ud til et PC
> program, "ShipPlotter" og 'shared' AIS via "ShipPlotter".
>
> Ingen af stederne ses H-R færgerne.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>

Ok jeg så ikke lige efter, jeg har selv lige indkøbt en transponder og
kommer på i løbet af 14dage.

Mvh Jens_a Marex SC 24 Nivå



HH (03-05-2009)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 03-05-09 05:39

Nakkehage er på 151 BRT og Skansehage er på 130 BRT ifølge:

http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=Skansehage1959&lang=da
http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=8872100&lang=da

....så hvis grænsen er 300 BRT er det forklaringen

Hans-Henrik


Ole Pagh (03-05-2009)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 03-05-09 13:29

HH:
> Nakkehage er på 151 BRT og Skansehage er på 130 BRT ifølge:
>
> http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=Skansehage1959&lang=da
> http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=8872100&lang=da
>
> ...så hvis grænsen er 300 BRT er det forklaringen
>
Ja, hvis 300 BRT grænsen er eneste kriterie, så har du da ret. Jeg
troede at de færger var tungere, men der er vist noget om at BRT ikke
har en dyt at gøre med hvad skibene vejer...

Modsat mener jeg at have læst et sted at ALLE skibe der fragtede
passagerer, skulle have AIS. Jeg må tage fejl der så.

- I øvrigt en interessant side du linker til.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



HH (03-05-2009)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 03-05-09 10:27

Ja for interessant nok så oplyses bruttotonnagen for disse færger på
Hundested-Rørvig ikke på firmaets egen hjemmeside, så man må i byen
for at finde data. At det ville være en god ide med AIS for disse
færger er helt klart, på den måde de sejler i Isefjorden som om de
ejer det hele! Man skal holde godt klar og ikke regne med at de
overholder de mest elementære søvejsregler, hverken på fjorden og ved
havneanløb, specielt i Rørvig sejler de i havn som om de er uddannet
på jagerfly til US Marine hangarskibe i Stillehavet.........
For en del år siden blev en sejlerkammerat sejlet ned at en af
færgerne på vej på sommerferie.........!

Jeg ligger i Lynæs.

Hans-Henrik


Torben Bach (03-05-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 03-05-09 19:42

HH wrote:
> Ja for interessant nok så oplyses bruttotonnagen for disse færger på
> Hundested-Rørvig ikke på firmaets egen hjemmeside, så man må i byen
> for at finde data. At det ville være en god ide med AIS for disse
> færger er helt klart, på den måde de sejler i Isefjorden som om de
> ejer det hele! Man skal holde godt klar og ikke regne med at de
> overholder de mest elementære søvejsregler, hverken på fjorden og ved
> havneanløb, specielt i Rørvig sejler de i havn som om de er uddannet
> på jagerfly til US Marine hangarskibe i Stillehavet.........
> For en del år siden blev en sejlerkammerat sejlet ned at en af
> færgerne på vej på sommerferie.........!
>
> Jeg ligger i Lynæs.
>
> Hans-Henrik

Jeg ligger i Nykøbing Sj. og sejler meget ofte til og forbi Rørvig, men jeg
har aldrig oplevet noget tilsvarende i forhold til færgerne, der sejler fra
Rørvig til Hundested og omvendt.
Umiddelbart mener jeg ikke, at den holder stik, at de sejler i havn som
jagerfly på US Marine hangarskibe i Stillehavet - det direkte uretfærdigt
over for de nuværende skibsførere, selvom du for mange år siden er blevet
sejlet ned (hvad indebærer udtrykket "sejlet ned" ???)

Godt sømandsskab er vel også at vige for færger, selvom man har retten på
sin side, hvis man sejler for sejl?

Med venlig hilsen
Torben
--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------


Ole Pagh (04-05-2009)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 04-05-09 04:25

Torben Bach:
>
> Jeg ligger i Nykøbing Sj. og sejler meget ofte til og forbi Rørvig, men jeg
> har aldrig oplevet noget tilsvarende i forhold til færgerne, der sejler fra
> Rørvig til Hundested og omvendt.

Næh, - det har jeg heller ikke og tråden blev ikke startet for at
'punke' færgerne for at sejle råddent. Det synes jeg ikke at de gør.

På den færgerute er der de allerfleste steder masser af vand nok til os
fritidssejlere så vi kan gå af vejen.

Jeg var (er) alene nysgerrig på hvorfor færgerne ikke er forsynet med
AIS, men hvis 300 BRT grænsen er kriteriet alene, så har HH givet
svaret.
Modsat ville jeg synes at det ville være lidt overdrevent hvis den
lille, rare Columbus færge mellem Kulhuse og Sølager skulle have
installeret AIS. Modsat ville det være sjovt at skulle aflæse RAT (Rate
of Turn) når den af og til udfører sin rituelle 'ballet / dans'.
(For dem der ikke er kendt med Kulhusfærgen kan den dreje rasende
hurtigt om sin egen akse uden at sejle fremad og det demonstrerer den
af og til til stor morskab for passagererne - især de yngre!)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Peter L (04-05-2009)
Kommentar
Fra : Peter L


Dato : 04-05-09 07:15


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev:
> ... sejler i Roskilde Fjord og Isefjorden undrer jeg mig over at
> Hundested - Rørvig færgerne ikke er forsynet med AIS.
....
> Er der nogen der har forklaringen på den manglende AIS på disse fartøjer?

Nej, det er uforklarligt.
Meddelelser B, kapitel V, regel 19:
"...
2.4 Alle skibe med en bruttotonnage på 300 og derover, der opererer i
international fart, og lastskibe med en bruttotonnage på 500 og derover, der
ikke opereres i international fart, samt passagerskibe uanset størrelse skal
udstyres med et Automatisk Identifikations System (AIS), som følger:
..1 skibe konstrueret den 1. juli 2002 eller senere;
..2 skibe, der opererer på internationale rejser og er konstrueret før den 1.
juli 2002:
.1 for passagerskibe, senest den 1. juli 2003;
.2 for tankskibe, ikke senere end det første syn i henhold til
udrustningssikkerhedscertifikatet 29) efter den 1. juli 2003;
.3 for andre skibe ? bortset fra passagerskibe og tankskibe ? med en
bruttotonnage på 50.000 og derover, senest den 1. juli 2004; "

Alle passagerskibe skal således have AIS
Hilsen Peter


harding@larsen.tdcad~ (05-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 05-05-09 03:38

Prøv at se i bladet "Søfartens Ledere nr.6 2006"
Her er der en række gode artikler om AIS.

Mvh/Harding

On 2 Maj, 20:21, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Som sejler i Roskilde Fjord og Isefjorden undrer jeg mig over at
> Hundested - Rørvig færgerne ikke er forsynet med AIS.
>
> Orø færgen fra Holbæk har AIS og det har selvfølgelig også de coastere
> der bl.a. anløber Frederiksværk og Hundested.
>
> Jeg troede at alle skibe over (er det 300 BRT?) samt ALLE skibe der
> medfører passagerer skulle have installeret AIS allerede for flere år
> siden.
>
> Saga Fjord der sejler rundture med spisende passagerer i Roskilde
> Fjord's sydlige del, er heller ikke set med AIS endnu.
>
> Er der nogen der har forklaringen på den manglende AIS på disse
> fartøjer?
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste