Montering af påhængsmotor
Fra : Bjørn & Annette

Dato : 28-04-09 22:07

Da jeg skal skifte motorbeslaget på min sejlbåd er jeg i tvivl om hvor langt
motoren skal gå ned i vandet.
Det er en motor med langt ben. Evindrud 9,9 hk 2 takt

Mange hilsner
Bjørn

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-04-09 05:44

"Bjørn & Annette" <malmberghansen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langt motoren skal gå ned i vandet.
> Det er en motor med langt ben. Evindrud 9,9 hk 2 takt

Hej Bjørn

Jeg formoder næsten at du ikke har en manual...

I nedenstående link, godt nok for en Honda motor er en
installationsvejledning.
som måske kan give dig et hint om placeringen.

http://www.honda-marine.com/mar_pdf/31ZV4622.pdf

Jeg kunne desværre ikke finde en manual på Evinrude.

Mvh
JR

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 29-04-09 22:07

Det er ikke særlig vigtigt, hvor langt den går ned, dog skal den
selvfølgelig som minimum så langt ned, som manualen foreskriver, så den får
kølevand.

Men jeg har min mekanikers ord og egen erfaring for, at den sagtens kan
"dyppes" dybere. Jeg modificerede for et par år siden mit motorbeslag
således, at motoren kan komme ca. 15 cm længere ned end officielt anbefalet.
Siden har jeg aldrig haft problemer med, at motoren hopper ud af vandet i
høj sø, og der har ingen bivirkninger været. Kan anbefales.

Jeg har en Polaris Drabant 26 fods sejlbåd, og motoren er en Mercury 9,9 med
langt ben, 4-takt.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,