Antivibrationsgummi
Fra : HKN

Dato : 28-04-09 05:55

Er der nogen her i gruppen der har erfaring med at skifte disse
antivibrations gummiklodser, som - i mit tilfælde - min VP 2003, står
på?
Jeg går udfra at hvis man skifter dem, så skal man have justeret/
udlignet vinklen mellem motor og aksel - men hvordan gør man lige det?

Mvh
Henrik

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 28-04-09 09:28

Hej Henrik,

Du løsner de fire bolte der holder flangen mellem gearkasse og aksel
sammen.
Trækker akselen lidt tilbage og stiller de fire trædeflader således at
to er lodret over hinanden og de andre er så vandrette.
Herefter sætter du et søgeblad imellem og trækker akselen ind indtil
søgebladet udfylder mellemrummet.
Prøv at måle afstanden de tre andre steder og ud fra disse mål
beslutter du i hvilken retning motoren skal justeres hhv. vandret
eller lodret.
Gentag målingerne og juster igen indtil alle mål er lige store.
Herefter spænder du flangerne sammen igen.

I forbindelse med udskiftning af svingningsdæmperne bør du se om du
kan købe den type der kan skiftes uden at motoren skal løftes op.
Er det den type du har i forvejen så kan du nøjes med at sætte en
klods under et sted nær ophænget hvor du kan støtte motoren medens
svingningsdæmperne bliver skiftet.
Dog skal du altid justere/måle flangepunkterne da de gamle
svingningsdæmpere er sammentrykkede og er gennem årene blevet hårde og
nye ikke har samme hårdhed som de gamle.

Mvh/Harding

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 28-04-09 12:19

Hej

Jeg vil meget gerne høre fra dig, når du har fået skiftet dine
"gummiben". Hjælper det på vibrationer og støj. Jeg har i min sejlbåd
en Arona 1 cyl dieselmotor som larmer og ryster, så vi dårligt kan
holde ud at bruge motoren. Jeg har mistanke om, at et eller flere af
motorophængene er blevet hårde eller ligefrem defekte. Jeg er også
selv usikker på metoden og vil da nødig demontere hele motoren for at
skifte ophængene.

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde

Fra : Henrik K

Dato : 30-04-09 02:34

Tak for udførlige anvisninger

Det lader til at være til at have med at gøre - men nok ikke lige
klaret på en ½ time!

Mvh
Henrik

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 30-04-09 02:48

Hej Ole,

Jeg kender kun alt for godt problemerne omkring Aronamotorers høje
vibrationsniveau, jeg har haft 2 Aronamotorer i min båd i 17 år,
derefter blev der monteret en 3 cyl. Perkins M20 der kører nu på 16.
år uden vibrationer støj og møg.
Jeg har flere gange skiftet svingningsdæmpere da de blev banket hårde,
dertil skal tilføjes at motoren i sig selv ikke er særligt godt
afballanceret og bidrager til kraftige "Slag mod motorcasingen og
disse vibrationer overføres til skrog og cockpit. Det var ingen
behagelig nydelse at sidde på SB kistebænk med motorewn kørende.

Prøv at se lidt på dette link:

http://www.otter.dk/HVORFOR.HTM

Det giver lidt forklaring men det er nok svært at få en Arona til at
stå rimeligt stille medens den kører.

Mine Aronamotorer var ude for rep. 17 gange i snit én gang pr. år så
jeg lærte at demontere motoren og få den ud i pentryafdelingen og
derfra løfte den op på land.
Proceduren var fjern: Fjern de fire skruer på flangen til stævnrøret.
Fjern gas- og gearkabel. Fjern kabler. Fjern vandtilslutningen til
impellerpumpen. Fjern udstødningsmanifolden. Fjern boltene der holder
vibrationsdæmperne til motorcasingen.
Sæt en bjælke over nedgangslugen og sæt tovværk med en fireslået talje
med frølår på, fast til bjælken og til løfteøjet på motoren.
Træk motoren frem og sænk den på en passende underlag af bjælker ned
på dørken.
Jeg havde derefter to muligheder, enten at tage motoren op med
mastekranen eller rigge bommen op som kran.
For at kunne sejle tilbage på pladsen havde jeg lavet et beslag der
kunne sættes på badestigen og på beslaget kunne der sættes en lille
4HK påhængsmotor. Det fungerede fint men med en Aronamotor er det
næsten en nødvendighed, i hvert fald for min motor.

Mvh/Harding

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 01-05-09 09:44

Som jeg læser dit link skal jeg bare støbe et par hundrede kg beton i
bunden af båden og bruge det som fundament. Men det er nok ikke særlig
realistisk.
Det jeg især er i tvivl om nu efter at have læst dit om dine
erfaringer med Arona Diesel er, om motoren i min båd ryster mere end
hvad man kan forvente for en Arona. Jeg har ikke lyst til at gå i gang
med at skifte ophæng, hvis ikke det hjælper. Det er jo ikke en
operation man foretager på en halv time. Der er ikke for meget plads
omkring motoren og mine arme er desværre ikke forsynet med ekstra
kardanled.
Jeg overvejer selvfølgelig udskiftning af motoren, men den starter med
det samme og virker stabil og driftsikker. Kan den køre et par år mere
kan jeg jo i stedet spare pengene op til en ny motor.

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 01-05-09 12:02

Hej Ole,

Ja det er næsten rigtigt. En klump under motorens bundkar og noget
placeret på skriget i form af tunge gummi/blyplader.
Nej vel det virker urealistisk om end det er metoden.

Normalt er der ikke meget plads omkring motorer i sejlbåde så det kan
være svært at få plads til hænderne omkring motoren.

Aronaen er utroligt dårlig afballanceret og ryster meget. Oprindeligt
er den udviklet til en statrionær vandpumpe så lidt rystelser i jorden
omkring har man set bort fra. Den blev indført som bådmotor fordi den
var så billig. Da jeg købte min i 1978 kostede den kun 11.000,-.

Da min motor gik i stykker, skildte vi den ad for at få den op uden
kran og da opdagede jeg at krumtapakselen ved forsætningspladerne ikke
var lavet efter de normale regler for fremstilling af krumtapaksler.
Den var lavet uden materialefortykkelse og krumninger i
akselstrukturen men kun lavet som stænger der gik ind i
forsætningsplader.
En sådan konstruktion vil over tid give revnedannelser og akselen vil
knække.

Kør du videre indtil du har kapitalen, eller motoren opgiver evret, og
drøm om en ny motor der kører som en symaskine i værelset ved siden af
og den hverken vibrerer,støjer eller forurener.

Mvh/Harding