Fortyndig af topcoat?
Fra : Fynbo

Dato : 19-04-09 07:07

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 19-04-09 00:48

Fra : Fynbo

Dato : 19-04-09 08:30

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Baad/Udbedr-skrammerne-i-fribordet/e_141_3692.page

Mvh/Harding

On 19 Apr., 08:06, "Fynbo" <clan...@gmail.com> wrote:
> Hej i gruppen.
>
> Kan man fortynde topcoat med polyester
> da det jeg har fået er MEGET tykt eller
> skal der være sådan?
>
> Fynbo

Vil det sige at jeg skulle ha købt gelcoat istedet for topcoat
til at male ræling og indvendigt i jollen?

Fynbo

Fra : Per Kaaber

Dato : 19-04-09 08:48

> Vil det sige at jeg skulle ha købt gelcoat istedet for topcoat
> til at male ræling og indvendigt i jollen?
>
> Fynbo

Topcoat er gelcoat der er tilsat parafinolie.

Jeg fik engang forklaret, at gelcoat skal have noget på begge sider at
hærde op imod. Da topcoat er det yderste lag vil parafinolien flyde
op/ud, og lægge sig som en hinde på gelcoaten, så den kan hærde.

Gelcoat bliver normalt påført i en form, hvorefter der lægges
fibermåtter ovenpå igen. når emnet fjernes fra formen, står gelcoten
som finish.

Viskositeten skal være tyk, og der skal lægges et rimeligt tykt lag, da
det er min erfaring, at man ellers vil kunne se underlaget igennem det
nye lag der lige er lagt.

Hvis du bliver nødt til at give den nylig påførte topcoat et ekstra
lag, skal du omhyggeligt vaske parafinolien fra det forige lag af,
ellers hænger det nye lag ikke fast.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Fynbo

Dato : 19-04-09 08:52

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du bliver nødt til at give den nylig påførte topcoat et ekstra lag,
> skal du omhyggeligt vaske parafinolien fra det forige lag af, ellers

Okay.
Jeg har givet nogle steder primer og der hvor primeren er
vil topcoaten ikke hærde, så det er nok forfra..

Tak for svaret.

Fynbo