Øv......øv slidt "skrueaksel" på VP 120 dr~
Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-04-09 20:01

Hej

Så skal jeg på jagt i morgen, da jeg skulle skifte simmerringene foran
skruen på mit drev, så jeg at der var slidt to "riller" i akslen der hvor
simmerringene slider på akslen.

Er det en ny aksel er hvad?

Ved nogen hvor der måske ligger en brugt?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ulf

Dato : 15-04-09 20:02

Hej Leif,

Nu skriver du ikke hvor dybe rillerne er, men oftest vil nye pakdåser
(simmeringe) gøre underværker. Husk det skal være med rustfri
"fjeder".

MVH
Ulf

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-04-09 21:19

"Ulf" <ulf@email.dk> skrev i en meddelelse

> Nu skriver du ikke hvor dybe rillerne er, men oftest vil nye pakdåser
> (simmeringe) gøre underværker. Husk det skal være med rustfri
> "fjeder".

Hej

Ja, med rustfri fjedre, og de ved hvad de skal tage for dem, godt 200,-
stykket, man burde vide hvor de kan købes uden de Volvo-blå æsker

Jeg har snakket med et "motorværksted" og de siger at deres smed kan
tig-svejse rillerne og derefter dreje akslen af på ny, de har kunder der har
sejlet med denne reparation i 5 år.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 16-04-09 22:11

> Ja, med rustfri fjedre, og de ved hvad de skal tage for dem, godt 200,-
> stykket, man burde vide hvor de kan købes uden de Volvo-blå æsker

Det er en standard simmering, dvs den kan købes hos LMG.
Nå ja hvis man tager 10stk.

> Jeg har snakket med et "motorværksted" og de siger at deres smed kan
> tig-svejse rillerne og derefter dreje akslen af på ny, de har kunder der
> har sejlet med denne reparation i 5 år.

Ja, det er noget vi ofte gør, dvs rep. af aksler i alle materialer.
De bliver efter materiale pålægning, skrub-drejet og rund-slebet.
Det gælder ikke kun skrueaksler, men aksler generelt og mest lejepasninger.

Mvh
Leon

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 15-04-09 14:14

Hej Leif,

Som Ulf skriver kan du forsøge med nye ringe.
Aksel tollerancen vil normalt være 0,080 mm.
I en båd med fast aksel og stævnrør vil man forkorte gummislangen
mellem stævnrør og stævnrørsleje om det er muligt eller også skifte
slangen til en der er lidt længere. Det er trods alt en billigere
løsning en at skulle skifte akselen.
På et drev er der nok ikke de muligheder hvorfor akselskift kan komme
på tale.

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-04-09 21:35

Hej

Jeg har måske også den mulighed at bytte/vende ringene, så er der alligevel
en ring der holder olie inde og en der holder vandet ude, men der vil så stå
et "blandingsprodukt" i mellem dem.
Måske træder ringene så ikke samme beskadigede sted på akslen, tror du det
er en mulig "nødløsning"?

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-09 17:11

Kan jeg ikke lide. Så ville jeg hellere sætte den den rigtige vej, men
undlade at skubbe den den sidste 1/2 mm på plads, så den træder et nyt sted.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-04-09 23:04

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49e75891$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Kan jeg ikke lide. Så ville jeg hellere sætte den den rigtige vej, men
> undlade at skubbe den den sidste 1/2 mm på plads, så den træder et nyt
> sted.

Hej, God ide Bjarne, man kan nok også få ringene nogle/en mm smallere, så
kan en skive holde dem på rette plads.

Jeg skal måle akslen i morgen og derefter ringe til et firma der sælger
ringe med to "læber" så hvis de fås smalle nok, så er det også en løsning.

Og til alle, se til den aksel, det koste kun få kroner at skifte de s....
pakninger, men gør det i tide, er der først kommet et par sandkorn ind, så
dør akslen hurtigt, og den er dyr!