On 8 Maj, 15:21, lorenzen <lasseloren...@gmail.com> wrote:
> Hejsa.
>
> Lige et spørgsmål jeg har spekuleret over, det siges jo at en 90
> grader twin er i naturlig balance, og derfor den umiddelbart mest
> vibrationsfrie og "bedste" configuration.
>
> Hvorfor bruger f.eks. Aprilia så 60 grader ? Hvad ønsker man at opnå
> ved denne ændring, bare skille sig ud og håndtere vibrationer på en
> anden måde, dvs det er bare en papir forskel?
>
> Håber nogen kan uddybe lidt om hvad årsagen kan være.
Det er jo svært at vide hvad en fabrik der ligger i italien, er ejet
af en scooterfabrik og samler motorcykler af tilfældige dele og med
motorer fra østrig ... tænker?
Jeg gætter på at 60 grader er et kompromis imellem plads og fordelene
ved 90 grader. Ducati'erne er jo lidt underlige med en lodret og en
vandret cylinder. Den vandrette stjæler plads bag forhjulet og blev
motoren lagt mere bagover ville det gå ud over baghjulet.
Hvis jeg var motorfabrik ville jeg nok kaste mig over noget der kunne
bygges ind i de mest almindelige stelkonstruktioner.
Her er en ganske god visuel forklaring på de forskellige typers.
http://www.dinamoto.it/DINAMOTO/on-line%20papers/twin%20motors/twin.html
--
/Hekto