/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Twin i forskellige grader
Fra : lorenzen


Dato : 08-05-09 07:21

Hejsa.

Lige et spørgsmål jeg har spekuleret over, det siges jo at en 90
grader twin er i naturlig balance, og derfor den umiddelbart mest
vibrationsfrie og "bedste" configuration.

Hvorfor bruger f.eks. Aprilia så 60 grader ? Hvad ønsker man at opnå
ved denne ændring, bare skille sig ud og håndtere vibrationer på en
anden måde, dvs det er bare en papir forskel?

Håber nogen kan uddybe lidt om hvad årsagen kan være.

 
 
Hekto (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-05-09 08:02

On 8 Maj, 15:21, lorenzen <lasseloren...@gmail.com> wrote:
> Hejsa.
>
> Lige et spørgsmål jeg har spekuleret over, det siges jo at en 90
> grader twin er i naturlig balance, og derfor den umiddelbart mest
> vibrationsfrie og "bedste" configuration.
>
> Hvorfor bruger f.eks. Aprilia så 60 grader ? Hvad ønsker man at opnå
> ved denne ændring, bare skille sig ud og håndtere vibrationer på en
> anden måde, dvs det er bare en papir forskel?
>
> Håber nogen kan uddybe lidt om hvad årsagen kan være.

Det er jo svært at vide hvad en fabrik der ligger i italien, er ejet
af en scooterfabrik og samler motorcykler af tilfældige dele og med
motorer fra østrig ... tænker?

Jeg gætter på at 60 grader er et kompromis imellem plads og fordelene
ved 90 grader. Ducati'erne er jo lidt underlige med en lodret og en
vandret cylinder. Den vandrette stjæler plads bag forhjulet og blev
motoren lagt mere bagover ville det gå ud over baghjulet.

Hvis jeg var motorfabrik ville jeg nok kaste mig over noget der kunne
bygges ind i de mest almindelige stelkonstruktioner.

Her er en ganske god visuel forklaring på de forskellige typers.

http://www.dinamoto.it/DINAMOTO/on-line%20papers/twin%20motors/twin.html

--
/Hekto

Kim (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 08-05-09 15:21


Kanon side, der kan jo gå flere timer der

Mvh. Kim

"J.C.Kløve" (08-05-2009)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 08-05-09 20:33

Hekto skrev:

> Her er en ganske god visuel forklaring på de forskellige typers.
>
> http://www.dinamoto.it/DINAMOTO/on-line%20papers/twin%20motors/twin.html
>

HA!
Tak skal du have, jeg havde "smidt" linket til siden ved sidste PC
opdatering, godt at have den tilbage i folden
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
http://dunant65.blogspot.com/

Hekto (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-05-09 09:48

On 8 Maj, 16:20, Kim <slet...@postzone.dk> wrote:
> Kanon side, der kan jo gå flere timer der
>
> Mvh. Kim

............ dage!

http://www.dinamoto.it/index.html

tp (09-05-2009)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 09-05-09 17:10

> On 8 Maj, 16:20, Kim <slet...@postzone.dk> wrote:
>> Kanon side, der kan jo gå flere timer der
>>
> http://www.dinamoto.it/index.html


Hmm, skal den forstås sådan, at der IKKE er nogle krafter på en boxer der
giver vibrationer? Det har jeg lidt svært ved at genkende

Mvh TP
R1150RT
K1200RS


Ib Jakobsen (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 09-05-09 19:01

tp skrev:
>> On 8 Maj, 16:20, Kim <slet...@postzone.dk> wrote:
>>> Kanon side, der kan jo gå flere timer der
>>>
>> http://www.dinamoto.it/index.html
>
>
> Hmm, skal den forstås sådan, at der IKKE er nogle krafter på en boxer
> der giver vibrationer?

Ja.

> Det har jeg lidt svært ved at genkende

Skal man ud i en større analyse kommer man ud i 2.ordens kræfter osv.
For ikke at tale om momenter. Jeg tror det du kan mærke skyldes at
delene ikke vejer det som de burde. Selv nogen få grams afvigelse kan
give vibrationer. Men jeg tvivler på det er noget der er generende?.


--
MVH
Ib Jakobsen

Seth (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Seth


Dato : 08-05-09 23:15

lorenzen <lasselorenzen@gmail.com> wrote in news:18d3ea5c-7bbf-4995-bc31-
576e63dd1257@v4g2000vba.googlegroups.com:

> Hejsa.
>
> Lige et spørgsmål jeg har spekuleret over, det siges jo at en 90
> grader twin er i naturlig balance, og derfor den umiddelbart mest
> vibrationsfrie og "bedste" configuration.
>
> Hvorfor bruger f.eks. Aprilia så 60 grader ? Hvad ønsker man at opnå
> ved denne ændring, bare skille sig ud og håndtere vibrationer på en
> anden måde, dvs det er bare en papir forskel?
>
> Håber nogen kan uddybe lidt om hvad årsagen kan være.

Lancia er bl.a. kendt for at have lavet V4 maskiner med ganske små vinkler.
Helt ned til 11 grader mellem de to par cylindre i Fulvia HF.
Vidunderlige maskiner.
Vibrationer?
Næ, faktisk ikke mere end så mange 90 graders.
Fordel?
Nemt at lave ventiler og knaster i samlet top.

_
Seth

Hekto (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-05-09 14:27

On 9 Maj, 18:10, "tp" <no@mail> wrote:
> > On 8 Maj, 16:20, Kim <slet...@postzone.dk> wrote:
> >> Kanon side, der kan jo gå flere timer der
>
> >http://www.dinamoto.it/index.html
>
> Hmm, skal den forstås sådan, at der IKKE er nogle krafter på en boxer der
> giver vibrationer?   Det har jeg lidt svært ved at genkende
>
> Mvh TP
> R1150RT
> K1200RS

I og med at stempler (burde) vejer ens, og de bevæger sig modsat
rettet, så skulle 1. ordens vibrationer jo ikke eksisterer (fra de
dele). Derimod sidder stemplerne ikke over for hinanden i det
vandrette plan, og de giver vibrationer der 'drejer' om en lodret
akse- 2. ordens vibrationer. Problemet blev større, jo større
slagvolumen, og har nu resulteret i et redesign af bokseren.

Så det er nok derfor du ikke genkender det

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste