Larm
Fra : KC

Dato : 30-04-09 17:17

Hej

Er der nogen der ved hvor meget en motorcykel må støje fra udstødningen ?

Det er sikkert sød musik i ejers ører, men ikke hos mig - og resten af
vejen.

Reglen er vel der ikke må støjes mere end original udstødningen ?

Er det noget politiet tager sig af, hvis man har nummeret på konkrette
motorcykler der dagligt passerer, støjende som en jetjager. De burde jo
kaldes til syn med det larm.

MVH

Klaus

Fra : Jan Vennike

Dato : 30-04-09 17:42

"KC" <kc@akk.tc> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det noget politiet tager sig af, hvis man har nummeret på konkrette
> motorcykler der dagligt passerer, støjende som en jetjager. De burde jo

Her - side 110:
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf -
80 dB(A) for motorcykler over 175 cm^3.

--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)

Fra : Grunnet

Dato : 30-04-09 18:06

"KC" <kc@akk.tc> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det noget politiet tager sig af, hvis man har nummeret på konkrette
> motorcykler der dagligt passerer, støjende som en jetjager. De burde jo

For dem der ser dette svar 3 gange beklager jeg meget, der er "koks" i
systemet (nok en type 40 fejl)

1) Motordrevet køretøj må ikke afgive unødig støj
2) Støjniveauet må kams overstige det ved første registrering
(typegodkendelsen) målte søtjniveau med 2 dB(A)

Læs mere her - start på side 15:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap07.pdf

Om politiet vil tage sig af det må du spørge dem om, de har måske mere
travlt med andre sager. Men en anmeldelse skal de vel forholde sig til.
Selvfølgelig kan de indkalde motorcyklen til syn, men så kan du også regne
med at ejeren når at skifte til en lovlig udstødning inden synet.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Jan Vennike

Dato : 30-04-09 18:15

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Selvfølgelig kan de indkalde motorcyklen til syn, men så kan du også regne
> med at ejeren når at skifte til en lovlig udstødning inden synet.

Hmm

Min Yamaha TR1'er (1000 cm^3 V2) er lige blevet synet med et par uoriginale
udstødninger.

Og de - hmm - BULDRER temmelig meget mere end de originale - ihvertifald
MEGET mere end de 2 dB - men alligevel er den gået gennem syn med dem 2
gange inden for et år.

OG - hvad er det der står på side 21 i dit link - det er nogle lidt
anderledes støjgrænser - faktisk HØJERE end de 80 dB(A) som jeg skrev -
faktisk 86 dB(a) for min '84 - for det må jo være "fødselsåret" for maskinen
der afgør støjgrænsen - og ikke den løbende justering ???

Fra : Peter Z

Dato : 30-04-09 18:17

tjaaa

meget gode bud - men f.eks en vfr fra 92 er godkendt til 92 db
det er hvad der står på typeskiltet - så før man kender model og årgang er
der ikke rigtigt noget korrekt svar

mit gæt er at politi'et ikke gør noget før man kan bevise at den larmer mere
end de 92 db - og så snakker vi banemaskiner for at komme der op

Fra : Henrik K

Dato : 30-04-09 12:32

On 30 Apr., 18:17, "KC" <k...@akk.tc> wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der ved hvor meget en motorcykel må støje fra udstødningen ?
>
> Det er sikkert sød musik i ejers ører, men ikke hos mig - og resten af
> vejen.

Har du prøvet at sige det til vedkommende? Man kan komme langt med et
smil og høflige henvendelser.

-Henrik

Fra : Morten

Dato : 30-04-09 20:16

"Henrik K" <Henrikndk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vejen.

Har du prøvet at sige det til vedkommende? Man kan komme langt med et

Hej de 89db +3 db gælder kun for nyere cykler tager du en gammel cykel ja så
er det ikke sikkert der er nogle regler har selv fået synet flere
motorcykler med fri udblæsning
Men man kan da købe ørepropper

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-04-09 20:34

>Har du prøvet at sige det til vedkommende? Man kan >komme langt med et
>smil og høflige henvendelser.

enig, jeg har en nabo der synes det var træls når jeg startede mcén og så
tog hjelm og handsker på, da min gamle xj600 måske lugtede lidt ved start

Hun sagde det og jeg tog det til efterretning og vi er fine venner endnu.
Jeg havde ikke tænkt over det.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Ole Schultz

Dato : 30-04-09 23:57

On Thu, 30 Apr 2009 18:17:16 +0200, "KC" <kc@akk.tc> wrote:

>Hej
>
>Er der nogen der ved hvor meget en motorcykel må støje fra udstødningen ?

Lovgivningen er vist rimelig tydelig på dette punkt.

Men politiet priotererer det ikke, de har meget andet at lave
(har det fra en lokal MC betjent fornylig)

Hvis de gjorde, så var størstedelen af landets Harley'ere vel blevet
kaldt til syn ?

Skal lige siges at jeg ikke kender meget til HD, men dem jeg møder
larmer generelt al al for meget IMHO.

mvh Ole
(som godt kan li' at en MC lyder godt, men alt med måde)

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-09 00:19

On Thu, 30 Apr 2009 18:17:16 +0200, "KC" <kc@akk.tc> wrote:

Hej Klaus.

>Er der nogen der ved hvor meget en motorcykel må støje fra udstødningen ?

Det er ikke "fast", idet lovkravene er ændret over årene.
Et hvert køretøj, også MC, skal overholde de data der er opgivet i
godkendelsen den dag de blev registreret første gang.
Det vil med andre ord sige at der ikke findes en fast værdi, men at
ældre MC må støje temmelig meget, og stadig være inden for lovens
krav.
Det er derfor en lov der er meget svær at administrere for
ordensmagten.
Min Ducati Paso kører på en enkeltgodkendelse i følge hvilken den skal
holde sig under 95 dBa efter målemetode III, og det gør den så - Lige
til øllet

Og nu kommer det vanskelige.
Vi har i Danmark ikke en instans der er i stand til at måle det
absolut i følge lovens krav, og derfor bliver det en af de love der
beror på "et skøn".
Det er muligvis derfor ordensmagten er så tilbageholdende som
tilfældet er.

>Det er sikkert sød musik i ejers ører, men ikke hos mig - og resten af
>vejen.

Nu er der i loven en pasus om at man ikke må støje unødvendigt, og det
er måske der din anke kommer hen.
Hvis man har en kørestil der gør at larmen er unødvendig høj, kan man
faktisk klage over selve frembringelsen, altså måden der køres på.

>Reglen er vel der ikke må støjes mere end original udstødningen ?

Helt rigtigtigt, men der er, som antydet, meget vide grænser.

>Er det noget politiet tager sig af, hvis man har nummeret på konkrette
>motorcykler der dagligt passerer, støjende som en jetjager. De burde jo
>kaldes til syn med det larm.

Jeg er ikke helt enig, og dog.
Hvis man som tidligere antydet har en meget agressiv kørestil med
deraf fælgende larm er det utilstedeligt.
Hvis man har en MC der buldrer noget men tager hensyn til omgivelserne
og kun brænder den af i åbent land finder jeg det faktisk OK nok.

Og så er der den med synet - Det er meget vanskeligt at måle det
absolutte støjniveau.
Man kan, med rette, sige at en MC kun må køre med et af fabrikken
leveret og godkendt udstødningssystem, men så er 2/3 af landets ældre
MC dømt døde af den simple årsag at originale reservedele ikke fås
mere.

Den diskussion er ikke nem ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dak

Dato : 01-05-09 15:24

> Er det noget politiet tager sig af, hvis man har nummeret på konkrette
> motorcykler der dagligt passerer, støjende som en jetjager.

Nej

> De burde jo
> kaldes til syn med det larm.

Hvis de gør det så skifter man bare til original udstødning som tager
ca. 9 boltes tid = ca. 10 min.

Og da du har ca. brugt ½ time på at aflægge anmeldelse og politiet
bruger 1/4 time på at skrive rapport og yderligere ½ time på at køre
derud/ringe for at tjekke hvor ejer er og måske ½ time på at finde ejer
da de SKAL høre efter først om det passer med lyden.

Ejer kan evt. også ikke være hjemme og sige at han kommer forbi
politistationen senere og har skiftet potten ud? Lige meget hvad så er
han blevet tippet om det.

Så bedøm selv om politiet vil bruge den tid på at køre ud til
vedkommende... og især hvis det er flere du anmelder

Hvis de ville fange dem så er det jo bare at stå på en befærdet vej og
standse dem alle så vil 80% nok ikke overholde loven.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"