On Thu, 30 Apr 2009 18:17:16 +0200, "KC" <kc@akk.tc> wrote:
Hej Klaus.
>
>Er der nogen der ved hvor meget en motorcykel må støje fra udstødningen ?
>
Det er ikke "fast", idet lovkravene er ændret over årene.
Et hvert køretøj, også MC, skal overholde de data der er opgivet i
godkendelsen den dag de blev registreret første gang.
Det vil med andre ord sige at der ikke findes en fast værdi, men at
ældre MC må støje temmelig meget, og stadig være inden for lovens
krav.
Det er derfor en lov der er meget svær at administrere for
ordensmagten.
Min Ducati Paso kører på en enkeltgodkendelse i følge hvilken den skal
holde sig under 95 dBa efter målemetode III, og det gør den så - Lige
til øllet
Og nu kommer det vanskelige.
Vi har i Danmark ikke en instans der er i stand til at måle det
absolut i følge lovens krav, og derfor bliver det en af de love der
beror på "et skøn".
Det er muligvis derfor ordensmagten er så tilbageholdende som
tilfældet er.
>Det er sikkert sød musik i ejers ører, men ikke hos mig - og resten af
>vejen.
>
Nu er der i loven en pasus om at man ikke må støje unødvendigt, og det
er måske der din anke kommer hen.
Hvis man har en kørestil der gør at larmen er unødvendig høj, kan man
faktisk klage over selve frembringelsen, altså måden der køres på.
>Reglen er vel der ikke må støjes mere end original udstødningen ?
>
Helt rigtigtigt, men der er, som antydet, meget vide grænser.
>Er det noget politiet tager sig af, hvis man har nummeret på konkrette
>motorcykler der dagligt passerer, støjende som en jetjager. De burde jo
>kaldes til syn med det larm.
>
Jeg er ikke helt enig, og dog.
Hvis man som tidligere antydet har en meget agressiv kørestil med
deraf fælgende larm er det utilstedeligt.
Hvis man har en MC der buldrer noget men tager hensyn til omgivelserne
og kun brænder den af i åbent land finder jeg det faktisk OK nok.
Og så er der den med synet - Det er meget vanskeligt at måle det
absolutte støjniveau.
Man kan, med rette, sige at en MC kun må køre med et af fabrikken
leveret og godkendt udstødningssystem, men så er 2/3 af landets ældre
MC dømt døde af den simple årsag at originale reservedele ikke fås
mere.
Den diskussion er ikke nem ,-)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk