Underligt gearproblem..
Fra : Thore Jensen

Dato : 29-04-09 18:37

Hej NG

Jeg har, efter et knastkædeskift, fået et lidt underligt problem med min
husqvarna 610'er..

Når motoren kører kan jeg kun få i 1. og 2. gear. Men når motoren ikke
kører kan jeg unden problemer lægge alle gearene ind?

Jeg har overvejet at starte motoren i 3. gear for at om det så kan køre
og skifte som normalt, men lod være for ikke at smadre mere - hvis der
nu er noget galt..

Thore

Fra : Asbjørn

Dato : 29-04-09 16:53

On 29 Apr., 19:36, Thore Jensen <th...@snaps.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg har overvejet at starte motoren i 3. gear for at om det så kan køre
> og skifte som normalt, men lod være for ikke at smadre mere - hvis der

Hvordan foregår det?

Kan du ikke sætte den i gear fra 2. til 3. eller går motoren i stå,
evt. med støj fra knastkæden eller noget andet?

Har du vinklet knastakslen korrekt i forhold til stemplerne jf.
manual? (Hvis det er gjort helt forkert smadrer motoren, men jeg ved
ikke om den kan køre, hvis kæden er placeret en enkelt led forkert?!)

Mvh. Asbjørn
Honda CB450S (med knastkædestrammer)

Fra : Thore Jensen

Dato : 30-04-09 05:43

Asbjørn skrev:

> Hvordan foregår det?
>
> Kan du ikke sætte den i gear fra 2. til 3. eller går motoren i stå,
> evt. med støj fra knastkæden eller noget andet?
Man kan bare ikke skifte længere op, ingen støj eller noget

> Har du vinklet knastakslen korrekt i forhold til stemplerne jf.
> manual? (Hvis det er gjort helt forkert smadrer motoren, men jeg ved
> ikke om den kan køre, hvis kæden er placeret en enkelt led forkert?!)
Den kan kun sidde på 'en måde, så den skulle være i vinkel

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 01:15

Thore Jensen skrev:
> [...]
>
> Når motoren kører kan jeg kun få i 1. og 2. gear. Men når motoren ikke
> kører kan jeg unden problemer lægge alle gearene ind?......

Det lyder som du har haft adskilt mere ved dén operation, end jeg
umiddelbart forbinder dermed :-/
Beskriv venligst detaljeret hvor meget du har haft adskilt under arbejdet!

--
Armand.

Fra : Thore Jensen

Dato : 30-04-09 05:42

Armand skrev:

> Det lyder som du har haft adskilt mere ved dén operation, end jeg
> umiddelbart forbinder dermed :-/
> Beskriv venligst detaljeret hvor meget du har haft adskilt under arbejdet!

Muliigvis, men ikke mere end nødvendigt jeg er utroligt doven

For at skifte knastkædén på sådan en gammel husqvarna skal man også have
venstre side af motoren af - idet knastkæden løber på venstre side
igennem topstykke og cylinder!.
Venstre er den side med kickstarter og gearskiftemekanisme. Den er så
snedigt indrettet at man ikke behøver at pille kickstarterpedal og
gearskiftepedal det følger med motordækslet af...

Efter at have gransket diverse billeder i min værkstedsmanual grundigt
er jeg nået frem til at jeg nok er kommet til at pille/skubbe til en
fjeder i gearskiftemekanismen.

M.v.h.
Thore Jensen Bergenstoff