Ladning på Suzuki GXS400 fra 82
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-09 19:50

Hej med jer
En bekendt har en sådan og den lader for lidt.
Er lidt i tvivl, hvis jeg måler de 3 ledninger fra statoren
er de ens i modstand ( 0,5 ohm ) men de 2 faser giver
50v ac og den sidste 24v ac ved 5000omdr. Hvorfor det?
Det en med stikket afmonteret.
Den fase der er lav er den der går over lyskontakten, men jeg har
kortsluttet den.
Er det alligevel statoren der er defekt?
Hygge PD CBR1100t

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-04-09 20:13

On Tue, 28 Apr 2009 20:49:48 +0200, "Poul Dam"
<pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:

Hej Poul.

> [...]
>Den fase der er lav er den der går over lyskontakten, men jeg har
>kortsluttet den.
>Er det alligevel statoren der er defekt?

Det vil jeg mene.
Det er længe siden jeg har rodet med sådan en.
Det er et underligt system, men frit efter hukommelsen er det lavet
således for at holde generatoren i skak når der ikke er lys på.
De er alle tre ens.
Det er ikke til at måle ohm'sk på sådan en stator, derfor har jeg
lavet et "instrument" der har tre indbyggede effektmodstande på 10 ohm
og et lille voltmeter over hver så jeg kan se alle tre faser
samtidigt.

Der er en ohm måling man altid skal foretage og det er fra faserne til
stel.
Det skal være uendeligt.
Så er der fejlen man dårligt kan måle sig til.
Hvis en af faserne, i dit tilfælde den der ikke vil lave noget har en
kortsluttet vikling rammer det hele generatoren, og den falder til
næsten ingen ting - Jeg har en mistanke om at det er hvad du er ude i.
Jeg ville finde en anden stator og samtidig sløjfe det tåbelige system
med en fase over nøglen.
Det er muligt at regulatoren ikke kan holde til det, men så er der en
"Schnabelsk" løsning i horisonten.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 28-04-09 13:39

On 28 Apr., 21:12, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> med en fase over nøglen.
> Det er muligt at regulatoren ikke kan holde til det, men så er der en

Ja, den sidste fase kobles først ind når der tændes for lyset. det er
dog ligegyldigt når vi kører med lys hele tiden.
Reguleringen virker ved at den ene fase lægges til stel og dermed
kortsluttes. Derved bryder feltet sammen i statoren og der løber ingen
strøm. Så 'fjernes' kortslutningen og det hele gentager sig. En lidt
hårdhændet måde at regulere på, og det har da også kostet nogle
laderegulatorer.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-09 05:30

> [...]

strøm. Så 'fjernes' kortslutningen og det hele gentager sig. En lidt
hårdhændet måde at regulere på, og det har da også kostet nogle

Ny stator monteret i fredags. Ens AC. Samlet med ensretteren, kunne ikke
lade,
kortsluttede den ene fase hele tiden æv. Ny ensretter, jes den lader, dog
med
for lav spænding. +en fra ensretteren går til statrelæet direkte, troede
jeg,
men ca. 3cm. fra relæet er der en original samling møj, ca. 1 volt
spændingstab
der. Satte + ledningen direkte på batteriet og alt ok.
Hygge PD