500 ccm cykler
Fra : Henrik

Dato : 28-04-09 07:51

Hej Alle.

Er "ny" motorcyklist, når jeg sætter ny i anførselstegn, skyldes det at jeg
har paseret 43 års mærket. Nu ved jeg slet ikke om motorcykel vil passe ind
i vores liv, og om det er så sjovt som jeg forestiller mig lige nu hvor jeg
sider i solen, og drømmer.

Men jeg har nået frem til at det nok bliver i 500 ccm klassen (den er
billigst i forsikring), jeg vil helst købe gennem en forhandler, da det
trods alt giver en eller anden form for sikkerhed, jeg ved godt jeg måske
kunne spare på at købe privat, men da jeg ikke er super på mekanik, så vil
jeg ikke bevæge mig derud.

Er lidt lun på Suzuki's GS 500 da den er solgt i stort tal, er der også
mange udbudt til salg, og den er til at komme i nærhed af. Er der andre
typer/modeller jeg bør kigge på?

Hvad er den generelle levetid på en 2 cyl 500 ccm luftkølet motor.

Goderåd modtages med kyshånd.

Hilsen Henrik

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-04-09 07:57

Goderåd modtages med kyshånd.

> Hilsen Henrik
kig på en yamaha xj600s diversion, også til at købe for penge og forsikre
til en rimelig pris.
Min havde kørt 70000km da jeg solgte og en kammerats har kørt 105000km uden
de store problemer.
Men de bruger da lidt olie de modeller.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Rasmus

Dato : 01-05-09 08:24

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in

> [...]
> forsikre til en rimelig pris.
> Min havde kørt 70000km da jeg solgte og en kammerats har kørt 105000km

Pudsigt nok har jeg en sådan til salg

Men ja du får mere mc i en xj, end en gs. Og økonomien er ret ens. XJ´ern
koster en smule mere i indkøb, men du får meget for de sidste kroner!

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-05-09 10:00

Rasmus wrote:

> Pudsigt nok har jeg en sådan til salg
>
> Men ja du får mere mc i en xj, end en gs. Og økonomien er ret ens. XJ´ern
> koster en smule mere i indkøb, men du får meget for de sidste kroner!

En mere kompleks cykel bliver dyrere at holde når den ældes. Ikke at
XJ'eren er særlig avanceret, men der er trods alt 2 ekstra karburatorer,
cylindre, forrør osv.

--
vh
Torben

Fra : Rasmus

Dato : 01-05-09 10:07

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote in

> En mere kompleks cykel bliver dyrere at holde når den ældes. Ikke at
> XJ'eren er særlig avanceret, men der er trods alt 2 ekstra
> karburatorer, cylindre, forrør osv.

tjaa sådan er det jo.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-04-09 02:25

On 28 Apr., 08:50, "Henrik" <fj...@mig.dk> wrote:
> [...]
> typer/modeller jeg bør kigge på?
>
> Hvad er den generelle levetid på en 2 cyl 500 ccm luftkølet motor.

Hvis den er passet ordentligt, så vel tæt på evigt...
En GS500 er en ganske ok MC, og som du selv er inde på, går der 14 på
dusinet. Og rent teknisk er der ingen betydelig forskel på de
forskellige årgange, så en 1995'er kan sagtens være et bedre køb end
en 2005'er. Altså et stort og uoverskueligt udbud
Det betyder også, at en pæn GS'er med kåbe og evt taskesæt, ikke bør
koste mere end 30.000,-
Så er der også plads til at skifte den slatne affjedring.

Honda CB500 er dog på alle punkter en bedre MC, så den vil klart være
mit bud.

Fra : Armand

Dato : 29-04-09 14:50

Jesper Pedersen skrev:

> Honda CB500 er dog på alle punkter en bedre MC, så den vil klart være
> mit bud.

Der er blandt motorcykler især to ting der afviger modellerne imellem:
Kæde/kardan og luft/vand -køling.

Jeg priser din egen opfattelse af "Corolla"-princippet ved GS500, men
jeg ville nok fokusere på vandkølede modeller såsom Honda CB500 og
Kawasaki ER5.

Et spændende alternativ kunne være Suzuki VX800:
<http://images.google.com/images?q=suzuki+vx800&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SUNA_en&um=1&ie=UTF-8&ei=DFn4SZSMKuPLjAeAmKS8DA&sa=X&oi=image_result_group&resnum=4&ct=title>
der tillige har den vedligeholdelsesfrie kardan!
Ser den interessant ud så prøv at forhøre dig om hvorvidt at
forsikringspræmien for dén er væsentlig større end for 500-twin'erne!

Tilbage er at hvis du (og fruen) virkelig får AHA-oplevelsen af at køre
motorcykel, så vil en 500-twin sikkert hurtigt komme til at virke for
lille, ligesom at du/i let vil lade jer forelske i en given anden
motorcykel når nu i kommer mere rundt indenfor branchen. Med et givet
tidligt videresalg for øje er en billig(!) GS500 nok den bedste
indfaldsvej til motorcyklisme!

--
Armand.

Fra : Asbjørn

Dato : 28-04-09 03:37

> [...]
> typer/modeller jeg bør kigge på?
>
> Hvad er den generelle levetid på en 2 cyl 500 ccm luftkølet motor.

Selv om du vælger forhandler, så kig dig alligevel godt for! Specielt
i den billige ende (under 20.000) findes der mange "skjulte" fejl for
den ikke kyndige, og en forhandler skal jo have solgt sin motorcykel.

Jeg vil kraftigt overveje at få en kyndig med, når du køber brugt
eller evt. betale de slanter det koster, at få testet motorcyklen på
et andet værksted eller FDM.

Men altså, start med det sjove og prøv nogle forskellige motorcykler,
Suzuki/Honda/Kawasaki/Yamaha er i hvert fald blandt de mest gængse
mærker, du sjældent vil få problemer med angående reservedele. Når du
så har brændt dig varm på en model, så bor dig ned i teknikken og få
gennemgået den du vil købe grundigt! Hvis sælger ikke vil lade dig
pille/rode/rage, så find et andet sted at købe.

Mvh. Asbjørn

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-04-09 10:41

Henrik wrote:
> [...]
>
> Er lidt lun på Suzuki's GS 500 da den er solgt i stort tal, er der også
> mange udbudt til salg, og den er til at komme i nærhed af. Er der andre

GS500 er en fin Corolla. Enkel, billig at holde, billig at tabe.

> Hvad er den generelle levetid på en 2 cyl 500 ccm luftkølet motor.
>
> Goderåd modtages med kyshånd.

Jeg synes det er vigtigt at jeg sidder godt, og da jeg er over
middelhøjde er det ikke en selvfølge.

Det bedste råd jeg kan give er at prøvesidde/-køre en masse maskiner før
køb - men omvendt er GS500 en god prøveklud, da den er letsælgelig igen,
hvis du vil andet og mere med dit MC-liv, eller vælger helt at lægge op.

Husk at lave plads i budgettet til sikkert og komfortabelt tøj, så det
ikke er derfor at du bliver træt af at køre.

Andre bud :
Honda NTV 650
Suzuki DL 650 V-Strom
Kawasaki Versys
Kawasaki ER5
Kawasaki ER6n
Honda CB500
Honda CBF600
Yamaha XJ600 Diversion

Jeg har ikke tænkt pris, blot en liste over maskiner jeg finder
begyndervenlige og opfatter som pålidelige (det er de fleste nyere
maskiner i dag)

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 28-04-09 15:51

> Det bedste råd jeg kan give er at prøvesidde/-køre en masse maskiner før
> køb - men omvendt er GS500 en god prøveklud, da den er letsælgelig igen,

Ikke hvis den er næsten ny - kender en der har haft en 2007'er til salg med
lavt kmtal i et års tid. Den har nu opgivet at sælge for 40000kr. (mener at
det var det den var nede i)

Så hvis en gs'er skal være letomsættelig skal den være billig ...

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-04-09 06:50

Anders Majland wrote:

> [...]
> (mener at det var det den var nede i)
>
> Så hvis en gs'er skal være letomsættelig skal den være billig ...

Ja, man skal selvfølgelig ikke købe for dyrt, være uheldig med markedet,
købe nyt lige før en prisnedsættelse, osv.

Men alle (brugte) MC'er er billige i øjeblikket. GS500 giver en god
sikkerhed for en fin handel, fordi udvalget er stort. Det er nemt at
lade sig betage af en "sjælden" model og betale for meget, alene fordi
der kun er et lille udvalg at sammenligne priser med.

Der er altid risiko for at tabe penge, alt efter forhandlingstalent,
"købekløe" (tm) og Dak-agtige "investeringer" - men ikke værre i
øjeblikket end ellers. GS500 er der altid købere til - det er nok
anderledes med et 1800ccm chrommonster, for nu at sætte det lidt på
spidsen

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-04-09 12:08

Henrik wrote:
> Er lidt lun på Suzuki's GS 500 da den er solgt i stort tal, er der
> også mange udbudt til salg, og den er til at komme i nærhed af. Er
> der andre typer/modeller jeg bør kigge på?

ER-5
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=21928

Se også:
<http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/8db775ec99aabbd2/1596d61b3753df46?hl=da&ie=UTF-8&q=bike+test+kawasaki+suzuki+honda+500+gs+er+cb>

<http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/d7b14b073788fab4/66020efd7bb19211?hl=da&lnk=gst&q=bike+test+500+kawasaki+honda+suzuki#66020efd7bb19211>

Den omtalte test fra Bike årgang 2000 kan også findes via p2p-netværk.

Fra : Brian

Dato : 28-04-09 20:28

Kan varmt anbefale en GS500
- Har selv en fra '92. den runder snart 90.000km og kører stadig som en
drøm, og bruger meget lidt olie.
Købte den for ca 3 år siden, og har slet ikke fortrudt!
Og så kan de to-cylindrede jo bare sejtrække. - konen bagpå til en hyggetur
er ikke noget problem - og vil man fremad, så vil den såmænd også det

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 30-04-09 05:43

On 2009-04-28 08:50:55 +0200, "Henrik" <fjern@mig.dk> said:

> [...]
> typer/modeller jeg bør kigge på?
>
> Hvad er den generelle levetid på en 2 cyl 500 ccm luftkølet motor.

Hej Alle.
Tak for alle jeres komentarer og råd. Jeg har her i denne weekend lejet
en GS500 weekenden. Så må vi se om hvad og hvormeget.

Hilsen Henrik

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 09:39

Henrik Palshøj skrev:

> Hej Alle.
> Tak for alle jeres komentarer og råd. Jeg har her i denne weekend lejet
> en GS500 weekenden. Så må vi se om hvad og hvormeget.

Lejet!?
Rationelt!
Håber at du har haft en god weekend - når du endelig får tid til at
checke nyhedsgruppen søndag aften og læser dette

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-09 15:05

> Lejet!?
> Rationelt!

Det er desværer ikke så nemt at komme til i DK. Det er desværre også ved at
være nogle år siden jeg lejede en Honda Varadeo en weekend i tyskland hos en
lokal Honda forhandler i Bünde. Hvis jeg havde købt en efterfølgende havde
jeg fået lejen refunderet ...

Herhjemme må man på nye cykler næsten altid nøjes med ret korte ture ved
åbenthus arrangementer. Og der har jeg endda været ude for at man kun måtte
køre en fastlagt (kedelig) rute ...

/A

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 05-05-09 17:52

> [...]
> åbenthus arrangementer. Og der har jeg endda været ude for at man kun
> måtte køre en fastlagt (kedelig) rute ...

Den med fastlagt rute mener jeg faktisk er (eller var ?) lovæstet. Har
prøvet det samme hos bilforhandlere, men det er nogle år siden. De
forklarede at iflg lov var det deres pligt at skrive ruten på køresedlen -
og afveg du kunne..."nogen" straffes (kan ikke huske om det var mig,
forhandler eller beggge).
Men de senere år har jeg ikke oplevet det - hverken med bil eller mc.

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 09:44

Henrik Palshøj skrev:

> Jeg har her i denne weekend lejet en GS500 weekenden.

Hov forresten!
Køremål på søndag:
MC-mødestedet Malerklemmen (á hver første søndag i måneden) der ligger
ved Borup - Helt præcist, "ved Kildepladsen" 4, Dyndet!

--
Armand.