Hvorfor er gamle BMW´ere så dyre brugt ?
Fra : Per

Dato : 24-04-09 19:43

Hej NG !

Jeg sidder lige og støver Touring Nyt igennem, hvor der også er brugte mc
til salg.

Ser jeg på BMW synes jeg de er uftattelig dyre - for ikke at sige urimelige
dyre.

En r100rs fra 1977, 80.000 km står til 45.000 kr.

Hallo - det er en cykel der er over 30 år gammel !!

Og den er ikke den eneste i det prisleje.

I min verden skulle den koste max. 15000 kr.

Man skulle tro at sælgerne tror, at de gamle BMW´ere er noget særligt i
dag - det var de måske en gang (pga. navnet) - men ellers er det jo dødsyg
og gammeldags teknik og ringe køreegenskaber sammenholdt med høj egenvægt.
tsk tsk

Det er som om at BMW ejere ikke har fundet ud af priserne på mc er faldet og
man får ekstrem meget mere for sine penge i dag end man gjorde tidligere.

Bemærk at jeg kun taler om de gamle BMW ére med boksermotor.

Er jeg den eneste der synes at de er alt for dyre ??

mvh. Per

Fra : Kim Olsen

Dato : 24-04-09 20:20

Tja... Jeg har lige købt en BMW R26 fra 1956 for kr. 10.000,-, og selvom den
trænger til lidt maling er den faktisk klar til syn.
Det er godtnok ikke en bokser, men en charmerende gammel veteran.
Jeg var godt tilfreds med prisen.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Grunnet

Dato : 25-04-09 07:49

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> den trænger til lidt maling er den faktisk klar til syn.
> Det er godtnok ikke en bokser, men en charmerende gammel veteran.

HÆ! Den var jeg også inde og byde på, men syntes også den var prissat for
dyrt.
Tillykke med købet. Til den pris kan det kun betragtes som et godt køb
God fornøjelse med renoveringen.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-04-09 09:17

Grunnet skrev:

> HÆ! Den var jeg også inde og byde på, men syntes også den var prissat for
> dyrt.
> Tillykke med købet. Til den pris kan det kun betragtes som et godt køb
> God fornøjelse med renoveringen.

Hmmm, den forstår jeg ikke. Den var "for dyr"........men "Til den pris
kan....". Jeg vil sige, at du på de få linier rammer tyren lige i røven.

Er det ikke lige præcis samme forhold som denne tråd handler om?. Prisen
er for høj og alligevel ikke. Udbud og efterspørgsel- frie markedskræfter.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-04-09 09:45

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> er for høj og alligevel ikke. Udbud og efterspørgsel- frie markedskræfter.

ja den er godt nok svær at greje ....

Måske prissat for højt i forhold til egen øjeblikkelige likviditet, men
ellers fint i forhold til hvad Grunnet godt ved det koster?

Lidt lige som at jeg ikke lige havde 25000,- til en BMW 525i fra '91 i
flot flot stand, selv om jeg syntes det var billigt nok til, at det
kunne være sjovt at eje en sådan miljø-bombe

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Grunnet

Dato : 25-04-09 10:39

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Lidt lige som at jeg ikke lige havde 25000,- til en BMW 525i fra '91 i
> flot flot stand, selv om jeg syntes det var billigt nok til, at det kunne

Jeg forstår godt jeres undren.

På Kims website - jvfr. hans signatur - kan man se at BMW'en havde været til
salg på QXL med en for høj mindstepris.
Kim ringer så til manden og får lavet en handel, da sælger nok har indset at
hans mindstepris var for høj
(BMW'en havde været på flere gange uden at blive solgt).
Jeg havde selv være inde og byde på den uden at nå den mindstepris der var
sat.

Og ja! det er netop det tråden handler om, folk tror det er guld de har men
må sande at det er efterspørgslen og købernes betalingslyst der bestemmer
prisen.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-09 15:04

On Sat, 25 Apr 2009 11:39:08 +0200, "Grunnet"
<neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

Hej.

>Og ja! det er netop det tråden handler om, folk tror det er guld de har men
>må sande at det er efterspørgslen og købernes betalingslyst der bestemmer
>prisen.

Ja, og jeg harv lige købt en MC fra 1960 for ca 8 gange nyprisen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Futte & Co.

Dato : 25-04-09 15:41

Steen Gruby skrev:
> On Sat, 25 Apr 2009 11:39:08 +0200, "Grunnet"
> <neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

> Ja, og jeg harv lige købt en MC fra 1960 for ca 8 gange nyprisen

Fortæl fortæl, ååhhrrr kommmm nnuu, we du ikk' nok

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 16:22

Futte & Co. skrev:

> Fortæl fortæl, ååhhrrr kommmm nnuu, we du ikk' nok

Inderst inde så véd du det jo godt, Jørgen!

--
Armand.
(der overlader det til den stolte ejer at sprænge bomben)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-04-09 17:02

Armand skrev:

> Inderst inde så véd du det jo godt, Jørgen!

NSU. Noget Større Udgifter. Gætter jeg på.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-09 23:42

On Sat, 25 Apr 2009 18:01:49 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>NSU. Noget Større Udgifter. Gætter jeg på.

Du skal til et andet land, der hvor alting sideer i den forkerte side
og olie er en plet på jorden
Velocette Venom Clubman.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-04-09 09:17

Steen Gruby skrev:

> Du skal til et andet land, der hvor alting sideer i den forkerte side
> og olie er en plet på jorden
> Velocette Venom Clubman.

Uha. Den kommer der måske lidt billeder af. Min gamle kørelærer havde et
par Velocetter. Lettere adskilt. Sønnen har vist arvet dem for mange år
siden. Men de er vist ikke kommet ud at køre. Lige hvilke modeller ved
jeg ikke. Men der er flere der snakker om dem.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Grunnet

Dato : 26-04-09 09:57

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Uha. Den kommer der måske lidt billeder af.

Vi er jo nogle der forventer en lige så detaljeret føljeton af
restaureringen som vi fik at Max'en

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-04-09 11:30

Grunnet skrev:

> Vi er jo nogle der forventer en lige så detaljeret føljeton af
> restaureringen som vi fik at Max'en

Åh sig der ikke. Tror jeg er kommet til at love noget lignende da jeg
var turen igennem med både en BMW og min gamle M22. Jeg vil vædde på den
dato der står på hjemmesiden er autogenereret og ramdomiseret.

http://home14.inet.tele.dk/senator/

Der må ikke grines eller kommes med spydige bemærkninger til siden. Kun
til indholdet. Og entre er på eget ansvar.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-04-09 16:29

On Sun, 26 Apr 2009 10:57:03 +0200, "Grunnet"
<neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

Hej Steen.

>Vi er jo nogle der forventer en lige så detaljeret føljeton af
>restaureringen som vi fik at Max'en

Det er der ikke rigtigt basis for.
Max'en var en bunke rustent jern da jeg startede det projekt, så den
skulle ned omkring "exploded view" stadiet.
Det er på ingen måde tilfældet med Velo'en.
OK, stellet har skrammer, det har sikkert heller aldrig set maling, så
en dag skal det ske, men ikke lige nu.
Motoren har et problem, og det skal laves først.
Så skal den til syn og der skal betales afgift.
Først derefter går jeg i gang med en restaurering.
Jeg ved hvor der ligger en "glasnæsekåbe", den originale kåbe til
Truxton, så forhandlingen er startet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Grunnet

Dato : 26-04-09 19:46

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> On Sun, 26 Apr 2009 10:57:03 +0200, "Grunnet"
> <neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

Hej Steen.

> Det er der ikke rigtigt basis for.

Fair nok, men så vil vi se nogle "her og nu" billeder, og det kan jeg læse
længere nede i tråden at du allerede har lovet.

> Jeg ved hvor der ligger en "glasnæsekåbe", den originale kåbe til
> Truxton, så forhandlingen er startet

Held og lykke med forhandlinerne, jeg glæder mig allerede til at se billeder
når den står som en Truxton
Med de billeder og beskrivelser vi indtil nu har set fra dine "projekter" er
jeg ikke i tvivl om at kvaliteten bliver helt i top.

--
Steen
( Der har indset at selvtilliden (læs: evnerne og tålmodigheden) ikke rækker

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-04-09 21:48

On Sun, 26 Apr 2009 20:46:02 +0200, "Grunnet"
> [...]

>Med de billeder og beskrivelser vi indtil nu har set fra dine "projekter" er
>jeg ikke i tvivl om at kvaliteten bliver helt i top.

Jeg tror din mailadresse er OK med ændringer.
Jeg har sendt dig en håndfuld billeder

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 11:26

On Sun, 26 Apr 2009 00:41:42 +0200, Steen Gruby wrote:

> Velocette Venom Clubman.

Jeg ville have gættet Truxton

Tillykke med "ræseren"

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-04-09 13:19

On Sun, 26 Apr 2009 12:25:50 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Jeg ville have gættet Truxton

Det var også det jagten oprindeligt gik på, men da jeg opdagede hvor
få der var lavet af dem, blev jeg klar over projektets umulighed.
Der var en til salg sidste år til 125.000, og den havde været brugt
til race - Det var ikke lige det jeg gik efter.
Så det der står der nu er så langt det rækker.
Noget andet er så at der er lavet mange tilføjelser på den jeg har
erhvervet, bl.a. forbremsen fra en Truxton, samt tanken og sæde fra
samme.
Den er i en forfatning hvor det vil være upassende at skille den ad
blot for at male - Det er ikke nødvendigt.
Motoren derimod, er ikke god.
Den mangler kompression - Meget - Så den skal skilles ad fra oven.
Så får vi se hvilke sygdomme der gemmer sig i den.
Det projekt skal jeg nok tage billeder af

>Tillykke med "ræseren"

Mange tak.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Futte & Co.

Dato : 26-04-09 15:09

Steen Gruby skrev:
> On Sat, 25 Apr 2009 18:01:49 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
> wrote:

> Velocette Venom Clubman.

teløgg mæ'en, Steen
Hvor har du fundet den? Er det en 59'er med dobbeltvirkende forbremse og
omdrejningstæller?

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-04-09 19:24

On Sun, 26 Apr 2009 16:08:31 +0200, "Futte & Co."
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:

Hej Jørgen.

>teløgg mæ'en, Steen

Mange tak - Jeg skal nok lægge et billede ud på min hjemmeside ved
lejlighed.

>Hvor har du fundet den? Er det en 59'er med dobbeltvirkende forbremse og
>omdrejningstæller?

Jeg har fundet den i Frederikssund såmænd
Den har aldrig været på plader i DK, og der er heller ikke betalt
afgift, så der starter det.
Det er en 1960 model, født d. 2-6-1960.
Jeg har al historik på den - Det er sjov læsning.
Den dobbeltvirkende forbremse er eftermonteret.
Både omdrejningstæller og speedometer er Smiths Chronomatic.
Tank og sæde er fra en Truxton, og for det utrænede øje kan det være
svært ikke at tro at det er en Truxton, men der mangler et T i
motornummeret, så den er afsløret .

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Futte & Co.

Dato : 26-04-09 15:04

Armand skrev:

> Inderst inde så véd du det jo godt, Jørgen!

Jow jow, Steen har da nævnt drømmen tidligere, men een ting er drømmen,
noget andet virkeligheden
Og Steen skal da selv ha' lov, ikk

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954, sælges
Triumph T120R Bonneville, 1969, sælges ikke

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-04-09 19:29

On Sun, 26 Apr 2009 16:04:11 +0200, "Futte & Co."
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:

Hej Jørgen.

>Jow jow, Steen har da nævnt drømmen tidligere, men een ting er drømmen,
>noget andet virkeligheden

Du har helt ret - Men den drøm er nu tæt på virkelighed.
Med den er ringen sluttet, så det er nok mit sidste MC køb.
Fra nu af vil jeg blot vedligeholde parken og nyde køreturene.

>Og Steen skal da selv ha' lov, ikk

Jow, og det nyder jeg så

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 16:09

Steen Gruby skrev:
> [...]
> <neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote:
>
> Hej.
>
> Ja, og jeg harv lige købt en MC fra 1960 for ca 8 gange nyprisen

- - - Men endnu ikke fået den sat i signaturen!

--
Armand.
(vel vidende)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 24-04-09 20:20

Per skrev:
> [...]
>
> Bemærk at jeg kun taler om de gamle BMW ére med boksermotor.
>
> Er jeg den eneste der synes at de er alt for dyre ??

Jeg kan da supplere med at _jeg_ ikke syntes de er for dyre, men så
kunne jeg så heller aldrig i livet drømme om at købe en gammel BMW :-\

....og så længe der er nogen der vil slippe slanterne er det vel ret
beset deres hovedpine - vel bare et tegn på et frit marked der fungerer

så jeg forstår din undren, men deler den ikke
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 20:27

On Fri, 24 Apr 2009 20:42:41 +0200, Per wrote:

> Det er som om at BMW ejere ikke har fundet ud af priserne på mc er faldet og
> man får ekstrem meget mere for sine penge i dag end man gjorde tidligere.

Ting koster det som Du kan få for dem, længere er den ikke

Fra : Per

Dato : 24-04-09 20:40

Orla Pedersen wrote:

> Ting koster det som Du kan få for dem, længere er den ikke

He he - ja det har du ret i.

Men jeg tror nu ikke de får det de kræver i sidste ende - slet ikke her i
finankrisetiden.

Alt er købers marked pt.

/ Per

Fra : MKS - 74

Dato : 24-04-09 20:58

On Fri, 24 Apr 2009 21:40:01 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Alt er købers marked pt.

Det er _alt_ så afgjort ikke. Jeg har lige solgt en cykel, den blev
fra start af sat til det jeg ville ha' for den, fik flere bud der var
fra lidt til absurd meget under fra folk der ikke havde set cyklen
først og nogle forsøgte også at argumentere med "finanskrise" og
bla-bla-bla, de fik alle et pænt nej tak. Så kom der en og rent
faktisk så på cyklen (den første) og han købte den så til prisen, ikke
givet een krone i afslag og ingen nedsættelse af den oprindelige
udsalgspris. Dagen efter var der en mere der var villig til at give
prisen, men der var det så for sent .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 24-04-09 20:46

Per skrev:
> [...]
> i dag end man gjorde tidligere.
> Er jeg den eneste der synes at de er alt for dyre ??

Nej. Men BMW'erne er præget af en usædvanlig markedsmekanik:
Folk, måske fortrinsvis new-born bikers, køber alt for dyre brugte
BMW'er i tillid til at de holder prisen (læs: at der findes andre der er
ligeså økonomisk letsindige som dem selv!) og ved senere erkendelse af
at der ikke er den afsætnings-mulighed som de troede, forbliver "pølsen"
i familien når moderens (typisk:) Virago viser sig lettere omsættelig og
hun derfor opgraderes til boxer når faderen skal have sig en (alt for
dyr) brugt K-model.

På denne måde holdes boxerne væk fra den frie markedsøkonomi, hvorved at
priserne forbliver højt satte af dé der endnu ikke har opgivet at få
forventede pris ind og i stedet opgraderer konens Shadow

Meeen - Når nu du kan irriteres så grundigt er det jo fordi der stadig
er en vis soeindingmussichauchhaben-effekt i den gamle pølser

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 24-04-09 20:48

Armand wrote:

> [...]
>
> Meeen - Når nu du kan irriteres så grundigt er det jo fordi der stadig
> er en vis soeindingmussichauchhaben-effekt i den gamle pølser

Det er sgu interessant det du der skriver Armand - du har nok fat i noget

Tør man sprøge hvorfor / hvorfra de kaldes "pølser"

Mvh. Per, der ikke har noget ønske om en gammel BMW

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-04-09 23:18

Per skrev:

> Det er sgu interessant det du der skriver Armand - du har nok fat i
> noget

Det der er interessant er at Armands indlæg altid sluges råt. Som om at
alle andres indlæg ikke underkastes samme kritiske øjne som alle andres.
Ikke sagt med misundelse eller andre skjulte hensigter. Han er mig
bekendt officielt Honda-hader, og har vist også et horn i siden på BMW.
Det siger han bare ikke.

Det sjov er at der siges: "Nej. Men BMW'erne er præget af en usædvanlig
markedsmekanik". Det er vi fire-fem andre der siger det modsatte til.

Argumentet med den mere omsættelige Virago holder vand. De mange
new-born bikers vil have softchopper. Derfor er de letomsættelige. Også
selv om de holderprisen godt. Men lad os se når de kommer lidt op i
alderen og skal have reservedele der er svære at skaffe. Og folk er
blevet trætte af den kørestilling. så skal du se fri markedskræfter.
Priserne styrtdykker. Jeg kender flere nærrigrøve der er ved at hoppe på
HD-vognen. Der er det ikke usædvanligt at der bankes 25-30% af udbudsprisen.

Og til Armand, som sikkert læser med her, så er det ikke ment som et
personligt angreb. Dertil har vi begge været med her i gruppen, og nærer
samme respekt for hinanden.

> Tør man sprøge hvorfor / hvorfra de kaldes "pølser"

Sikkert fordi den er fra tyskland. Og der drejer alt sig som regel om
pølser. Og sauerkraut. Men hvis du vil have en mere at undres over så
kaldes k-modellerne for "The flying brick".

> Mvh. Per, der ikke har noget ønske om en gammel BMW

Må man være så fri og spørge om hvad du ønsker at købe, samt alder og
kørekortet alder. Ikke for at snage. Men mere fordi det gør det lidt
nemmere når man ved om det er en 18 årig eller en 60 årig.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 24-04-09 23:34

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> Ikke sagt med misundelse eller andre skjulte hensigter. Han er mig
> bekendt officielt Honda-hader, og har vist også et horn i siden på BMW.

Nu behøver man vel ikke være "Hader" fordi man har den infaldsvinkel til
motorcyklisme at man gerne vil have noget ordentligt at køre på.

Og inden du nu udråber mig til BMW hader, så tillader jeg mig bare at
betragte 25 år gamle BMW som lige så elendige som andre 25 år gamle
motorcykler, sammenlignet med en moderne motorcykel. At der er nogen der
har veneration for slige sager har jeg det fint med og glædes da også
over, al den stund at det sikre at der fortsat findes fine eksemplarer
af gamle motorcykler og jeg skal ikke sætte mig til dommer over hvad
andre finder glæde ved inden for motorcyklismen

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-04-09 00:07

J.C.Kløve skrev:

> Nu behøver man vel ikke være "Hader" fordi man har den infaldsvinkel til
> motorcyklisme at man gerne vil have noget ordentligt at køre på.

Der er heller ikke mig der har udnævnt ham til dette. det har han selv
gjort. F.eks 18april 2004 med underskriften "Armand.
(trængt Honda-hader, som endelig fik lejlighed til at flame en Honda)"

> Og inden du nu udråber mig til BMW hader,

Lige så vel jeg ikke gjorde det med armand så heller ikke dig.

> så tillader jeg mig bare at
> betragte 25 år gamle BMW som lige så elendige som andre 25 år gamle
> motorcykler, sammenlignet med en moderne motorcykel.

Også her. Men jeg har en mistanke om skæv sammenligning med nutidige
maskiner. Derfor efterlyste jeg også lidt "data" på spørgeren. Lige så
vel man heller ikke kan sammenligne et velholdt gammel eksemplar med et
lige så gammel vrag. Og holde man et gammel vrag op mod et nyt køretøj,
så falder kæden af.

> [...]
> af gamle motorcykler og jeg skal ikke sætte mig til dommer over hvad
> andre finder glæde ved inden for motorcyklismen

Heller ikke her. Jeg har kun paraderne oppe når jeg ser den slags
spørgsmål. Det svarer lidt til at en fem år gammel cykel fra Kildemoes
skulle koste det samme som en fra Harald Nyborg. Der er trods alt
forskel i nyprisen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-04-09 07:27

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> vel man heller ikke kan sammenligne et velholdt gammel eksemplar med et
> lige så gammel vrag. Og holde man et gammel vrag op mod et nyt køretøj,

Men der hvor sammenligningen _kan_ forekomme relavant, er hvor man
præsenteres for en pris for en gammel uanset tilstand der er den samme
som en helt ny mellenklasse motorcykel -

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-04-09 09:09

J.C.Kløve skrev:

> Men der hvor sammenligningen _kan_ forekomme relavant, er hvor man
> præsenteres for en pris for en gammel uanset tilstand der er den samme
> som en helt ny mellenklasse motorcykel -

Men er sammenligningen med hensyn til køreegenskaber så fair?.
Skal man holde en dyr misligholdt op mod en ny og prisen er den samme,
så skal man vist være meget fanatiker for ikke at vælge den nye.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-04-09 09:41

Ib Jakobsen skrev:

> Men er sammenligningen med hensyn til køreegenskaber så fair?.

Nej bestemt ikke - udviklingen over de 25 år har været kolosal, og den
nye vil slå den gamle med længder når det kommer til køreegenskaber!

Kun image, og "klasse" á f.eks. "touring-bamse" vil en ny ikke kunne
matche al den stund den er og bliver mellemklasse.

> Skal man holde en dyr misligholdt op mod en ny og prisen er den samme,
> så skal man vist være meget fanatiker for ikke at vælge den nye.

....men dem er der også købere til, hvorfor jeg læner mig op ad teorien
om at det er image og veneration der vægter tungest, og ikke de
framsatte argumenter om overlegen teknik og egenskaber. - og inden nogen
følser sig stødt over dette argument, så respekterer jeg fuldt ud at
netop disse faktorer også kan være bærende for passionen for
motorcykler, blot er det ikke min :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 01:34

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> Ikke sagt med misundelse eller andre skjulte hensigter. Han er mig
> bekendt officielt Honda-hader, og har vist også et horn i siden på BMW.

Det kan der være noget om:
Fra mine tidlige år i klubben er jeg blevet stopfodret med
BMW-lovprisninger og allerede dengang (før K-modellerne) anså jeg disse
for lidt af en reminiscens fra tidligere tider, eftersom at samtidens
GoldWing; XS1100; Kawa 1300 samt kædetrukne 750-1000 -kubikkere var
fuldt på højde med BMW's durabilitet!
Staklerne var dem der hoppede på snakken og købte sig sådant et tyskt
vidunder, måske ligefrem af en klubkammerat, og måtte indse hvor meget
at BMW'ejernes såkaldte "små juster-arbejder" engetlig omfattede i
forhold til deres billede af fraværende skruebehov :-|

> Det sjov er at der siges: "Nej. Men BMW'erne er præget af en usædvanlig
> markedsmekanik". Det er vi fire-fem andre der siger det modsatte til.

Jég har med den sætning blot formuleret et forhold jeg har fundet
symptomatisk efter at have fået kendskab til nogle tilfælde hvor
lillemor fik den gamle boxer prakket på efter at den forgæves(?) var
blevet forsøgt solgt igennem en sæson. Andet er der ikke i dét.

Hold forøvrigt selv øje med BMW-ægteparret hvor lillemor har en boxer,
når du/i kommer rundt omkring igennem sæsonen - Det er langtfra
enetilfælde jeg taler om!

> [...]
> alderen og skal have reservedele der er svære at skaffe. Og folk er
> blevet trætte af den kørestilling. så skal du se fri markedskræfter.

Og??

> Og til Armand, som sikkert læser med her, så er det ikke ment som et
> personligt angreb. Dertil har vi begge været med her i gruppen, og nærer
> samme respekt for hinanden.

Jow, jow!
Men jeg synes nu at du farer lige lovligt hastigt frem omkring emnet,
hvilket efterlader mig med en tanke om hvilken nerve det er jeg har ramt :-/
Men så igen: Dét er jeg jo vant til fra Honda-fanatikernes side

> Sikkert fordi den er fra tyskland. Og der drejer alt sig som regel om
> pølser. Og sauerkraut. Men hvis du vil have en mere at undres over så
> kaldes k-modellerne for "The flying brick".

Det er K1'eren der er den flyvende mursten, og dét er sq ikke noget at
undre sig over!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-04-09 21:20

Armand skrev:

> Det kan der være noget om:
> Fra mine tidlige år i klubben er jeg blevet stopfodret med
> BMW-lovprisninger og allerede dengang

Der går røg af en brand uden der er ild. Men andre ord, så kunne der
måske, kun rent hypotetisk være noget om snakken?.

> [...]
> at BMW'ejernes såkaldte "små juster-arbejder" engetlig omfattede i
> forhold til deres billede af fraværende skruebehov :-|

Det er da en dårlig klubkammerat der fylder de andre med usandheder og
så oveni købet sælger sådan noget bras til sine naive ditto.

Kunne dem der købte da ikke huske hvor meget de andre havde måtte skrue
på skidtet for at holde det kørende.

Bemærk smileys.

> [...]
> lillemor fik den gamle boxer prakket på efter at den forgæves(?) var
> blevet forsøgt solgt igennem en sæson. Andet er der ikke i dét.

Måske er dine venner for optimistiske eller for lidt handelsmænd. Min
fik jeg solgt til prisen og rimeligt hurtigt.

> Hold forøvrigt selv øje med BMW-ægteparret hvor lillemor har en boxer,
> når du/i kommer rundt omkring igennem sæsonen - Det er langtfra
> enetilfælde jeg taler om!

De holder ved siden af hr og fru Honda/Guzzi/Yamaha/Kawasaki/Suzuki/HD.
Ægtepar har det med at have samme smag. Ellers var de vel heller ikke gift.

> Jow, jow!
> Men jeg synes nu at du farer lige lovligt hastigt frem omkring emnet,
> hvilket efterlader mig med en tanke om hvilken nerve det er jeg har ramt
> :-/

Du har såmænd ikke ramt nogen speciel nerve. Men prøv at træde et skridt
tilbage og se ordlyden af de andres indlæg. Der vil du se at vi andre
har en lidt anden holdning til sagen. BMW må end ikke bare være som de
andre. De skal stå i skyggen og er i øvrigt noget skrammel. Man kan bare
undre sig over politi, nødhjælpsorganisationer, forsvar og andre bruger
dem så meget?. Nok næppe alene på grund af "returkommision".

> Det er K1'eren der er den flyvende mursten, og dét er sq ikke noget at
> undre sig over!

Det kan godt være det er der navnet stammer fra, men prøv at søge på
det. Resten af verden kalder K-modellerne for det. Selv bare her fra
hestens egen mule:

http://www.flyingbrick.de/

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : J

Dato : 28-08-09 18:18

On 2009-04-25 02:33:54 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said:

> Det er K1'eren der er den flyvende mursten, og dét er sq ikke noget at
> undre sig over!

Nope. The Flying Brick refererer til motorens visuelle fremtræden, set
fra siden (venstre). Diverse litteratur, samt det (måske hedengangne)
www.flyingbrick.de... siger, at sådan er det.

At *nogen* ikke kan li´, forstår eller læser designet på K1´eren, gør
det måske nemt lige at tro metaforen er derfra, passende og måske
saligt nedgørende (?), ændrer ikke på sagen.

I øvrigt ganske sjovt, så meget smag og holdning, der kan diskuteres,
uden *design* bliver til meget andet, end enten konstruktionssnak eller
kan-li´-kan-ikke-li´...

Fra : Per

Dato : 25-04-09 07:01

Ib Jakobsen wrote:

> Må man være så fri og spørge om hvad du ønsker at købe, samt alder og
> kørekortet alder. Ikke for at snage. Men mere fordi det gør det lidt
> nemmere når man ved om det er en 18 årig eller en 60 årig.

Hej Ib !

Jeg er 41 år og har kørt siden mit 18. på forskellige mc´ere. (DT125R,
mvx250, XT600, Impulse, CBR600, div. maxi scootere mv.)

Jeg har ikke nogen planer om at købe en konkret mc, men kigger bare lidt på
markedet som jeg altid gør
Jeg er ellers ikke særlig kræsen og har bla. en YBR125, som jeg er godt
tilfreds med, til fx. bykørsel og frem og tilbage til arb.Selvom der ikke er
meget wow-faktor over den.
Men kommer der et godt tilbud kan man da altid bruge en MC mere. Jeg
overvejede da seriøst den der Yamaha MT-03, der er sat ned til 70K - et
langt langt bedre køb i forhold til en 30 år gammel BMW imo.Se tråden af
21-04-09 et sjældent godt køb

Grunden til min spm., var , at i gamle dage (start 90´erne) da var de samme
BMW´ere ret dyre pga. mærket - og det er de åbenbart stadigvæk, selvom
håbløse gammeldags. Og så undrer det mig at der er købere til den slags.
Til samlere kan jeg forstå det - men til egentlig kørsel og brug - Nej.

Biler er jo fx. også blevet langt langt billigere idag og du får ekstremt
meget mere for pengene end du gjorde tidligere.

Mhv. Per

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-04-09 21:31

Per skrev:

> Jeg er 41 år og har kørt siden mit 18. på forskellige mc´ere. (DT125R,
> mvx250, XT600, Impulse, CBR600, div. maxi scootere mv.)

Ok. Så er du heller ikke nogen novice. Jeg bemærker at det stort set
alle er mindre maskiner du har haft. Kunne godt forklare hvorfor du
syntes den var tung da du var ude og køre på en R100. Den er lidt højere
end andre mærker. Din egen højde spiller ind.

> [...]
> overvejede da seriøst den der Yamaha MT-03, der er sat ned til 70K - et
> langt langt bedre køb i forhold til en 30 år gammel BMW imo.Se tråden af

Køb du den og se hvor meget du kan få for den om fire år. Det vil have
et tab. Det vil du også have på en ny BMW. Men gør ikke alt op i penge.
Nogen har glæde ved et nyt køretøj. Andre ved at skrue.

> [...]
> samme BMW´ere ret dyre pga. mærket - og det er de åbenbart stadigvæk,
> selvom håbløse gammeldags. Og så undrer det mig at der er købere til den

Jeg har også en Nimbus. Den handles 10-12 gange nyprisen. Den har
køreegenskaber og komfort langt fra dagen krav. Dog har den ABS. Den kan
i hvert fald ikke blokere forhjulet.

> Til samlere kan jeg forstå det - men til egentlig kørsel og brug - Nej.

Nej, men det er så det der er ikke er noget korrekt svar på.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 22:13

Ib Jakobsen skrev:

> Køb du den og se hvor meget du kan få for den om fire år. Det vil have
> et tab. Det vil du også have på en ny BMW.

Det er nu ikke helt så sikkert.
Suzuki, der i mange år har excelleret med samme salgs-strategi (at sælge
hjemtagne overskudsmodeller billigt) har haft flere af disse der holdt
prisen i flere år.
Hårdeste eksempel var GSXR400 á 53.000 i nypris, der solgtes som brugte
til op imod 70.000,- 3-4 år senere
Såvel på kort, som på halvlangt sigte kunne MT03-bargain'et derfor også
blive et fornuftigt køb med henblik på gensalgsværdien - Modellen er dog
så anderledes at det er med forbehold for (brugt)køberskarens størrelse!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-04-09 22:56

Armand skrev:

> Det er nu ikke helt så sikkert.

Ingen regel uden undtagelse.

> Hårdeste eksempel var GSXR400 á 53.000 i nypris, der solgtes som brugte
> til op imod 70.000,- 3-4 år senere

Men er vi så ikke kommet tilbage til start igen?. Vi køber en brugt
model, endda til en højere pris end en tilsvarende ny ville koste. Som
har en høj pris fordi den har et godt ry og rygte? Og måske for
opreklameret. Ligner det ikke en tråd af 24-4-2009 der hedder "Hvorfor
er gamle BMW'er så dyre brugt?". =

> Såvel på kort, som på halvlangt sigte kunne MT03-bargain'et derfor også
> blive et fornuftigt køb med henblik på gensalgsværdien - Modellen er dog
> så anderledes at det er med forbehold for (brugt)køberskarens størrelse!

Derom hersker der vist ikke ret meget tvivl. Helt sikkert hjulpet godt
på vej af Skat. Importøren har helt sikkert søgt om at få genforhandlet
afgiften. Så har han slået cirka kr.15.000 af så er prisen ved at være
nedsat med et halvt hunrede tusind.

Nok om det. Vi er vist i mål.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 15:15

> [...]
> familien når moderens (typisk:) Virago viser sig lettere omsættelig og hun
> derfor opgraderes til boxer når faderen skal have sig en (alt for dyr)

Tjae, den historie er du kommet med før

BMW er vel lidt ligesom golf'er er inden for bilerne. Holder priserne
ufatteligt godt. Om de er for dyre? well, så kunne de jo ikke sælges, og
kan jeg bevise ikke er tilfældet, ellers havde jeg jo fire bmw'er nu

Nå det så er sagt, vil jeg sige at jeg efter masser af år med Honda, nu er
på min 4. bmw, og trods en højere pris, så er ejerskabet billigere.
- Billigere fordi BMW inddirekte giver tilskud til forsikring (hvordan kan
jeg ellers have fuld kasko og vinterdækning på en 150kkr maskine for 1800?)
- Billig fordi den også kan sælges dyrt, og dermed ikke taber så meget
- Billig fordi den er simpel og dermed nem at skrue i (indbefatter nok mest
boxerne)

Og dyere end honda? tjae. Inden jeg købte min nuværende RT stod valget
mellem en K1200RS til ca. 90.000 og en CBR1100 til ca 90.000. BMWen gav mig
kardan, indsprøjtning, Tasker og ABS for de samme penge (97 begge). Så
hvorfor dog vælge en honda?! Kvaliteten er vel ca det samme

K1200eren kørte jeg kun 500km inden jeg impulsagtigt købte en RT. Før da
kørte jeg 3 år med masser af km på en RS uden nogle problemer.

Mvh TP
R1150RT

RTen. Joe, jeg kunne have købt en ST1300 eller FJR1300, men de koster altså
en hel del mere.

MVh TP
BMW ejer, intet imod Honda (suzuki er dog en helt anden historie

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 16:15

tp skrev:

> [...]
> ufatteligt godt. Om de er for dyre? well, så kunne de jo ikke sælges,
> og kan jeg bevise ikke er tilfældet, ellers havde jeg jo fire bmw'er nu

Sjovt når nu du lige drager parallel til Golf: Gensalgsprisen er jo et
tungt argument; men for den sidste ejer af en gammel Golf er det høje
prisleje helt hen i vejret.
Jeg hár hørt argumentet fremført af et par lærlinge der skulle have
deres første bil og efter råd af det fædrene ophav købte sig en
gaaaammel Golf II ud fra værdi-princippet; men allerde efter en uges tid
synes jeg at det lå i kortene at dé Golf's havde fundet sig deres sidste
ejer

--
Armand.

Fra : claus.b.p.

Dato : 24-04-09 21:03

> [...]
>
> Bemærk at jeg kun taler om de gamle BMW ére med boksermotor.
>
> Er jeg den eneste der synes at de er alt for dyre ??

Om den nuværende krise har ramt Bimmerne uden at ejerne skulle have opdaget
det, ved jeg ikke. Men hvis det handler om transport, touring og minimale
driftsudgifter på langt sigt, så er Bimmerne uovertrufne. I modsætning til
95 procent af andre motorcykler på markedet, så er reservedelene holdbare,
rimelige i pris og findes i rigelige mængder. Hvad køreegenskaber og ydelse
angår, ja så har jeg lige så svært ved at fatte at nogen kan holde af en
Harley. Men klart, der er ikke meget bling-bling ved en BMW boxer. Jeg har
nu ikke selv kørt Bimmer, men Guzzi, og der er noget af samme ånd over
den, - dog lidt mere bling, men ikke helt samme kvalitet. Holder også
priserne godt. Jeg købte min T3'er brugt, havde den i 20 år og solgte den
til samme pris.
Hvis du ikke mener BMW appelerer til dig og din pengepung, så køb noget
andet. Priserne på Bimmere skal nok følge ned hvis efterspørgslen falder.
Du kan iøvrigt sikkert nemt finde en R45 27hk. til billige penge. De er ikke
lige helt så eftertragtede.

/Claus

Fra : Armand

Dato : 24-04-09 21:17

claus.b.p. skrev:

> Om den nuværende krise har ramt Bimmerne uden at ejerne skulle have
> opdaget det, ved jeg ikke. Men hvis det handler om transport, touring og
> minimale driftsudgifter på langt sigt, så er Bimmerne uovertrufne.

Tjaeh :-/
Værkstedsnorm på 11 timer for udskiftning af kobling på en K1200RS
falder ikke helt samme med dé lovord :-|
I tilgift kan årsagen til koblingens død være en færdig pakdåse, hvilket
man ikke oplever på en alm. tværliggende /4!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-04-09 22:54

Armand skrev:

> Tjaeh :-/
> Værkstedsnorm på 11 timer for udskiftning af kobling på en K1200RS
> falder ikke helt samme med dé lovord :-|

Thjaa, du bliver ved med dit enestående eksempel. Jeg bemærker at nu er
det blevet en 1200.

> I tilgift kan årsagen til koblingens død være en færdig pakdåse, hvilket
> man ikke oplever på en alm. tværliggende /4!

Af flere grunde. Findes der nogen tværliggende /4 med tørkobling?. Og
som Orla sagde sidst så overholder det fysikens love. Skulle pakdåsen
blive utæt slynges olien af og løber ud gennem drænhullet. Olien komme
fra modsatte side end hvor koblingsnavet sidder.

Men Armand, smid nu nogle link der siger at koblingen er for svag på
K-modeller. Og ikke mindst at der er problemer med pakdåsen bag
svinghjulet. En svale gør som bekendt ingen sommer.

Viser det sig at der er en svaghed, så skal jeg være den første til at
give en undskyldning.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 01:13

Ib Jakobsen skrev:

> Thjaa, du bliver ved med dit enestående eksempel. Jeg bemærker at nu er
> det blevet en 1200.

Jeg mener ikke selv at have defineret modellen og de 1200 har jeg fisket
fra pågældende tråd netop for at have ryggen fri.
Hvad sagen angår gør motorstørrelsen ingen forskel, derved at det er
samme konstruktion!

> Af flere grunde. Findes der nogen tværliggende /4 med tørkobling?.

Nej!
Og netop derfor skiller dén konstruktion (á 90% forekommende i
gadebilledet) sig positivt ud i forhold til BMW's indelukkede tørkobling!

> som Orla sagde sidst så overholder det fysikens love. Skulle pakdåsen
> blive utæt slynges olien af og løber ud gennem drænhullet. Olien komme
> fra modsatte side end hvor koblingsnavet sidder.

Jeg hár haft problemet med en bil, så det er altså ikke uladsiggørligt.
Ligesom omtalte problem på BMW'en eskalerede fra koblingsskifte (á slid)
til koblingsskifte (á olietilsøling) samt udskiftning af pakdåse :-|

> Men Armand, smid nu nogle link der siger at koblingen er for svag på
> K-modeller. Og ikke mindst at der er problemer med pakdåsen bag
> svinghjulet. En svale gør som bekendt ingen sommer.

Den tråd er afsluttet. Hér imødegår jeg Claus' udtalelse á "minimale
driftsudgifter på langt sigt"!
Det kan ikke passe at alene forekomsten af en kardan skal have lov at
minimalisere udgiftsbilledet for vedligehold af en BMW når der in facto
forekommer en værkstedsnorm på 11 timer for en almindelig(!)
koblings-udskiftning!
At tørkoblingen tillige er truet af muligheden for utætte pakdåser ind
til hv. motor og gearkasse, hvilket ikke er tilfældet for den ellers
gængse konstruktion på markedet, vedrører også BMW's driftsudgifter!

--
Armand.

Fra : claus.b.p.

Dato : 27-04-09 00:14

> [...]
> I tilgift kan årsagen til koblingens død være en færdig pakdåse, hvilket
> man ikke oplever på en alm. tværliggende /4!

Siden hvornår er en K1200 blevet en boxer?????

/Claus

Fra : Armand

Dato : 27-04-09 16:38

claus.b.p. skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Siden hvornår er en K1200 blevet en boxer?????

Hvem skrev boxer?
Jeg reflekterer på "Bimmernes minimale driftsudgifter"!
Men eftersom at alle BMW'er (med undtagelse af den seneste kreation
efter japansk motorlayout) har tørkobling hægtet på mellem
motor-bagenden og gearkasse/bagtøj er problematikken generelt den samme.
Jeg skal dog ikke lægge hovedet på blokken omkring værkstedsnormen for
andre end K1200RS'en som jeg har førstehåndskendskab til!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-04-09 20:58

Armand skrev:

> Hvem skrev boxer?

Jamen, BMW er da boxer, gråt hår og gamle mænd.

Drillemode on:
Hedder det ikke 180 graders twin?
Drillemode off

> [...]
> efter japansk motorlayout) har tørkobling hægtet på mellem
> motor-bagenden og gearkasse/bagtøj er problematikken generelt den samme.

Ikke helt. På de gamle boksere sidder svinghjulet direkte på krumtappen.
På K-modellerne sidder svinghjulet på en mellemaksel. Den er lejret i
kuglelejer. De er uden aksialslør. Det er der ikke på R-modeller med
glidelejer. Der kan krumtappen rykkes nogle tiendedele frem og tilbage
og derved ødelægge pakdåsen.

Men der er en detalje som jeg ikke kan lide ved montagen af svinghjulet
på K-modellerne. Svinghjulet monteres på en aksel med
mangenoter/splines. For at tætne mellem aksel og svinghjul sættes en
o-ring over gevindet på akslen. O-ringen trykkes mod
aksel(gevind)/svinghjul med en speciel skive. En dum løsning. Og O-ringe
har det med at blive hårde med alderen. Det er del nr.11 på nedenstående
link. Er det denne der lækker vil olien rigtigt nok sive ud op komme ind
på belægningen.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0526&mospid=47925&btnr=21_0073&hg=21&fg=05

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-04-09 07:14

Ib Jakobsen wrote:

> Jamen, BMW er da boxer, gråt hår og gamle mænd.
>
> Drillemode on:
> Hedder det ikke 180 graders twin?
> Drillemode off

Kun hvis den er 2-cylindret.

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-04-09 16:34

Torben Scheel skrev:

> Kun hvis den er 2-cylindret.

Det er en BMW også sådan cirka.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-09 19:03

> Det er en BMW også sådan cirka.

fås skam både i 1,2,3 og 4 cyl. De mangler bare at fremvise en 6'er, så de
kan matche en vis anden tourer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-04-09 19:10

tp skrev:

> fås skam både i 1,2,3 og 4 cyl.

Nope. Ikke hvis vi holder til det vi snakker om.

> De mangler bare at fremvise en 6'er, så
> de kan matche en vis anden tourer

For nogle år siden var der er en aprilsnar om at de havde udviklet en
1,3 liter HDI.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-04-09 06:54

Ib Jakobsen wrote:

> Nope. Ikke hvis vi holder til det vi snakker om.

Gråt hår og gamle mænd?

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-04-09 15:43

Torben Scheel skrev:

> Gråt hår og gamle mænd?

Jeg er helt sikker på at du punkterer på din næste cykeltur.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-09 08:28

Ib Jakobsen wrote:

> Jeg er helt sikker på at du punkterer på din næste cykeltur.

For sent - jeg punkterede på den i fredags (dårlig slangemontering).

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-04-09 21:11

Per skrev:

> Ser jeg på BMW synes jeg de er uftattelig dyre - for ikke at sige
> urimelige dyre.

Hvorfor give mange penge foren 50 år gammel rødvin, når man kan købe en
ny i Netto for en halvtredser?.

> En r100rs fra 1977, 80.000 km står til 45.000 kr.

Det er cirka det samme den kostede fra ny. Hvad kostede en HD dengang?
Den kostede lidt mere end BMW'en. Og koster omkring hundrede i dag. En
ganske almindelig CB750 fra samme periode koster idag meget mere end da
den var ny. Og det samme gælder for en række andre mærker og modeller.

Så kort sagt er der bare fokus på at det må en BMW ikke.

> Hallo - det er en cykel der er over 30 år gammel !!

Gennemprøvet teknik, der bare kører og kører. Og så kommer vi ikke uden
om det er en form for kult. Og ikke mindst en drengedrøm som mange gerne
vil prøve fordi de kan huske den netop fra deres ungdom.

> Og den er ikke den eneste i det prisleje.

Nej, der er da også kedeligt at de frie markedskræfter regerer. Pokkers
til samfund.

> I min verden skulle den koste max. 15000 kr.

Muligt. Men jeg ville omvendt heller ikke give mere for en Goldwing, HD
eller italiener fra samme periode. Tror vi er ude i smag og behag. Folk
giver også mange penge for et gammelt B&O selv om der kan fåes langt
mere for mindre penge.

> [...]
> dag - det var de måske en gang (pga. navnet) - men ellers er det jo
> dødsyg og gammeldags teknik og ringe køreegenskaber sammenholdt med høj

Lad os hellere kalde det god gennemprøvet teknik. Og en maskine der kan
skaffes dele til fra dag til dag. Det kan du ikke til mange gamle (og
nye) japanere.

Vægten er jeg også uenig i. Men det kan vi heldigvis slå op. En CB750
vejer 239kg og en R100RS vejer 230kg.

> Det er som om at BMW ejere ikke har fundet ud af priserne på mc er
> faldet og man får ekstrem meget mere for sine penge i dag end man gjorde
> tidligere.

Rokker ikke en tøddel ved de frie markedskræfter. Så bliver de ikke
solgt falder prisen. Det gør den så også tilsvarende for andre mc'er.

Noget andet er udbudspris og salgspris.

> Bemærk at jeg kun taler om de gamle BMW ére med boksermotor.

Ja, og vi skal også huske de alle har været voldkørt af politiet, og nu
køres af halvgamle mænd med gråt hår. Vi kunne lige så godt tage den
fordom med også. Sagt med slet skjult ironi.

> Er jeg den eneste der synes at de er alt for dyre ??

Næ, den mening har før været luftet. Den er bare faldet til jorden med
et klask som en våd avis. Du kan ikke gøre drengedrømme op i kroner og
ører. Der kan drømmen nogen gange overstyre sund fornuft. Set med nogen
øjne. Men jeg kunne faktisk godt finde på at købe en R100. Jeg har før
haft en R80. Med de rigtige dæk og vedligeholdelse kører den fint op mod
moderne maskiner.

Forleden så jeg en flaske rødvin til kr.6000 i en Sparbutik i Lønstrup.
Køber man en sådan er man man i mine øjne ikke ved sine fulde fem. men
lur mig om ikke den bliver solgt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 25-04-09 14:04

On 24 Apr., 20:42, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Bemærk at jeg kun taler om de gamle BMW ére med boksermotor.
>
> Er jeg den eneste der synes at de er alt for dyre ??

Elementært, min kære Watson.

Der er gennem tiden bygget maistream MC'er, hvor vi som fører ikke kan
mærke forskel på om vi køre en Kawasaki, Suzuki, Yamaha osv.
Men der er også MC'er der taler til nogen på en måde ingen andre gør.
Og det er tiltalende, for disse MC'er er ikke klinisk neutrale. De
lever og ånder.
Hjerte, følelser og sjæl er en stor del af den samlet motorcykelisme
(måske ikke hos dig, men bestemt hos mange andre), og det gør, at den
glæde vi har ved en MC, tit er langt mere værd end summen af de dele
den er samlet med. Og prisen føler ligeledes med.

F.eks er en 2009 GSXR1000 for mig et stykke finmekanik, som er markant
hurtigere og bedre end en 916 eller en LM. Men hvor Suzukien ikke, for
mig, repræsentere anden værdi end den der står på priskiltet, så
fremstår en LM eller 916 som noget særligt. Og det betaler jeg gerne
ekstra for.
Fordi der er nogen som mig, sættes en R100RS til salg for 45.000,-

Mvh
Jesper
Honda XBR 601s

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 25-04-09 22:19

"Jesper Pedersen" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[...]

8<------------------------

Hemmmmm og du kan også lide mc'er med sjæl den gamle Honda XBR 500
S har fået lidt anabolske steroider kan jeg se
savner faktisk min, lidt en gang i mellem, de var en fin lille
maskine, er næsten 100% sikker på at jeg så den i dag omkring
Uggerløse ...

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Hekto

Dato : 30-08-09 00:39

Der findes jo italiensk senkram med tværliggende motor og tørkobling.
Til sammenligning skal tiden det tager at skifte den ikke måles i
timer, men minutter. Dog skal det nok gøres lidt oftere end på
Bimmeren.

Udbud og efterspørgsel styrer vel markedsprisen. Jeg tvivler på at det
har noget med kvalitet at gøre - mere med 'kult', liebhaveri og
tyrkertro! En gammel Bimmer går jo dejligt støjsvagt, og mange der
anser sig selv for 'touringkørere' anser det som det eneste rigtige og
har forventning om at der aldrig skal gøres andet end skiftes tændrør
og olie. Selvsamme kategori skruer ikke selv, og mener derved at undgå
dyre værkstedregninger på den måde. Det er ihvertfald de argumenter
jeg har opfanget.

Når det kommer til liebhaveri, så er der jo ikke længere fornuftige
argumenter for prisdannelsen ud over at der er få eksemplarer, at
'tingen' har opnået en vis status, og at der er langt imellem
udbudene. Ældre Ducati'er med bevel drive har opnået dette - til trods
for at de er besværlige at starte, besværlige at køre på og besværlige
at skrue på - og ikke er specielt pålidelige. Alligevel er de
prismæssigt ikke til at komme i nærheden af. Jeg tør ikke sige om
situationen i virkeligheden er den samme for gamle Bimmere?

/Hekto

Fra : Benthe

Dato : 31-08-09 07:33

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse

Er de nu så dyre ?

Når man sammenligner med nypris, reserdelsmarked og kvalitet så er de nu
ikke så dyre.

Du kan da få en r1100r årg 2000 for under 100 K, og man kan sikkert
forhandle den ned til 85 - 90 K i disse tider.

Det er da ikke så gal en pris.

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-08-09 14:05

Benthe wrote:

> Du kan da få en r1100r årg 2000 for under 100 K, og man kan sikkert
> forhandle den ned til 85 - 90 K i disse tider.
>
> Det er da ikke så gal en pris.

Nå?

Så prøv at sammenligne med en 3 år gammel Yamaha TDM900.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-09 17:13

On Mon, 31 Aug 2009 15:04:43 +0200, Torben Scheel wrote:

> Nå?
>
> Så prøv at sammenligne med en 3 år gammel Yamaha TDM900.

Vi handlede på forkert tidspunkt Torben, jeg tror bare vi må lære at leve
med det. :-/

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-09-09 06:10

Orla Pedersen skrev:

> Vi handlede på forkert tidspunkt Torben, jeg tror bare vi må lære at leve
> med det. :-/

????

Du har da om noget ramt lige i plet, givet at du skulle re-omsætte "Fie"
Havde du handlet i dag, ville du givet ikke have fået nær det du fik for
hende IMO

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-09 06:37

On Tue, 01 Sep 2009 07:10:22 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> ????
>
> Du har da om noget ramt lige i plet, givet at du skulle re-omsætte "Fie"
> Havde du handlet i dag, ville du givet ikke have fået nær det du fik for
> hende IMO

Meen, mon ikke forskellen havde været mindre ? Tvivler på at "fie" går for
15-20 K idag ? Holdt op mod Haldrups fortvivlede forsøg på at sælge en
"demo" R1200S for Kr. 169.000

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-09-09 08:26

Orla Pedersen wrote:

> Vi handlede på forkert tidspunkt Torben, jeg tror bare vi må lære at leve
> med det. :-/

Jeg lever fint med min MC, så den aktuelle markedsværdi er mig ret
ligegyldig. Det der triggede mig var bare sangen om at en knap 10 år
gammel naked BMW kunne fås for under 100k, og at det ikke er så gal en
pris. Det understreger jo netop forblændelsen ved det Bayerske mærke.

R1100R - boksertwin, 80 HK, lidt højbenet (rejseenduro) årgang 2000 -
pris 85000,-

TDM900 - 270 grader twin, 86hk, lidt højbenet (rejseenduro) - årgang
2006 - pris ca. 75 - 80.000,- (ingen henvendelser ved en pris på 85k)

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-09-09 12:19

Torben Scheel wrote:

> [...]
>
> TDM900 - 270 grader twin, 86hk, lidt højbenet (rejseenduro) - årgang
> 2006 - pris ca. 75 - 80.000,- (ingen henvendelser ved en pris på 85k)

Der var én der klippede
"Når man sammenligner med nypris"
ud.

Hvad var nypriserne på de 2 maskiner?

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-09-09 12:25

Jim Andersen wrote:

> Der var én der klippede
> "Når man sammenligner med nypris"
> ud.
>
> Hvad var nypriserne på de 2 maskiner?

Dunno - hvorfor er BMW så så meget dyrere som ny? Specifikationerne på
de 2 cykler ligger relativt tæt.

Men du har da ret - det er sikkert en forklaring. Hvorfor de så har
kunnet sælges herhjemme som nye må henføres til boligboblen

--
vh
Torben

Fra : Benthe

Dato : 01-09-09 12:46

> Men du har da ret - det er sikkert en forklaring. Hvorfor de så har kunnet
> sælges herhjemme som nye må henføres til boligboblen

> [...]

Man køber da mc med hjertet og ikke med hjernen. Det er jo en hobby og ikke
et transportmiddel.

Mvh Benthe

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-09 12:52

On Tue, 1 Sep 2009 13:46:13 +0200, Benthe wrote:

> Man køber da mc med hjertet og ikke med hjernen. Det er jo en hobby og ikke
> et transportmiddel.

Huh ? Min bimse er i særdeleshed et transportmiddel, måske nok købt med
hovedet under armen, men stadig primært til transport.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-09-09 13:10

Benthe wrote:

> Man køber da mc med hjertet og ikke med hjernen. Det er jo en hobby og ikke
> et transportmiddel.

Hobby? En 250.000,- kr's hobby kan da kun forklares med sindssyge eller
galoperende friværdi i kombination med skyklapper

Jeg er med på at der er "noget særligt" over nogle MC'er, og at dette
"særlige" varierer fra person til person. Men alle BMW'er er jo højt
prissat - er det så fabrikken der er noget særligt over? Eller er det
BMW's historie man vil betale dobbelt for?

--
vh
Torben - der nok hygger sig med sine MC'er, men som i den grad bruger

Fra : Benthe

Dato : 02-09-09 07:51

> [...]
> vh
> Torben - der nok hygger sig med sine MC'er, men som i den grad bruger dem

Da jeg købte min bmw r1100gs , da kostede Honda Varadero så meget at
importøren ikke ville tage den hjem, så det blev en BMW.

Så hvad særligt er der ved Honda at den skulle være dyrere en BMW ?

Eller hvad med Harley Davidson ? De japanske choppere er både berede og
halvt så dyre som Harley (Gælder dog ikke den tyskbyggede Harley V-rod, den
har samme kvalitet som japanerne med til dobbelt pris.)

Men i sidste ende hænger udbud og efterspørgsel sammen. Sælger vil gerne
have mest profit , enten gennem høje priser eller stor omsætning, køber vil
gerne have laveste pris og bedste kvalitet/design.

Så i det fire marked er prisen vel altid "den rigtige".

Mvh
Benthe

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 18:41

On Wed, 2 Sep 2009 08:51:09 +0200, Benthe wrote:

> Så hvad særligt er der ved Honda at den skulle være dyrere en BMW ?

Nu var det ikke en Varadero jeg havde, men den næsten ensmotoriserede
VTR-F, og det er ganske let. Honda'en har en finish som en BMW kun kan
drømme om, det gælder sig maling, samlekvalitet, detaljer, ledningsnet mm.

De egenskaber som var/er bedre hos BMW, er hjulophæng, (paralever,
telelever, duolever), køreegenskaber, og til dels bremser. Men netop dét er
BMW ved at "sælge ud af" godt og grundigt i F, og S serierne :-/

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-09-09 07:37

Orla Pedersen wrote:

> Nu var det ikke en Varadero jeg havde, men den næsten ensmotoriserede
> VTR-F, og det er ganske let. Honda'en har en finish som en BMW kun kan
> drømme om, det gælder sig maling, samlekvalitet, detaljer, ledningsnet mm.

A kende it møj te BMW, men fruens NTV er f@ndeme godt bygget, det vil
jeg godt skrive under på.

--
vh
Torben

Fra : Casper

Dato : 01-09-09 07:16

On Sep 1, 2:09 pm, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> prissat - er det så fabrikken der er noget særligt over? Eller er det
> BMW's historie man vil betale dobbelt for?

Hvis man nu sammenligner en K1300GT med en Kawasaki 1400GTR, så er der
"kun" ca. 10.000 i forskel... så jeg ved ikke om BMW koster så meget
mere end andre mærker, det samme gør sig gældene med andre mærker.
f.eks. en KTM990 ADV.R. vs. BMW R1200GS (kan ikke finde prisen i Dk
på KTM) men det ser ud til at prisen er ganske tæt - faktisk ligger
prisen på KTM'en mellem en GS og GSA.

Men som tidligere sagt af andre, så er det ikke billige ting....

Casper