Kineser-MC
Fra : Asbjørn

Dato : 21-04-09 09:12

Har seriøst overvejet om man skulle skrive sådant et indlæg "anonymt"
blandt MC-entusiaster

Men altså, med familieforøgelse, villa og volvo og hele svineriet
ligger en ordentlig, nyere motorcykel sådan lidt langt ud i
planlægningen. Jeg har da min gamle Honda, jeg nok vil køre på indtil
den ikke kan mere, men...

Er der nogle der har nogle erfaringer med de der billigere lynkinesere
til 10-12.000 kr. Kan de kører hver dag frem og tilbage fra arbejde
som rent transportmiddel, eller er kvaliteten så ringe at den holder
mere til rep. end bruges på vejen efter de første par tusinden
kilometer?!

Mvh. Asbjørn

Fra : Asbjørn

Dato : 21-04-09 09:18

Ikke alle kinesere er gode... en billig en til 7.000 er f.eks....
skræmmende... billig og lavet i dårlig kvalitet:

Citat fra kilde: www.SMCC.dk, TOMMY RØNN:

"Test: Billig kinesisk mc er livsfarlig

Tysk magasin har langtidstestet en billig kinesisk motorcykel, hvilket
resulterede i chokerende konklusioner. Mc'en kan også fås herhjemme.

Det meget anerkendte tyske motorcykel magasin, Motorrad, har testet en
Shineray 125 gennem længere tid. Det danske afgiftssystem, som øger
den økonomiske distance mellem billige og dyre motorcykler, præmierer
åbenbart direkte livsfarlige motorcykler, frem for at gøre de sikreste
mere overkommelige for forbrugerne.

Normale motorcykler skal bruge under 40 meter til at standse, når der
køres 100 km/t. De bedste nøjes med 35 meter. Men den testede kineser
kineser skal bruge små 54 meter. Dette trods en egenvægt på under 100
kg. Stables der to personer på kineseren skal den bruge meget mere
asfalt, før den stopper.

Heldigvis kører de små kinesere ikke så hurtigt, og bremse testen
måtte Motorrad også lave med begyndende tilløb, ned af bakke, for
overhovedet at kunne opnå de 100 km/t.
Bagenden knækkede af

Problemerne med de katastrofalt dårlige bremseegenskaber tillægges
dæk, affjedring og bremserne.

Halvdelen af testen foregik uden nummerplade, baglys - og noget af
bagenden. Bagstellet knækkede ganske enkelt i svejsningerne, grundet
vibrationerne fra den lille maskine. En eventuel bagsædepassager ville
nok få noget af et chok, men heldigvis var Motorrad-testeren alene da
enden forsvandt.

Motorrad skriver også humoristisk, at de var glade for starteren - den
ene gang den virkede. Gennem resten af testen skulle maskinen trampes
i gang. Heldigvis ydede kineseren ikke helt det lovede, men ca. 10%
mindre, så den var nok nem at starte med kickstarter, når nu kineserne
havde glemt at fylde kompression på modellen.

Shineray XY 125 GY, er den første rigtige test af en kinesisk mc,
Motorrad har lavet. Det er også den første der har fået så lav en pris
kontra ydelse karakter, men det er nok ikke noget at prale af.
Motorrad slutter faktisk af med kommentaren, at er der kun penge til
en helt billig kineser, så er det bedre at undvære motorcykel.

Shineray 125 kan herhjemme købes for 7.000 kr hos www.npmotor.dk"

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-09 18:12

"Søren" <a@a.com> skrev i meddelelsen
> man får hvad man betaler for ...
>
> Søren

Det er jeg bestemt ikke enig i!!
For vel ca 3 år siden købte jeg en ny Kinroad 200ccm ofroader til 6000kr
Den var bestemt ikke i nærheden af 200kr værd
På den første tur ca 15km faldt tændrørs hætten, venstre spejl og der var
noget forurenings halløj med nogle slanger det smeltede totalt sammen.
Havde den i 1. år hvor den ikke blev udsat for regn, men den var noget
rusten, jeg skiftede benzin hane, pga det plastic den var lavet af ikke
tålte benzin. derudover skiftede jeg tændrør(meget svær at finde) tændkabel
og hætte og baterri men jeg fik så også kørt næsten 100 grufulde km på den.
Når man bremsede(det var marginalt bedre end at sætte føderne mod jorden)
vred forgaflen sig meget.

Mvh Ove som derefter købte en brugt Honda svc100 Lead og kørte 2 problem fri
år på den som vinter transport.

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-09 22:44

> man får hvad man betaler for ...

Man får sjældent mere end man betaler for .... Både lort og guld kan også
købes for dyrt ...

Der er ingen afgift på de første 8900kr. Så de helt billige kinojsere er
helt uden afgift. Så der får man faktisk mest muligt mc for pengene...

Fra 8900 til 24900 betales 105% i afgift. Så en mc der har en "rå pris" på
24900 ender på

afgift 16800kr
moms 10425
=52125

Her får man næsten mc for halvdelen af sine penge ....

Går man endnu en klasse op og køber mc for f.eks 50000kr
afgift 61980
moms 27995
= 139975

Her er der så kun mc for 35% af ....

Så kan man godt argumentere for at hvis en kinøjser ellers leverer varen
(billig transport) så får mest for pengene i sådan en ...

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-09 22:55

> Der er ingen afgift på de første 8900kr. Så de helt billige kinojsere er
> helt uden afgift. Så der får man faktisk mest muligt mc for pengene...

Ups mine regnestykker passer vist ikke - momsen skal vist tages før afgiften
beregnes ...

Derved når man hurtigere op i 105/180% afgift end ved først at lægge momsen
på bagefter ....

Men princippet med fordelingen af mc/afgift er imho stadig en pointe

Fra : Grunnet

Dato : 21-04-09 16:42

"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> skrev i meddelelsen
[...]

---------------------

Prøv at kigge lidt på http://www.kinojserklubben.dk/
de ved en masse om disse køretøjer - og nogle af dem kører endog til det
store udland på kineserne (se under ture)

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-04-09 16:44

Hej Asbjørn

Jeg har nu kørt næsten 19000km på min LIFAN 250-4, købt i december 2006.
Uden problemer. Jeg kører også om vinteren, og det er absolut et stabilt
køretøj.

At man får hvad man betaler for, som andre skriver er jo i grunden rigtigt
nok, men da der jo netop ikke er afgift på køretøjer i denne prisklasse, kan
det jo være at man faktisk får lidt mere end man betaler for.

Jeg kan anbefale dig at besøge www.kinojserklubben.dk eller tage et kik på
min hjemmeside www.kims.pahn.dk.

Vi er i kinøjserklubben 600-800 medlemmer, hvoraf en stor del deltager i
vores arrangementer rundt om i landet.

Min erfaring:

Krom på kinesiske maskiner er nok ikke japansk kvalitet, men absolut heller
ikke så skidt som nogen vil gøre det til.
Min maskine er ikke på nogen måde rusten på trods af vinterkørsel

Motorerne er stabile, men yder ikke det store. Det gør de fleste kinesiske
MC'er til en relativ langsom maskine, med en topfart omkring 100-110 km/t.
Til gengæld kører de mellem 30-40 km/l.

El. Samlinger i ledningsnettet er generelt lavet dårligt, men hvis man
sørger for at give alle stik vaseline, er det ikke et problem.

Gensalgsværdien findes stort set ikke

Jeg er vældig glad for min maskine, og kan da nævne at jeg ikke på nogen
måde ville være bekymret over at tage en tur på 300-400 km på en dag. Man
sidder ok.
På min hjemmeside kan du også se billeder fra diverse kinøjsertræf.

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-04-09 18:10

> [...]
> som rent transportmiddel, eller er kvaliteten så ringe at den holder
> mere til rep. end bruges på vejen efter de første par tusinden

Hej Asbjørn

Ingen grund til anonymitet. Jeg har selv en MZ

Yamaha laver YBR 125'er der er på tilbud til 16.000. De fås til en
udsalgspris på 8.000kr i DBA. Så havde jeg ikke kigget andre steder hen.
Prøv evt at se hvor langt maskinerne har kørt når de er til salg i DBA:
Det er en indikation om de kan køre, eller hvor langt de kan køre. De
billigste kinesere bliver sogt med max et partusind på klokken, men
nogle af de dyere kineser modeller ser man da rundt omkring.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Per

Dato : 21-04-09 18:58

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> køre. De billigste kinesere bliver sogt med max et partusind på
> klokken, men nogle af de dyere kineser modeller ser man da rundt

Hej Asbjørn !

Jeg er helt enig - køb dig en YBR125 - den er klasser over en kineser og
koster stort set det samme.

Jeg har bla. YBR125 og er fuldt ud tilfreds med den - det kører ekstremt
langt på literen aldrig under 40 km/l. Man sidder godt på den, den trækker
godt (i forhold til størrelsen) fra lave omdr. også med passager og den
ligger godt i svingene.

Bevares det er ingen sprinter - max 100-105 ægte km/t

Jeg forsøgte mig først med en kineser (Geely 150 ccm scooter) og den var
intet værd. Rystelserne fra motoren ødelagde udstødningen efter 1500 km.
Dårligt lakeret, der var brugt selvskærende skruer, den trak skævt osv. osv.

Køb dig en YBR, der er et par år gammel med mindre du vil købe en fra ny af
og du bliver ikke skuffet.

mvh. Per

Fra : de_Biafra

Dato : 21-04-09 13:41

On 21 Apr., 17:11, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
> [...]
> som rent transportmiddel, eller er kvaliteten så ringe at den holder
> mere til rep. end bruges på vejen efter de første par tusinden

Jeg gik selv med de samme overvejelser i laaaang tid - fant frm til
først den ene kineser og så den anden, som skulle erstatte turen med
rutebil til og fra arbejde når nu vi principielt havde bestemt at vi
ikke behøvede bil nr. 2., men osse fordi jeg havde lyst til omsider at
bruge det mc-kort jeg tog for 25 år siden og bare ikke havde fået
brugt. Ganske vist er "ægte" motorcyklister hurtige til at afskrive
kineser-modellerne, som værende konstruktionsmæssigt forældede og
befængte med fejl og mangler.

Men jeg endte altså alligevel med at købe "fornuftigt" og valgte en
solid Honda CB500 fra '99. Javel, jeg skulle betale lidt mere for
noget brugt (men 35k km er jo ingenting for en motor der er bygget til
at køre 200-300k km). Til gengæld har den skiver både for og bag og
med 57hk til 180kg er den hurtig nok til mig, der egentlig bare skal
have et transportmiddel til den daglige tur. MEN 60km dagligt på en
250ccm med 18kh i modbind, op ad bakke eller bag en lastbil ville ikke
være det samme. Desuden taler flere andre ting for Honda'en:
vedligeholdelse hver 6.000km er ikke det man hører om kinesercykler;
brugtprisen holdes også ganske god mens man jo lidt suspekt ser ganske
mange kinsermodeller til salg, som kun har gået 1000km eller
deromkring - og hvordan kan det mon være folk vil af med dem så
hurtigt? Endelig er der fornøjelsen: jeg kan komme hurtigt frem, eller
trille afsted mens den lystigt brummer afsted - uden at rasle, og uden
at jeg skal tænke på om den nu osse kører i morgen.
Jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg, men tænk over hvad der vejer
for og imod og træf dit valg uden dårlig smag i munden.

Bedste hilsner
/jesper

Fra : Asbjørn

Dato : 21-04-09 15:05

On 21 Apr., 21:40, de_Biafra <jesper.und...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg, men tænk over hvad der vejer
> for og imod og træf dit valg uden dårlig smag i munden.

Ja, jeg kunne godt finde på at prøve en kineser bare for
nysgerrighedens skyld!

Det er ikke sådan, at jeg har købe-kriller i fingrene som da jeg fik
pappet, og jeg har jo en i store stræk fin 450 kubik maskine nu, der
(jf. anden tråd) lige skal fikses op med en udskiftning af et par
pakninger og nogle dele i koblingen.

Ergo er min maskine nu et hobbyprojekt, hvis det lykkedes er alting
bare i orden, men går det hen og bliver et sort hul af materiale og
værkstedsudgifter til ting, jeg ikke selv lave vil jeg hellere sælge
den og så i stedet bruge pengene på en ny, men stadig billig
motorcykel.

Det kan godt være det tangerer kineser-racisme, men jeg synes nogle af
de fejl man kan hører om på kinesisk udstyr lyder skræmmende - som om
de tager en 250 ccm maskine de gerne vil opgradere og så putter en 600
ccm motor i uden rigtigt at ændre på andet. Jeg er sikker meget
fordomsfuld og jeg er sikker på et besøg på www.kinojserklubben.dk
giver et mere detaljeret billede, hvad der er noget hø og hvad der
undervurderet i forhold til et generelt usikkert ry.

Jeg tror jeg må ud og prøve en YBR125 eller anden lavkubikker for lige
at få en fornemmelse af, hvad det vil sige og hvilke former for kørsel
den kan bruges til uden irritationsmomenter som manglende optræk ved
overhaling osv.

Der er jo altid to til at bestemme ;) , men ryger min Honda tror jeg
desværre der går mange år, før jeg kommer ud på en rigtig motorcykel
igen. Så vil jeg hellere køre på en på alle måder kr./km optimeret
maskine (inkl. værditab), der ruller dovent bag lastbilerne end at
køre med bus og bruge 1½ time på at komme på arbejde i stedet for ½.

Tror umiddelbart at YBR125 er mest tiltrækkende lige pt.

Fra : Armand

Dato : 21-04-09 22:55

Asbjørn skrev:
> [...]
> som rent transportmiddel, eller er kvaliteten så ringe at den holder
> mere til rep. end bruges på vejen efter de første par tusinden

Blot halvdelen af de penge er langt bedre brugt på at nyrenomale (er det
ikke:) CB450S'en :-|

--
Armand

Fra : Asbjørn

Dato : 21-04-09 16:37

On 21 Apr., 23:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Asbjørn skrev:> Har seriøst overvejet om man skulle skrive sådant et indlæg "anonymt"

> Blot halvdelen af de penge er langt bedre brugt på at nyrenomale (er det
> ikke:) CB450S'en :-|
>
> --
> Armand

Jep det er mig med Honda'en

Pt. står jeg med min motorrep., med arbejde på cylinder/stempel og
kobling. Derudover kommer der efter motorreparationen nye dæk
(slidbane), et nyt kronrørsleje og 6000 km eftersyn (trukket til 8000
km) - disse ting jeg nok vil få gjort hos Agusta.

Jeg ser det nu som min "svendeprøve" i motorcykelreparation at få
lavet den CB450S, men der skal stadigvæk være fornuft i forhold til at
poste penge i den, hver gang en eller anden lille ting skal fikses...
Vil jeg sælge den, skal den jo også kunne køre ordentligt og synes, så
uanset hvad skal den laves!

11.000 km har jeg da kørt på siden købet i november 2007, så helt
dårlig er den heller ikke. Den har været to gange på værksted, og så
har jeg selv måtte fejlfinde på en løs forbindelse og sloges lidt med
et billigt T-hansen batteri.

Det er nok bare frem med Kleenex og Mariekiks, da jeg aldrig rigtigt
har rodet med Puch Maxi som 16-årig, men det kan da være
småreparationerne bliver lettere med tiden!? Det er trods alt sjovere
at køre motorcykel end at reparere :)

Mvh. Asbjørn

Fra : Grunnet

Dato : 22-04-09 06:12

> [...]

>(slidbane), et nyt kronrørsleje og 6000 km eftersyn (trukket til 8000
>km) - disse ting jeg nok vil få gjort hos Agusta.

Hvis det lykkes dig selv at foretage motorreparationen vil det da være penge
ud af vinduet at sende den til Augusta for at få lavet 6000 km. eftersyn,
for så har du jo bevist at du kan selv.

>Jeg ser det nu som min "svendeprøve" i motorcykelreparation at få
>lavet den CB450S, men der skal stadigvæk være fornuft i forhold til at
>poste penge i den, hver gang en eller anden lille ting skal fikses...

Men hellere det end ærges over at have købt noget nyt og billigt der rasler
fra hinanden

>Vil jeg sælge den, skal den jo også kunne køre ordentligt og synes, så
>uanset hvad skal den laves!

Netop. Få den lavet og kør videre på den, hvis du husker at passe den (og
fylde olie på motoren) kan den jo holde længe

> [...]

>har rodet med Puch Maxi som 16-årig, men det kan da være
>småreparationerne bliver lettere med tiden!? Det er trods alt sjovere

Det bliver lettere for hver gang du har lavet noget selv, og så er det en
stor tilfredsstillelse selv at kunne lave og servicere køretøjet.

Fra : Grunnet

Dato : 22-04-09 06:18

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i meddelelsen

> [...]

> penge ud af vinduet at sende den til Augusta for at få lavet 6000 km.
> eftersyn, for så har du jo bevist at du kan selv.

Der skulle selvfølgelig have stået Agusta !!
(Jeg er ikke sikker på at hende Augusta laver motorcykler )

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-04-09 12:25

Asbjørn wrote:
> Er der nogle der har nogle erfaringer med de der billigere lynkinesere
> til 10-12.000 kr.

Overvej sådan en her istedet:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59929935
Suzuki GN 250 9.800 kr