Tomgangsproblem...
Fra : TAV

Dato : 19-04-09 19:40

Hej
Jeg har et tomgangsproblem på min Honda VF750S jeg ikke rigtigt kan løse.
Motoren vil ikke rigtigt falde tilbage i tomgang når jeg slipper gassen.
Hvis jeg tvinger den ned i omdrejninger ved at bremse uden at tage
koblingen, så går den fint i tomgang. Hvis jeg varmstarter, så starter den
med det samme og går fint og jævnt i tomgang; men hvis jeg giver gas, så har
den en tendens til at blive oppe i omdrejninger.

Jeg har checket kablerne, og de ser ude til at være iorden. Chokeren lukker
også helt når jeg slår den fra.

Jeg har inspiceret indsugningsgummiet og det er uden revner og fast
tilspændt. Jeg har prøvet tricket med at spraye WD40 på studserne for at
fange evt. utætheder; men jeg kan ikke finde nogen.

Karburatoren er ultralydsrenset i vinter og den har fået 4 rep. kits.

Membranerne er OK. Synkroniseringen er OK (Jeg har en Morgan Carbtune Pro).
Blandingen er OK (Colortune).

Hvad gør jeg nu??
Alle forslag modtages med kyshånd.

Mvh. Tor

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-09 21:12

On Sun, 19 Apr 2009 20:40:10 +0200, "TAV" <aukFJERN@valen.dk> wrote:

Hej Tor.

> [...]
>med det samme og går fint og jævnt i tomgang; men hvis jeg giver gas, så har
>den en tendens til at blive oppe i omdrejninger.

Jeg vil stadig skyde på at den trækker falsk luft et eller andet sted.

WD40 er ikke velegnet til den test - Brug dieselstart

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 19-04-09 21:45

Steen Gruby skrev:
> [...]
>>
> Jeg vil stadig skyde på at den trækker falsk luft et eller andet sted.
>
> WD40 er ikke velegnet til den test - Brug dieselstart

Jup!
Knalder den i udstødningen under nedgearinger/motorbremsning? Dét er
endnu et symptom derpå!

Men der er også noget med forhøjet svømmerstand der ringer i mit
baghovede :-/
Prøv at kontroller svømmerhøjden v.h.a. klar slange på den enkelte
karburators bund-stuts og luk, med åben bensinhane, op for denne imens
slangen holdes mod siden af karburatoren: Bensin-overfladen skal befinde
sig omkring skillefladen mellem svømmerhus og karbunade; men først og
fremmest er det en kontrol af der skulle være én svømmer der lukker mere
bensin (=højere bensinstand) ind end de andre!

--
Armand.

Fra : TAV

Dato : 19-04-09 23:00

Takker.
Jeg tester deet af imorgen.
Mvh. Tor

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-04-09 10:57

> Jeg har et tomgangsproblem på min Honda VF750S jeg ikke rigtigt kan
> løse.
> Motoren vil ikke rigtigt falde tilbage i tomgang når jeg slipper
> gassen.

Hej Tor

Jeg har prøvet det samme på en DR 650 en gang. Min tomgang var for svag
svag, og derfor havde jeg måtte skrue tomgangsskruerne så højt op for at
få en tomgang at den lå lige under spjældindstillingen for "let gas".
Jeg justerde CO skruen så jeg fik en god stærk tomgang, så
tomgangsskruen kommer ned i et almindeligt leje så sjældet var
tilstrækkeligt lukket til tomgangen kunne falde.

Hvis du gasser op og tomgangen falder hurtigt og måske endda ned under
tomgang, så er blandningen fed. Hvis den falder langsomt så er tomgangen
mager. Måske skal dine nåle løftes en anelse. Rusker den når du kører
med jævn gas ved 4000rpm med 80km/t?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95