Søges: Glassikring m. spidse ender
Fra : Per Thoudahl Termark

Dato : 19-04-09 17:59

Hej,

min xs360er har en sikringsholder, som sandsynligvis er beregnet til
spidse glas-sikringer (10/20A), men jeg har hidtil ikke kunnet finde
en forhandler - kan nogen herinde hjælpe?

Per Thoudahl Termark
OBS! Svar venligst i gruppen! Jeg er ikke interesseret i private
henvendelser og svar-adressen er derfor ugyldig.

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 19-04-09 22:06

On 19 Apr 2009 16:59:28 GMT, Per Thoudahl Termark
<termtheworm@null.putte> wrote:

>Hej,
>
>min xs360er har en sikringsholder, som sandsynligvis er beregnet til
>spidse glas-sikringer (10/20A), men jeg har hidtil ikke kunnet finde
>en forhandler - kan nogen herinde hjælpe?

Er det porcelæns sikringer lige som på gamle MZ maskiner du mener. ?

Fra : Armand

Dato : 19-04-09 22:25

kim.svensson@tdcadsl.dk skrev:

> Er det porcelæns sikringer lige som på gamle MZ maskiner du mener. ?

Sådan en XS360 var min første motorcykel og det er sq da for surt at jeg
ikke husker en pind om hvorledes at sikringerne på sodden-jen så ud
End ikke min senere XS500 husker jeg den dealje om, men hvis det er med
spidse ender MÅ det være de såkaldte porcelæns-sikringer (omend at de er
lavet af plast i dag) at det drejer sig om.
Befinder sikringen sig i et hylster "skudt ind" på ledningen, eller er
det en decideret sikringsboks? I førstnævnte tilfælde er det med
sikkerhed en procelæns-sikring!
De alle skulle være enkelt tilgængelige hos alskens auto-leverandører,
hvis ikke også hos Tante Hansen!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-04-09 23:17

Armand skrev:

> Sådan en XS360 var min første motorcykel og det er sq da for surt at jeg
> ikke husker en pind om hvorledes at sikringerne på sodden-jen så ud ...

Jeg fandt en fiche på XS360 på:
<http://www.portyamaha.com/fiche_select.asp>

Hvis man selv definerer sig vejen frem gennem "motorcycle" "1977"
"xs360" og "electrical" kommer der en flad box med to glas-sikringer(!)
til syne!
Glassikringerne er ikke(!) spids-endede men derimod særdeles flade i
enden og monteres "siden-ind" i nogle klemmer!

Er det sådan at det (stadig) ser ud på din 360'er, Per??

--
Armand.

Fra : Thore Jensen

Dato : 19-04-09 22:23

Per Thoudahl Termark skrev:
> Hej,
>
> min xs360er har en sikringsholder, som sandsynligvis er beregnet til
> spidse glas-sikringer (10/20A), men jeg har hidtil ikke kunnet finde
> en forhandler - kan nogen herinde hjælpe?

Butikker med autotilbehør og de fleste tankstationer har dem..

Thore

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-04-09 07:55

Thore Jensen wrote:

> Butikker med autotilbehør og de fleste tankstationer har dem..

Lad nu være med at presse de stakkels tankpassere! De ser blanke nok ud,
hvis man beder om en H4 pære, hvordan tror du så de ser ud, hvis du
beder om en porcelænssikring? Næh nej, en fransk hot-dog kan de klare

--
Ole Hansen

Fra : BoA

Dato : 20-04-09 12:54

Ole Hansen skrev:

> Lad nu være med at presse de stakkels tankpassere! De ser blanke nok ud,
> hvis man beder om en H4 pære, hvordan tror du så de ser ud, hvis du
> beder om en porcelænssikring? Næh nej, en fransk hot-dog kan de klare

Jamen så'n hotter er da ikke meget
bevendt som sikring ! ?
Laver også et værre griseri.

--
BoA

Fra : Armand

Dato : 20-04-09 15:44

Ole Hansen skrev:

> Lad nu være med at presse de stakkels tankpassere! De ser blanke nok ud,
> hvis man beder om en H4 pære, hvordan tror du så de ser ud, hvis du
> beder om en porcelænssikring? Næh nej, en fransk hot-dog kan de klare

Touché!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-09 22:25

On 19 Apr 2009 16:59:28 GMT, Per Thoudahl Termark
<termtheworm@null.putte> wrote:

Hej Per.

>min xs360er har en sikringsholder, som sandsynligvis er beregnet til
>spidse glas-sikringer (10/20A), men jeg har hidtil ikke kunnet finde
>en forhandler - kan nogen herinde hjælpe?

Jeg har aldrig set glassikringer med den nævnte udformning.
Det var procelænssikringer, og den type var almindelig i næsten alle
køretøjer op til omkring 1980.
Jeg vil tro at de fleste autoelektrikkere liger inde med et solidt
lager.
Hvis det kun er et par stykker har jeg dem nok i mit beskedne lager.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Term the Worm

Dato : 20-04-09 01:27

Jeg er klar over, at der er tale om en ikke std. sikringsboks, men det
regner jeg med
kan tilskrives cyklens fortid i CF (ekstra tågelygte eller noget i den
dur).

Der sidder 2 sikringsbokse a 2 sikringer hver - meget a la denne
(http://termark.dk/foto/bosch.jpg),
hvor den ene ende er en bladfjeder (med hul i), den anden blot et hul,
som sikringens ende skal hvile i.
Sikringerne _er_ af typen som på fotoet, men amp. specsene passer
overhovedet ikke.

Jeg har været aktiv på flere udenbyske yamaha-fora og der fået
bekræftet at der, selvom der ganske rigtigt er tale om
en uoriginal fuseboks, faktisk findes "glass-fuses with pointy ends",
som bare ikke produceres/føres af ret mange.

Hvis jeg ikke skal skifte sikringsboksene skal jeg enten finde
1) procelænssikringer på hhv 10 og 20 ampere. Det findes mig bekendt
ikke. Porcelænssikringerne laves desuden
overvejende i plast i vore dage. Mine er af plast og halvt ristet
i enderne - og dermed kortere og lidt løse i holderen.
2) glassikringer med spidse ender var angiveligt almindelige i bla.a
Volvoer og VWer i tidernes morgen, men selv
hos de (i udlandet) højt besungne "bussmann" har jeg trukket
nitter.
3) noget der ligner - og staniol om enderne, så de passer. Not.

Noget helt fjerde. Fladsikringer kunne være "nice", men jeg vil helst
ikke "modde" Puttehønen
mere end strengt nødvendigt.

Per Thoudahl Termark
OBS! Svar venligst i gruppen! Jeg er ikke interesseret i private
henvendelser, omend svar-adressen i dette tilfælde er gyldig ;0)

Fra : Jacob

Dato : 20-04-09 16:25

Term the Worm skrev:
> [...]
> OBS! Svar venligst i gruppen! Jeg er ikke interesseret i private
> henvendelser, omend svar-adressen i dette tilfælde er gyldig ;0)

Den slags sikringer har de hos f.eks. Thansen. Søg på "keramiksikring".
10 og 20 A bliver nok ikke muligt at finde, men kan du ikke bruge 8 og
16 A istedet?

- Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 20-04-09 08:35

> min xs360er har en sikringsholder, som sandsynligvis er beregnet til
> spidse glas-sikringer (10/20A), men jeg har hidtil ikke kunnet finde
> en forhandler - kan nogen herinde hjælpe?

Sikringsholderen sidder formentligt med stik i begge ender en ~10-20cm fra
selve holderen. SÃ¥ er det en smal sag at skifte holderen til en til standard
bilsikringer (evt mini). Holderen fåes i en vandtæt udgave hos f.eks thansen
eller biltema. Mhs til de "japanerstik" du så skal bruge for at forbinde den
til det alm elnet har jeg nogen fra http://dinmc.dk. Men mon ikke de fleste
motorcykel værksteder har dem liggende i løs vægt ?

Nej, det var ikke svar på dit spørgsmål

Men den nemmeste måde at løse det problem på ...

/A

Fra : Per Thoudahl Termark

Dato : 20-04-09 21:03

Hmm, jeg har fundet part-numre nu (1a0-82151-00/1a0-82161-00) men om de
passer, kan kun tiden vise. En kammerat (auto-mekaniker) kendte til de
"torpedo-formede" og vil kigge bagerst i sin rodeskuffe, men ellers må jeg
krybe til pa.. korset og skifte boksene ud, med noget mere 'durabelt'.

Tak for inputtene!

mvh
Per