Vanvidsmotorcyklist i Tyskland - video bru~
Fra : Per

Dato : 15-04-09 21:22

Hej Ng !

En MC brager ind i bil med 120 km/t . Mcisten overlever og videoen bruges nu
til advarsel for motorcyklister.

http://ekstrabladet.tv/nyheder/112/article1154626.ece

Mvh. Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-09 21:53

> Hej Ng !
>
> En MC brager ind i bil med 120 km/t . Mcisten overlever og videoen bruges
> nu til advarsel for motorcyklister.

Den burde vel bruges til advarsel mod motorcyklister. For hvis den kørsel er
ofte forekommende, skulle der vel være lov for at styrthjelme skal forsynes
med rotorblink.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 15-04-09 22:42

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Hej Ng !
>
> En MC brager ind i bil med 120 km/t . Mcisten overlever og videoen bruges
> [...]
Er jeg den eneste der finder det lidt forurolignede at det ser ud til at
føreren af bilen går hen og kigger på sin bil som det føste til sidst i
videoen?

Mikkel

Fra : Grunnet

Dato : 16-04-09 06:20

"Mikkel Knudsen" <mikkel@nurv.dk> skrev i meddelelsen

> Er jeg den eneste der finder det lidt forurolignede at det ser ud til at
> føreren af bilen går hen og kigger på sin bil som det føste til sidst i
> videoen?
>
> Mikkel

Det er vist næsten umuligt at afgøre, for mig kan det lige så godt se ud som
om han - meget naturligt - kigger efter det der ramte ham, altså
motorcyklen. Du kan ikke forvente at han på det tidspunkt er klar over hvad
der ramte ham, og det er så helt naturligt først at kigge til den side
hvorfra motorcyklen kom.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Armand

Dato : 16-04-09 09:35

Grunnet skrev:
> [...]
> der ramte ham, og det er så helt naturligt først at kigge til den side

Åbner bagagerumsklappen og fremdrager sin advarselstrekant???

--
Armand.

Fra : Tau

Dato : 16-04-09 06:25

> [...]
>>

> Er jeg den eneste der finder det lidt forurolignede at det ser ud til at
> føreren af bilen går hen og kigger på sin bil som det føste til sidst i

Det kan jeg nu ikke se, Hvordan reagerer man når en sådan ulykke er sket.
Bilisten er måske forviret?
Jeg har med mine egne øjne set, en motorcykilist kigge på sin væltede
motorcykel efter et trafikuheld og begyndte at græde. derefter gik han over
til konen som lå på den anden side af vejen. Der skete heldigvis ingen ting.

Poul
Honda shadow
vt 1100

Fra : Andreas Andersen

Dato : 16-04-09 00:55

On Apr 15, 11:22 pm, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej Ng !
>
> En MC brager ind i bil med 120 km/t . Mcisten overlever og videoen bruges nu
> til advarsel for motorcyklister.
>
> http://ekstrabladet.tv/nyheder/112/article1154626.ece

Jeg synes, det ser mærkeligt ud, at han ikke engang forsøger at
undvige. Tilsyneladende drejer han ind mod bilen.

--
Andreas

Fra : flopper

Dato : 16-04-09 14:35

>"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Jeg synes, det ser mærkeligt ud, at han ikke engang forsøger at
>undvige. Tilsyneladende drejer han ind mod bilen.

Det studsede jeg også over. For mig ser det ud som om mcisten forsøger at
komme foran bilen, men det er da en fuldstændig vanvittig reaktion i den
situation, eller er det bare mig?

--

Flopper

Fra : Anders Majland

Dato : 16-04-09 15:47

> Det studsede jeg også over. For mig ser det ud som om mcisten forsøger at
> komme foran bilen, men det er da en fuldstændig vanvittig reaktion i den
> situation, eller er det bare mig?

Man har ikke ret lang tid til at beslutte om man vil foran eller bagved...
Det er svært at gætte på sandsynligheden for at belisten får øje på
motorcyklisten og klapper bremsen...

Fra : Bo Nielsen

Dato : 16-04-09 12:34

Andreas Andersen skrev:

> Jeg synes, det ser mærkeligt ud, at han ikke engang forsøger at
> undvige. Tilsyneladende drejer han ind mod bilen.

Hvis vi antager han kører med 120, bevæger han sig godt 30 m/s. Fra han
kan se bilen, til han rammer den, går der vel ikke mere end godt
halvandet sekund. Så er reaktionstiden vel egentlig brugt? Og her kan vi
vel også nemt inddrage den efterhånden så berygtede "trold" - denne gang
sidder han bare ikke i ydersiden af et sving, men på en venstresvingende
bil.

ScooterBo

Fra : Armand

Dato : 16-04-09 23:01

Bo Nielsen skrev:

> [...]
> vel også nemt inddrage den efterhånden så berygtede "trold" - denne gang
> sidder han bare ikke i ydersiden af et sving, men på en venstresvingende

Som i realiteten befinder sig i yderkanten af hans spor!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 16-04-09 09:34

Per skrev:

> En MC brager ind i bil med 120 km/t . Mcisten overlever og videoen
> bruges nu til advarsel for motorcyklister.
>
> http://ekstrabladet.tv/nyheder/112/article1154626.ece

Meget passende, for klippet er hård lærdom omkring hvad bytrafikken
(ikke) forventer af medtrafikanterne!

En anden ting angående denne stakkel, der ikke nåede at blive advaret om
sådant, er at han tydeligvis ikke magter det har har gang i: Hvis han nu
blot havde fulgt sin linie havde han givetvis passeret bagom bilen uden
noget andet, men han lod sig overraske og begynde en oprettende
opbremsning og endte mere end et spor til højre for sin linie!

BTW måske vand til min mølle omkring at oprette+bremse er en anakronisme
fra Nimbus' tid!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 16-04-09 10:43

> blot havde fulgt sin linie havde han givetvis passeret bagom bilen uden

ja, det var jo også min første tanke, men er det nu engang ikke sådan med os
mennesker, at vi vil forsøge at undvige "udenom" de ting der kommer ind i
vores bane. MC'isten når tydeligvis ikke at tænke over det faktum at bilen
er på vej i samme retning som han undviger.

> noget andet, men han lod sig overraske og begynde en oprettende
> opbremsning og endte mere end et spor til højre for sin linie!

Bremser han overhovedet ? det ser ikke sådan ud i mine øjne ?!

Carsten

Fra : Hans Posselt

Dato : 16-04-09 17:27

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilen er på vej i samme retning som han undviger.

> Bremser han overhovedet ? det ser ikke sådan ud i mine øjne ?!

Hej
Jeg tror, det er den klassiske sitiuation: Du kører i den retning, du ser -
og urutinerede har en tendens til at se på forhindringen - som skiløberen
der kører ind i det eneste træ på bakken.
En af de første ting man lærer på kørerkurser, er at se i kørselsretningen -
f.eks. se fremad i svinget.
Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 16-04-09 09:53

> BTW måske vand til min mølle omkring at oprette+bremse er en anakronisme
> fra Nimbus' tid!

Men havde han ikke bremset og ramt bilen (eller noget andet) havde han nok
ikke overlevet.

Tror nu ikke det er helt skidt som refleks at kaste ankeret mens man
overvejer sine muligheder.... Men har man mentalt overskud mens man kører
(bør man have) så har man hele tiden planlagt escape routes (men det kan man
ikke med 120 i bytrafik ...)

Bare den klassiske hvor man er alene på vejen og kommer til et kryds med en
holdende bilist... Til en start skal man jo have vurderet om vedkommende har
tænkt sig at blive holdende. Og dernæst hvad man vil gøre såfremt
vedkommende ikke holder tilbage ... På mine sædvanlige pendlerture har det
både givet hårde opbremsninger og undvigmanøvre udenfor asfalten eller den
gale vej om helleanlæg mm. Men det er 7-9-13 kun blevet til en kollision -
Og det var da jeg ikke forudså en svensker der lavede et vognbaneskift/drej
tværs over en spærreflade fordi han havde placeret sig forkert i rundkørsel

Fra : Armand

Dato : 16-04-09 23:00

Anders Majland skrev:

> [...]
> kører (bør man have) så har man hele tiden planlagt escape routes (men
> det kan man ikke med 120 i bytrafik ...) .........

Jeg er også noget ubeslutsom eftersom at jeg andre steder har prokureret
for muligheden for at minimere lemlæstelse ved "at holde lige på" :-|

Men denne situation regner jeg ikke for særligt beregnende, men derimod
blot dårlige reaktioner forårsaget af den pludselige situation som han
tilsyneladende ikke magtede at forudse risikoen for :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-04-09 16:09

Armand skrev:

> [...]
> opbremsning og endte mere end et spor til højre for sin linie!
>
> BTW måske vand til min mølle omkring at oprette+bremse er en anakronisme

Trolden Kim - trolden

Han ser bilen og handlingslammet stirrer han intenst på den, og lander
der hvor han kikker hen - en klassiker for åben skærm :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-04-09 07:02

Per wrote:
> Hej Ng !
>
> En MC brager ind i bil med 120 km/t . Mcisten overlever og videoen
> bruges nu til advarsel for motorcyklister.
>
> http://ekstrabladet.tv/nyheder/112/article1154626.ece

MC-isten kører som om han har et dødsønske, og har en stor del af ansvaret.

Men hvorfor kører bilisten frem når der er modkørende svingende som han
ikke kan se forbi? Han stopper ikke engang op for at orientere sig. Jeg
gætter på at hen ville kunne nå at stoppe i tide for en trafikant med
lovlig hastighed i indersporet og svingbanen, men ikke en i yderbanen.

Dét er _også_ mangel på respekt for trafikken IMHO.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 17-04-09 08:59

Torben Scheel skrev:

> [...]
> lovlig hastighed i indersporet og svingbanen, men ikke en i yderbanen.
>
> Dét er _også_ mangel på respekt for trafikken IMHO.

Disclaimer:
Vi spinder lidt rigeligt hér! :-/

På samme måde som man istedet for ensidig focus på den fodboldspiller
der berører bolden sidst inden den netter, burde hylde den/de der laver
oplægget, så sidder jeg tit med en fornemmelse af at der sikkert er et
led eller to der, normalt ubeset, medvirker til situationen ved et
færdsels-uheld.
I denne situation kunne det f.eks. være:
- En fodgænger der liiige skal have den sidste halvdel af
fodgængerfeltet (á efter en given midterrabat) med selvom der er skiftet
til rødt :-/
- En parkeret bil der hensynsløst åbner venstre dør på vid gab (måske
p.g.a. et vindstød?) :-/
- En cyklist der har mistet balancen p.g.a. indkøbsposer på styret :-/
- M.m.m.m.fl. Men altsammen noget der kommer bag på den drejende bilist,
så begivenhederne udvikler sig derefter.

Og det er dét man bør have i baghovedet når man kommer til at fyre
svinet grundigt af indenfor bygrænsen (men også på lukkede landeveje)!!

--
Armand.
(der nok kloge-Åge'r, men ikke skal gøre sig spor hellig)

Fra : KentBM

Dato : 17-04-09 11:19

Torben Scheel skrev:
> [...]
> gætter på at hen ville kunne nå at stoppe i tide for en trafikant med
> lovlig hastighed i indersporet og svingbanen, men ikke en i yderbanen.
På den måde ville trafikken gå helt i stå. Hvor lang tid skal man så
bliver holdende i krydset efter der er blevet rødt for det tilfælde, at
en modkørende billist har overset krydset? Trafikken skulle gerne flyde
uden det går ud over sikkerheden. Altså hvis alle gør deres for det.

En erfaren trafikant kan sagtens vurdere situationen uden nødvendigvis
at stoppe helt op. Det er så vidt jeg kan se muligt at se igennem
krydset at der er helt frit inden bilen kører venstre om de modkørende.

Hvis motorcyklisten "kun" havder kørt 20 km/t for stærkt havde bilisten
sikkert set ham. Men i dette tilfælde gør bilisten det helt rigtige
efter min mening. Han kører stille og roligt frem når der er frit. Og
jeg ville have gjort det samme i den situation. Både på motorcykel og i bil.

Hvis der skal køres stærkt, så gør det i det mindste et sted, hvor alt
trafik kører samme vej.

Der er kun en skyldig i dette tilfælde. Og det er motorcyklisten. Godt
at andre ikke kom (fysisk) til skade i samme omgang.

--

Kent

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-04-09 12:43

KentBM wrote:

> [...]
> efter min mening. Han kører stille og roligt frem når der er frit. Og
> jeg ville have gjort det samme i den situation. Både på motorcykel og i

Han kan ikke _vide_ at der er frit IMO. Jeg holder tit og venter på
bedre oversigt netop pga. modsvingende til der er blevet rødt - sikkert
til stor irritation for de bagvedholdende - men vigepligt er vigepligt.

Med den trafikmængde der er på videoen er det nu heller ikke risikoen
for at standse trafikken der får ham til at køre frem.

> Der er kun en skyldig i dette tilfælde. Og det er motorcyklisten.

Det er jeg ikke enig i. Hovedparten, ja. Hele skylden nej. Bilisten
_har_ overtrådt vigepligten.

--
vh
Torben

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-04-09 13:14

Torben Scheel skrev den 17 apr 2009 i

> Det er jeg ikke enig i. Hovedparten, ja. Hele skylden nej.
> Bilisten _har_ overtrådt vigepligten.

Mig alene i bil på vej ind i et lyskryds for venstresving for
gulleroedt og holder "så godt som" stille. Modkørende 20-30 meter før
lyskryds bremser ned, men vælger så at fortsætte for rødt. Jeg er i
mellemtiden i gang med mit venstresving, og rammes på venstre forlygte
og drejes 3/4 gang rundt. Jeg får skylden med dass ganze molevitten,
jeg har overtrådt vigepligten - pligten til at være 100% sikker på at
der er fri bane før jeg krydser modkørende vognbane.

Halvdyr ombæring den der

Fra : Asbjørn

Dato : 20-04-09 02:53

On 15 Apr., 22:22, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej Ng !
>
> En MC brager ind i bil med 120 km/t . Mcisten overlever og videoen bruges nu
> [...]

Jeg kunne da se på videoen at motorcyklen faktisk er igang med et
blødt venstresving op mod lyskrydset (vejens forløb). Han retter op og
kører ligeud i forhold til hans egen kørselretning, da han opdager at
det vist går galt - som sådan sikrer han optimeret bremselængde, men
tager også lige en vejbane mod højre undervejs...

Min umiddelbare tanke er at bilen er vant til at køre i området, da
han ikke overholder sin vigepligt, men scanner et område op ad vejen,
hvor der skal være frit for at han kan nå over. Have motorcyklisten
kørt 50 km/t eller hvad der nu er tilladt, var det gået godt, men det
gør det ikke!

Jeg vil ikke sige at bilisten har 100% skyld i ulykken, men han har et
medansvar... Motorcyklisten er med al respekt en idiot, når der køres
så stærkt i byen er der ikke rigtig nogen fejlmargin - eksempler har
også vist at det ikke altid kun er motorcyklisten det går ud over.
Fodgængere og cyklister er ret skrøbelige, hvis der kommer 200 kg
metal flyvende med 100 km/t!

Så hvad kan jeg bruge klippet til; endnu engang bekræfte min holdning
til at byen ikke er stedet, hvor der skal "leges" på motorcykel - det
kan sgu' gøres på en landevej med gode oversigtforhold eller
motorvejen.

Mht. til lyskryds med venstresvingende billister eller landevejskryds
med biler, der venter på at komme ud, må jeg nok sige at det er der
hvor mit "alarmberedskab" er højest. På video'en lægger MC'en sig helt
ude i venstre side af vejen - HVORFOR? - det giver modkørerende det
værst mulige forhold for at opdage at han kommer kørende. Uden at lyde
gammelklog bruger jeg altså hele vejen, hvor jeg kører - helt ind til
højre op mod et lyskryds med venstresvingende modkørerende og helt til
venstre ved byveje parkerede biler på stribe.

Jeg synes det er godt at de her videoer bruges som både
skræmmeeksempel for MC'ister, men den kunne da også med fordel bruges
til bilister til at vise et eksempel på, at vigepligt overholdt som
den gang kørekortet blev taget ikke er en ting, der skal slækkes på!

Mvh. Asbjørn