Suzuki "skurrer"
Fra : MotoCoder

Dato : 14-04-09 02:56

Hej folkens

Jeg har en Suzuki GSX600-F fra 1998 (har kun haft den i et lille år)
der for det meste kører som en drøm - men nogle gange lyder det som om
der er et eller andet der skurrer. Det lyder lidt som min gamle
Kreidler lød dengang svinghjulet ikke var spændt ordentligt fast. Men
lyden er der ikke hele tiden, kun nogle gange, og den er mest tydelig
når jeg kører ca 70 km/t med ca 6-7000 omdr/m.
Er der nogle gode forslag til hvad jeg kan prøve at fejlsøge på? Jeg
har tjekket bremser, for og bag, og de går ikke imod (mere), koblingen
forekommer at virke fint, olie og filter er nyt (der var ikke noget
skidt i olien) og kæden er fin og velsmurt - jeg fik den skiftet
sidste sommer. I samme omgang fandt jeg ud af at mit forreste tandhjul
er en tand mindre (pun intended) end normalt, så måske det gør at
kæden skraber for meget imod kædeguiden? (det stykke hårde gummi der
sidder oven på svingarmen).

Der er ikke noget der giver samme lyd når jeg har den oppe på
centerfoden og kører stille og roligt med baghjulet, men der er en
masse resonans og (små) vibrationer i maskinen - jeg ved ikke om det
kan have noget med noget at gøre. Er der gode ideer, forslag, eller
viden om det bare er noget jeg skal forsøge at ignorere?

Mvh
Peter
GSX600F - '98

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 14-04-09 13:28

"MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Har du set efter at kæden er spændt som manualen foreskriver ? Det ku lyde
som om din kæde er for stram.

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ped

Dato : 14-04-09 19:25

MotoCoder skrev:
> [...]
> kan have noget med noget at gøre. Er der gode ideer, forslag, eller
> viden om det bare er noget jeg skal forsøge at ignorere?

Jeg håber ikke det er det, men...

Min GSX750ES begyndte engang pludselig at lyde meget skurrende - og af
alle steder skulle det ske i Kiruna i Nordsverige. Det viste sig at være
lejet ved det forreste kædehjul der vat gået - på grund af for stram
kædespænding. D.v.s. at kæden faktisk var justeret til specs, men med
fuld last og på ujævne veje, hvor affjedringen ofte gik omtrent i bund,
må det have ført til overbelastning af lejet. Motoren blev adskilt i
atomer på et baggårdsværksted for snescootere i Malmberget, et nyt leje
monteret og alt samlet sammen igen - upåklageligt udført og for 4400
svenske kroner - i 1991....

Du kan prøve at tage dækslet af, som dækker forreste kædehjul, og så se
om du kan rokke akslen sideværts. Min kunne rokkes flere millimeter...

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100