For tæt kørsel på udrykningsambulance
Fra : TDC

Dato : 13-04-09 06:24

I aftes var jeg på vej hjem fra Odense til Århus. Ved Skanderbog kommer en
ambulance med udrykning på vej mod Århus. Lige rumpen på den fulgte en
motorcyklist og han vedblev dette de næste 10 km, så længe vi kunne se ham
og ambulancen.
Jeg ved ikke hvad I syntes, men jeg ser det mest som et selvmordsforsøg fra
MC'isten.
På et tidspunkt bliver ambulancen nødt til at bremse op og så siger det
sandsynligvis skraldebang. Men så er der selvfølgelig atter en "kunde" til
Falck eller bedemanden
I øvrigt er det pisseirriterende at have medtrafikanter liggende i
røven.....
Jeg kan fuldt ud forstå hvis folk bliver irriterede på motorcyklister med en
sådan idiot-adfærd

Ib Jensen,
Sabro

Fra : JBH

Dato : 13-04-09 06:56

"TDC" <ib@ibjensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> røven.....
> Jeg kan fuldt ud forstå hvis folk bliver irriterede på motorcyklister med

Kan det tænkes at MC'isten på en eller anden måde havde tilknytning til
personer I ambulancen ?

mvh
JBH

Fra : b.k

Dato : 13-04-09 06:59

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "TDC" <ib@ibjensen.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Kan det tænkes at MC'isten på en eller anden måde havde tilknytning til
> personer I ambulancen ?

Det er ikke en gyldig grund for at hægte sig på et
udrykningskøretøj...Pårørende kan som regel ikke agere læge alligevel.

Fra : TDC

Dato : 13-04-09 08:18

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "TDC" <ib@ibjensen.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Kan det tænkes at MC'isten på en eller anden måde havde tilknytning til
> [...]

Næppe, da han holdt pause i Skærup Øst samtidig med os. I øvrigt var han
vist franskmand efter nummerpladen at dømme
-
Ib Jensen,
Sabro

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-04-09 06:59

TDC skrev:

> Jeg kan fuldt ud forstå hvis folk bliver irriterede på motorcyklister
> med en sådan idiot-adfærd

Det er da rart med din foratåelse, men hvad kan _jeg_ bruge det til?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : TDC

Dato : 13-04-09 08:24

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> Det er da rart med din foratåelse, men hvad kan _jeg_ bruge det til?
>
> --
> Dun@nt
> 1KSFau Hvidguld
> DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
Kun til at huske at tænke dig om og lade være med at gøre det samme

--
Ib Jensen,
Sabro

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-04-09 09:05

TDC skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> Kun til at huske at tænke dig om og lade være med at gøre det samme

1) Hvad får dig til at tro jeg gør sådan?
2) Hvis jeg gjorde hvad får dig så til at tro at dit indlæg vil ændre på
det?

tilbage står at "nogen" peger på mig når naboen "fjerter", og det kan
jeg ligesom ikke bruge til noget.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : KentBM

Dato : 13-04-09 18:45

J.C.Kløve skrev:
> Det er da rart med din foratåelse, men hvad kan _jeg_ bruge det til?

Det kunne jo tænkes, at alle indlæg ikke drejer sig om dig? Hvis alle
indlæg skal dreje sig om præcis dig, så er der vist ingen fremtid for
denne gruppe.

Men ud over denne lille detalje, så kunne det jo tænkes, at også du
kunne lære lidt / få noget at tænke over. Men den tanke er måske nok for
langt ude.

--

Kent

Fra : Studo

Dato : 13-04-09 07:13

Den Mon, 13 Apr 2009 07:24:24 +0200 skrev TDC:

> I øvrigt er det pisseirriterende at have medtrafikanter liggende i
> røven.....
Hvilket jeg kan nikke til. Kører mc over vestfyn hver dag, cirka
halvdelen af alle bilister udfører lige netop den manøvre. Og ikke kun på
mig.

Det betyder så at jeg holder rigtig god afstand, lige pludselig skal jeg
også have andre trafikanters bremselængde inkluderet i min egen.

> Jeg kan fuldt ud forstå hvis folk bliver irriterede på motorcyklister
> med en sådan idiot-adfærd
og bilister. Det behøves ikke kun være en ambulance der er farlig at
ligge i røven på.

Fra : Per

Dato : 13-04-09 07:57

TDC wrote:
> [...]
> længe vi kunne se ham og ambulancen.
> Jeg ved ikke hvad I syntes, men jeg ser det mest som et

Hvis han ikke holder sin bremseafstand er han et stort fjols og samtidig
færdselskriminel.

Men ellers er der ikke noget "galt" i at følge en ambulance med udrykning,
sålænge han (mc´en) overholder færdselsbestemmelserne. Altså hastighed,
afstand, blink ved vognbaneskifte osv.

mvh. Per

Fra : Thore Jensen

Dato : 13-04-09 13:26

TDC skrev:
> [...]
> en ambulance med udrykning på vej mod Århus. Lige rumpen på den fulgte
> en motorcyklist og han vedblev dette de næste 10 km, så længe vi kunne

Det er nok fordi at ambulancer ikke kan køre ret hurtigt og det er
pisseulovligt at overhale udrykningskøretøjer....

Thore

Fra : Claus Skovbo

Dato : 13-04-09 14:21

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok fordi at ambulancer ikke kan køre ret hurtigt og det er
> pisseulovligt at overhale udrykningskøretøjer....

NEJ.

mvh
Claus

Fra : Bo Nielsen

Dato : 13-04-09 14:56

> NEJ.

Nå ja, der vel ingen grund til at råbe! :-/

ScooterBo

Fra : KentBM

Dato : 13-04-09 18:26

Claus Skovbo skrev:

> NEJ.
Nej, det er ikke rigtigt, at ambulancer ikke kan køre ret hurtigt?
Eller nej, det er ikke pisseulovligt at overhale udrygningskøretøjer?

Men jeg kan da også. DOH (citat fra Homer Simpson). Og skal vel være med
stort, da det er et udbrud?

--

Kent

Fra : Thore Jensen

Dato : 13-04-09 18:43

Thore Jensen skrev:

> Det er nok fordi at ambulancer ikke kan køre ret hurtigt og det er
> pisseulovligt at overhale udrykningskøretøjer....
>
> Thore

Det var gas.. rolig nu ... men..

Det er korrekt at der ikke findes nogen paragraf imod at overhale
udrykningskøretøjer, men der er måske som kan fortælle mig i hvilke
situationer at man ser at det er muligt at lovligt at overhale et
udrykningskøretøj.

Thore

Fra : Per

Dato : 13-04-09 20:12

Thore Jensen wrote:

> [...]
> udrykningskøretøjer, men der er måske som kan fortælle mig i hvilke
> situationer at man ser at det er muligt at lovligt at overhale et

Fx. en sengeambulance med udryking - der måske kun fremføres med 40-50 km/t
på fx. landevej / motorvej.

/ Per

Fra : Thore Jensen

Dato : 13-04-09 23:14

Per skrev:

> Fx. en sengeambulance med udryking - der måske kun fremføres med 40-50
> km/t på fx. landevej / motorvej.

Den er for søgt IMHO..
Der må kun køres med udrykning når det er nødvendigt.

I fald at der køres med den hastighed og der samtidig er plads nok til
at øvrige trafikanter kan overhale uden ellers at komme på kant med
færdselsloven, så kan der ikke være behov for at køre med udrykning.

Thore

Fra : Per

Dato : 14-04-09 05:28

Thore Jensen wrote:

> Den er for søgt IMHO..

?? Jeg har selv kørt sengeambulance under nævnte forhold - det er helt
normalt.

> Der må kun køres med udrykning når det er nødvendigt.

Ja klart - men udrykningskørsel har nødvendigvis intet med hastigheden at
gøre.

I ovennævnte tilfælde gælder det ofte om at køre med en konstant hastighed
og glidende kørsel - der kan fx. være tale om en patient med brækket ryg og
der ikke må "bumpes" fra vejen. Der kan også sagtens være politieskorte
selvom der ikke køres stærkere - dette bruges særlig ofte når der skal køres
med glidende hastighed.

> I fald at der køres med den hastighed og der samtidig er plads nok til
> at øvrige trafikanter kan overhale uden ellers at komme på kant med
> færdselsloven, så kan der ikke være behov for at køre med udrykning.

Som skrevet så har udrykning ikke nødvendigvis nogen betydning for
hastigheden. LÆS: der skal ikke køres alt hvad remmer og tøj kan holde.

OG så er det en gammel skrøne at man ikke må overhale et udrykningskøretøj.

mvh. Per

Fra : TDC

Dato : 13-04-09 19:23

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i meddelelsen

> Det er nok fordi at ambulancer ikke kan køre ret hurtigt og det er
> pisseulovligt at overhale udrykningskøretøjer....
>
> Thore
Hurtigt eller ej. Overhaling eller ej.
Det forhindrer vel ikke i at holde afstand....

--
Ib Jensen,
Sabro

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-04-09 19:42

On Mon, 13 Apr 2009 07:24:24 +0200, "TDC" <ib@ibjensen.dk> wrote:

Hej Ib.

>Jeg kan fuldt ud forstå hvis folk bliver irriterede på motorcyklister med en
>sådan idiot-adfærd

Ro på - please.

Som det fremgår kan det være en MC pilot af udenlandsk oprindelse, og
det er jo ikke alle lande hvor tingene er så milimeterregulerede at
man skal spørge ministeren før man slipper en fjert, så han har nok
blot gjort som han plejer.
At det så får "nogen" til at fare i blækhuset er ikke umiddelbart
forståeligt.

Når det så er sagt, står der faktisk i færdselsloven at man skal holde
en passende afstand til udrykningskøretøjer, herunder også ambulancer.
Det er jo i alles interese at de kan passere så hurtigt og navnlig så
jævnt som muligt.
Det kunne jo være en selv der en dag lå inde i kassen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per V. Misser

Dato : 14-04-09 21:15

Hej
> [...]
> jævnt som muligt.
> Det kunne jo være en selv der en dag lå inde i kassen

Da jeg i det forrige århundrede tog kørekort var reglen, at der skulle
holdes en minimumsafstand på 100 m til udrykningskøretøjer. Om den stadig
gælder ved jeg ikke.
Dengang var det groteske, at en fuldt lastet tankvogn fra brandvæsenet ikke
kunne tvinges over 60 - 70 km/t, hvis det var lidt opad bakke. Men han skal
jo stadig have friheden til at trække udenom langsomtkørende, eller dreje
pludseligt, hvorfor overhaling i mine øjne er utænkelig.

vh Per V. Misser