/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Program til gearing og moment
Fra : Ukendt


Dato : 12-04-09 21:12

Hej dér

Jeg har brugt vinteren, og foråret, til at brygge på et program til
visualisering af hvordan momentkurver påvirkes af gearing/udveksling på en
enkel måde.

Egentlig opstod ideen da jeg for år tilbage "provokerede" med momentmyten,
(V2 versus R4), for det var tungt arbejde at udføre i et regneark. Især
sammenligning af flere datasæt var ret bøvlet i regneark.

Programmet er nogenlunde selvforklarende, og med en begrænset hjælpefil,
samt en fil med eksempel på data.

Findes her: http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/download/

Have fun

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

 
 
snuskebasse@gmail.co~ (12-04-2009)
Kommentar
Fra : snuskebasse@gmail.co~


Dato : 12-04-09 14:35

> Jeg har brugt vinteren, og foråret, til at brygge på et program til
> visualisering af hvordan momentkurver påvirkes af gearing/udveksling
>
> Findes her: http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/download/
>
Jeg må se at finde momentdata for de gamle Rotax 500cc drevne maskiner
jeg pusler med,
for at anvende det flotte program

mvh erik

"J.C.Kløve" (12-04-2009)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 12-04-09 23:52

Orla Pedersen skrev:
> Hej dér
>
> Jeg har brugt vinteren, og foråret, til at brygge på et program til
> visualisering af hvordan momentkurver påvirkes af gearing/udveksling på en
> enkel måde.
>
> Egentlig opstod ideen da jeg for år tilbage "provokerede" med momentmyten,
> (V2 versus R4), for det var tungt arbejde at udføre i et regneark. Især
> sammenligning af flere datasæt var ret bøvlet i regneark.
>
> Programmet er nogenlunde selvforklarende, og med en begrænset hjælpefil,
> samt en fil med eksempel på data.
>
> Findes her: http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/download/
>
> Have fun
>
Det _var_ da morsomt
Jeg sad netop og puslede med dine momentberegninger her i eftermiddag,
og overvejede om jeg skulle skrive efter programmet, men kom i hu at jeg
ikke kunne få det til at virke sidste gang du sendte det - det virker
fint nu svjks

takker for indsatsen

skal vi forresten snart ud at køre?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

Flemming Disc (15-04-2009)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 15-04-09 22:03


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:sa5e9fhfcsp8$.1q4hjgvwpoo6o$.dlg@40tude.net...
> Egentlig opstod ideen da jeg for år tilbage "provokerede" med momentmyten,
> (V2 versus R4),

Nu er det jo ingen myte mellem 2 cyl og 4 cyl, kun facts.
Jeg har jo godt set dine beregeniger, men facts. er at der meget forskel på
moment på de 2 forskellige motorer og det hjælper jo ikke at lave
forskellige gearinger for at udjævne dette. Moment har jo betydning der hvor
man køre og ikke der hvor man lægger det ved en eller anden gearing

--


Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Armand (16-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-09 01:15

Flemming Disc skrev:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:sa5e9fhfcsp8$.1q4hjgvwpoo6o$.dlg@40tude.net...
>> Egentlig opstod ideen da jeg for år tilbage "provokerede" med momentmyten,
>> (V2 versus R4),
>
> Nu er det jo ingen myte mellem 2 cyl og 4 cyl, kun facts.
> Jeg har jo godt set dine beregeniger, men facts. er at der meget forskel på
> moment på de 2 forskellige motorer og det hjælper jo ikke at lave
> forskellige gearinger for at udjævne dette. Moment har jo betydning der hvor
> man køre og ikke der hvor man lægger det ved en eller anden gearing
>
ØHH??
Jeg synes at det lyder som du ikke har forstået budskabet :-/

--
Armand.

Flemming Disc (16-04-2009)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 16-04-09 09:19


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:49e67847$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Flemming Disc skrev:
>> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
>> meddelelse news:sa5e9fhfcsp8$.1q4hjgvwpoo6o$.dlg@40tude.net...
>>> Egentlig opstod ideen da jeg for år tilbage "provokerede" med
>>> momentmyten,
>>> (V2 versus R4),
>>
>> Nu er det jo ingen myte mellem 2 cyl og 4 cyl, kun facts.
>> Jeg har jo godt set dine beregeniger, men facts. er at der meget forskel
>> på moment på de 2 forskellige motorer og det hjælper jo ikke at lave
>> forskellige gearinger for at udjævne dette. Moment har jo betydning der
>> hvor man køre og ikke der hvor man lægger det ved en eller anden gearing
>>
>>
> ØHH??
> Jeg synes at det lyder som du ikke har forstået budskabet :-/

Det har jeg nok ikke, men jeg køre jo også bare.
Og er glad for at ikke skulle så højt op i omdr. for at komme afsted.
Men der er vi så forskellige og det var det disku om 2 cyl og 4 cyl
startede.
Vi er forskellige hvad det er "suget" ved at køre på Mc eller en halv bil
))

--


Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
PS. Så stopper du Flemming



Armand (16-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-09 10:08

Flemming Disc skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:49e67847$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Flemming Disc skrev:
>>> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
>>> meddelelse news:sa5e9fhfcsp8$.1q4hjgvwpoo6o$.dlg@40tude.net...
>>>> Egentlig opstod ideen da jeg for år tilbage "provokerede" med
>>>> momentmyten,
>>>> (V2 versus R4),
>>> Nu er det jo ingen myte mellem 2 cyl og 4 cyl, kun facts.
>>> Jeg har jo godt set dine beregeniger, men facts. er at der meget forskel
>>> på moment på de 2 forskellige motorer og det hjælper jo ikke at lave
>>> forskellige gearinger for at udjævne dette. Moment har jo betydning der
>>> hvor man køre og ikke der hvor man lægger det ved en eller anden gearing
>>>
>>>
>> ØHH??
>> Jeg synes at det lyder som du ikke har forstået budskabet :-/
>
> Det har jeg nok ikke, men jeg køre jo også bare.
> Og er glad for at ikke skulle så højt op i omdr. for at komme afsted.
> Men der er vi så forskellige og det var det disku om 2 cyl og 4 cyl
> startede.
>
Og det er dér at den stadig står!
At focusere entydigt må momentkurver for motoren er en kæmpe fejl
eftersom at momentet ændres gennem gearing og der køres med kæmpe
forskel på total-gearingen imellem 2 og 4 -cylindrede!
Orla's omregninger til baghjuls-moment viser tydeligt at en 1000'er
V2'er ikke har bedre baghjulsmoment end en "spids-ydende" 900/4 og end
ikke markerer sig væsentligt overfor en ensydende 600/4!

Jeg har tidligere fremturet med at alle omdrejningstællere skulle vise 0
- 100% før redline, hvorved at man bedre ville opfatte motorernes træk
til sammenligning!
Jeg husker en tekstbid fra en test af Honda's oval-stempel
endurance-racer: "der sker intet under 7.500 rpm, men det betyder intet
når det røde felt starter ved 22.000rpm!" hvilket i en grad beskriver
paradokserne.

Lidt tungt svinghjul til at klare tilkoblingen er en behagelig ting, men
efter de par tiendedele sekunders del af kørslen er det ovre med dén
fordel :-|

> Vi er forskellige hvad det er "suget" ved at køre på Mc eller en halv bil
> ))
>
Jup, heldigvis!
Og jég elsker at føle trækket fra 3-4.000rpm og helt op til 13.000rpm -
Uanset gear!

--
Armand.

Ukendt (16-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-04-09 16:41

On Thu, 16 Apr 2009 11:07:41 +0200, Armand wrote:

> Jeg har tidligere fremturet med at alle omdrejningstællere skulle vise 0
> - 100% før redline, hvorved at man bedre ville opfatte motorernes træk
> til sammenligning!

Det er jo netop det. Både "fie", og "makita" kører absolut bedst over 50%,
og det er ihvertfald noget højere end de fleste udsætter deres række4'er
for ved landevejscruise.

> Og jég elsker at føle trækket fra 3-4.000rpm og helt op til 13.000rpm -
> Uanset gear!

3.000 rpm på "fie" var komplet uanvendeligt i 5., og 6. gear. "makita", med
sin overdrevne svinghjulsmasse klarer lavere omdrejninger, men der sker jo
ikke en skid "dernede".

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Armand (23-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-09 23:08

Orla Pedersen skrev:
> On Thu, 16 Apr 2009 11:07:41 +0200, Armand wrote:
>
>> Jeg har tidligere fremturet med at alle omdrejningstællere skulle vise 0
>> - 100% før redline, hvorved at man bedre ville opfatte motorernes træk
>> til sammenligning!
>
> Det er jo netop det. Både "fie", og "makita" kører absolut bedst over 50%,
> og det er ihvertfald noget højere end de fleste udsætter deres række4'er
> for ved landevejscruise.
>
>> Og jég elsker at føle trækket fra 3-4.000rpm og helt op til 13.000rpm -
>> Uanset gear!
>
> 3.000 rpm på "fie" var komplet uanvendeligt i 5., og 6. gear. "makita", med
> sin overdrevne svinghjulsmasse klarer lavere omdrejninger, men der sker jo
> ikke en skid "dernede".
>
Krydsede til aften Lillebælt med frue og Barbie i familiært anliggende
og benyttede lejligheden til at verificere ved hvilket omdrejningstal at
Barbie kan hhv. bliver benyttet:
På sådan en tur med to på og undervejs på trafikerede ind/ud -faldsveje
med 70'-begrænsning, køres den efter sigende svagtbrystede Barbie med
gearskifte før 3.000rpm , faldende til lidt over 2.000rpm efter skiftet
- De kortere spring mellem de højere gear udnyttes i praksis til
tidligere gearskifte til trods for at der skal slæbes lidt mere i de
høje gear!
Med 50km/t (= ca. 2.500rpm) svarer motoren så godt igen ved pludselig
gas, at fruen reagerer med et spjæt

Taget i betragtning at man kan vride øret fra allerede sidste
gearskiftes 40km/t og holde på til omkringe et par hundrede km/t
hurtigere, synes jeg ikke at mangle noget omkring såvel "bundtræk" som
ydelse!

--
Armand.

Hekto (24-04-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 24-04-09 02:31

On 16 Apr., 17:40, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Thu, 16 Apr 2009 11:07:41 +0200, Armand wrote:
> > Jeg har tidligere fremturet med at alle omdrejningstællere skulle vise 0
> > - 100% før redline, hvorved at man bedre ville opfatte motorernes træk
> > til sammenligning!
>
> Det er jo netop det. Både "fie", og "makita" kører absolut bedst over 50%,
> og det er ihvertfald noget højere end de fleste udsætter deres række4'er
> for ved landevejscruise.
>
> > Og jég elsker at føle trækket fra 3-4.000rpm og helt op til 13.000rpm -
> > Uanset gear!
>
> 3.000 rpm på "fie" var komplet uanvendeligt i 5., og 6. gear. "makita", med
> sin overdrevne svinghjulsmasse klarer lavere omdrejninger, men der sker jo
> ikke en skid "dernede".
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-11-08

Det har jo også en hel del med udlægningen af motoren at gøre. Boring/
slaglængde og knaster m.m.
En Ducati V2 har en forholdsvis flad momentkurve; men den er meget
stejl hvor den begynder. Det betyder f.eks. for nogle modellers
vedkommende at der sker intet, absolut intet under 3- eller 4.000
omdrejninger, og så kommer der træk som på en damphammer. Gearkassen
skal bruges flittigt for at holde den oppe i det omdrejningsområde
hvor der er moment. En ret lav svinghjulsmasse gør det ikke bedre. Det
gør dem svære at køre uden uskønne ryk, for ikke at sige helt
ubrugelige i f.eks. bytrafik. En grundig justering af TPS m.m. er
nødvendig.

Jeg har haft stor fornøjelse af at ændre gearingen så omdrejningerne,
og dermed tilstedeværelsen af et brugbart moment, ligger passende
under hensyntagen til hastigheden man normalt kører med og det gear
der passer til hastigheden.
Mange går efter kubik, og det er rigtigt at moment kommer af kubik,
men i det virkelige liv føles en 600cc eller 750cc mere elastisk end
den noget hårdt udlagte 900cc.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408509
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste