Automatisk kædesmører DIY ?
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 09-04-09 17:36

Nogen der ligger inde med en princip tegning/ideer af et kædesmøre system
man selv kan lave?
Jeg har nogle små 12 volts væske pumper, og adgang til rustfrie rør i
indvendig Ø 0,25mm, 0,50 0,80 og 1mm, noget der kan bruges??
mvh Tonny

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-04-09 19:50

> [...]
> Jeg har nogle små 12 volts væske pumper, og adgang til rustfrie rør i
> indvendig Ø 0,25mm, 0,50 0,80 og 1mm, noget der kan >bruges??

prøv at søge på skrotoiler på gruppen, kan se at Hekto har lavet en på et
tidspunkt.
Desværre ser det ud til at billeder ligger på dfmc.dk som er nede for
vedligehold.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Carsten

Dato : 09-04-09 20:00

Tonny Poulsen wrote:

> [...]
> Jeg har nogle små 12 volts væske pumper, og adgang til rustfrie rør i
> indvendig Ø 0,25mm, 0,50 0,80 og 1mm, noget der kan bruges??

Tegning kan jeg ikke hjælpe med men, men jeg kan da i korte træk beskrive
hvordan min fungere, til at få olien frem til kæden bruges den gode gamle
tyngde kraft, og for at forhindre at olien ikke løber når cyklen ikke er i
drift er olie resuaret forsynet med en lille vakuum styret ventil, og
vakuumet er taget ved en af de små studser der sider på indsugnings gummiet
lige efter karburatoren, selve ventilen er en lille nåleventil som man kan
justeres olie mængden på,

du kan forvente fra 0.2 - 0.8 bar vakuum

/Carsten

Fra : Per Kaaber

Dato : 09-04-09 21:09

Carsten frembragte:

> [...]
> justeres olie mængden på,
>
> du kan forvente fra 0.2 - 0.8 bar vakuum

Har du et link til en vacuum styret ventil, der kunne anvendes til
formålet?

--
Venlig hilsen

Per
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1607
Yamaha FZR 1000
Honda 900 Bol'dor
Suzuki GS 550/610

Fra : Per Kaaber

Dato : 09-04-09 23:16

Hej Per Kaaber. Du skrev d. 09-04-2009 i
<mn.4d307d94f73bc472.86523@mail.dk>:

> Har du et link til en vacuum styret ventil, der kunne anvendes til formålet?

Hmmm... har fået den ide, at en vacuumstyret benzinhane må kunne
anvendes til formålet :D

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 09-04-09 20:36

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har nogle små 12 volts væske pumper, og adgang til rustfrie rør i
> indvendig Ø 0,25mm, 0,50 0,80 og 1mm, noget der kan bruges??

Jeg har på et tidspunkt bygget et meget simpelt anlæg til min vintercykel.
Ikke automatisk, men simpelt. Meget simpelt.
Man tager en plastikflaske, f.eks en remouladeflaske, sætter en slange på
tuden og fører slangen hen til en kuglehane. Derfra videre ned til kæden.
Dunken anbringes på bagagebæreren og kuglehanen nedenunder.
Når der så skal smøres, så åbner man hanen og olie løber ned på kæden.
Kæden smøres selvfølgelig under kørslen mens kæden er varm.
Hilsen Matthias

Fra : Ole Schultz

Dato : 09-04-09 22:07

On Thu, 9 Apr 2009 18:35:56 +0200, "Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk>
wrote:

>Nogen der ligger inde med en princip tegning/ideer af et kædesmøre system
>man selv kan lave?

Næh. Men hvorfor ikke købe en Scottoiler ?

Har lige selv købt en for 580 kr alt incl. fra ebay uk.

http://cgi.ebay.co.uk/Scottoiler-Universal-Mk7_W0QQitemZ370178423308QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item370178423308&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1689|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Men det kan jo være at du insisterer på at lave den selv, og så duer
en Scottoiler jo ikke

mvh Ole

Fra : Hekto

Dato : 09-04-09 16:16

On 9 Apr., 23:06, Ole Schultz <schu...@fj3rnd3tt3.pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Men det kan jo være at du insisterer på at lave den selv, og så duer

Den jeg lavede dryppede bare olie på kæden via en lille plastikflaske
en slage og mængden justeredes med en kanyle, de var placeret lige
over kæden.

Loobman er også ret simpel - og nogle har brugt vacuum, andre igen en
indsprøjtningsdyse fra en diesel.

Scotoiler er for folk uden fantasi og med for mange penge!

Fra : Anders Majland

Dato : 10-04-09 08:28

> Nogen der ligger inde med en princip tegning/ideer af et kædesmøre system
> man selv kan lave?

Prøv at kigge på mccoi http://mccoi.de/

Jeg har kører med det på begge yamaha'er i 2 udgaver og kan sige god for at
princippet er fint ... Godt 50000km på xt'en og 10000km på xtz'en

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 10-04-09 09:07

> Prøv at kigge på mccoi http://mccoi.de/

Btw så har selv scoottoiler efter 25år fundet ud af en pumpe kunne være en
god ting ... http://www.scottoiler.co.uk/esystem.asp

Men imho overkill med et "kæmp" LCD til formålet ... Men der er jo ikke
noget krav om at det skal sidde synligt da det ikke skal bruges til
dagligt... Dog mangler der en regnsensor - man skal selv skrue op og ned ved
regn og/eller meget støvede omgivelser. Men mon ikke de kan sælge nogle
extra på deres G måler ?

Men et interessant produkt - bliver spændende at se nogle priser ...

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-04-09 05:11

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

Tak for alle de gode svar i hele denne tråd, nu har jeg lidt at gå vidre
med, god påske til jer alle.
mvh Tonny Poulsen