Køre MC "uden forbremse"
Fra : Jan Nielsen

Dato : 08-04-09 21:22

Hej Gruppe

Min kone ønsker sig en MC, men hun har desværre mistet langemand og
ringfingeren fingre på højre hånd, og pegefingren er stiv, tommelen er helt
okay.

Det betyder at hun ikke kan betjene en håndbremse.
Kan der evt monteres en bremsefordeler i fodpedalen som deler bremsetrykket
mellem for og baghjul.

Hvad kan godkendes osv? øs ud af jeres viden.

Mvh
Jan

Fra : Per

Dato : 08-04-09 21:24

Jan Nielsen wrote:
> [...]
> Kan der evt monteres en bremsefordeler i fodpedalen som deler
> bremsetrykket mellem for og baghjul.
>
> Hvad kan godkendes osv? øs ud af jeres viden.

Jeg tror ikke at i kommer uden om 2 uafhængige bremser, men jeg mener at
have hørt om andre der har en håndbremse, der kan betjenes med
tommelfingeren.

Er der iøvrigt ikke noget med at Jason Watt har fået en godkendt motorcykel
?

Ellers ville jeg henvende mig til et handicapforbund eller lign. de må vide
den slags.

mvh. Per.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-09 18:45

> Jeg tror ikke at i kommer uden om 2 uafhængige bremser, men jeg mener at
> have hørt om andre der har en håndbremse, der kan betjenes med
> tommelfingeren.

2 uafhængige bremsekredse er ikke det samme som 2 bremsegreb/pedaler.
Der kører f.eks. en masse køretøjer kaldet "biler" rundt derude, som kun har
én bremsepedal.
Men pedalen betjener 2 uafhængige bremsekredse.
Så hvis den ene bliver utæt, virker den anden stadig:

<Snip>
Bremser:
En bil skal være forsynet med tre bremser. Drifts-, nød- og
parkeringsbremsen. Drifts- og nødbremsen er sammenbygget i fodbremsen.
Det betyder at driftsbremsen er opbygget af to uafhængige bremsekredse hvor
den ene vil virke som nødbremse, hvis den anden svigter.
Driftsbremsen er hydraulisk, hvilket betyder, at den virker ved væsketryk
gennem rør og slanger.
Parkeringsbremsen er mekanisk, som betyder, at man påvirker bremserne
igennem et system af kabler eller trækstænger.
De fleste biler i dag er også forsynet med en bremseforstærker, også kaldet
vacumforstærker.
Denne forstærker ved hjælp af et undertryk, den kraft du skal bruges til at
bremse med. Det betyder at du ikke behøver at trykke så hårdt på
bremsepedalen.

</Snip>

Så det kun at have en betjening kan jeg da ikke forestille mig er et
problem.
Men det må relevante myndigheder jo kunne svare på......

/Allan

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-04-09 21:38

Jan Nielsen skrev:
> [...]
> Kan der evt monteres en bremsefordeler i fodpedalen som deler
> bremsetrykket mellem for og baghjul.
>
> Hvad kan godkendes osv? øs ud af jeres viden.

Når Knud ser denne tråd, kan han sikkert vejelde - han klarer sig trods
alt helt uden arm!

Så det _kan_ gøres.

En ide kunne være en tommelfingerbetjent bremse ala det "gashåndtag" der
er på visse 4x4 atv'er

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-04-09 21:48

"Jan Nielsen" <jan@minibio.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan der evt monteres en bremsefordeler i fodpedalen som deler
> bremsetrykket mellem for og baghjul.
>
> Hvad kan godkendes osv? øs ud af jeres viden.

Tag en snak med Knud Dam, jeg er næsten sikker på, at han gerne vil hjælpe.
Han mangler selv højre arm, og har fået sat det hele over på venstre side..
og han kan sagtens få det til at fungere, han er bestemt ikke langsommere
end os andre som har to arme

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11649&ipc=47292
www.knuddam.dk

Mvh Anders

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-04-09 22:12

> [...]
> venstre side.. og han kan sagtens få det til at fungere, han er bestemt
> ikke langsommere end os andre som har to arme

enig, Knud er et godt bud.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Jan Bachman

Dato : 08-04-09 22:10

On Wed, 8 Apr 2009 22:21:42 +0200, "Jan Nielsen" <jan@minibio.dk>
wrote:

>Det betyder at hun ikke kan betjene en håndbremse.
>Kan der evt monteres en bremsefordeler i fodpedalen som deler bremsetrykket
>mellem for og baghjul.

Det er vist endda standard på visse cykler. Jeg læste om det i MC
Touring Club bladet for nyligt. Her er et link jeg fandt:
http://www.mctouringclub.dk/?id=15874&nyhed_id=16942&pagetype=1

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 22:07

http://stores.sportbiketrackgear.com/Categories.bok?category=BRAKES%3AGP+Tech+thumb+brakes

Fra : Armand

Dato : 08-04-09 22:25

Jan Bachman skrev:

> Det er vist endda standard på visse cykler. Jeg læste om det i MC
> Touring Club bladet for nyligt. Her er et link jeg fandt:
> http://www.mctouringclub.dk/?id=15874&nyhed_id=16942&pagetype=1

Jup!
Moto Guzzi har haft det som fast gimick siden midten af 70'erne:
Bremsepedalen betjener bagbremsen og den ene bremseskive på forbremsen,
mens bremsegrebet betjener den anden bremseskive foran!

Svjh. er det kun Honda der sidenhen har rodet med princippet: Dé
benyttede eksistensen af 6-stemplede bremsecalibre til at lade
bremsepedalen påvirke det midterste stempel-par i begge for-calibre, men
også modsat á bremsegrebet ud over at påvirke de tiloversblevne 8
stempler i forbremserne påvirker midterste stempler på bag-bremsecaliberen!
Kombineret med ABS, som linket, må dét være både et komfortabelt og 100%
pålideligt system!'

--
Armand.

Fra : KentBM

Dato : 09-04-09 12:03

Jan Bachman skrev:
> Det er vist endda standard på visse cykler. Jeg læste om det i MC
> Touring Club bladet for nyligt. Her er et link jeg fandt:
> http://www.mctouringclub.dk/?id=15874&nyhed_id=16942&pagetype=1
Jeg er ikke sikker på, at Hondaen bremser med maksimal bremsetryk på
forbremsen ved tryk på bagbremsen. Så skal man over i nogle af BMW
touring-modeller som har fuld integreret bremsesystem både på hånd- og
fodbremsen. Men BMW går mere og mere over til et delintegralsystem, hvor
håndbremsen bremser fuld på begge hjul og fodbremsen kun bremser bag.

--

Kent

Fra : Armand

Dato : 09-04-09 12:11

KentBM skrev:
> [...]
> fodbremsen. Men BMW går mere og mere over til et delintegralsystem, hvor
> håndbremsen bremser fuld på begge hjul og fodbremsen kun bremser bag.

Med ABS er der vel ingen grund til at bruge så meget tid på at nuancere
fordelingen mekanisk/hydraulisk :-/

--
Armand.

Fra : Jan Petersen

Dato : 10-04-09 23:13

> [...]
> fodbremsen. Men BMW går mere og mere over til et delintegralsystem, hvor
> håndbremsen bremser fuld på begge hjul og fodbremsen kun bremser bag.

Honda bremser med maksimalt tryk på forbremsen ed brug af fodbremsen, ved
let tryk aktiveres et stempel i begge calibre foran, ved fudt tryk på
bagbremsen aktiveres alle calibrer på forhjulet.
Og vise versa ved brug af håndbremsen.

Mvh

Jan Petersen

ST1100 ABS, TCS, DCB 1998

Fra : Knud Dam

Dato : 08-04-09 22:27

"Jan Nielsen" <jan@minibio.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan godkendes osv? øs ud af jeres viden.
>
> Mvh
> Jan

Hej Jan.

Fantastisk dejligt at høre, at din kone har lyst til at køre mc på trods af
de skader, hun har pådraget sig.

Jeg mangler højre arm og fik godkendt en mc og tog kørekort i år 2000, så
der er absolut mulighed for, at din kone kan komme ud at lufte en mc.

Jeg vil meget gerne hjælpe med info om forløbet med godkendelse mv. og jeg
har forslag til ombygning af mc.

Jeg har også kontakt til en hård, men retfærdig synsmand, der kan syne
ombygningen, når den er klar efter foreskrifterne.

Du / I er velkomne til at kontakte mig, så vi kan få en snak om detaljerne.
Det er ikke så kompliceret.

Dette link, som Anders kendte viser lidt om de ombygninger, der er
foretaget på min FZ1.

http://www.motorcykelgalleri.dk:80/html/gal_visbil.asp?ID=11649&ipc=47292

; - )

KD - mobil: 2025-1225

Fra : Kell Petersen

Dato : 09-04-09 01:16

en maskine med automat-gear og forbremsen flyttet over på koblingsiden er
vel nemt nok...?
Bare en ide´´´´

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 08:04

> [...]
>
> Det betyder at hun ikke kan betjene en håndbremse.
> Kan der evt monteres en bremsefordeler i fodpedalen som deler

Min BMW R1150RT bremser max på begge hjul ved betjening af enten hånd eller
fodbremse + har bremseforstærker, dvs her er fodbremsen rigeligt + at det
ikke kræver mange krafter at bruge grebene.
Kostede mig nærmest en tur over styret første gang jeg prøvede den, og
bremsede let på baghjulet

1200'eren har ikke forstærker (k1200rs v2 undtaget) og 1100 har ej heller,
så det skal specifikt være 1150'eren.

Mvh TP
R1150RT
K1200RSv1

Fra : Jan Nielsen

Dato : 09-04-09 15:53

Hej igen gruppe

Tusind tak for alle input.

Jeg har taget kontakt til Knud, og er sikker på vi finder en brugbar
løsning, Mette kan beholde gassen i højre, så ombygningen bliver ikke helt
så omfattende som Knuds...tror jeg.

Men igen tak for hjælpen

Mette & Jan

Fra : Bo Nielsen

Dato : 09-04-09 16:03

Jan Nielsen skrev:
> [...]
>
> Jeg har taget kontakt til Knud, og er sikker på vi finder en brugbar
> løsning, Mette kan beholde gassen i højre, så ombygningen bliver ikke helt

God fornøjelse med projektet, dejligt at sådanne løsninger kan godkendes

Jeg er sikker på, jeg ikke er den eneste der er nysgerrig efter at høre
- og især se - hvordan problemet bliver tacklet. Håber i vil følge op
med beskrivelser og evt. billeder, når i er færdige.

ScooterBo

Fra : Jan Nielsen

Dato : 10-04-09 08:48

"Bo Nielsen" <bonielsennrsb@3mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> og især se - hvordan problemet bliver tacklet. Håber i vil følge op med
> beskrivelser og evt. billeder, når i er færdige.

Det er klart at vi følger op, dog vil der gå nogen tid, fruen er meget
forsigtig ang pengesager, så der skal spares rigeligt op, inden hun går
igang.
Maskinen bilver en Intruder, det ligger helt fast, så den kan vi da starte
med at finde.

Jan

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-04-09 09:09

> [...]
> igang.
> Maskinen bilver en Intruder, det ligger helt fast, så den kan vi da starte

Husk nu at sende hende på kørekursus når ekvipagen er klar til brug.....
og tag selv med - det er så sjovt.....
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-04-09 19:13

On Fri, 10 Apr 2009 09:48:26 +0200, "Jan Nielsen" <jan@minibio.dk>
wrote:

Hej Jan.

> [...]
>igang.
>Maskinen bilver en Intruder, det ligger helt fast, så den kan vi da starte

Jeg har ingen forudsætninger for at blande mig.
Alligevel kan jeg ikke lade være når du direkte vælger en bestemt
model, i dette tilfælde en Intruder, hvilket jeg finder er et dårligt
valg i netop din hustrus tilfælde.
Dels er Intruderens køreegenskaber ikke lige de bedste, og dels kræves
der en del ombygning før den er egnet.
OK, intet er umuligt hvis man vil, det har Knud mere end bevist, men
alligevel.

En Aprilis Mana ville være mit valg.
Den har et automatgear der kan køres automatisk, eller betjenes
manuelt, og så har den automatkobling hvilket holder venstre side
"grebsfri".
En simpel flytning af forbremsen til venstre side burde kunne gøre
det.
Jeg har nogle hårdt ramte "mærkefanatikkervenner" i Ducati Klubben.
Ved sidste GF var der en Mana til prøvekørsel.
Alle rynkede på næsen af det der moderne automatger, men efter en
prøvekørsel var de fleste positivt overraskede - Meget enda.
Den knallert dur, og har desuden helt forrygende køreegenskaber.

Hvis det endelig skal være Intruderen, så er den ombygning Knud har
lavet på sin MC lavet til UG med kryds og slange, og et eksempel til
efterfølgelse.
Begge bremser betjenes med fodbremsen, og så vidt jeg kan forstå er
ballancen mellem for- og bagbremse perfekt.
Du bør få en fyldestgørende forklaring på systemets virkemåde fra
Knud.

Man kunne selvfølgelig også overveje at flytte forbremsen til højre
hånds tommelfinger, men det kræver at der er en vis styrke i de øvrige
fingre hvilket jeg kan forstå ikke er tilfældet.

Hvorom alting er, så er der et issue omkring skolekørsel og aflæggelse
af køreprøve.
Så vidt jeg ved kan det kun foregå på den MC der ombygget til den
person der skal betjene den.
Altså skal I have valgt ekvipagen og foretaget de fornødne ombygninger
før skolekørslen påbegyndes.
Jeg ved ikke hvorledes proceduren er rent papirmæssigt for at komme så
vidt, men det er vist bare at få "proppen" af og komme i gang.

God vind med projektet - Jeg håber fruen får sine ønsker opfyldt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 10-04-09 21:59

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Hvis det endelig skal være Intruderen, så er den ombygning Knud har
> lavet på sin MC lavet til UG med kryds og slange, og et eksempel til

Selve ombygning og godkendelse deraf koster vel også sit :-/
Lidt mindre blindt modelvalg til fordel for en af de nævnte modeller med
såkaldt integral-bremse (á hvor fodbremsen betjener begge ender på en
gang) er i mine øjne et langt enklere og fornuftigt valg.
Eftersom Guzzi'erne har kørt med princippet i mere end 30 år er hele
modelpaletten i alle prislejer til at vælge imellem, og Guzzi har også
lavet costum-modeller hvis det ansolut skal være i den genre:
<http://www.motorcyclespecs.co.za/model/moto%20guzzi/moto_guzzi_carlafornia_ev1100%2094.htm>
<http://www.motorcyclespecs.co.za/model/moto%20guzzi/moto_guzzi_nevada%20750%2091.htm>
<http://www.motorcyclespecs.co.za/model/moto%20guzzi/moto_guzzi_v65c.htm>
Og lige for princippets skyld, min yndlings-Guzzi:
<http://www.auto-evasion.com/fiches-techniques-moto/images_membres/1v-10cent.jpg>

--
Armand.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-04-09 08:52

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> [...]
> valg i netop din hustrus tilfælde.
> Dels er Intruderens køreegenskaber ikke lige de bedste, og dels kræves

Det er IKKE mig der vælger cyklen, det er "mutter" selv, og hun er totalt
solgt til Intruderen.

> [...]
> "grebsfri".
> En simpel flytning af forbremsen til venstre side burde kunne gøre

Hvis det var mig der skulle vælge var det ikke svært, Manaén er totalt fed
imo. og som jeg ser det meget nem at modificere til formålet. Men, er
Aprilia ikke hundedyre at skrue i.

> [...]
> Jeg ved ikke hvorledes proceduren er rent papirmæssigt for at komme så
> vidt, men det er vist bare at få "proppen" af og komme i gang.

Den del har Knud helt styr på, og han har været så flink at vi kan kontakte
han ang papirgangen i det.

> God vind med projektet - Jeg håber fruen får sine ønsker opfyldt.

Takker