Nye dæk til CB650
Fra : Mads Madsen

Dato : 08-04-09 08:03

Jeg har købt en billig CB650 som jeg nu skal have synet. Det indebærer
blandt andet nye dæk, men hvad skal jeg gå efter?

Originalmonteringen hedder 3.25-19 foran og 3,75-18 eller 4.00-18 bagpå,
men cyklen er lige nu monteret med 100/90-19 og 120/90-18. Jeg kan se i
forskellige skemaer at de to kombinationer "svarer" til hinanden.

Er den ene løsning at foretrække frem for den anden eller er det lige meget?

Cyklen skal selvfølgelig køre optimalt, men udseendet betyder da også
lidt, så hvilken af de to kombinationer giver det bredeste look?

Alle inputs er velkomne.

/Mads

Fra : Mads Madsen

Dato : 08-04-09 08:16

Mads Madsen skrev:
> Jeg har købt en billig CB650 som jeg nu skal have synet. Det indebærer
> blandt andet nye dæk, men hvad skal jeg gå efter?

Nåh ja... jeg glemte helt. Hvilke dæk passer godt til denne type
maskine. Jeg kigger lidt på Bridgestone BT45 og Contineltal ContiGo.
Prisen er også en faktor, det er derfor ContiGo er med i overvejelserne.
Har i andre bud?

/Mads

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-04-09 10:19

> maskine. Jeg kigger lidt på Bridgestone BT45 og Contineltal ContiGo.

Jeg havde købt original størrelserne. Dem kører den bedst med. Jeg kan
anbefale BT45. Køb dem evt ved http://www.mandp.com/ Da pundet er lavt
kan man lve gode handler i UK.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Mads Madsen

Dato : 08-04-09 11:33

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> Jeg havde købt original størrelserne. Dem kører den bedst med. Jeg kan
> anbefale BT45. Køb dem evt ved http://www.mandp.com/ Da pundet er lavt
> kan man lve gode handler i UK.

Tak for rådet. De er godt nok billige selv om man skal betale fragt fra
england. Meget billigere end mcdaekonline.dk

/Mads

Fra : Simon

Dato : 08-04-09 16:34

Mads Madsen wrote:

> england. Meget billigere end mcdaekonline.dk

mynetmoto er en tredje mulighed; de har adskillige 4.00-dæk:
http://kortlink.dk/6fqk

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 09:11

On Wed, 08 Apr 2009 09:03:00 +0200, Mads Madsen wrote:

> [...]
> men cyklen er lige nu monteret med 100/90-19 og 120/90-18. Jeg kan se i
> forskellige skemaer at de to kombinationer "svarer" til hinanden.

120/90-18 er 5" bredt, det er over 25% bredere end fælgen bryder sig om,
det er noget juks for køreegenskaberne, og grændende til farligt. Dækket
bliver meget spidst, hvilket gør at cyklen vælter ind i sving. Ydermere
krænges siderne voldsomt omkring kanttrådsvulsten, det kan være farligt.

> Cyklen skal selvfølgelig køre optimalt, men udseendet betyder da også
> lidt, så hvilken af de to kombinationer giver det bredeste look?

Jup, til h..v... med sikkerhed, bare det ser porno ud, NOT! Find Du blot et
sæt dæk i originalstørrelse, og oplev en relativt velkørende mc hvor Du
også sikkert kan slide på dæksiderne

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Mads Madsen

Dato : 08-04-09 11:39

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> bliver meget spidst, hvilket gør at cyklen vælter ind i sving. Ydermere
> krænges siderne voldsomt omkring kanttrådsvulsten, det kan være farligt.

Jeg ved godt det er en dårlig ide at montere dæk der ikke passer på
fælgen. I de skemaer jeg har kigget på er et 110/90 eller 120/90 dog
tilsvarende et 4.00" tommer. Se evt.
http://www.steelthundercc.com/tiresizes.html

> Jup, til h..v... med sikkerhed, bare det ser porno ud, NOT! Find Du blot et
> sæt dæk i originalstørrelse, og oplev en relativt velkørende mc hvor Du
> også sikkert kan slide på dæksiderne

Jeg tror du misforstår mig. Jeg er ikke ude på at gå på kompromis med
køregenskaberne, men hvis man evt. kunne få et lidt bredere udtryk ved
at anvende et lidt lavere dæk, uden at gå på kompromis med egenskaberne,
gjorde det jo ikke noget. :)

/Mads

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 14:08

On Wed, 08 Apr 2009 12:39:27 +0200, Mads Madsen wrote:

> Jeg ved godt det er en dårlig ide at montere dæk der ikke passer på
> fælgen. I de skemaer jeg har kigget på er et 110/90 eller 120/90 dog
> tilsvarende et 4.00" tommer. Se evt.
> http://www.steelthundercc.com/tiresizes.html

Det er noget vås. :-/ Forsåvidt hjuldiameter ja, men 120 mm. bred er altså
120 mm. bred, og det er alt for meget til en fælg beregnet på et 95 - 100
mm. bredt dæk.

> [...]
> køregenskaberne, men hvis man evt. kunne få et lidt bredere udtryk ved
> at anvende et lidt lavere dæk, uden at gå på kompromis med egenskaberne,

Sikkert, og med en så forkrøblet profil, pga. den smalle fælg, at der står
30 mm. ubrugt dæk i begge sider.

Fra : Armand

Dato : 08-04-09 15:56

Orla Pedersen skrev:

> 120/90-18 er 5" bredt, det er over 25% bredere end fælgen bryder sig om...

120'er-dæk er 120 mm brede hvor de er bredest - Ikke i fælgen!
Dengang jeg kørte i gummisko og sort skindjakke var 120'ere en populær
modernisering af de modeller der stadig blev leveret med "serie-100"-dæk
som de nævnte 4.00".
Slår man op i hjulkatalogerne står der at læse at 4.00"-dæk matcher en
2.5" fælg(bredde) hvilket 110/90 hhv. -/80 også gør.
Til 120/90 hhv. -/80 kræves der 2.75" (bred) fælg!

Du har derfor ikke helt uret; men en kvart tomme i manglende fælgbredde
er ikke så slem som nogle af de monteringer jeg gennem tiden har set
(170' dæk på fælg beregnet til 120' gør godtnok gummi'et æggeformet!) :-|

Skal Mads holde sig helt indenfor rammerne er 110/80 gangbar og til
forskel for 4.00 (4" er rundt regnet 100mm) ér det jo 10mm bredere,
samtidig med at /80-profilen får dækket til at se bredere ud i sig selv!
Ergo: 110/80-18 er tilladelig porno!

At den gamle 650'er ged (der allerede ved lanceringen fik hug for ringe
køreegenskaber(*)) sikkert kommer til at efterlade en fingers bredde
"kyllingestribe" yderst på begge sider af et /80 -dæk er en helt anden sag!

(*):
CB650 var en stresset up-grade af CB550, der på ingen måde kunne leve op
til 650/4-klassens skaber og datidens storsælger: Kawa Z650!
--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 11:47

On Wed, 08 Apr 2009 16:56:26 +0200, Armand wrote:

> 120'er-dæk er 120 mm brede hvor de er bredest - Ikke i fælgen!

Men stadig 19 mm. bredere end det 4.00" dæk som anbefalet bredeste. :-/

Og så er der lige det med kæden....... Den har næppe haft over 1 cm.
frigang fra dækket originalt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08