Motorudskiftning
Fra : Asbjørn

Dato : 07-04-09 16:01

Som mange andre ejere af en gammel motorcyklen overvejer jeg evt. at
købe et CB450S-lig op fra Tyskland (eller huggeren i Rønnede) til at
bruge som reservedelslager.

Hvis jeg er så heldig at motorcyklen evt. er skramlet osv., men
motoren kører godt, kunne jeg godt finde på at skifte motorblokken ud,
MEN... Kommer skattefar forbi med en stor regning, hvis en motor
skiftes ud på en indregistreret motorcykel eller er det kun stellet,
der skal være indregistreret?!

Jeg ved godt, at med 99% sandsynlighed vil der aldrig være nogle, der
opdager at en motor er skiftet ud, men mit spørgsmål går primært på om
det er lovligt eller ej

Mvh.

Asbjørn
Honda-mand...

Fra : Armand

Dato : 07-04-09 23:46

Asbjørn skrev:
> [...]
> MEN... Kommer skattefar forbi med en stor regning, hvis en motor
> skiftes ud på en indregistreret motorcykel eller er det kun stellet,

Mootoren er en reservedel, som alt andet, så du behøver ikke at nøjes
med kun at bruge blokken - Kast blot hele den bedre motor i !

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 08-04-09 06:56

Armand wrote:

> Mootoren er en reservedel, som alt andet, så du behøver ikke at nøjes
> med kun at bruge blokken - Kast blot hele den bedre motor i !

Jeg ved ikke om det er lovligt, men jeg har da hørt historier om folk, der
har haft en fx. skadet mc (dog ikke stellet)

De har så købt en helt ny motorcykel magen til uden afgift og smidt "alle"
delene over på den ødelagte - det har der ikke været problemer med.

Ingen tjekker motornummeret mere.

mvh. Per

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-04-09 07:22

Per skrev:

> [...]
>
> De har så købt en helt ny motorcykel magen til uden afgift og smidt
> "alle" delene over på den ødelagte - det har der ikke været problemer med.

Det er reelt ikke lovmedholdeligt, da man svjh må erstatte/forbedre
svarende til 20% af værdien (hvor fanden har jeg det fra? anyone!?)men
der er ingen i hele verden der kan kontrollere om det er 20, 40 eller 60
der er skiftet.
Men er motorcyklen erklæret "totaltskadet" (er værdi afhængigt) bliver
man "afgiftet" for stellet igen, og fidusen er væk.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-09 07:48

On Wed, 08 Apr 2009 08:21:57 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>svarende til 20% af værdien (hvor fanden har jeg det fra? anyone!?)men
>der er ingen i hele verden der kan kontrollere om det er 20, 40 eller 60

20% om året er det korrekte med mindre det er ændret siden jeg
undersøgte det sidst
Men rigtigt: Det er en svær en med mindre man har en taksator med i
processen.
Generelt bør man have en god margen til grænsen, idet det beror på et
skøn, og en MC ejers skøn er ikke det samme som SKAT's - Hvis de får
øje på sagen.

>Men er motorcyklen erklæret "totaltskadet" (er værdi afhængigt) bliver
>man "afgiftet" for stellet igen, og fidusen er væk.

Det er noget helt andet.
Her ER taksatoren inde i billedet til at vurdere værdien af
udskiftningen, og da stellet er indkøbt som reservedel er prisen
kendt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 08-04-09 15:22

J.C.Kløve skrev:
> [...]
Det passer ikke helt; men i givet fald er det for at kontrollere om
motorens størrelse er som den skal (= at der f.eks ikke er klemt en
CBR900-motor i en CBR600!).
Specielt ved toldsyn er de emsige omkring dén detalje!

> Det er reelt ikke lovmedholdeligt, da man svjh må erstatte/forbedre
> svarende til 20% af værdien, men der er ingen i hele verden der kan
> kontrollere om det er 20, 40 eller 60 der er skiftet.

Det er ligeledes svært at bevise at givne om/over -bygninger er udført i
samme kalenderår eller igennem en årrække!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 10-04-09 09:46

Fra : Asbjørn

Dato : 10-04-09 02:41

On 8 Apr., 16:22, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er ligeledes svært at bevise at givne om/over -bygninger er udført i
> samme kalenderår eller igennem en årrække!

Jeg kan lurer at det er ligetil rent lovgivningsmæssigt. Der er intet
"fusk" i min opgave - det er simpelt hen bare en komplet
motorudskiftning, jeg snakker om. Motorcyklen er synet i november 2007
og kører pt. udemærket, MEN... motoren står til en større renovering,
da den f.eks. bruger ca. 1L olie pr. 500 km og koblingen taber
fatningen lidt ved høj moment (når jeg f.eks. vrider hanen for
kraftigt oppe i 6. gear).

Der er altså tale om en udskiftning og ikke en opgradering! SKAT kan
vel ikke pålægge en større registreringsafgift når f.eks. kobling,
stempler og pakninger bliver udskiftet!?...

Vil nu starte med at splitte motoren lidt ad og så se om reparationen
virker overskuelig - en gammel motorcykel og transport af denne fra
Tyskland løber jo også hurtigt op

Mvh.

Asbjørn

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-04-09 09:46

Asbjørn skrev:
> [...]
>
> Vil nu starte med at splitte motoren lidt ad og så se om reparationen
> virker overskuelig - en gammel motorcykel og transport af denne fra

Du går bare igang
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 10-04-09 11:31

Asbjørn skrev:
> [...]
>>

> Jeg kan lurer at det er ligetil rent lovgivningsmæssigt. Der er intet
> "fusk" i min opgave - det er simpelt hen bare en komplet

Kig udenfor mc-branchen: Der er ophuggere der har en fin gesjæft ved at
sælge hele motorer, ligesom at det tidligere var almindeligt at købe
renoverede motorer til "ombytning"!

> Der er altså tale om en udskiftning og ikke en opgradering! SKAT kan
> vel ikke pålægge en større registreringsafgift når f.eks. kobling,
> stempler og pakninger bliver udskiftet!?...

Det er (endnu) ikke en opgradering at reparere - til sammenligning, så
betænk hvor store karosseriskader der repareres på biler uden at nogen
myndighed blander sig!

> Vil nu starte med at splitte motoren lidt ad og så se om reparationen
> virker overskuelig - en gammel motorcykel og transport af denne fra
> Tyskland løber jo også hurtigt op

En løs motor kunne også være muligheden hvis ikke pengene er til det -
men derfra og til en hel motorcykel er der alligevel ikke langt!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-04-09 08:26

> En løs motor kunne også være muligheden hvis ikke pengene er til det - men
> derfra og til en hel motorcykel er der alligevel ikke langt!

Og der er der store fordel at man kan prøvekøre motoren ... Lidt svært med
en der står løst på en palle hvor man kan kun har sælges anprisninger ....

Fra : N/A

Dato : 10-04-09 09:46