vildt påkørsler
Fra : Armand

Dato : 07-04-09 20:10

TV-Syd kom i dagens udsendelse ind på subj:

Der forekommer godt 3.500 påkørsler af vildt årligt, men i denne tid,
lige efter sommertids indtræden, er der en eksplosiv stigning i forekomsten!

Det gjorde ondt i hjertet at se de, af biltrafikken, voldsomt tacklede
rådyr som Falck's vildt-konsulent blev kaldt ud til - Men det gør
sgis'me ondt på kroppen hvis man er motorcyklist og tackler sådan en =

Så vær opmærksom på risikoen når i bevæger jer i skumrings-trafikken!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-04-09 20:46

Armand skrev:
> [...]
> sgis'me ondt på kroppen hvis man er motorcyklist og tackler sådan en =
>
> Så vær opmærksom på risikoen når i bevæger jer i skumrings-trafikken!

Ja det er ikke for sjovt.

Kender 2 der har taklet sådan en fætter (uden selv at komme tilskade)
I begge tilfælde kostede det en længere tur på værksted.
1) kawa zzr900, der blev befriet for kåbesider, især v. side var helt
barberet for plastic
2) en SV1000n her blev forgaflen (41 mm!)bøjet (permanent). Man kunne se
dækmønster på udstødningen, og der var dyrehår klemt fast ca 1/6 af
vejen rundt i kanten mellem fælg of dæk!! og derudover indvolde over alt
inde ved motor og elektronik

I begge tilfælde holdt førerne "på", og foretog kontrolleret opbremsning
efter impact (de nåede ikke at reagere nogen af dem).

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-09 20:50

> Kender 2 der har taklet sådan en fætter (uden selv at komme tilskade)

Og 2 til

En TDM der kostede en røvtur med mindre skader for fører og passagerer

En XTZ hvor førenen kørte lige igennem dyret så det kun hang sammen i lidt
af skinnet over ryggen. Ingen skader udover lugtgenerne ...

Så selvom det er farligt at køre ind i så store dyr så kan man slippe fra
det ...

Men det er med at være opmærksom på hvor de kan finde på at komme på tværs
,,,

Fra : Per V. Misser

Dato : 07-04-09 21:05

> Og 2 til

Og så var der Bongo´s styrt - vist på Tåsinge for et par år siden. Det var
også alvorligt.

Per V. Misser

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 07-04-09 21:42

On Tue, 07 Apr 2009 21:09:41 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>sgis'me ondt på kroppen hvis man er motorcyklist og tackler sådan en =
>
>Så vær opmærksom på risikoen når i bevæger jer i skumrings-trafikken!

Påkørte på et år 2 fugle, den ene ramte min koblingshånd, kørte ikke
over 100, (MZ) troede sgu jeg havde brækket fingrene, senere samme år
en solsort, den ramte mit skinneben, det gjorde osse ondt, men ud over
lidt fugl på tøjet, og et temmeligt hævet ben i nogle dage skete der
ikke noget

Selv et lille dyr slår hårdt, heldigvis kan hverken hunde katte
grævlinge rådyr mm. ikke flyve, så det er normalt maskinen der må tage
det meste af skraldet.

MVH
Kim
BMW R100RS 1977
MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 562
MZ ES 150-1 1974
MZ TS 150 1981
MZ ETS 250 1972

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-04-09 06:52

kim.svensson@tdcadsl.dk wrote:

> [...]
> en solsort, den ramte mit skinneben, det gjorde osse ondt, men ud over
> lidt fugl på tøjet, og et temmeligt hævet ben i nogle dage skete der

Mon ikke du er moden til en ThunderCat

--
vh
Torben

Fra : Hans Posselt

Dato : 08-04-09 11:53

> [...]
> ondt på kroppen hvis man er motorcyklist og tackler sådan en =
>
> Så vær opmærksom på risikoen når i bevæger jer i skumrings-trafikken!

Hej
Hvad er den rigtige strategi, hvis påkørsel af rådyr ikke kan undgåes?
1. Nedbringe farten så meget som muligt (bremse) og dermed mindske energien
ved påkørsel eller 2. holde på og køre igennem dyret (da det er mc'en, der
har energien, vil det ikke gå ud over den).
Hans

Fra : KentBM

Dato : 08-04-09 12:57

Hans Posselt skrev:
> [...]
> ved påkørsel eller 2. holde på og køre igennem dyret (da det er mc'en, der
> har energien, vil det ikke gå ud over den).
Med mindre der ligger en idiot lige i røven på dig, så ville jeg knalde
bremserne i. Det kunne jo være, at dyret så nåede over vejen uden du ramte.

Men min erfaring med dyr er, at jeg kun i et enkelt tilfælde har nået at
trykke let på bremsegrebet og så var dyret forsvundet. I øvrige tilfælde
har jeg overhovedet ikke nået at reagere.

--

Kent

Fra : Armand

Dato : 08-04-09 15:16

Hans Posselt skrev:

> [...]
> ved påkørsel eller 2. holde på og køre igennem dyret (da det er mc'en, der
> har energien, vil det ikke gå ud over den).

Jeg havde en kørerlærer der lykønskede sine mc-elever efter vellykket
prøve med svada'en:
"Alt det undvige og bremse -noget, er nok rigtigt; men når i befinder
jer i situationen vil i højest sandsynligt være handlingslammede. Så væn
jer til tanken om ihvertfald at "holde lige på" så i har en chance for
at komme over istedet for at vælte og rutche ind under en bil - og i
værste fald foran(!) motorcyklen!"

Taler vi om vildt for næsen af én er dét nok en ganske god leveregel -
Er man i stand til at nå at bremse forinden (men ikke ved impact)
hjælper det meget på situationen!

Men regn med at der går noget plastik til ved et sådant sammenstød!!
Der har været én her på gruppen der fik punkteret tanken af geviret på
en ung råbuk der "knækkede sammen" omkring forenden ved påkørslen, så
selvom det er motorcyklen der har inertien er der alligevel drive i selv
blot 20-30 kg vildt på ben!

--
Armand.

Fra : oz3bto

Dato : 08-04-09 13:46

> [...]
> ondt på kroppen hvis man er motorcyklist og tackler sådan en =
>
> Så vær opmærksom på risikoen når i bevæger jer i skumrings-trafikken!

Så mangler vi "bare"3499 styk endnu ... Ramte en den anden dag

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-04-09 14:26

> Så mangler vi "bare"3499 styk endnu ... Ramte en den anden dag

Jeg var uendeligt tæt på at ramme en for et par uger siden. Kom
cruisende ud af en landevej i aftenskumingen i min Toyota. Kørte noget
for stærkt. Et par hundrede meter foran mig springer et rådyr over
vejen. Jeg tænker der kan sikkert komme et til. Bremser ned til 60-70.
Da jeg er næsten ude for det punkt hvor rådyret kom ud kommer det næste!
Jeg BREMSER så alt løst skøjter gennem bilen og bagagerummet der var
fyldt med PC ting bliver omrokeret. Rammer lige præcist ikke rådyret. Pu
ha. Tænkte det var godt jeg ikke var på MZ der. Den bremser knapt så
godt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : oz3bto

Dato : 08-04-09 15:00

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse

> [...]
> omrokeret. Rammer lige præcist ikke rådyret. Pu ha. Tænkte det var godt
> jeg ikke var på MZ der. Den bremser knapt så godt.

Ja jeg undgik ikke at ramme den selvom jeg bremsede en del .. Kostede dog
kun en fjern projektør. Bilen er heldigvis udstyret med en ret solid bøjle
på fronten

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-04-09 16:45

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> [...]
> fyldt med PC ting bliver omrokeret. Rammer lige præcist ikke rådyret. Pu
> ha. Tænkte det var godt jeg ikke var på MZ der. Den bremser knapt så

....og lige netop tanken "der kommer nok en til" er helt rigtig

ser man en buk der løber over vejen foran sig, så kommer der mindst een
til, så brems blot, eller styr efter den du ser (hvis det er muligt
selvfølgelig) så undgår du behændigt nr 2,3,4 og evt nr 5

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld