Starter problem?
Fra : TAV

Dato : 05-04-09 17:07

Hej

Jeg har købt en ældre, men velholdt Yamaha FZR 600 (1992). Den har kun gået
16000 km, og har stået i garage i de sidste 4 år.

Jeg prøver nu at få liv i den. Jeg har skiftet olie, kølervæske,
bremsevæske, tændrør og batteri.

Alt elektrisk ser ud til at virke, og stemplerne sidder ikke fast.

Når jeg drejer tændingsnøglen og trykker på startknappen, så hører jeg
benzinpumpen og et klik fra starterrelæet; men starteren tørner ikke
motoren.

Er det startrelæet eller starteren eller noget helt andet?

Hvad ville det være mest fornuftigt at starte med at gøre/checke?

Mvh. TAV

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-09 17:14

On Sun, 5 Apr 2009 18:06:50 +0200, "TAV" <auk@valen.dk> wrote:

Hej.

>Når jeg drejer tændingsnøglen og trykker på startknappen, så hører jeg
>benzinpumpen og et klik fra starterrelæet; men starteren tørner ikke
>motoren.

Fat en stor skruetrækker og kortslut de to store poler på startrelæet.
Turner startmotoren motoren er det relæet der svigter.
Hvis der kommer en stor gnist uden at startmotoren kører sidder den
fast.
Hvis gnisten mangler er der sandsynlighed for at der er et kul der
hænger i startmotoren.

Hvis det sidste er tilfældet prøv så at daske på den med akaftet af
skruetrækkeren og se om den så vil tage fat.
Hvis den ikke kommer af det er det adskilletid

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 05-04-09 22:39

Steen Gruby skrev:

> ......Hvis gnisten mangler er der sandsynlighed for at der er et
> kul der hænger i startmotoren.
> Hvis det sidste er tilfældet prøv så at daske på den med akaftet af
> skruetrækkeren og se om den så vil tage fat.

Sæt evt. motoren i gear og rok baglæns med motorcyklen så det høres at
motoren bevæges og prøv så at start på vanlig vis!
Hængende kul kan oftest vrikkes på plads igen ved denne baglæns
rotation; men hvis kullene hænger er der under alle omstændigheder ikke
langt til at de er helt færdige, så hvis du får startermotoren igen med
detteher trick kan du ligesåvel bestille et sæt kul og begynde at læse
på hvorledes de skiftes :-|

--
Armand.

Fra : TAV

Dato : 07-04-09 22:43

Tak for svarene, jeg prøver tingene af imorgen.
Mvh. Tor